PlayStation Meeting 2013: Betekintés a jövőbe

Ahogy az várható volt, a Sony bemutatta a PlayStation 4-et, és villantott egy nagyot a várható szoftverkínálatból is. Sajnos azonban az E3-ra is hagytak bőven mesélnivalót, hiszen magát a vasat például nem láthattuk.

PlayStation Meeting 2013: Betekintés a jövőbe

PlayStation 4

Éjfélkor kezdetét vette az egyszerűen csak PlayStation Meeting 2013-nak hívott esemény. Bejött, amire mindenki számított, a bő kétórás show a PlayStation 4-nek készítette elő a terepet. Most is egy nagyon hangulatosra sikerült videóval nyitott a Sony, és vagy egy tucat kivetítő dolgozhatott a konferenciateremben, így a látvánnyal nem igazán volt probléma. Az est házigazdája Andrew House volt, aki Kaz Hirai-t váltotta anno a Sony Computer Entertainment élén. Rövid bevezető után bele is vágott a dolgok sűrűjébe és bemutatta a PlayStation 4-et, legalábbis részben… Magát a vasat ugyanis az egész előadás alatt egyszer sem láthattuk, viszont az legalább kiderült, hogy az utóbbi hetek pletykaáradata a gép belsejéről nagyrészt igaz volt. A központi egység szerepében egy x86 architektúrás processzor áll (ennél többet nem igazán árultak el, de jó eséllyel igaz, hogy nyolcmagos), a GPU közel 2TFLOP/s-os teljesítményre képes (ez kb. egy túlhúzott Radeon HD7850 szintje), és közös memóriát használ az egész rendszer. House azt mondta, egy APU (Accelerated Processing Unit) a gép lelke, így jó eséllyel a processzor és a GPU egy lapkán foglal helyet, és természetesen az AMD keze munkáját dicséri a chip.

Hogy eredetileg tényleg 4GB-osra tervezték-e a memória méretét, azt valószínűleg már sosem fogjuk megtudni. Sokkal fontosabb viszont, hogy végül 8GB-nyit pakoltak a gépbe, várhatóan ennyi lesz az új Xbox-ban is. A memória sávszélessége 176GB/s, ami igen magas. Azt tudjuk, hogy GDDR5-ös chipeket használnak, amik így valószínűleg 256 biten csatlakoznak az APU-hoz, és effektíve 5500MHz-es órajelen ketyegnek.

Nagy újítás, hogy a PlayStation 4-nek dedikált chipje van arra, hogy a háttérben futtasson letöltéseket, és ez akkor is aktív, ha a gép ki van kapcsolva. Ennek hála a frissítések, játékletöltések, stb. akkor is csorognak lefelé a netről, ha maga a gép inaktív, így nem kell feleslegesen járatnunk. Ezen felül a PlayStation Store támogatni fogja azt a lehetőséget, hogy már letöltés közben elkezdjünk játszani a frissen megvett játékunkkal. Ahogy elég adat leérkezett, már indíthatjuk is a játékot, a maradéka pedig majd lejön útközben.

Nagyon hasznos még, és valószínűleg sokan örülni fognak neki, hogy a PlayStation 4 támogatja azt a PSP-nél debütált funkciót, hogy akár játék közben is elküldhetjük aludni a gépet. Ilyenkor a memória tartalma megmarad, és indításkor minden ott folytatódik, ahol abbahagytuk. Mintha csak a TV-t kapcsoltuk volna ki, nem a konzolt.

A közösség és a közösségi hálózatok fontos részét képezik majd a gépnek. A kontrolleren lesz egy külön Share (megosztás) gomb, amivel azonnal posztolhatunk egy-egy képlopatot vagy videót az aktuális tevékenységünkről. Megmutathatjuk barátainknak hogyan játszunk, de ami talán a legérdekesebb, még segítséget is kérhetünk tőlük, ha elakadnánk. Ilyenkor az ő kontrollerük válik aktívvá, és irányíthatják gépünket. A streamelés tehát egy egyszerűen használható, és fontos része lesz a PlayStation 4-nek, aminek ezért természetesen dedikált hardvere is van a videók kódolására és dekódolására (valószínűleg a Radeon UVD motorja).

Az előbb emlegettük a kontrollert, így most beszéljünk egy kicsit erről, hiszen ez volt az egyetlen dolog, amit meg is mutattak nekünk fizikai valójában. A DualShock 4 külseje nagyon hasonlít az elődére, de sok apró változás van rajta: a középső részén egy érintőfelület található, kapott egy füleskimenetet, a már emlegetett Share gombot és egy világító csíkot a hátára, ami az új kamerához kell, amit valószínűleg minden PS4 mellé odacsomagolnak majd. Az új Eye-ról sok részlet nem derült ki, csak annyi, hogy két kamerája lesz, érzékeli majd a mélységet, így lehet, hogy hasonlít majd valamennyire a Kinect-hez.

A hosszúra nyúlt bemutató után érkezett David Perry, hogy végre megtudjuk tőle, mik is a tervei a Sony-nak a tavaly megvásárolt GAIKAI-jal. A technológiával a PS4 szolgáltatásait akarják nem kicsit felturbózni. Az egyik felhasználási terület a már emlegetett live stream: megoszthatjuk másokkal, hogy épp mit csinálunk, ők ha engedjük kommentelhetnek, vagy akár be is segíthetnek. A PlayStation Store is megkapja a maga GAIKAI adagját, a technológiának hála ugyanis ki lehet majd próbálni a játékokat, ráadásul letöltés nélkül. Egy gombnyomás és mehet is a móka, aztán ha tetszett, amit láttunk, akkor megvehetjük a szoftvert. A visszafelé kompatibilitásban is nagy szerepe lesz a GAIKAI-nak, mert ahogy arra páran tippeltek, ezen keresztül játszhatunk majd különböző generációs PlayStation játékokkal. Érdekesség, hogy ha jól értettük, akkor nem csak PS4-en. Mondjuk meglepő lenne, ha a Vita mellett mondjuk PC-n is elérhetővé tennék a címeket, de ki tudja, lehet, hogy fogunk még monitor előtt, kontrollerrel Unchartedezni, csak bírja a netünk.

A GAIKAI-jal kibővítik a Remote Play-t is, bármelyik játékunkat átirányíthatjuk a Vitára, és folytathatjuk azon, ha a család többi tagja elfoglalná a TV-t. Ezt be is mutatták a Knack nevű, új platformerrel.

Ennyit a technikai oldalról, legalábbis egy időre, mert innentől a fejlesztőké, és a játékoké volt a főszerep. Elég hosszasan követték egymást a bejelentések, a következő oldalon megmutatjuk mi mindent demózgattak.

Játékok

Először a Guerrilla Games vehette birtokba a kivetítőket, így megismerkedhettünk az új Killzone-nal, ami a Shadow Fall nevet kapta. A Guerrilla Games az egyik olyan Sony stúdió, ami kinézetben is szokott villantani, és ahogy elnéztük most sem lesz miért szégyenkezniük. A játék nagyon jól fest, és 1000 dolláros VGA sem kell hozzá, úgyhogy Cevat Yerli sorbaállhat a receptért. A játék bemutatása után két gombnyomással fel is lőtték a gameplay videót a Guerrilla Facebook oldalára, élőben megmutatva ezzel a Share funkciót.

A sok lövöldözés után az autóversenyzés világába csöppentünk. Nem, nem egy új Gran Turismo-ról van szó, hanem a Motorstormokért is felelős Evolution Studios új játékáról, az eléggé közösségalapú Driveclub-ról. FPS nézetben bepattanhatunk az autóba, hogy száguldozhassunk kedvünkre, megdönthetjük barátaink rekordjait, csatlakozhatunk klubokhoz és kiírhatunk kihívásokat a netre. Bővebb infókat és komolyabb bemutatót az E3-ra ígértek.

Következő fellépőnk a Sucker Punch volt, és egy érzelmes bevezető után megnézhettük az inFamous: Second Son promó videóját.

A sok akció után az indie fejlesztők szeretete került a középpontba, meg is jelent Jonathan Blow a színpadon, akinek a neve a BRAID miatt lehet ismerős. Bemutatta min dolgozott ő és a csapata az utóbbi három és fél évben. Ez lenne a The Witness, ami egy nyílt világú játék, amiben minden elhelyezett dolognak értelme van, és rengeteg féle fejtörővel találkozhatunk benne. Persze nem véletlenül jelent meg Blow a PlayStation konferencián, elmondása szerint a konzolok közül csak PS4-re érkezik majd a játéka (fogalmazása alapján tehát PC-re és egyéb platformokra még jönni fog).

Jonathan után egyik személyes kedvencünk, David Cage vette birtokba a színpadot (Quantic Dream), aki azonban nem jelentett be semmi újat, csak a PS4-gyel érkező lehetőségeket méltatta egy kicsit. Mesélt arról, hogy első játékukban, az Omikronban még 350 poligonból állt egy karakter, a Heavy Rainben ez már 15 000 volt, míg a Beyondban már láthatunk majd 30 000 polis embert is. A PS4-gyel pedig már elérik azt a szintet, amire mindig is vágytak, maximálisan ki tudnak fejezni majd egy arcon minden érzelmet. Ezt be is mutatták egy öregember fejével, de ennyi, új játékot nem jelentettek be. Valószínűleg a csapat nagy része úgyis a Beyondon dolgozik még, és csak néhány fő hegeszti már az új motort PS4-re.

Cage után a Media Molecule következett, melynek tagjai bevallották, hogy mennyire belezúgtak a MOVE-ba, és már nem is tudnak élni nélküle. Megmutatták, hogy mennyit szobrászkodtak a kontrollerrel és egy aranyos bemutatót is rendeztek.

Ezután érkezett Yoshinoro Ono a CAPCOM-tól, és bemutatott egy új grafikus motort, a Pantha Rei-t, amit kifejezetten az újgenerációs vasakhoz készítettek, majd láthattunk egy rövid videót az első ezzel készülő játékról, aminek egyelőre Deep Down a neve.

Ez lehetett a japán blokk, mert a CAPCOM után a Square Enix következett, de sajnos semmi újjal nem álltak elő. Bemutatták a tavalyi E3-on is látott Luminous Studio Engine demót, csak ezúttal PS4-en, és bejelentették, hogy majd valamit bejelentenek az idei E3-on. Igen, sajnos egyelőre ennyi… Szeretjük őket, de ennek így nem sok értelme volt.

A Ubisoft és a Watchdogs következett. Igazából az új gameplay videó alapján csak még kevésbé értjük mi ez a nagy hype a játék körül, de biztos velünk van a probléma.

A hosszúra nyúlt Watchdogs bemutató után viszont megjelent Chris Metzen a Blizzardtól, aki elmondta, hogy lélekben ők mindig is visszavágytak a konzolos világba, ahonnan elindultak (a PC+Blizzard fanok most ne nézzenek ide). Sokáig gondolkodtak azon, hogy melyik játékukat tudnák jól konzolra portolni (itt kezdtünk aggódni), majd végül rájöttek, és most bejelentették azt, amitől tartottunk: igen, megkapjuk az utóbbi évek leggyengébb játékát tőlük konzolokra is, jön a Diablo III PS3-ra és PS4-re is. Hurrá…! Azért remélhetőleg nem éri őket nagy csalódás, ha nem kel el belőle sokmillió, mert mi még mindig örülnénk egy StarCraft Ghost-szerű projektnek. A PlayStation-ös Diablo III-at be fogják mutatni a PAX EAST-en, és kipróbálható lesz a négyfős co-op is.

Az utolsó nagy „fellépője” a Meetingnek a Bungie volt. Igen, az a Bungie, ami az Xboxos HALO-val lett világhírű, mostanában pedig a Destiny-vel szédít minket (sikeresen). Kiderült, hogy jön PS3-ra és PS4-re is a játék, és ők főleg utóbbi változatot ajánlják, mert szerintük az brutáljó lett. Ámen, az alapján, amit eddig láttunk, még igazuk is lehet. Ráadásul, hogy a PlayStation tulajok kapjanak egy kis szeretet is a sok HALO nélküli év után, mindkét generációra exkluzív tartalmakkal jön majd a játék.

Ezzel el is értünk a rendezvény végéhez és mi vártuk a válaszokat a legfontosabb kérdésekre: Mikor? Hol? Mennyiért? Egy fotó esetleg? Nos, szomorú, de az E3-ra is kell puskapor, úgyhogy hivatalosan csak ennyit tudunk: az ünnepek alatt jelenik meg a PS4. Addig lehet gyűjtögetni, de hogy mennyit, azt nem tudjuk.

Kicsit hosszúra nyúlt a PlayStation Meeting 2013, és a vége már-már unalmas volt, de azért kíváncsian várjuk, mivel készül majd a Sony az E3-ra, ami az egyik kedvenc showja a cégnek. Valószínűleg az ottani bemutatón kapunk majd árakat, és megtekinthetjük magát a gépet is. Szerencsére azért a mai napon is sok érdekes dolog derült ki: az új szolgáltatások nagy része igen hasznos, a fejlesztők valószínűleg imádni fogják az új gépet, mert könnyű rá fejleszteni, a Microsoft meg felkötheti a gatyáját, mert ha igazak a pletykák, akkor a PS4 elég sok fronton lesz combosabb a konkurenciánál. Persze nem féltjük mi őket sem igazán, biztos van nekik is pár meglepetés a tarsolyukban, kíváncsian várjuk az új Xbox bejelentését.

Ha valakinek kedve szottyant végignézni a meetinget, az megteheti például a Gametrailersen: klikk. Álljon itt egy kis kedvcsináló hozzá:

t

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward