MX vs. ATV Reflex - Vasszörnyek háborúja

Nem egy kiemelkedő  alkotás az új MX vs. ATV, jó  vele lenyomni néhány kört, de a sorozat régi nagy arcade gyermekbetegségei máig kísértenek.

MX vs. ATV Reflex - Vasszörnyek háborúja

I. oldal

A Rainbow Studios fejlesztői otthon vannak a motorversenyes játékokban. Nevükhöz köthető a Motocross Madness és az ATV Offroad Fury sorozat, de miután a THQ a Volitionnal együtt 2001-ben felvásárolta őket, még olyan különleges stílusok felé is nyitottak, mint a jetskis Splashdown, a Csillagok Háborúja kocsiversenyeit feldolgozó Star Wars Racer, vagy a trialos Mat Hoffman's Pro BMX 2. A srácok persze idő közben visszataláltak az igazi sárdagasztós énjükhöz is, elkészítették az MX Unleashedet, az MX vs. ATV Unleashedet, a PSP-s On the Edge-et, illetve az MX vs. ATV Untamedet is, most ősszel pedig a sorozat legújabb tagját, az MX vs. ATV Reflexet köszönhetjük nekik.

A játék az előző részék  által már jól kitaposott ösvényt követi. Kapunk egy rakat motort, quadot és mindenféle terepjárgányt, jó két tucat koszos, mocskos pályát, egy templomgyújtogatós halálmetál zenei aláfestést, aztán már kezdődhet is a zúzás. És hogy mi a cél? Végigverekedni magunkat a világbajnokság minden állomásán, bebizonyítani, hogy mi vagyunk a legjobbak a terepen, és annyi aranyserleget hazavinni, amennyit csak elbírunk. Egyszerű de nagyszerű mindez így elsőre, indítsuk hát a játékot, és nézzük, hogy két csocsómeccs közben mit sikerült kisütniük a mélyen tisztelt fejlesztőknek.

Kezdéskor egy nagyon klasszul és hangulatosan megszerkesztett, vastag filctollal rajzolt animáció fogad minket, mely azt engedi sejtetni, hogy itt bizony egy igazi lázadó tinédzseres, MTV-s életérzésben lehet majd részünk. Hiszen mire is vágyhatna egy átlag kamasz srác, mint kimenni a szabadba, és elégetni néhány liter benzint, csak úgy hobbiból, miért ne alapon. A pár másodperc varázs viszont azonnal szertefoszlik, mikor megérkezünk az elmúlt évtized 490 forintos, papírtasakos budget játékait idéző menübe. Egy krómozott, undorító Reflex logó fogad minket, mögötte egy teljesen kopár, szürke háttérrel, és néhány narancssárga Arial menüponttal. Katasztrófa. Persze lehet mondani, hogy nem számít mit látunk azalatt a néhány másodperc alatt, míg rábökünk valamire, és nem ez határozza meg a játék értékét, de mint második – vagy intró átugrással első – benyomás, bizony képes rendesen lelombozni bárkit, aki ezelőtt fél órával minden zsebpénzét erre költötte.

II. oldal

A motoros pályafutásunk egy gyors oktató móddal indul, melyben a játék megtanít minket az alap trükkökre. A motoskills összesen hat állomásból épül fel, melyek során elsajátíthatjuk az irányítást, az alap vezetéstechnikai fortélyokat, megtanulhatunk ugratni, épségben földet érni, és persze azt is, hogy miként szerezzük vissza az egyensúlyunkat, ha véletlen kicsúszna alólunk a talaj. A bevezetésben választhatunk még, hogy a rookie, az amateur, a pro és az all-time nehézségi szintek közül melyik illik hozzánk a legjobban, illetve kezdő karakterünkre kiírathatjuk a nevünket, és választhatunk egy rajtszámot is. Ha megvagyunk az apró-cseprő beállításokkal, akkor a játék elengedi a kezünket, mi pedig azonnal bele is vethetjük magunkat a különböző lehetőségekbe.

 

A karrier során összesen 19 állomáson fogunk megfordulni, ahol több mint 80 futam vár ránk, különböző típusokra osztva. A free ride során szabadon kóborolhatunk egy nagy nyílt területen, a pályán elhelyezett állomásokon pedig olyan feladatokat vehetünk fel, mint zászlógyűjtögetés, kapuverseny, vagy mondjuk hill climbing, melyben annál több pontot kapunk, minél magasabbra tudunk felkapaszkodni a motorunkkal. Ez viszonylag kötetlen játékmód, a többi viszont szigorú szabályok szerint zajlik. A nationals eseményeken MX és ATV járgányokkal kell körversenyezni különböző szabadtéri pályákon, a supercross ugyanez, csak stadionban, míg az omnicross-ban már motorok és terepjárók vegyesen állnak rajthoz, valahogy úgy, mint a PS3-as Motorstormban. A sor még nem ért véget, a free style az arénás, pontgyűjtős szabad trükközések otthona, a champions sport track a terepjárók osztályversenye, míg az utolsó, waypoint névre keresztelt játékmód egy izgalmas kapuverseny, melyben nincs kijelölt pálya, két checkpoint között nekünk kell megtalálnunk a legrövidebb utat. A futamok előtt persze lehetőség nyílik még profilunk csiszolgatására is, vehetünk pilótánknak új overallt, bukósisakot, csizmát, védőszemüveget és protektort is, illetve lehet új járgányokra is beruházni.

 

Az MX vs. ATV Reflex-ben a járművek hét csoportra lettek osztva, a különböző modellek pedig nem csak gyorsulásban és végsebességben térnek el egymástól, de a különböző futóműveknek és gumiknak köszönhetően az irányításuk is más és más. Az MX Lite csoport a 125-ös és 250-es motorok otthona, az MX-ben kaptak helyet a legfeljebb 450-es modellszámot viselő kétkerekűek, az ATV-ben a 400-450-es teljesítményű quadok vannak, az UTV-ben a kis homokfutó buggyk, míg a nagy teljesítményű terepjárók már a sport truck, a sport buggy, és a sport 2 truck osztályokban laknak, és bizony az árukat is rendesen megkéri a virtuális kereskedő. A menüben elidőzve megemlítendő még a különböző játékmódoknak szabad elérést biztosító arcade mód, illetve a motocard is, melyben megnézhetjük a leaderboardot, információt kaphatunk karrierünk aktuális állásáról, pénzünkről, az elért achievementekről vagy trófeákról, illetve böngészhetjük még a trükklistát, melyhez egy jópofa kis bemutatót is mellékel a játék, csak hogy tudjuk, mire számíthatunk az egyes kombinációkkal.

III. oldal

A megvalósítás sajnos nem lett jobb egy sima közepesnél. Persze remek érzés százzal hasítani a térdig érő mocsokban, de az MX vs. ATV Reflex technikailag messze alulmarad a konkurenciának számító Pure-tól, vagy a szintén vegyes osztályokat egymásnak engedő Motorstormtól. A fizika pocsék, a járművek össze-vissza pattognak a pályán, nem jön át az, hogy tényleg egy több száz kilós vasat irányítunk, inkább amolyan olcsó arcade hangulatot érezni, mely ugye a legkevésbé sem méltó egy nagy cég nagy játékához. Idegesítő még, hogy az ellenfelek állandóan fellöknek, emberünk elborul a pályán, aztán mire visszaállít minket a gép, már az utolsók között kullogunk. Olyan a játék, mint egy szűz lány, szögletes és ügyetlen az ágyban, de persze ettől még lehet szeretni, a lila ködtől elvakulva pedig jobb híján mi alkalmazkodunk hozzá, hiszen néhány kis baki még nem veheti el a kedvünket az egésztől.

 

A grafika összképe tűrhető, főleg mozgás közben és nagy, tágas helyszíneken érezhetjük jól magunkat, a részletek megvizsgálásával viszont kiderül, hogy itt is lett volna még mit dolgozni a fejlesztőknek. A növények nem a legszebbek, a víz béna, a közönség és a karakterek csúnyák, az illesztések recések, és nincs igazán semmi olyan speciális effekt sem, ami képes lenne elhozni az élő, veszélyekkel teli, kiszámíthatatlan vadon érzését a nappalinkba. A mocik alig verik a port, nem látunk repkedő fűszálakat, vagy szembe fröcsögő sarat, kicsit steril az egész, csoda hogy egyáltalán nyomot hagyunk magunk után egy-egy farolás után. A látvány tehát lehetne jobb is, főleg így 2010-ben, és hogy őszinte legyek, a hangokkal sem voltam teljes mértékben elégedett. A motorzaj nagyon hangos, mindent elnyom, még egy profi házimozi rendszeren is sérti az ember fülét, a zenei aláfestés pedig a metál stílusnak köszönhetően bár ütős, szerintem valami Offspringes, lazább, pattogósabb, amerikai garázsrock jobban illett volna a stílushoz. Még jó, hogy a játékélmény sokat javult az előző részekhez képest, a száguldozás most már sokkal könnyebb és szórakoztatóbb, és a sziklás meg farönkös pályaakadályok is eltűntek, amik az Untamedben bizony valósággal sírba tudták vinni az embert.

 

Az irányításról érdemes egy kicsit többet beszélni, az új részben ugyanis a manapság nagyon divatos, két analóg karos megoldás debütált. A rendszer egyszerű, a bal karral kell magát a járművet kormányoznunk, a jobbal pedig emberünk testsúlyát helyezgethetjük ide-oda, attól függően, hogy mit akarunk csinálni. Gyors kanyarodáshoz például mindkét kart el kell forgatni, de a jobbal lehet mondjuk egykerekezni, levegőben döntögetni a motort, vagy éppen trükközni. Ez utóbbi hasonló a Skate, a FIFA, a Fight Night és a többi hasonló játékban látottakhoz, a kar mindenféle irányba való tologatása különböző kombókat hoz be, nincs tehát gombnyomogatás, csak csavarunk párat a sticken, az emberünk pedig már be is mutatott egy nullkezes hátra-szaltót. A látványos trükközéseknek és a könnyű irányításnak köszönhetően klassz kis játékélményben részesülünk tehát, de mint az egész játékot, némileg ezt is beárnyékolja a korábban már felsorolt hibák sorozata.

IV. oldal

Persze mit érne egy versenyjáték, ha nem lehetne benne többjátékos módban is lenyomni néhány futamot. A multiplayerre jelen esetben háromféle lehetőség van, az online gombra bökve értelemszerűen az interneten tehetjük próbára magunkat 11 másik játékostárs segítségével, de ha a személyes összecsapásokat szeretjük, akkor arra is lehetőség van, osztott képernyőn és system linken keresztül is.

 

Nem egy kiemelkedő alkotás az új MX vs. ATV, jó vele lenyomni néhány kört, de a sorozat első részei óta jelenlevő arcade gyermekbetegségek máig kísértenek. A szavatosságra mindemellett erősen rányomják bélyegüket a mindig egyforma kihívást adó játékmódok is, valamint az, hogy igazán egyszer sem kell megerőltetnünk magunkat, hogy jó eredményt érjünk el. Aki tehát teheti, vásárlás előtt mindenképpen szedje le a demót, hogy megnézze, mire is fog elmenni a pénze, aki pedig már abban csalódik, annak csak a Pure-t és a Motorstormot tudjuk ajánlani, mindkettő nagyon igényes és jó játék, régebbi címek lévén ráadásul már igen barátságos az áruk is!

Platformok: Playstation 3, Xbox 360, PSP, Nintendo DS

Tesztelt platform: Xbox 360

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward