Szerencsére az Intel partner abban, hogy a végfelhasználó felé közvetlenül is intéz garanciát. Három gyártót versenyeztettem első körben, és mivel az egyszerre indított ügyintézések közül ezé a cégé volt a leggördülékenyebb, velük kezdjük a sorozatot. Esetünkben egy hibás - a gép képet sem ad vele - processzor lesz a kiválasztott.
Ismétlem magam, de fontos, hogy az Intel korlátozott garanciát vállal, azaz a kicserélt processzor garanciája nem indul újra, csak az eredeti példányé folytatódik. Szükséges még az angol nyelv minimális ismerete - esetleg fordítóval is lehet próbálkozni, de az ügyintézés sajnos nem magyar nyelven folyik.
Első lépésünk, hogy megállapítsuk a gyártó szerint garanciális-e még a CPU. (Sajnos ez esetben nem feltétlenül számít a magyar számla/garancialevél kelte, és az ott megadott garanciaidő). A dobozosként eladott processzorokra három, a tálcás, vagy "OEM"-nek hívottak esetén egy év garancia jár. Persze lehet, hogy a miénk eredetileg egy dobozos gyári volt, tehát itt még ne adjuk fel. Legegyszerűbbnek talán Google + "Intel Warranty Check"-re keresés tűnik.
A találati listán megjelenik a várt honlap, méghozzá az első találatok között.
Megnyitva a "Product Type" lenyíló menüjében processzort kiválasztva, majd a processzor adatait - FPO, ATPO - beírva kiderül, hogy benne vagyunk-e még a garanciális időben. Esetünkben igen: 2022. október 1-ig.
De hol vannak ezek az FPO és ATPO azonosítók? A dobozon és a processzoron is rajta vannak:
Az alsó "Request support for selected product" gombra kattintva meg is kezdhetnénk az RMA folyamatot (return merchandise authorization, RMA-nak hívják a visszaküldést). De még most lelövöm, hogy először regisztrálnunk szükséges az oldalra, ha még nem tettük ezt meg korábban valamiért. Ez egyébként minden gyártó esetében szükséges volt. Nem szükséges regisztrálni viszont a processzort.
A regisztráció és a visszaigazoló email-es megerősítés után kapunk ügyszámot.
Végre kezdődhet az érdemi meló!
Lássuk pontonként:
- Miben segíthetnek - egy korábban megvásárolt termékkel kapcsolatban.
- Hogy szeretnénk azonosítani a terméket/szolgáltatást - modell, ID vagy sorozatszám alapján.
- A termék azonosítása - Product type tehát: Processor, ennek kiválasztása, majd az FPO és az ATPO azonosítók megadása után benyújthatjuk a kérelmet.
A következőkben a hibáról és a körülményekkel kapcsolatban kell válaszokat adnunk (a gyártó érthetően biztosra akar menni, nehogy hibátlan legyen a termék):
- Milyen lépéseket tettünk a hiba megállapítására - esetünkben a hibás processzort egy másik, működő rendszerben próbáltam ki;
Az alábbiak pedig azért szükségesek, hogy a gyártó megállapíthassa, a rendszerünk elemei kompatibilisek az általunk használt processzorral:
- Az alaplap gyártója és pontos típusa;
- A memória gyártója és típusa;
- Az alaplapi BIOS verziója (ajánlott a legfrissebbel próbálkozni, ha van mód a frissítésre).
Amennyiben kívánjuk, fotókat, videót vagy egyéb csatolmányt tölthetünk fel a hibával kapcsolatban maximum 25 megabájt méretben. Részt vehetünk továbbá a gyártó programjában, mely a szolgáltatások jobb megértését és megfelelő bővítését célozzák.
A "Submit Request" gombbal léphetünk tovább. Ezután, ha minden rendben, kapunk egy Submit Request azonosítót, és egy összesítést az eddig rendelkezésre álló adatokról. Szükséges lehet reagálnunk a gyártótól kapott tanácsra, mely a megoldást segítheti. Jellemzően nem valós személlyel társalgunk, így lehet hiába írtunk le korábban valamit, most ismét rákérdezhetnek, pl. egy másik alaplapban próbáltuk-e a processzort. Legyünk türelmesek, néha úgy érezhetjük, hogy ugyanazt kell leírni. Ez sajnos előfordult mindhárom esetben.
Az ügyintézés innentől email formában folytatódott. Ahogy fentebb is írtam: a legtöbb információt próbálják beszerezni annak kizáráshoz, hogy a hibát más alkatrész okozza. Tőlem megkérdezték a másik konfiguráció alaplapjának és memóriájának típusát, majd egy fotót kértek, melyen a processzor ATPO és FPO azonosítói jól láthatók, továbbá a számláról is. Végül még címet egyeztettünk, és siker:
Megkaptuk az SWR számot, és az elszállításhoz szükséges dokumentumokat. Az Intel jófej, ők fizetik az elszállítás költségét is, szóval hatalmas piros pont jár a cégnek ezért. Fontos, hogy az SWR 60 napig érvényes, tehát ennyi időnk van a csomag kijuttatására.
A csomagolással kapcsolatban javaslatokat kaphatunk egy html kiterjesztésű csatolmányban látható link megnyitásával. Azaz csak kaphatnánk, mert az nem nyílik meg (fura, de az AMD által küldött link sem működött). Helyette próbáljuk a fuvarozó magyar oldalát. Én a processzorhoz gyárilag kapott műanyag csomagolásban és a gyári papírdobozban adtam fel. De ez nem szükséges, a lényeg, hogy a processzor védve legyen elektrosztatikus és mechanikus hatások ellen. Fontos, hogy a gyári processzorhűtő szükségtelen az ügyintézéshez, azt ne csomagoljuk tehát a processzor mellé!
Teendőnk még, hogy a pdf csatolmányt kinyomtatva a csomagolásra ragasszuk, és nem árt, ha lesz még egy példány is a szállítmányozó felé. Majd a DHL-lel kell egyeztetni az elszállítással kapcsolatban. A telefonszámot az internetről kerestem ki: +36 1 2 45 45 45, az ügyintéző egy gyors adategyeztetés után (az adatok a csomagolásra ragasztott papíron voltak) mindent gyorsan megadott. Mivel közel a DHL irodája, én a személyes csomagleadást választottam. Ott annyi fennakadás lehetett volna, hogy az ügyintéző nem látta kifizetettnek az elszállítást, de ahogy mondta, ez előfordul, átvette a pakkot.
A csomag tehát feladva. A következő munkanapon(!) már jött is az értesítés a DHL-től, hogy jön a csomagom, két nap múlva pedig már a kezemben a doboz. Ez gyorsan ment!
A csomagolás pedig egy dobozos Intel processzort rejtett, hűtővel! Azért bujkált bennem a kisördög, beírtam hát a csereprocesszor adatait a cikk elején leírt módon a garancia ellenőrzőbe.
A garancia dátuma az új processzorra történt csere ellenére maradt 2022. október 1 - köszönhetően a korábban említett korlátozott garanciának. Mindegy is, van egy lényegében új, működő processzorunk szóval rosszul nem jártunk szerintem.
Összegzésként: az Intel processzorokra nyújtott gyártói garancia gördülékenyen és gyorsan lezajlott. Jó pont, hogy a szállítási költséget is a gyártó állta. Ne feledkezzünk meg a szolgáltatás értékeléséről sem!
Természetesen nemcsak processzort tudunk az Intelnek visszaküldeni, SSD tekintetében is hasonló az eljárás. Joggal merülhet fel a kérdés, hogy az üzletek miért nem ezt a módszert választják. Egyrészt az ilyen ügyintézések sokszor csak korlátozott számban vehetők igénybe, nem ritkán csak végfelhasználók által. De fontosabb, hogy a kicserélt termék garanciaideje nem indul újra, ez egy disztribúciós/nagykereskedői csere esetén nincs így.
A következő részben konkurens processzorgyártó gyártói garanciáját próbáljuk ki, NexGen-t. Vagyis az AMD-t!
A sorozat részei: Intel, AMD, EVGA, Plextor, G.Skill, NZXT, Corsair.