Lehet innovatív játékokkal pénzt csinálni!

40 millió euróba került megcsinálni a Heavy Raint, és majd 100 milliót hozott a Sonynak.

Lehet innovatív játékokkal pénzt csinálni!

A Quantic Dream feje, Guillaume de Fondaumiére elárulta a lengyel Digital Dragon közönségének, hogy a Heavy Rain mindössze 16,7 millió euróból született meg. Ehhez persze még hozzájött a Sony marketing és disztribúciós költsége, de még azokkal is "csak" 40 millió euróra rúgott a végösszeg. Ehhez képest a Sony csaknem 100 millió eurós bevételre tett szert a játék eladásaiból. A játék egyértelműen jól profitált a cégnek.

Ezt és a Journey piaci sikereit alapul véve (bár arról nem tudja, hogy mennyiből készült, csak azt, hogy pénzt hozott) jelentette ki, hogy "nem szabad azt gondolnunk, hogy az innováció egyet jelent a nem kifizetődővel". A Quantic Dream játéka tehát több volt a Sonynak, mint erődemonstrációs presztízs projekt.

Fondaumiére megfigyelése szerint feleségek és barátnők játszották a partnerükkel és talán pont ők azok, akik most már függetlenül a párjuktól elmennek a boltba és megveszik a Quantic Dream új játékát, a Beyond: Two Soulst. "Új élményeket teremtve halad előre a piac."

A játékból nagyjából 2,3 millió példány fogyott, ami exkluzív címhez képest nagyon szép.

Az olyan élmények, mint a Heavy Rain változtatnak a játékok általános megítélésén is. A videojátékok kezdetben gyerekeknek szóltak, később tiniknek szánt lövöldözős agyrémnek ítélték őket. 2004-ben Fondaumiére találkozott Leonardo DiCaprioval, mert valamilyen játékot akart csinálni. A színész viszont nem vágott bele velük a dologba: "Megértette velünk, hogy imázs szemszögből egyszerűen nem működik ez a dolog."

Úgy tűnik tehát, hogy szépet ugrottunk 2004 óta, mert a Beyond: Two Sould már olyan Hollywoodi tehetségeket és sztárokat vonultat fel, mint Ellen Page és Willem Dafoe. Az ajtók már nincsenek úgy zárva, mint régen.

Amiért Fondaumiére küzd, valóságos keresztes hadjáratot folytat, az az, hogy a videojátékokat elismerjék, mint az emberi kultúra egyik kifejezésmódját. Ezzel együtt annak minden előnyére is vágyik: adókedvezmények, állami támogatás és főárambeli (mainstream) kreatív elfogadás. Ez nem teljesen ugyanaz, mint szimplán elismertetni, hogy művészeti formáról beszélünk.

"Az iparnak arra lenne szüksége a kreativitása kibontakoztatása érdekében, hogy megálljon azzal, hogy minden évben ugyanazokat a játékokat hozza ki. Új címeket kell alkotni. Ehhez persze kellenek a kiadók, hogy vállalják a kockázatot, ami egy új IP-vel jár. Ugyanakkor a közönségnek is szavaznia kell a pénztárcájával."

"A legfontosabb, hogy a teljes ökoszisztémának kreatívabbá kell válnia, hogy ez a médium tovább tudjon lépni."

Ha ez a változás bekövetkezik is, annyi biztos, hogy kis lépésekben fog, mert most nevetségesen hangzik az, hogy az Activision majd nem gyárt több Call of Duty-t, az EA nem hoz új FIFA-t, a Ubisoft meg örökre félreteszi az Assassin's Creedet. Ezek most a konzolok nagy bajnokai, amikkel a legtöbbet lehet keresni.

"Nem is akarok mindenkit meggyőzni. Az ipar egy része folytatni fogja az évről évre jövő folytatások gyártását. Vannak ciklusok. Már a múltban is megfigyelhettük, hogy eljön a pillanat, amikor túlzásba viszed ezt egy franchise-zal és az egész szétesik és felül kell vizsgálni. Erre jó példa a Tomb Raider, ami a sokadik iteráció után már jelentéktelenné vált. Jó néhány évbe telt, míg a fejlesztők valami olyannal álltak elő, ami ismét vonzó lett a piac számára."

"Azt szeretném látni, hogy a kiadók több kockázatot vállalnak és kiegyensúlyozottabb megközelítést alkalmaznak a folytatások és az új projektek kapcsán. Az ilyen kiegyensúlyozott megközelítés vonzóbbá tenné az ipar általános megítélését."

"Manapság csak a válságot látni. Egy olyan piacot, ami lefelé megy a lejtőn." Ezért persze lehet okolni a gazdasági válságot, de "ott van egyfajta kreatív válság is, amiért a játékosok is egyre kevesebbet játszanak. Ezt csak úgy tudjuk megoldani, ha újdonságokat hozunk, új címeket és megnyerünk egy új közönséget is a videojátékoknak."

(Forrás: Eurogamer)

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward