Star Wars Battlefront - Zavar támadt az Erőben

A Star Wars Battlefront egy régivágású multiplayer játék, de sajnos közel sincs benne elég tartalom.

Star Wars Battlefront - Zavar támadt az Erőben

I. oldal

Meg kell mondanom, nem voltam éppen nyugodt, amikor kiderült, hogy a Disney és az Electronic Arts tíz évre szóló szerződést kötött egymással, aminek következtében belátható időn belül minden Star Wars-játék ettől az egy kiadótól érkezik majd. Mindannyian tudjuk, hogy ha kapzsiságról van szó, akkor az Electronic Arts messze az élen jár a kiadók között, pedig a Ubisoftot nem könnyű lekörözni ilyen téren. Elkapkodott játékokat képzeltem el, amiket akkor is kiadnak majd a filmek premierjére, ha azok éppen nincsenek kész, meg persze sok-sok DLC-t, hiszen a nagy rajongókra mindig lehet építeni, ha egy kis extra pénz beszedéséről van szó.

Némileg azért megnyugodtam, mikor kiderült, hogy a sorban az első játékot a DICE készíti majd. Habár a svédek a múltban néhányszor mellényúltak, azért az tagadhatatlan tény, hogy a játékkészítéshez értenek. Már csak azon kellett túllendülni, hogy a játékot Star Wars: Battlefrontnak nevezték el, az ugyanis nyilvánvaló volt, hogy bármit is rak majd le az asztalra a DICE, a régi Battlefront-játékok kedvelőinek nem nagyon tud majd megfelelni. Persze ez is történt, a DICE jelentősen egyszerűsített minden téren, de ez talán egy jó cél érdekében történt. A Pandemic játékai rendkívül ambiciózusak voltak, jellemzően ebbe az ambícióba bele is tört a bicskájuk. Most, hogy a Star Wars vélhetően újra virágkorát éli majd, és behúz egy teljesen új generációt, egyszerűen nem lehet olyan játékot kiadni, ami technikailag nem tökéletes, nem polírozott, és nem képes azonnali szórakozást nyújtani egy rendkívül széles rétegnek.

Lehetett egy másik félelmünk is, ha elkezdtük összerakni a képet. A Star Wars: Battlefront elkészítésére vélhetően nem jutott túl sok idő, valamit pedig azért mégis ki kellett adni a film megjelenésére. Majdnem kézenfekvő volt tehát, hogy az Electronic Arts azért sózta rá a DICE-ra a fejlesztést, mert az egyszerűen át tudja skinezni a Battlefieldet, és viszonylag rövid idő alatt ki tudna köhögni egy értelmes játékot. És akkor kezdjük a tényleges kritikát is ezzel, a helyzet ugyanis az, hogy végül ez a félelmünk nem igazolódott be. A Battlefront nem egy átskinezett Battlefield, sőt, nagyon messze áll attól. Valójában a Battlefront nem igazán hasonlít egyetlen modern multiplayer FPS-re sem, és szerintem ebben rejlik a varázsa, de kicsit mélyebbre kell ásnunk ahhoz, hogy megértsük, miért.

Az első dolog, amit érdemes megemlíteni az a fejlődési rendszer. Ez nagy divat minden modern FPS-ben, használja a Call of Duty és a Battlefield is, és ugyan megtalálható a Battlefrontban is, valójában jelentősen le van egyszerűsítve. A fegyverek nem fejleszthetők, csak feloldhatók, ráadásul nincs köztük egyértelmű különbség az erőviszonyokat tekintve, inkább mindegyik egy-egy játékstílushoz kapcsolódik. Távolra szeretnénk lőni? Gyorsan szeretnénk lőni? Nagyobb sebzést szeretnénk bevinni? Pontosabbak akarunk lenni? A Battlefront minden igényre szolgáltat egy-egy fegyvert, melyek mindegyike tökéletesen illeszkedik a Star Wars világába, hiszen a modelleket egyenesen a filmből vették át.

A Battlefront ezen kívül még egy lehetőséget kínál a fejlesztésre. Ezek a Star Cardok, amikből egyszerre három lehet nálunk, és mi válogathatjuk össze, hogy mit szeretnénk magunkkal vinni az adott pályára. Ez az egyszerűség azt jelenti, hogy komoly döntéseket kell meghoznunk, hiszen a lehetőségeink limitáltak: szeretnénk kétféle gránátot? Oké, de akkor nem lesz jetpack. Szeretnénk a járművek ellen nagyobb sebzést okozó ion töltetet? Oké, de akkor búcsút mondhatunk egyik gránátnak, és hasonlók. Habár könnyű lenne azt mondani, hogy a DICE egyszerűen csak nem vette a fáradságot egy komplexebb fejlődési rendszer kidolgozására, ez nem igaz. Egyrészt a stúdió azt akarta elérni, hogy minden, ami a játékba kerül, az teljesen megfeleljen a klasszikus Star Wars világában látható dolgoknak. Másrészt pedig azt, hogy a játék ne a végtelen mennyiségű fejlesztésben és kombinációban vesszen el.

II. oldal

Mindez pedig akkor nyer értelmét, ha megnézzük, milyen a Battlefront játékmenete. Talán a legjobb szó rá az lenne, hogy áramvonalasított. Ez pedig azt jelenti, a játékosok célzási képessége, mozgása és helyzetfelismerése kerül előtérbe, vagyis egy olyan játékról beszélünk, ahol a "skill" számít. Sokáig kerestem, hogy mihez tudnám hasonlítani, ám végül öcsém segített ebben, miután egy egész délutánt átjátszott még a bétában a Drop Zone játékmódban. Szerinte a Battlefront inkább hasonlít a Quake-re, mint mondjuk a Battlefieldre vagy a Call of Dutyra. Szerintem pedig valahol egyfajta átmenet a Quake és a Battlefield/Call of Duty között. Az biztos, hogy sokkal árkádosabb, könnyedebb FPS, mint amilyeneket manapság kapunk, és ez nem feltétlenül rossz, sőt.

Éppen ezért a Battlefront azokban a játékmódokban működik a legjobban, ahol a skill előtérbe tud kerülni. Ezek pedig a Blast, a Drop Zone, a Droid Run és Cargo. Előbbi a team deatchmatch helyi megfelelője, míg az utóbbi három a capture the flag és a domination vonalán mozog, néhány helyi módosítással. Ezek mindegyike kevesebb játékosszámmal üzemel, jellemzően 6v6-os vagy 8v8-as meccsek vannak, és feszes, állandóan pörgős mérkőzéseket garantálnak, frenetikus tűzharcokkal. Nagyon látványos és ügyes megoldásokat vethetünk be, hogy bedaráljuk az ellenfeleket, és az egész nagyon kívánja az egeres-billentyűzetes irányítást. Ehhez pedig remek játszótereket adnak a kiválóan megtervezett, számos útvonalat és kerülési lehetőséges tartogató pályák, okosan kialakított összetűzési pontokkal, és számos fellelhető power-uppal (még egy dolog, ami szintén a régebbi shooterekre emlékeztet).

Ennek ellenére vélhetően a két legnépszerűbb játékmód a Walker Assault és a Supremacy lesz, ahol eposzi 20v20-as csatákban vehetünk részt. Az előbbit valószínűleg már mindenki ismeri a bétából, míg az utóbbi pontok sorban történő elfoglalásáról szól, mindkettő hatalmas pályákon megy, melyek egyaránt rendelkeznek külső és belső terekkel is. Az ilyen jellegű küzdelmek során nyilvánvalóan kevésbé számít a játékosok egyéni képessége, hiszen rengeteg minden történik a pályán egyszerre, ezekre pedig csak kisebb ráhatásunk lehet. Éppen ezért számomra ezek nem is jelentettek akkora élvezetet, de meg kell hagyni, hogy a hangulatuk eszméletlen. Pár másodperccel a kezdés után már úgy röpködnek a lézernyalábok mindenfelé, hogy betöltötték a fél képernyőt, X-Wingek és TIE Fighterek harcoltak az égben, lépegetők és telepített ágyúk lövöldöztek egymásra.

Nem tudom, hogy létezett-e valaha játék, ami ennyire vissza tudta adni az igazi Star Was-hangulatot. Ahogy a Hoth-on egy rakás lázadó katona elindul, manőverezik a lézersugarak tengerében, beugrik a menedéket jelentő árokba, halad előre, jó esetben összedolgozva... hogy aztán az egészet megbolondítsa még Darth Vader, az Uralkodó, vagy éppen Luke Skywalker megjelenése. Tényleg magába szippant az egész, de az áramvonalasított játékmenet és az alapvetően kevesebb lehetőség miatt egyszerűen nem működik olyan jól, mint mondjuk a Battlefield-játékok Conquest módja, a régi Battlefront-játékokkal pedig egy dimenzióban sincs. Ettől függetlenül van létjogosultságuk, már csak marketing szempontból is (ezekből lehet jó videókat készíteni), de úgy érzem, hogy a jobb játékosok inkább más módokban találják majd meg az örömöt. Én jellemzően ezeket "lazításnak" játszottam, majd visszatértem újabb tíz menetre a Drop Zone-hoz, vagy a Blasthoz.

Ami pedig a többi játékmódot illeti, nos, azokkal kapcsolatban már viszonylag egyértelmű, hogy csak tölteléknek kerültek be. A Fighter Squadronban csak vadászgépek harcolnak egymással, a Heroes vs. Villansben a két oldal hősei küzdenek meg néhány mezei katona támogatásával, míg a Hero Huntban a katonák szállnak szembe az ellenfél egy hősével. A probléma, hogy mind a repülők, mind a hősök csak azért kerültek a játékba, hogy kicsit feldobják a 40 fős játékmódokat, mind az irányításuk, mind pedig képességeik nagyon egyszerűek, így önmagukban nem igazán működnek. Persze, ez egy jó lehetőség arra, hogy az is kipróbálja a hősöket, vagy az is beülhessen egy repülőbe, akinek a 40 fős módokban éppen nincsen szerencséje, és egyszer-egyszer ezek a módok is élvezetesek tudnak lenni, de nem ezek miatt fogjuk szeretni a Battlefrontot.

III. oldal

Amiben azonban a Star Wars: Battlefront messze a konkurensei fölé emelkedik, az a technológiai megvalósítása. A DICE a Frostbite motor legújabb verzióját vetette be, amibe már tökéletesen implementálták a fizikai alapú renderelést, és mindezt megdobták a fotogrammetria nevű eljárással. Utóbbi lehetőséget ad arra, hogy a filmhez használt díszleteket, tárgyakat, terepeket beszkenneljék, és olyan vizuális minőségben adják vissza a játékban, amire korábban még nem volt példa. Ilyen közel játék még sosem járt ahhoz, hogy összetéveszthető legyen egy filmmel. A pályák valami eszméletlenül jól festenek, a bevilágítás minősége különösen döbbenetes. Amikor először fordultam meg az Endoron, egyszerűen elakadt a lélegzetem a rengeteg fától, aljnövényzettől, a beszűrődő fénytől és a ködtől.

Amikor pedig éppen nem érünk rá csodálkozni, azon fogunk megdöbbenni, hogy ezt a mindent büntető látványt 60fps-sel hozza konzolokon, ráadásul 40 fővel. Ne legyen félreértés: a Battlefront nem ahhoz képest néz ki jól, hogy 60fps-sel fut, hanem szimplán a valaha készült legszebb játék, és utána esik le az állunk, hogy 60fps-sel fut. Persze, mondhatnánk, hogy ezért cserébe a felbontás terén áldozatokat kellett hozni, de a beszámolók szerint a PS4-es verzió 1600x900-ban is jobb képminőséggel rendelkezik, mint néhány 1080p-s játék, köszönhetően a kiváló élsimításnak, de még az Xbox One-os változat 720p-je sem olyan vészes, mint máshol. Én PC-n teszteltem a játékot, ahol a legmagasabb beállítások mellett a látvány még inkább lenyűgöző, ráadásul pedig kiválóan optimalizált - rég találkoztam bármivel, ami ennyire szépen futott volna.

Aztán ott vannak a hangok. Ó, azok a hangok! Nem lehet eléggé dicsérni a hangmérnökök munkáját, bár ha jól sejtem, inkább a film hangmérnökeinek munkáját kell dicsérni. A lézerfegyverek puttyogása, az utána hallható, visszhangzó dörrenés, a vadászgépek hangjai, egyszerűen minden tökéletes. Ha valami, hát a grafika és a hang párosa garantáltan kivesz a valóságból, és visszahelyez abba a gyermeki világba, amikor mindannyian a Star Wars univerzumában akartunk élni. És akkor még azt is megemlíteném, hogy a játék tulajdonképpen hibamentes, az online rendszerek jól működnek, a matchmaking gyors.

Összességében úgy érzem, a Star Wars: Battlefront kifejezetten a rajongóknak szól. Minden szempontból tökéletesen veszi át a klasszikus trilógia látványelemeinek és hangulatának apróságait. A tereptárgyakkal, a lövések elől elszaladó jawákkal, a Millenium Falcon körül tevékenykedő droidokkal, a filmekből átvett idézeteket durrogtató narrációval, Darth Vaderrel, fénykardokkal, rohamosztagosokkal, tengernyi aprósággal. Látszik, hogy ezt rajongók készítették.

Ugyanakkor a Star Wars: Battlefront problémája nem az egyszerűsített, árkádos játékmenet, ahogy azt sokan hangoztatják netszerte. Egy áramvonalas játékmenetnek ugyanúgy megvannak az előnyei, mint egy komplexebbnek. A probléma a tartalom hiánya. Négy bolygó és 12 pálya egyszerűen kevés egy kizárólag multiplayerre kihegyezett anyagban, ahol teljesen hiányzik a kampány. Ráadásul már megvehető az 50 dolláros szezonbérlet, bár annak tartalmáról egyelőre nem hajlandó nyilatkozni sem a fejlesztő, sem a kiadó. Ez pedig így ebben a formában nem egy szép dolog, már meg kell hagyni, most már bejelentették, hogy érkeznek majd ingyenes tartalmak is, amit tulajdonképpen akár el is hihetünk, hiszen még a Battlefield 4-et is támogatják.

Jelenleg azonban hasonló helyzetben van a Battlefront mint a Titanfall annak idején. Arra akkor 7,5 pontot adtam, a Battlefront azonban a kiemelkedő technológiai megvalósítás miatt ennél egy kicsit többet érdemel.

Galéria megnyitása grid_on

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward