Stardrive – Hódítsuk meg az univerzumot!

A Stardrive újabb ékes példája annak, hogy kevés pénzből is lehet élvezetes, még ha nem is tökéletes játékot készíteni.

Stardrive – Hódítsuk meg az univerzumot!

1. oldal

A 4X stílusú stratégiai játékok nem tartoznak a legnépszerűbb alkotások közé, bankot se sűrűn robbantanak velük a fejlesztők, ám ennek ellenére az elmúlt hónapokban, években szép számmal készültek ilyen stílusú programok. A Civilization sorozat például már az ötödik résznél jár, de érdemes megemlíteni még a Galactic Civilizations, Sins of a Solar Empire és Sword of the Stars szériákat, a Fallen Enchantresst, az Endless Space-t, vagy épp a cikkünk témáját adó Stardrive-ot is. Utóbbi egy vérbeli indie alkotás, amelyet a mindössze egy főt foglalkoztató Zero Sum Games készített, miután a Kickstarteren közel 18 ezer dollárt gyűjtött össze hozzá. A játék nem egy frissen megjelent darab, ugyanis ez év áprilisában került fel a digitális terjesztőoldalakra, sajnos meglehetősen félkészen. Nagyon sok bug és kiegyensúlyozatlan játékmenet keserítette meg azok életét, akik az első napokban próbáltak szerencsét a Stardrive-val. Az egyszemélyes fejlesztőstúdió szerencsére nem hagyta magára a programot, így most már egy fokkal jobb összképet nyújt a játék, ezért vettük a bátorságot, és alávetettük egy alapos tesztelésnek. Bár nagy elvárásaink nem voltak a programmal kapcsolatban, titokban reméltük, hogy megközelíti a sci-fi 4X stratégiák királyának tartott Master of Orion 2 szintjét. Annál is inkább, mert a fejlesztő érezhetően ezt a játékot tartotta maga elé, mint követendő példát, hiszen ilyen, vagy olyan formában, de annak szinte minden eleme megtalálható a Stardrive-ban is. Egy nagy különbséget viszont jobb, ha az eszünkbe vésünk, mégpedig azt, hogy ez a játék valós időben játszódik, és nem körökre osztott, mint ahogy a 4X játékoktól általában megszokhattuk (az idő viszont szükség esetén megállítható, hasonlóan az Imperium Galactikában látottakhoz).

A harcok kezdetben egyszerűek, de később már oda kell tennünk magunkat

Az első dolog, amit észre fogunk venni a játékban, hogy eléggé puritán lehetőségeket kínál számunkra annak főmenüje. PC-s játéktól meglepő módon a beállítások menü szinte teljesen üres, tulajdonképpen csak a felbontást és a hangerőt lehet módosítani benne. Igaz, a látványon nem lenne értelme sokat állítgatni, hiszen eléggé elmaradott a Stardrive alatt dolgozó technika, a grafika már-már funkcionális jelleget tölt be, nem is fogja megterhelni a mai gépeket. A következő menü, amit ajánlott meglátogatni a Tutorials (tanítómód), ahol pár videót találhatunk, melyek elmagyarázzák a játékmenet alapjait. Sajnos ezek csak nagyvonalakban vázolják fel elénk a lényeget, az érdekesebb részeket taglaló Segítség opcióhoz akkor férhetünk hozzá, ha belevágtunk egy játékba (egy kis kérdőjel ikont kell keresni ennek eléréséhez). Mivel többjátékos mód és sztori alapú kampány nincs a programban, csak a Skirmish opciót választhatjuk, ahol meghozhatjuk az első jelentős döntéseket a játékban. Itt kell ugyanis kiválasztanunk a fajunkat, és annak jellemzőit. A fejlesztő dicséretére legyen mondva, hihetetlenül részletes fajgenerálást hozott össze. Bár első ránézésre csak 8 előre gyártott civilizációt láthatunk a menüben, ezek csak az avatarunk képét, és népünk hajóinak kinézetét befolyásolják, emellett több tucat opció közül választhatunk, melyek befolyásolják a gazdaságunk erejét, a kutatásokat, harci morálunkat, reprodukciós képességeinket és még számos dolgot. Ha például a „csillagász” jellemzőt választjuk, akkor a közelünkben lévő naprendszerek már eleve fel lesznek derítve. Egy másik tulajdonság a faj egyedeinek anyagcseréjét módosítja, megváltoztatva azok élelmiszerigényét. Egy szó, mint száz, akár fél órát is el lehet tölteni ebben a menüben, mire minden lehetőséget átböngészünk.

2. oldal

Ha sikerült testre szabnunk fajunkat, belevághatunk a dolgok sűrűjébe. Az első dolog, amit látni fogunk, hogy egy meglehetősen nagy univerzum vár ránk, amelyben több tucat naprendszer, azokon belül pedig számos planéta található. Először persze ajánlott az anyabolygónkkal foglalkozni, kezdjük itt az ismerkedést a játékkal. Fennmaradásunk és terjeszkedésünk három „nyersanyagon” alapul, melyek az élelem, a termelés és a tudomány. Igazából egyik sem igényel sok magyarázatot, hiszen eléggé maguktól értetődőek. A bolygó lakosainak ételre van szüksége, enélkül nem marad fent az élet. A termelés nélkülözhetetlen a különféle építmények és űrhajók megépítéséhez, a tudomány pedig a különféle technológiák kifejlesztését biztosítja. A bolygónézetbe belépve lehetőségünk lesz szabályozni, hogy a népesség mekkora része foglalkozzon az egyes területekkel. Érdemes úgy beállítani ezeket az értékeket, hogy passzoljon a bolygók jellemzőivel. A Marson nem érdemes az élelmiszertermelésre koncentrálni, hiszen még a gyomok sem teremnek itt meg (bár különféle technológiákkal ez javítható), viszont az ásványi anyagok kitermelése már jobb eredményt hozhat. Rengeteg különféle típusú bolygó van a játékban, csak győzzük felfedezni őket. Persze nem szabad megfeledkezni a pénzről sem, ami nélkül a Stardrive világa sem létezhet. Az űrhajók és épületek fenntartása negatív hatással van a kincstárunkra, illetve pénz nélkül a gyártás is sokkal több időt vesz igénybe. Mindezeket figyelembe véve azt kell mondanunk gazdasági rendszer sajnos nem lett túl komplex, ennél összetettebb mechanikára számítottunk. Különféle épületekkel lehet variálni, melyek adóbevételt, több élelmiszert vagy termelést adnak, de a három fő nyersanyag beállításán kívül valójában nem igazán kell a gazdasággal foglalkozni. Arra azért érdemes figyelni, hogy mindig legyen egy halom szállítóhajónk, amelyek a kezdeti időkben szállítják a felesleges élelmet és termelést, valamint a lakosságot egyik bolygóról a másikra.

A bolygónézet kicsit puritán, de használható

De nem csak a gazdaságról szólnak a 4X stratégiák, nézzük a többi elemet. A technológiák fejlesztésével teljesen meg voltunk elégedve. Amint belépünk a megfelelő menübe, szembe találjuk magunkat a különféle kategóriákkal (kolonizálás, energiakezelés, fizika, fegyverek, űrhajók, szociológia-nyelvészet), melyek számos lehetőséget tartogatnak. Ezekre nagyon oda kell figyelni, ugyanis nélkülük nem építhetőek meg azok a speciális épületek, amik hatékonyabbá teszik gazdaságunkat, illetve a jobb űrhajókat is nélkülöznünk kell. Hogy milyen gyorsan fejleszthetünk ki valamit, az attól függ, hogy mekkora tudást termelnek a kolóniáink. Ha türelmetlenek vagyunk, akkor megtehetjük, hogy felgyorsítjuk a játékot, elvégre valós időben történnek az események (persze le is lehet lassítani, és meg is állíthatjuk).

3. oldal

A diplomáciával kapcsolatban kissé felemásak az érzéseink, bár nem szeretnénk nagyon szigorúak lenni, hiszen ezt a részt még a nagyobb költségű játékok sem tudják a legtöbb esetben megfelelően kezelni (khm, Civilization). A Stardriveban minden fajnak van két jellemzője, amik befolyásolják más népekkel történő kapcsolatukat, ám ezek minden játékban véletlenszerűen kerülnek kiosztásra, és nem is lehet látni őket a kezelőfelületen. A képviselők által mondott szövegből lehet kikövetkeztetni, hogy miként is kell viszonyulnunk az egyes fajokhoz. Csak pár példa, hogy miként is működik ez: vannak olyan civilizációk, amelyek a gyenge, fejletlen ellenfelek láttán felbátorodnak, és hadat üzennek nekik, ám ha elég nagy a szembenálló flotta, akkor inkább nem mocorognak, mert tudják, hogy ők húzhatják a rövidebbet. Az is előfordulhat, hogy egy faj tisztelettudó, ilyenkor nekünk is ilyen hangnemben kell hozzájuk szólnunk a diplomácia képernyőn. Ugyanis a kommunikáció során azt is beállíthatjuk, hogy agresszívan, tisztelettudón, vagy arrogánsan mondunk valamit. Ezek igazán jó ötletek, és más játékokban sem gyakran látni őket. De van másik oldala is az éremnek, ami sajnos kissé hiányossá teszi a diplomácia részt. Nagyon kevés interakciós lehetőség van a népek között, és akad olyan, amelyik nem is működik rendesen. Utóbbit a „meg nem támadási egyezmény” esetében tapasztalhattuk, ugyanis hiába kötöttük meg az egyezményt egy másik fajjal, az akkor sem reagált semmit, amikor megtámadtuk őt. Emellett lehetőségünk van szövetséget kötni, hadat üzenni, technológiát és kolóniát cserélni, de ennyiben ki is merülnek a lehetőségeink. Nem lenne rossz, ha egy 4X stratégiai játék végre nagyobb hangsúlyt fektetne erre a részre is.

Az univerzumban mindig akad felfedeznivaló

Ami a nagy hangsúlyt illeti, a Stardrive esetében az kétségtelenül a háborún és a harcon van. Mivel valós idejű a játék, elég pörgősek az összecsapások, és ha nagy flották csapnak össze, akkor viszonylag látványosak is. Ezen a részen ismét szabadon engedte a fejlesztő a fantáziáját, ugyanis egy nagyon részletes hajó- és flottatervező rész kapott helyet a programban. Előbbinek használatához először is szükségünk lesz hajótestekre, amiket a technológiák kifejlesztésével szerezhetünk meg. Ha ez megvan, akkor elkezdhetjük felpakolni rájuk a különféle modulokat. A lehetőségeink eléggé tágak e téren, rengeteg felszerelés van, amik befolyásolják a harci teljesítményt, a hajók mozgását, vagy épp a szállítási képességeket. Olyanokra is oda kell figyelni, hogy az egyes moduloknak energiára van szüksége, a reaktort tehát ne spóroljuk ki a gépből, illetve a fegyverek elhelyezésénél sem mindegy, hogy azok merre néznek. Harc közben ugyanis pörögnek-forognak a csatahajók, így nem tud minden fegyver egyszerre tüzelni. A rengeteg lehetőség miatt csak a hajótervezéssel órákat el lehet tölteni, és nagyon személyre szabott darabokat hozhatunk össze vele. A flottatervező hasonlóan sok lehetőséget tartogat, bár a játék e részét kicsit feleslegesnek éreztük. Ez a menü arra szolgál, hogy kialakítsuk a hajók által (remélhetőleg) tartott formációt. Személyre szabhatjuk az egyes járművek mesterséges intelligenciáját is, ami befolyásolja, hogy mennyire távolodnak el például a társaiktól, milyen kaliberű ellenséget támadnak meg, miként mozogjanak a csatában. Viszont mivel azért az AI nem áll mindig a helyzet magaslatán, így is úgy is manuálisan fogjuk levezényelni a csatákat, és mi mondjuk meg az egységeknek, hogy mit, merre, hogyan csináljanak. Amúgy nagyon nagy taktikai csatákra ne számítsunk, a legtöbbször a flottánk összeállítása és a hajók száma a döntő, és nem az, hogy milyen formációban repülünk. Csak mellékesen jegyezzük meg, hogy bármelyik hajó felett át lehet venni az irányítást, ilyenkor a WASD billentyűkkel mozgathatjuk őket, az egérrel pedig lőhetünk az ellenségre. Őszintén szólva a játék talán legfeleslegesebb opciója ez, ugyanis nagyon macerás és lassú a gépek irányítása, és egy nagyobb csatában ajánlott inkább az egész flottát vezérelni, mint egy hajóval szüttyögni.

4. oldal

Az eddig elmondottak alapján talán érezhető, hogy vannak nagyon jó ötletek a Stardrive-ban, még ha azok nem is működnek tökéletesen minden esetben. Van viszont egy eleme a játéknak, ami nekünk nagyon sok problémát okozott, és sokszor emiatt nem tudtuk teljes mértékben élvezni azt. Ez nem más, mint a kezelőfelület és az irányítás, ami számos esetben nem esik kézre, nem elég hatékony. A gazdaságunk megtervezésekor problémát jelentett, hogy a hajók és épületek gyártásánál nincs sehol leírva azok fenntartási költsége, pedig egy nagyobb birodalomnál ez elég fontos tényező lesz. Az univerzumban történő navigáció is problémás, folyamatosan ki-be kell zoomolnunk a kamerát, ha egyik bolygóról át akarunk menni a másikra, mert a kistérképen nehezen lehet eltalálni a kívánt naprendszert. Az egységek kijelölése sem mindig esik kézre, pedig sok időt fogunk ezzel tölteni. Végül elég zavaró hiba a játékban, hogy a szállítóhajók időnként abbahagyják az élelem és a termelés szállítását egyik kolóniáról a másikra, pedig a célbolygón szükség lenne rá.

Az idegen fajok nagyon egyedi kinézettel rendelkeznek

Ha technikai oldalról kívánjuk elemezni a játékot, figyelembe kell venni, hogy mindaz, amit látunk, egyetlen ember munkája. Ennek fényében korrekt látványról számolhatunk be, a hajók változatosak, a lövedék effektek is elfogadhatók. A bolygók sem festenek rosszul, bár felszínüket csak egy egyszerűsített kis ablakban láthatjuk. A zene elég semmitmondó, és a hangeffektekre is csak annyit mondhatunk, hogy szódával elmegy. Technikai problémával nem igazán találkoztunk, viszont a Windows egyik frissítésének köszönhetően a diplomácia menüben látható animációk felső fele jelenleg nem látszik. A fejlesztő megerősítette, hogy ez okozza a hibát, reméljük hamar sikerül kijavítani. Annál is inkább, mert a látvány egyik legszebb része a fajok animációja. Szamuráj medve, felborzolt szőrű farkas, aranyos szőrös kis lények és hasonlók formájában jelennek meg a különböző civilizációk. Nem sok sci-fiben látni ilyet, annyi szent.

5. oldal

No igen, a hajóépítéssel jó sok időt el lehet tölteni

A Stardrive hibái ellenére egy kellemesen sikerült 4X stílusú stratégiai játék, amiben minden megvan, amit ettől a műfajtól elvárhatunk. A legnagyobb hibája talán az, hogy bizonyos játékelemek nem elég részletesek, és a kezelőfelület sem áll a helyzet magaslatán. Viszont vannak olyan részei is, amik meglehetősek egyediek, és jól el lehet szöszölni velük. Arról nem is beszélve, hogy nagyon jól moddolható a program, rengeteg új tartalom és javítás tölthető le hozzá. Mindent összevetve, bár nem tudjuk tiszta szívvel ajánlani a játékot a műfaj szerelmeseinek, mindenképp érdemes egy pillantást vetni rá.

Értékelés: 6,5/10

Galéria megnyitása grid_on

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward