Shop menü

ÍGY INTÉZI A GYÁRTÓI GARANCIÁT AZ EVGA

Az EVGA egy elég sokoldalú vállalat és hatalmas pozitívum, hogy lehetőség van közvetlenül is intézni náluk a garanciát. Ez nem sok hasonló terméket gyártó cégről mondható el.
HaverLaci
HaverLaci
Így intézi a gyártói garanciát az EVGA

A "Garanciát a Gyártótól" cikksorozat folyatásaként újabb eljárást mutatunk be. Most az EVGA van soron, amely egy elég sokoldalú cég és hatalmas pozitívum, hogy lehetőség van közvetlenül is intézni náluk a garanciát. A korábbi cikkeimben szereplő Intel és AMD már-már patinásnak mondható, de az EVGA is egy viszonylag régi motoros, 1999-ben alakult. Elsősorban videokártyáiról ismert, de például tápegység, alaplap, készülékház, és laptop is a portfóliójának része.

Többféle terméket gyártanak és forgalmaznak a világ különböző piacaira, termékcsoportonként-, és akár régiónként is eltérő garancia-ügymenettel. A cikksorozat bevezetője után az első fordulóban három hibás terméket küldtem vissza a gyártóikhoz, a három eljárásból mondhatni ez volt a legösszetettebb. Még így is megéri a befektetett energiát, ha másképp nem tudjuk elintézni a garanciát, mivel ezek általában nagy értékű holmik. E gyártóval volt néhány "köröm" korábban is, és nem mindig elégedetten "távoztam", hiába vállaltak élettartam (lifetime) garanciát egy időben egyes videokártyáikra.

10 év garanciát adtak a tápegységekre. Az extra garanciaidőt pedig a csomagoláson is hirdették.

Azt azonban valamiért nem verték nagydobra, hogy az extra garancia csak magánszemélyekre vonatkozik és csak akkor, ha a vásárlástól (pontosabban a számla kiállításának dátumától) számított megadott időtartamon (esetünkben 30-90 napon) belül regisztráljuk a kártyát az EVGA honlapján (igaz, 2005-2006 között volt egy időszak, amikor nem kellett még a regisztráció). Több kereskedő hanyagságból, tévedésből, vagy ki tudja miért, az is lehet, egyszerűen mert nem bontotta ki az EVGA termékeket - hiszen miért is tette volna -, hogy megláthassa a leírásban (vagy megnézze az EVGA terméklapján) a regisztráció szükségességét és a kedvezményezettek körét - egy szó mint száz: 10 év garanciával értékesítette a kártyákat.

Valójában ezek a kereskedők, mivel persze sem a szükséges regisztrációt nem végezték el, sem magánszemélyek nem voltak, csak 2-3 év garanciát tudtak érvényesíteni. E nagykerek egy része szépen eltűnt, mások benyelték a tévedés árát, a többi megpróbálta a tévedését nem túl sportszerűen a tőle vásárló üzletekre hárítani. Persze ezek a kiskereskedők sem magánszemélyek, és a kártyák sem voltak a megadott határidőn belül regisztrálva az üzletekben sem. Szóval 2-3 évvel az EVGA értékesítés kezdetét követően, hogy úgy mondjam rossz szájíz kezdett kialakulni, ekkortájt derültek ki ugyanis ezek a tévedések.

Több EVGA-t áruló nagyker azóta eltűnt a süllyesztőben, sok másik tanult a hibáiból, de időről-időre akadnak újabb lelkesek, akik elkezdték forgalmazni a gyártó termékeit, és eddig mind beleesett ugyanebbe a csapdába. Pedig az EVGA szolgáltatása valóban egyedülálló, azonban ez visszaüthet akkor, amikor az ügyfél azzal szembesül, hogy egy kisbetűs résznek nem tett eleget, amire senki nem hívta fel a figyelmét (különösen magyarul nem). De ez nem volt mindig így. Kezdetben 1 év sima, 1 év extra garanciát kaptunk, és ez megfelelően fel is volt tüntetve.

Lehet abból indultak ki, hogy korábban még fel volt tüntetve a dobozon több évig, tehát mindenki tudja már? Hát egy újszülöttnek minden vicc új ugye... A tanulság, hogy utána kell nézni a pontos feltételeknek a vásárlás után, a garancia ügyintézés előtt. Mivel egy időben - az EVGA honlapján legalábbis - biztos nem volt egyértelműen leírva kik a kedvezményezettek, az "utána nézést" végezzük el minden lehetséges forrásból: honlapon, dobozon, leírást átböngészve.

Miért írtam le ezt most ennyi év elteltével? A "10 év egyedülálló garanciás" tápegységek még mindig érintettek, ugyanis sok esetben nem telt el még a tíz év.  Szerencsére a közelmúltban változtattak: már az első cikk megírásakor ki volt írva, hogy csak végfelhasználókra vonatkoznak a garanciális feltételek.

Megjelent az "RMA PROCESS" menüpont is - ez az Európai régióra vonatkozik - az USA/Kanada régióra pedig még egyértelműbben fogalmaznak: eleve itt van Dealer fül, definiálják többek között a termék, az eredeti vásárló és a hivatalos viszonteladó fogalmát.

Most, hogy talán már sikerült megfelelően informálniuk a leendő ügyfeleket, térjünk át a konkrétumokra.

Röviden a folyamat: a honlapon regisztrálnunk kell, és a terméket is be kell regisztrálni (számlával), majd az RMA folyamat első lépéseként Support Ticket-et - mondjuk hibajegynek - kell kitölteni. Ha minden rendben ment, ezt egy azonosítóval "jutalmazzák". Az RMA visszaküldés megrendelését ezután kezdhetjük el: kiválasztjuk a visszaküldendő terméket és felhasználjuk az imént említett azonosítót. Ezután csomagolunk és a megadott címre elküldjük a pakkot, majd várjuk a cserét.

Bővebben: Indítsuk a jól bevált "Google + EVGA Warranty"-val, az első találat megfelelő lesz. Fontos, hogy a garanciális feltételek régiónként és termékcsoportonként eltérnek. Nekünk az EMEA (=Europa, Middle East, Africa) lesz a megfelelő, esetünkben pedig egy grafikus kártya a szerencsés így a GRAPHIC CARD, végül a nyelv: angol (mert a német, francia és orosz kevésbé megy) - ezeket választottam ki.

A megjelenő oldalon először 2018. május 25-előtti vásárlás esetén másik oldalra irányítanak.

Korábban írtam, hogy az EVGA termékeire korlátozott garancia él. Az első cikkben arra is kitértem, hogy ez nem felel meg a magyar jogban meghatározott jótállásnak sem az eljárásban, sem a határidőkben, tehát nem szabad megszokásra hagyatkozni. 

A termékeken és a csomagolásukon is P/N, azaz part number végén, a kötőjelet követő két karakter határozza meg a korlátozott garancia hosszát.

Ennek megfelelően nincs minimális 1 év jótállási idő, akár 90 nap is lehet a vállalt garancia. Esetünkben -KR, így a korlátozott garancia 3 év időtartamú.

Lehetnek még akadályozó tényezők, a fentiek ugyanis csak akkor alapértelmezetten érvényesek, ha mi vásároltuk a kártyát a kereskedésből, azaz a mi nevünk szerepel a számlán, és az természetesen magánszemélyre van kiállítva. Ha mástól vásároltuk a kártyát, a gyártó által vállalt garanciaidő változhat, akár nullára redukálódhat. Ha igy jártunk, tehát a kártya alap- és átvihető garanciája lejárt, de be lett regisztrálva extra garanciára, az eredeti vásárlóval próbáljuk meg felvenni a kapcsolatot, hátha segítőkész lesz.

A 90 nappal és egy év garanciával eladott termékek esetén lehetséges tehát, hogy nem átvihető a garancia, de vannak itt még vakfoltok: például mi történik a -KP és -KS végű termékekkel; ezek 3 év garanciásak, de az átvihető garanciák listájában nem szerepelnek.

Ha már a visszaküldésnél tartunk. Valószínűleg késő bánat, de talán jó ha tudjuk: a vásárlás után 90 napon belül 5-7 év garanciakiterjesztést vásárolhatunk egyes, a feltételeknek megfelelő EVGA gyártmányokra (korábban ez nem került pénzbe, csak regisztrálni kellett).

Térjünk vissza az eredeti témához. Ha benne vagyunk a fent mutatott határidőben, nekiállhatunk a garanciális igényünk érvényesítésének. Először is regisztráljunk az EVGA oldalára.

A következő lépés az EVGA termékeink regisztrációja lesz. Ezt a SERVICE / PRODUCT REGISTRATION menüben tehetjük meg.

A gyári szám a csomagoláson és a terméken is fel van tüntetve, a megtalálásban ábrák is segítenek.

Ha végeztünk ezzel, a MY EVGA fül MY PRODUCTS menüpontjánál látható lesz az épp beregisztrált dolog (és persze a korábbiak is).

Tapasztalatlanabbak el is kezdenék az RMA folyamatot, a listában a START NEW RMA, vagy a SERVICE/EVGA RMA gombra kattintva, de ez esetben már a második mezőnél elakadunk: SUPPORT TICKET NUMBER. Persze a lelkesebbek kitöltik a mezőket "majd csak lesz valahogy" alapon. De azt a mezőt nem tudjuk kikerülni. 

Szóval intéznünk kell egy ilyen hibajegy azonosítót. A SUPPORT TICKET menüpontot szintén a SERVICE menüben találjuk. Amennyiben több termékünk van regisztrálva, válasszuk ki a listából az aktuális EVGA példányt. Ezt követően a rendszerünk adatait kell megadni (alaplap gyártója/modell, grafikus kártya modell és száma, processzor, memória gyártója, modellje és száma - mondjuk ha többféle a RAM-unk, akkor nem tudom mi van -, tápegység, operációs rendszer, monitor, és egyéb perifériák).

Fájlt is feltölthetünk, ami segíti az ügyintézést - ha pl. fotónk van a hibáról. Végül a QUESTION mezőben feltehetjük a kérdésünket (max. 1500 karakter hosszan) - hát én nem kérdeztem, csak simán leírtam a jelenséget, majd a SUBMIT QUESTION gombbal elküldtem a "kérdést".

Az ügyintézést az EVGA rendszerén belül tudjuk nyomon követni, a válasz nem emailen érkezik tehát, viszont az értesítés igen, hogy válasz érkezett.

Egy technikus válaszolt, a számlát kérte, hogy töltsem fel vagy csatoljam a válaszhoz. A feltöltést a SERVICE / INVOICE UPLOAD menüpontból tehetjük meg.

A fájl maximum 2MB méretű PDF, JPEG, DOC/DOCX, vagy XPS állomány lehet. Először ki kell választani a legördülő menüből azt a terméket, amelyhez a számlát feltölteni kívánjuk, a CONTINUE gombra kattintva, majd a következő ablakon a Select-et használva kiválaszthatjuk a fájlt a gépünkről, majd a SAVE gombbal tölthetjük fel. Az előző ablakon látható "Invoice Upload Instructions"-t kiválasztva további részleteket tudhatunk meg a feltöltéssel kapcsolatban - bár nem hiszem, hogy ez egy nagy ördöngősség volna. A feltöltés megtörténtéről válaszban kérnek értesítést a SUPPORT TICKET rendszerben. Ezt elküldtem, erre pedig rendszerüzenet emailt kaptam, csatolmányban a feltöltött számlámmal.

A technikus válaszolt: nincs akadálya az RMA folyamat elkezdésének. Erre a SERVICE / EVGA RMA menüpont szolgál. Ezt kiválasztva és a fontos információkon átfutva (ellenőrizd, hogy garanciális, töltsd fel a számlát, vedd fel a kapcsolatot a tech support-tal a hibával kapcsolatban, Support Ticket szükséges, ha nem található a termék a legördülő menüben, regisztráld - mind megvan már), a leadandó kártyát kiválasztom tehát, majd CONTINUE gomb.

Az EVGA kétféle garanciát kínál, az ún Advanced módot választva először PayPal-lal kifizetjük a cserekártya árát (az összeget a gyártó határozza meg), a cserekártyát azonnal megkapjuk, ha pedig minden rendben és a visszaküldöttel minden ok, visszakapjuk a kifizetett díjat. Ez azoknak lehet érdekes, akik nem tudják nélkülözni a meghibásodott kártyát (bár néhány napig így is kártya nélkül marad), de piros pont az EVGA-nak, hogy egyáltalán lehetővé teszi ezt, a magyar üzletekben nem jellemző. Mondjuk a videokártya árakat tekintve nem is csoda.

Én tudom nélkülözni, és fizetni sem annyira szeretnék, nem probléma, ha 1-2 hétig nincs kártyám, tehát a Standard RMA lesz a választás. A SUBMIT gomb megnyomása után déja-vu érzésünk lehet.

Ismét meg kell adni ugyanis a hibát. A korábban megszerzett Support Ticket szám után pluszként megkapjuk a kérdést, hogy van-e sérülés a kártyán. Az EVGA ingerküszöbe máshol van a magyar jog/üzletek eljárásához képest. Engedik ugyanis hogy szétszedjük a kártyát, tehát a csavarzáró matrica sérülhet. Ennek lehet oka karbantartás - pl. hővezető paszta csere, vagy vízhűtés felszerelése. Lényeg, hogy próbáljuk meg hiánytalanul visszaállítani az eredeti állapotot visszaküldés előtt. A lehetőségeket pontosan nem ismerem még - lehet, hogy ezt is meg tudjuk vitatni a sérüléseket firtató checkbox-ban -, az eredeti szilikon padokhoz úgy néz ki nem ragaszkodnak, de magához az eredeti hűtőegységhez biztosan.

Felmerülhet a kérdés, hogy miért nem fogadják el ugyanígy a magyar üzletek a szétszerelt kártyát? Ennek egyik oka a jogszabályokon felül, hogy nem ismert milyen eltéréseket fogad el a gyártó, és az sem garantált, hogy mindazt tényleg el is fogják fogadni. Tehát ki kellene, hogy érjen a kártya a gyártói szervizbe, hogy véleményezzék. Ez azonban a kereskedelmi láncon visszafelé időigényes lesz, hiszen eleve több viszonteladó szervizében összevárják a gazdaságosan visszaküldhető mennyiséget, és a kijavításra/kicserélésre jótállásban megadott határidő biztosan nehezen tartható, még ha sikerül a lánc összes tagját rávenni, hogy küldje tovább a szétszedett kártyát. Persze ez csak fikció, eleve lehet, hogy a végfelhasználókkal megengedőbbek, a viszonteladóktól meg nem fogadják el. Előfordult már a történelemben.

Visszatérve: a SUBMIT RMA INFORMATION gombbal léphetünk tovább. Az RMA számot email-en kapjuk meg. 

Az RMA szám 14 napig érvényes, ennyi időnk van tehát, hogy a kártya kiérjen az emailben megadott németországi címre.  A csatolmányban található pdf-et nyomtassuk ki, a jelzett részen vágjuk le, és a felső részt ragasszuk majd a dobozra. A gyártó nem kér tartozékokat, csak a kártyát, azt viszont megfelelő ESD és fizikai védelmet biztosító csomagolásban - ehhez előírják legalább 2 inch tömőanyag meglétét a kártya és a doboz között. Én biztosra mentem, az eredeti EVGA antisztatikus zacskóba csomagoltam, a tömőanyag pedig buborékos fólia és összegyűrt papír volt.

Az EVGA nem állja a szállítást, így nekünk kell gondoskodni róla. A csomag beérkezéséről email üzenet értesít.

A következő napon pedig már a cserét is útnak indították, ezt az UPS hozta ki. Ami érdekes, hogy a szolgáltatás értékelését kérő email már jóval előbb, az RMA szám megérkezésekor megjött. Érdemes kitölteni, a héten például egy 650W-os tápegységet lehet nyerni. Az adatokat nagyjából kitölti a rendszer, a mi dolgunk leginkább az értékelés.

A csomag érkezéséről a szállítmányozó értesített néhány nap múlva, majd probléma nélkül leszállította.

Mi szokott ilyenkor következni? Megpróbálom a kapott cserekártya garanciáját ellenőrizni. Az EVGA honlapját böngészve belefutottam egy újabb furcsaságba. Az Európai (EMEA) régiónál nem, de az USA régiót választva van Check Warranty lehetőségünk.

Ebbe a kapott kártya gyáriszámát beírva nem kaptam adatot: vegyem fel a kapcsolatot az ügyfélszolgálattal. Egy másik eszköz SN-jét beírva azt újnak és garanciálisnak mutatta, holott már több, mint három éves vásárlás. Óvatosan bánjunk tehát ennek a gyáriszám-ellenőrzőnek a használatával!

Ha esetleg belefutottunk a "céges számlás EVGA-t vásároltam, beregisztráltam, számlát feltöltöttem, kiszúrták a számlán és nem akarják intézni a garanciát" esetbe, élelmesebbek gondolkodhatnak úgy, hogy törlöm a termékregisztrációt az "UNREGISTER" gombbal, és újra regisztrálom. Sajnos ilyen esetben - bár az adatok törlődnek - az, hogy ezt a gyáriszámot már regisztrálták nem tűnik el, így nem lesz lehetőségünk az újra regisztrálásra.

Összegezve: a folyamat viszonylag problémamentesen lezajlott és az új, vagy újszerű cserekártyát pedig tartozékaival kaptuk meg. Ezt nem tudtam volna megcsinálni sok más gyártó, pl. a Gainward esetén. Sajnos úgy néz ki már nem sokáig élvezhetjük ezt a szolgáltatást videokártyákkal, mivel az EVGA a hírek szerint megszüntette a partnerséget az nVidiával, így már csak a 30xx-es széria raktárkészleten lévő példányai lesznek megvásárolhatók.

A sorozat részei: Intel, AMD, EVGA, Plextor, G.Skill, NZXT, Corsair.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére