Kínostól a bizarrig - furcsa reklámok a játékiparban

David Lynch és a PS2, Zelda-rap, EA-s áltüntetés és John Romero nagy hibája. Cikkünkben a játékmarketing bizarr-érdekes világa áll a fókuszban.

Kínostól a bizarrig - furcsa reklámok a játékiparban

Az 1983-as nagy észak-amerikai videojáték krachalapjaiban változtatta meg az ágazat történelmét, mivel a korábban az USA által dominált piacot szemkápráztató gyorsasággal a japán vállalatok vették át. Éppen ezért a diadalútját 2001-ben megkezdő, ám a legtöbb régióban csak 2002-ben debütáló Xbox-ot árgus szemek millió lesték, hiszen közel húsz év után az Egyesült Államok újfent visszaszállt a versenybe. A hosszú távra tervező Microsoftnál nem tápláltak magukban olyan illúziókat, hogy egy csapásra be tudnak robbanni az élvonalba, de a tudatos márkaépítés jegyében lehengerlő reklám-kampányba kezdtek. Ám igyekezetükben kicsit túllőttek a célon, mert az élet rövidségét bemutató bizarr-groteszk filmjüket Angliában rövid úton betiltották.

Magától értetődik, hogy a Sonynál is alkalmaztak meghökkentő, sőt, egyenesen hátborzongató eszközöket. A PS1 Mental Wealth-je, melyben egy trükkökkel eltorzított arcú, erős skót akcentusú lány beszél, alighanem sokak rémálmaiban visszaköszön.

A PS2 felfuttatása során nem kisebb nagyságot, mint a Twink Peaks-szel világhírűvé váló David Lynch-et bízták meg azzal, hogy reklámfilmjeivel csapjon egy kis hírverést a játékgépnek. Az eredménytelőre borítékolnilehetett.

A csúcsot azonban a PS3-as híres-hírhedt babás videóval érték el. Ezt végignézve a többség alighanem megfogadja, hogy még véletlenül sem szedi ugyanazokat a tudatmódosító szereket, mint a készítők.

Természetesen, régebbi példákat is találhatunk. 1982-ben az játéktermek és a GCE Vectrex után Atari 2600-on is elérhetővé váló, az évek során félelmetes reputációra szert tevőBerzerket egy hiperaktív nagymamával próbálták eladni.

A Nintendo előbb The Legend of Zelda japán, majd amerikaimegjelenésénél sokkolta a célközönséget egy-egy viccnek csapnivaló, de nyilván komolyan sem gondolt rapszámmal.

Aztán 1995-ben a leglogikusabb módon, jelesül, egy a túlzott zabálástól szétrobbanó férfival illusztrálta a Super Mario World 2: Yoshi's Island erényeit.

Természetesen, a Sega sem maradt ki a versenyből. A Sega Saturn piacra dobása során egymást érték a szürreálisabbnál szürreálisabb filmek. Ezekben hol egy Jézusra hajazó férfitűnik fel, hol pedig azt nézhetjük végig, ahogy a szervezet reagál az intenzív élményre.

A gerillamarketing terén is találni szemöldök-ráncolásra késztető akciókat. A Zynga illetékesei jó ötletnek látták, hogy San Francisco és New York utcáit még viszonylag közelről is igazinak tűnő, ám valójában játékaikat promótáló dollár-imitációkkal kerüljenek a lapok címoldalára. Az érintettek aligha gondolták végig, hogy ha valaki lehajol, hogy felvegyen a földről egy bankót és rájön, hogy egy vicces kedvű kreatív átverte, akkor aligha szalad haza, hogy kapát-kaszát eldobva belevesse magát a Mafia Wars-ba, vagy a Farmville-be. A józan belátás a Ubisoftnál is hiánycikk, mivel normális embernek alighanem eszébe sem jutna, hogy úgy reklámozza portékáját, hogy felbérel valakit, aki aztán egy kellékpuskával beront egy bárba és hadonászni kezd. Szerencsére a Splinter Cell: Conviction kampányának részét képező, komoly botrányt keltő akció nem torkollott vérfürdőbe – igaz, ebben alighanem annak is szerepe volt, hogy nem az Egyesült Államokban, hanem Új-Zélandon sütötték el a morbid PR-fogást.

A Bethesda is sokakat megdöbbentett, amikor az összes jövőben megjelenő játékukból ingyen példányt ajánlott azoknak, akik 2011. 11. 11-én, a Skyrim megjelenésének napján Dovahkiin-nek keresztelik a gyermeküket. Az ajánlattal végül egyedül Megan és Eric Kellermeyer éltek, akik Dovahkiin Tom Kellermeyer-nek nevezték el a már hatodik évében járó fiút.

Galéria megnyitása

A mostanában a lootboxok miatt mosakodó EA-nál a 2009-es E3 alatt a Dante's Inferno miatt ütötték meg a bokájukat, mert kettős játékot játszottak. Egyrészt, meghirdették a „Vétkezz a győzelemért” akciót, ami hangzatos neve ellenére semmi mást nem jelentett, mint dekoratív modellekkel való fotózkodást, majd hogy biztosan botrány legyen a dologból, színészek részvételével egy bigott ál-keresztény tüntetést szerveztek. A turpisság viszont hamar kiderült. Ezután a fejlesztő-kiadó egyrészt közröhej tárgya lett, másrészt a joggal felháborodott hívők valóban kifejezték jogos nem tetszésüket.

Végül cikkünket az ágazat leghírhedtebb példája zárja. Az önmagát rocksztárnak képzelő és egyre kevesebbet dolgozó John Romero, miután elhagyta id Software-t, elhatározta, hogy megmutatja egykori kollégáinak, hogy még mindig a szakma legnagyobbjai közé tartozik. Így egy nagyívű, a John Carmack-kal közösen játszott D&D kalandsorozatuk során felbukkanó varázstárgyra, a hihetetlen hatalommal bíró Daikatanára építő játékot hozott tető alá. De a folyamatosan csúszó, 1997 helyett végül 2000-ben napvilágot látó cím hatalmas bukás lett és a siralmas eredményben nagyban közrejátszott, hogy az egyik hirdetés üzenete az volt, hogy „John Romero a szukájává készül tenni téged.”.

Galéria megnyitása

Ez, ahogy azt alighanem egy marék szárított molylepke is megmondhatta volna, súlyos hibának bizonyult, mivel a vérig sértett érdeklődők közül rengetegen megfogadták, hogy előbb fagy be a pokol, mint hogy beruházzanak egy kópiába.

Az ágazat kommunikációs szakemberei tehát egy percig sem lustálkodnak, és biztosra vehető, hogy a következő konzolgenerációnál, vagy sikercím-várományosnál is egymást fogják követni furcsábbnál furcsább reklámok, akciók és húzások.

Neked ajánljuk

arrow_backward arrow_forward
Kiemelt
-{{ product.discountDiff|formatPriceWithCode }}
{{ discountPercent(product) }}
Új
Teszteltük
{{ product.commentCount }}
{{ voucherAdditionalProduct.originalPrice|formatPrice }} Ft
Ajándékutalvány
0% THM
{{ product.displayName }}
nem elérhető
{{ product.originalPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.grossPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.grossPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.displayName }}

Tesztek

{{ i }}
{{ totalTranslation }}
Sorrend

Szólj hozzá!

A komment írásához előbb jelentkezz be!
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mondd el, mit gondolsz a cikkről.

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward