Mobiladatok alapján optimalizálnák egy afrikai város tömegközlekedését

A mobilkészülékek által szolgáltatott helyváltoztatási adatok olcsó és könnyen hozzáférhető információforrást jelenthetnek a fejlődő országok városi közlekedésének fejlesztésében.

Mobiladatok alapján optimalizálnák egy afrikai város tömegközlekedését

Az IBM kutatói félmillió mobilkészülék helyváltoztatási adatai alapján optimalizálnák Elefántcsontpart legnagyobb városának tömegközlekedését. A kidolgozott modell eredményeinek ismeretében a cég szakértői jó néhány abidjani busz útvonalának módosítását javasolják, és amennyiben ezek a változtatások megvalósulnának, elviekben akár 10 százalékkal is lerövidülhetne a város bármely két pontja közötti utazási időt.

Francesco Calabrese, az IBM dublini kutatólaboratóriumának munkatársa elmondása szerint az egyelőre csak kísérleti jellegű projekt révén azt kívánják megmutatni, hogyan lehetne felhasználni a mobileszközök adatait egy város infrastruktúrájának megtervezése vagy átalakítása során. A tervezet az Orange Data for Development nevű kezdeményezésének részeként készült el, ennek során a telekommunikációs cég 5 millió elefántcsontparti mobiltulajdonos 2,5 milliárd hívásának adatait tette közzé (az anonimitást természetesen biztosítva). A 2011 decembere és 2012 áprilisa között begyűjtött adatokból így elsődlegesen a felhasználók mozgása olvasható ki, a feladat pedig annak kidolgozása volt, hogyan lehetne ezeket az információkat valamilyen célra hasznosítani.

Az IBM szakértői az egykori fővárosra, a több mint 3 millió fős lakossággal rendelkező Abidjanra koncentráltak, ahol 539 buszjárat, 5000 minibusz és 11 ezer taxi képezi a tömegközlekedés rendszerének gerincét. A kutatók 500 ezer mobiltelefon adatai alapján igyekeztek kidolgozni azt a modellt, amely segíthet javítani ezen a rendszeren. A hívások vagy szöveges üzentek során begyűjtött adatokból kiolvasható, hogy melyik adótorony közelében tartózkodik a felhasználó, a tornyok közti váltások révén pedig kirajzolódik egy körülbelüli útvonal. Bár nyilvánvalóan nem minden telefonáló ül buszon vagy taxiban, és nem minden buszon ülő telefonál, egy kellően nagy adathalmazból már kirajzolódnak a legtöbbek által használt tömegközlekedési útvonalak, és a különösen forgalmas időszakok is.

Ez pedig kulcsfontosságú információforrást jelenthet a fejlődő országok városaiban, ahol a hagyományos közlekedési felmérési módok megvalósítása nagyon drága lenne, és rengeteg időt venne igénybe. Az IBM AllAboard névre keresztelt modellje az első, amely egy nagyváros tömegközlekedésének optimalizálására igyekszik felhasználni ezen adatokat. Az AllAboard alapján a kutatók Abidjan esetében 65 ponton javasoltak változtatást, köztük a legjelentősebb fejlesztést két, új útvonalon közlekedő buszjárat elindítása, és egy meglévő buszvonal meghosszabbítása jelentené. A többi javaslatot még ennél is egyszerűbb lenne megvalósítani, és végeredményként akár 10 százalékkal is csökkenhetne a városon belüli utazási idő.

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward