Street Fighter X Tekken - két világ legjobbjai

A két nagyágyú találkozása egy mindenki számára szórakoztató verekedős játékban.

Street Fighter X Tekken - két világ legjobbjai

I. oldal

Ausztrália egy érdekes ország, ugyanis, ha autóról van szó, mindenki Holden (a General Motors helyi autómárkája) vagy Ford rajongó. Átmenet nincs, és a két tábor fanatikus módon gyűlöli egymást. Azok, akik esetleg más autóban ülnek, például egy ártatlan Mercedesben, úgy tűnhet, egészen normálisok. De, ha szóba kerül a téma, két perc alatt változnak át dühöngő vadállattá, és az addig nyugodt mercédeszes ügyvéd az asztalt csapkodva, fröcsögve fogja elmondani, miért egy utolsó gerinctelen aljas szemétláda mindenki, aki Forddal jár Holden helyett. Úgy tűnik tehát, Ford vagy Holden rajongónak csak születni lehet, menet közben már nincs váltás.

Úgy gondolhatjuk, valahogy hasonló a helyzet a verekedős játékok esetében is. Az ember vagy Street Fighter, vagy Mortal Kombat, vagy Tekken rajongó, és teljesen elképzelhetetlennek tartja, hogy a konkurens játék jobb legyen, mint az ő kedvence. Az pedig, hogy a kettőt összehozzuk, egyenesen szentségtörésnek és felfoghatatlan árulásnak tűnhet. Pedig a crossover verekedős anyagok nem újkeletű dolgok, hiszen a műfaj a dreamcastes Capcom vs. SNK óta létezik, és a Capcom azóta sem tud leállni, elég, ha megnézzük a Marvel vs. Capcom-sorozat hatalmas sikerét. Azonban azt talán senki nem gondolta volna, hogy egyszer el lehet hívni ugyanabba a buliba a Street Fightert és a Tekkent, a verekedős játékok világának két nagy óriását.

Pedig, ha alaposan belegondolunk, ennél logikusabb megoldás nem is jöhetett volna létre a két szóban forgó cég, a Capcom és a Namco között. A probléma, hogy a Super Street Fighter IV gyakorlatilag az SF-széria végletekig tökéletesített változata, nehéz elképzelni, hogy ezek után hova fejlődhetne még a sorozat. A Tekken azonban más gondokkal küzd: a Tekken 5 annyira jól sikerült, hogy a hatodik ahhoz képest csak visszalépés lehetett – nem is örvendett akkora népszerűségnek, mint elődje, igazából nem is nagyon találkoztam még olyan emberrel, aki elégedett lett volna a Tekken 6-tal. Ahelyett tehát, hogy mindkét sorozat fejlesztője valami olyasmivel próbálkozna, amiből valószínűleg amúgy sem jönne ki túl jól, inkább egyesítették erejüket, és létrehozták a Street Fighter X Tekkent.

Fontos megemlíteni, hogy két játék készül hasonló névvel. A Street Fighter X Tekken az SF-világában, grafikai stílusában, és sajátos megoldásaival köszönti a Tekken karaktereit, míg az egyelőre még a fejlesztés elején járó Tekken X Street Fighter valószínűleg pont fordítva teszi majd ezt – de arról a játékról egyelőre még a nevén kívül semmit nem tudunk. Adott tehát két anyag, ami a lehető legtöbb dologban tér el egymástól: a Street Fighter sztenderd 2D-s játék, taktikusabb, megfontoltabb, míg a Tekken a teljes 3D-s verekedés pionírja (akkor is, ha a játékmenet igazából inkább 2,5D), gyorsabb, látványosabb összecsapásokkal és karakterenként irtózatos mennyiségű kombóval.

II. oldal

A házasságból tehát katasztrófa is lehetett volna, de a Capcom túl profi ahhoz, hogy ezt megengedje. Helyette, jó feleség módjára sört hozott az urának, és engedi nézni a focimeccset. Ez alatt azt értem, hogy a Capcom éppen eleget változtatott a Street Fighter IV harcrendszerén ahhoz, hogy ez ne csak egy Tekken-karakterekkel kiegészített SFIV legyen, és elég könnyítést hozott be annak érdekében, hogy a Tekken-rajongók is könnyen megszokják az új rendszert. Ezen kívül tengernyi olyan aprósággal kedveskedtek a konkurens verekedős anyag rajongóinak, amitől könnyebben otthon érzik majd magukat ebben a környezetben.

Kezdjük a harcrendszerrel, mely alapján a játék inkább a Street Fighter X Tekken Tag Tournament nevet érdemelné ki. Tesztalanyunk ugyanis egy tag-játék, ami azt jelenti, hogy két-két karakter harcol egymás ellen, akik között menet közben váltogathatunk különböző módszerekkel. Hasonlóan a Tekken Tag Tournamenthez, ha az egyik harcosunk életereje elfogy, akkor veszítettünk, hiába áll még ott a másik karakterünk sértetlenül, éppen ezért nagyon fontos a gyakori és átgondolt váltás. Az irányítás a Street Fighter II óta bevált 6 gombos rendszerben működik, ahol mind a rúgásnak, mint az ütésnek van light – medium – hard verziója.

A legfontosabb dolog, amire figyelnünk kell, az a Super Meter új megfelelője, a feltölthető és elhasználható Cross Gauge. A fejlesztők az újoncok kedvéért beépítettek egy gyorskombó módot, aminek segítségvel két gombra előre beállíthatunk bonyolultabb kombinációkat. Ez ugyan némileg csalásnak tűnhet, hiszen jelentősen leegyszerűsíti a bonyolultabb kombinációk előhozását, de leszív egy darabot a Cross Gauge-ből. A kompromisszum megfelelő: az újoncoknak sikerélményt nyújt, míg a profik a klasszikus módon is előhozhatják a kombókat, ezzel megspórolva a Cross Gauge egy részét. Hasonlóan egyszerű a boost combo, ami nem kerül energiába, és csak végig kell nyomnunk hozzá erősödő sorrendben az ütés vagy a rúgás három gombját.

A játék egyik legfontosabb mozdulata a Cross Rush, ami egy négyes kombináció, és szintén erősödő sorrendben kell végignyomni vagy a rúgást, vagy az ütést, csak végül még egyszer meg kell nyomni az utolsó gombot. Ez egy launcher kombináció, ami felküldi az ellenfelünket a levegőbe, és kicseréli karaktereinket. Ezt követően, ha elég ügyesek vagyunk, akkor Tekken-stílusban a beérkező harcosunkkal még leérkezés előtt csépelhetjük tovább áldozatunkat. Innen aztán jönnek a további érdekességek: az EX-mozdulatok visszatérnek az SFIV-ből, csak leegyszerűsített formában, a dupla mozgás helyett most dupla támadással kell befejeznünk, illetve feltölthetjük a támadásainkat azzal, ha a kombóban az utolsó gombot nyomva tartjuk - a töltés idejére persze sérülékeny állapotba kerülünk, így akár el is léphetjük a dolgot, ha meggondoltuk magunkat.

III. oldal

Két további hasznos lehetőség a Cross Cancel és a Switch Cancel. Mindkettő egy részt vesz el a Cross Gauge-ből, s előbbi esetében védekezés közben ellentámadhatunk egy launcher mozdulattal, míg utóbbi esetében kombó közben cserélhetünk a karaktereink között úgy, hogy az előző harcosunk még befejezi a mozdulatát, így a másikkal átvehetjük a kombó folytatását. Végül pedig minden bunyósnak van egy Super Art mozdulata, ami az egyéni karakterekre levetítve a legerősebb támadás. Azonban a Cross Art segítségével ezeket is kombinálhatjuk: ez leveszi a teljes Cross Gauge-t, és egymás után mindkét karakterünk elnyomja a Super Art képességét – az első egy rövidebbet, a második egy teljest. A legdurvább azonban mégis a Cross Assault, ami lehetőséget ad arra, hogy rövid ideig mindkét karakterünk a pályán legyen, és együtt alázzák meg az ellenfelet. Ilyenkor az éppen akkor betagelő harcosunkat irányítjuk, míg a másik feletti kontrollt átveszi a gép (vagy a barátunk). Végül pedig itt van nekünk a Pandora, ami egy különleges és kockázatos dolog. Ezt akkor hívhatjuk elő, ha az aktuális karakterünk életereje 25% alá kerül. Ha aktiváljuk a Pandorát, akkor ez a harcosunk meghal, és átadja életerejét a másiknak, aki 10 másodpercig komoly erőnövelést, és automatikusan újratöltődő Cross Gauge-t kap. Ha azonban 10 másodperc alatt nem sikerül lenyomni az ellenfelet, akkor rögtön veszítünk.

Mindez tehát azt jelenti, hogy a Street Fighter X Tekken egy fantasztikusan összetett és változatos játék, ami sokszor legalább annyira különbözik a Street Fighter IV-től, mint a Tekkentől. A játékban 38 választható karakter kapott helyet, ami rengeteg, és megtaláljuk köztük a két világ legnagyobb kedvenceit, Ryutól kezdve, Hugón át, Hwoarangig és Kazuyáig. Ez magával vonzza azt is, hogy rengeteg taktikai lehetőséget tartogat az anyag, hiszen egyáltalán nem mindegy, hogy milyen párokat alakítunk ki – mindegyiknek lesznek erősségei és gyengeségei. Ezért a verekedés sosem fárad el, és a készítők kreativitásának köszönhetően hónapokig újszerű élményekben lehet részünk.

A megjelenés előtt talán a Gem-rendszerrel kapcsolatban kételkedtek sokan, hiszen ezek segítségével némileg fejleszthetjük, testreszabhatjuk karaktereinket, ami szembe megy mind a Street Fighter, mind a Tekken korábbi hozzáállásával. Örömmel jelentem, hogy a Capcom itt is megtalálta az arany középutat, hiszen a gemeket menet közben kell aktiválni, és csak rövid ideig fejtik ki hatásukat – legalábbis a nagy részük. Az egyik gem például növeli harcosunk támadóerejét, de csak akkor aktiválódik, ha az ellenfelünk négyszer blokkolta egymás után a támadásunkat, míg egy másik gem csökkenti a bekapott sebzést, de csak miután tízszer sikerült blokkolnunk.

Játékmódok tekintetében sem állunk rosszul. Először is, végre beépítettek egy korrekt és átfogó tanuló üzemmódot, ahol mindent elsajátíthatunk, amire csak szükségünk lesz. Ezen kívül van egy kevésbé érdekes Sztori mód, ahol a Mishima Corporation és a Shadaloo is meg akarja szerezni az Északi-sarkra rejtélyes módon becsapódott Pandora-szelencéjét. A Trial mód 20 különböző kihívást tartogat minden karkater számára, melyek egyre nehezednek az alapvető kombinációktól a legnehezebbekig, míg a Mission módnak szintén bármelyik karakterrel nekivághatunk, és megmérkőzhetünk az A.I. által irányított ellenfelekkel különböző szituációkban. Mindegyikkel az a probléma, hogy ugyan alapvetően rendben vannak, de egyik sem különösen fantáziadús vagy érdekes - ezzel kapcsolatban még mindig a régebbi Soul Calibur-részek mutatják a példát.

IV. oldal

Az online rész a viszonylag sztenderd kihívásos rendszer mellett is tartogat érdekességeket. Például megnézhetjük tőlünk profibb játékosok visszajátszásait, amikből szintén rengeteget lehet tanulni, ezen kívül pedig van egy Practice mód, ahol szabadon gyakorolhatunk a barátaink ellen. A sima tag team harcokat egyébként lefolytathatjuk a hagyományos módon, vagy a Scramble módban is, ahol teljesen elmebeteg módon mind a négy karakter egyszerre van jelen a pályán. Azt hiszem, mondanom sem kell, hogy ez mekkora kavart és mekkora látványorgiát eredményez.

A Street Fighter X Tekken egy közel tökéletes verekedős játék. Habár a Street Figter IV alapjaira építkezik, attól kreatívabb, és a Tekkenhez hasonló módon felgyorsult és látványos. Az utóbbi sorozat rajongói felfedezhetnek rengeteg apróságot, amire külön odafigyeltek a készítők: az ütések súlya és effektjei, a különböző kameramozgások, és számos pálya háttere mind-mind a Tekkent idézi. Nem gondoltam volna,hogy egy ilyen keresztezésből a pénzlehúzáson kívül bármi kisülhet, de a Capcom ezerszeres módon rám cáfolt. Minden valószínűség szerint az év verekedős anyagával van dolgunk.

Platformok: PlayStation 3, Xbox 360

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward