Gran Turismo 5 – A csiszolatlan gyémánt

Hosszú várakozás után végre kezünkbe vehettük a Sony legújabb PS3 exkluzív játékát, mely ezúttal az autóversenyek rajongóit kényezteti.

Gran Turismo 5 – A csiszolatlan gyémánt

1. oldal

A Playstation 3 debütálása óta már jó pár év eltelt, és az elmúlt esztendők alatt számos kiváló játékot vehettek kezükbe a PS3 tulajdonosok, ám egy nagy ígéretével egészen november végéig adós maradt a Sony. Az autók szerelmesei ugyanis hosszú idő óta hiába várták a Polyphony Digital által készített legújabb Gran Turismo játékot, melynek megjelenését nem egyszer halasztották el a fejlesztők. A GT sorozat kétségkívül az egyik legpatinásabb szériának számít a konzolokon, melynek mindegyik állomása áldás volt az rajongók számára. Az ötödik részt (legalábbis annak egy korai verzióját) először 2008-ban próbálhattuk ki, ugyanis ekkor adták ki a GT5: Prologue-ot, mely tulajdonképpen egy hatalmasra fújt, fizetős demó volt, mely rengeteg autót, pályát és versenyt tartalmazott. Természetesen az a verzió még erősen fejlesztés alatt állt, így egyáltalán nem adott valós képet végleges játékról. Nem úgy, mint a nem rég kézhez kapott változat, melyet természetesen alapos tesztelésnek vetettünk alá. A Sony marketinghadjáratának köszönhetően az elvárások már-már teljesíthetetlenül magasak voltak a GT5-tel szemben, hiszen az ígéretek alapján egy minden szempontból tökéletes autós játék képe rajzolódott ki előttünk. Vajon sikerült a legtöbbet kihozni a programból?

Padlógázzal

Miután behelyezzük a Gran Turismo 5 lemezét a meghajtóba, a program sok mai PS3-as játékhoz hasonlóan felajánlja a telepítés lehetőségét, mely esetünkben nem kevés, több mint nyolc gigabyte-nyi helyet igényel, és egy jó fél órás procedúrát jelent. Bár a legtöbb játékos valószínűleg inkább az autók volánja mögött töltené el azt a harminc percet, mégis érdemes elsőként a telepítést választani, mivel így a későbbiekben jelentősen lerövidíthetjük az egyébként elég hosszú töltési időket. Amennyiben mégsem az installálást választjuk, akkor a program a háttérben, játék közben másol fel adatokat a merevlemezre, hogy valamivel lerövidítse a későbbi töltéseket. Akárhogy is döntünk, ha végre elkeveredünk a főmenüig, akkor első dolgunk egy saját pilóta létrehozása lesz, mely igazából a versenyzői overálunk kiválasztását jelenti. Ez követen szemügyre vehetjük a program által felajánlott lehetőségeket. Az autók iránt rajongók számára érdekes lehet a Gran Turismo TV menüpont, melybe belépve számos HD felbontású, különféle autós eseményekkel kapcsolatos videót tölthetünk le a PSN-ről, az egyetlen sajnálatos dolog, hogy ezek nem mindig ingyenesek. A GT TV mellett találhatjuk az úgynevezett Course Makert, mellyel képesek vagyunk egyedi pályákat létrehozni, ha netán nem lenne elegendő a játékban szereplő közel 70 helyszín. Fontos hangsúlyozni, hogy ezeket nem tudjuk teljes mértékben testre szabni, hanem különféle paramétereket kell megadnunk, melyek alapján aztán a program legenerálja nekünk pályát.

 

2. oldal

Ez persze mind csak a körítés, a lényeg amúgy is a versenyzés, melyre két fő opció is van a játékban. Az egyik az Arcade mód, melynek keretében karrierünktől függetlenül tudunk sima versenyt vagy időfutamot indítani, illetve részt tudunk venni olyan erőpróbán is, ahol drifteléssel kell minél több pontot összegyűjteni. Ebben a menüben kapott helyet a kétjátékos mód is, melyet elindítva osztott képernyőn lehet versenyezni mellettünk ülő ismerősünk ellen. Most nézzük meg, hogy mit rejt a Gran Turismo 5 szívét és lelkét jelentő GT Mode, mely tulajdonképpen egy részletes, és igencsak változatosra sikerült karriermód. Itt számos lehetőség és versenytípus közül választhatunk, melyek közül elsőként talán a Licence-re érdemes a leginkább odafigyelni (különösen a kezdőknek), mivel ezekben vezetéstechnikai dolgokat tanulhatunk meg és gyakorolhatunk be. A feladatok végrehajtása nem okozhat túl nagy problémát, ám ha az arany minősítésre hajtunk bennünk, akkor alaposan fel kell kötnünk a gatyát, hiszen azokat csak tökéletes vezetéssel lehet megszerezni. Márpedig érdemes az előkelő helyezésekre hajtani, mivel úgy kapjuk a legtöbb tapasztalati pontot, és érdemes is minél több XP-t összeharácsolni, mivel minél magasabb szintűek vagyunk, annál több autó és verseny érhető el számunkra. Egy másik érdekes része a GT Mode-nak a Special, melynek versenyein lehetőségünk van többek közt gokartok, rallyautók, és Nascar autók volánjai mögé pattanni. Emellett különféle speciális futamok is helyet kaptak ebben a játékmódban, így például többször is kilátogatunk a híres televíziós műsor, a Top Gear tesztpályájára, részt vehetünk egy olaszországi autós turnén, sőt még a régi Nürburgringen is tehetünk pár kört.

Kevesett futott Fiat eladó…

A Licence és Special játékmódokban legtöbbször a program által biztosított autókkal fogunk menni, de a játékban természetesen saját magunk is vásárolhatunk járműveket. Erre szolgál a prémium kategóriás autókat felsorakoztató autókereskedés, és a standard autókat áruló használtautó kereskedés. A GT5-ben körülbelül 800 standard autó kapott helyett, melyeket a prémiumokkal ellentétben nem tudunk bármikor megvásárolni, mivel a boltban egyszerre mindig csak harminc található, melyek bizonyos időközönként cserélődnek. Ennek a rendszernek megvan az a hátránya, hogy néha pont olyan autót nem találunk a kereskedésben, amelyre szükségünk lenne a következő futamon. Ilyenkor nem tudunk más tenni, mint belevágni egy másik versenybe és reménykedni, hogy a következő frissítést követően már megtaláljuk a kívánt kocsit. A prémium kategóriás járművekkel már egyszerűbb a helyzet, mivel azokat bármikor megvehetjük, ha van elég pénzünk, és elértük a megfelelő tapasztalati szintet. A garázsba szállított autókat aztán nem árt karbantartani, hiszen a futamok alatt lassan leamortizálódnak, még ha ez kívülről nem is mindig látszik (erről majd később). Ilyenkor érdemes betérni a GT Auto menübe, ahol autómosást, olajcserét kérhetünk, átfesthetjük a verdát, kijavíthatjuk a kasznit, újjávarázsolhatjuk a motort és kicsit testre is szabhatjuk az autót (dísztárcsa, spoiler). A külső átalakításokat illetően nincs akkora szabadságunk, mint a nagy rivális Forza 3-ban, így esélyünk sincs rózsaszín, Hello Kitty!-s matricával elcsúfított Ford Mustángot kreálni, de az autónk tuningolásáról nem kell lemondanunk. Minden autóba tudunk új alkatrészeket vásárolni (gumiabroncsok, kipufogók, váltó, légszűrő, stb.), melyek nagyban javítják a kocsik teljesítményét. Ráadásul ez még csak a kezdet, mert utána megkezdhetjük az autónk finomhangolását: beállíthatjuk a felfüggesztést, a váltóáttételeket vagy akár a kipörgésgátlót, mi csak a fékek tuningolását hiányoltuk. Ettől függetlenül, aki szereti bütykölgetni az autókat, az kiélheti szinte minden vágyát.

 

3. oldal

Térjünk rá a GT Mode gerincét adó másik két játékmódra is, melyeket egyszerűen csak A-spec-nek és B-spec-nek neveztek el a fejlesztők, és már ismerősek lehetnek a régi motorosoknak. Utóbbit elindítva egy egyszerűbb menedzserjátékká „változik át” a program, melyben ezúttal nem mi fogunk a volán mögé ülni, hanem egy AI irányította versenyző. Ezeket a pilótákat mi magunk kreálhatjuk, meghatározhatjuk képességeiket, majd verseny közben instrukciókkal láthatjuk el őket. Szólhatunk nekik, hogy agresszívebben, vagy nyugodtabban vezessenek, a mi feladatunk a boxkiállások megtervezése, megmondhatjuk nekik, hogy próbálják megelőzni az előttük haladót és a többi. Mivel mindegyik pilóta más-más tulajdonságokkal rendelkezik, másképp reagálnak a parancsainkra is. Egy gyengébb képességű versenyzőt értelemszerűen hiába noszogatunk, hogy előzze meg az aktuális Schumachert, nem sok esélye lesz rá. Idővel persze felfejlődik az emberünk, és sokkal jobban fog teljesíteni, de ehhez előtte le kell tudnia jónéhány kört a pályákon. Ha meguntuk a folyamatos versenyzést, akkor jól el lehet lenni a B-spec móddal, de nem ez fogja a GT elé láncolni a játékosokat. Arra ott van a lényeget jelentő A-spec, melyben különféle bajnokságokon kell részt vennünk a saját magunk által vásárolt, vagy ajándékba kapott autókkal. Összesen öt szinten versenyezhetünk, melyekben együttesen 45 esemény szerepel. A jó szereplésért nem csak pénzt és tapasztalati pontokat kapunk, hanem gyakran új autókat is, melyeket aztán vezethetünk a többi futamon.

A kezdő futamok még meglehetősen könnyűek, ami annak is köszönhető, hogy nincsenek mindig megfelelően rögzítve az indulás kritériumai. Így előfordulhat, hogy egy alapvetően gyenge kocsik számára kiírt versenyen egy feltuningolt szörnyeteggel induljunk el, ilyenkor értelemszerűen esélye sincs az ellenfélnek. A későbbi futamok természetesen már nagyobb kihívást nyújtanak, bár sok esetben csak attól függ a végeredmény, hogy hibázunk-e vagy sem, az AI vezette autóktól ne várjunk agresszív előzéseket, és nem is védekeznek a mi előzésünk ellen. Legtöbbször csak beállnak elénk vagy mögénk, nekünk pedig nincs más dolgunk, mint a célvonalig vonatozni velük. Ugyanakkor megvan a mesterséges intelligenciának az az idegesítő szokása, hogy kanyarokban nem figyel ránk, és szívfájdalom nélkül meglök minket, ha az útjában állunk, márpedig egy erősebb autónál ez egyet jelenthet a kipördüléssel. Ez igazán azoknál a Special versenyeknél frusztráló, ahol tilos erőteljesen hozzáérni a másik autóhoz, mivel az a futam végét jelenti.

 

4. oldal

Végül, de nem utolsósorban foglalkozzunk a többjátékos móddal is, mely igazság szerint nem a GT5 legkidolgozottabb része. A megjelenést követően komoly problémákkal küzdöttek a játék szerverei, köszönhetően a program iránt tanúsított hatalmas érdeklődésnek, de szerencsére ez ma már a múlté. Viszont ennek ellenére is komoly hiányosságokat fedeztünk fel a játékban, gondolunk itt például a nem létező, ma már szinte kötelező funkciónak számító matchmaking (párkereső) rendszerre, mellyel könnyedebbé lehetne tenni a nekünk tetsző versenyek keresését. Ennek hiányában nem tudunk mást tenni, mint beállítani egy-két alap szűrőt, melyek alapján a program kidob számunkra egy halom szervert, amiket aztán egyenként végig kell néznünk, hogy megtaláljunk a számunkra megfelelő versenyt. Ráadásul a fontosabb információk megismeréséhez külön-külön be kell lépnünk minden egyes szerverre, ami szintén csak időpazarlás. Természetesen a játékosnak lehetősége van saját játékot indítani, ilyenkor megadhatjuk, hogy a futam milyen szabályok szerint kerüljön megrendezésre (hány kör, milyen autók vehessenek részt, mennyire sérüljenek az autók, milyen segítségek legyenek bekapcsolva, stb.). Az már más kérdés, hogy az általunk létrehozott versenybe hányan fognak belépni, néha hosszú ideig nem jön össze a kívánt létszám a sok létrehozott játék miatt.

Az ördög a részletekben lakozik

Amint már említettük, a játékban szereplő autók prémium és standard modellekre oszthatók, ám ezek nem csak abban különböznek, hogy milyen kereskedőtől vásárolhatjuk meg őket. A 200 prémium kocsi mindegyike hihetetlenül részletesen lett lemodellezve, szinte fotorealisztikusan néznek ki és ezeknél rendesen kidolgozták a műszerfalat is, így verseny közben vezethetjük őket belső nézetből. Ami a standard autókat illeti, azok már egy kicsivel kevesebb törődést kaptak. A verseny közben használt távoli kameraállásból nem néznek ki rosszul, de grafikailag egy kissé elmaradnak a prémium modellektől. Ha visszajátszás közben nagyon rájuk közelítünk, akkor hamar kibújik a szög a zsákból, és láthatjuk, hogy eléggé kidolgozatlanok, láthatóvá vállnak a recés élek és a modellre „ráfestett” ablakok, ráadásul ezeknél az autóknál nincs műszerfal nézet sem. Az összképbe egy picit belerondítanak az árnyékok is, melyek eléggé recésre sikeredtek, nem ártott volna, ha a fejlesztők erre a részre kicsivel több figyelmet fordítanak, de a közel 60fps-ért áldozatokat kell hozni.

 

5. oldal

Hasonlóan nagy az eltérés a prémium és a standard kocsik között a sérülésmodellt illetően is. Utóbbiak tulajdonképpen egyáltalán nem sérülhetnek meg, néha-néha feltűnik rajtuk pár karcolás, de ennél többet ne várjunk. A prémium kategóriában már egy fokkal jobb a helyzet, de azért itt is van egy kis hiányérzetünk. Amint az alábbi képből is láthatjátok, a kaszni nagyon látványosan képes deformálódni ezeknél a járműveknél, megkockáztatom, hogy erőteljesebb a sérülés, mint a Forza 3-ban. A probléma ott van, hogy ilyen sérüléshez iszonyatosan nagy karambolokra van szükség, és azokból is kell 2-3, amire így fog kinézni az autó. A valóságban sokkal könnyebben roncsolódnak az autók, elég ha csak 50-60-nal nekihajtunk valaminek, és már alaposan összetörtük a verdát. A sérülésmodell másik nagy hibája, hogy nem egyformán lett megvalósítva az egyes autóknál. A legtöbb prémium modell a képen látható módon törik, ami bár látványos, de nem az igazi. A Nascar, rally és egyéb hivatalos sportautók viszont rettentő módon össze tudnak törni, akár le is szakadhatnak darabok a kaszniból. Nagy kár, hogy ilyen autóból sokkal kevesebb van a játékban, még akkor is, ha nem ez a GT lényege. A külső sérüléseknek csak kozmetikai funkciójuk van, az autók teljesítményét nem befolyásolják, nem úgy, mint a legújabb javítással a programba kerülő mechanikus sérülések. Egy-egy ütközés következményeképpen komolyan sérülhet például az autó felfüggesztése, vagy motorja, ami nagyban befolyásolja a kocsi vezethetőségét és sebességét. Egy nem éppen apró szépséghibája van a dolognak, méghozzá az, hogy ezt csak multiban lehet bekapcsolni, egyjátékos módban nem. Reméljük egy jövőbeli patch majd változtat ezen.

A legfontosabb dologban, az autók viselkedésének szimulációjában szerencsére nem kötöttek kompromisszumot a fejlesztők. Bár a járművek fizikája némileg elmarad a PC-n látható szimulátor nagyágyúkétól (rFaktor, Live for Speed), azért szégyenkeznie semmiképpen sem kell a Gran Turismo 5-nek, hiszen ebből a szempontból nem akad nála jobb a konzolokon. Minden autó a saját karakterisztikájának megfelelően viselkedik, legyen szó akár prémium, akár standard modellről. A fejlesztők gondoltak azokra is, akik nem születtek virtuális autóversenyzőnek, így többféle vezetési segítséget is be lehet kapcsolni a GT5-ben, de ha igazi nagyágyúnak érezzük magunkat, akkor nyugodtan kikapcsolhatjuk az összeset, csak akkor készüljünk fel rá, hogy a nagyobb teljesítményű autókkal bizony alaposan meg kell küzdeni, hogy az úton tartsuk őket. Az újdonságok közé sorolhatjuk a különböző időjárási viszonyokat (eső, hó), és a napszakváltozást is. Utóbbinak köszönhetően akár olyan versenyen is részt vehetünk, amely során a nappal éjszakába vált át és mivel a program motorja nagyon jól kezeli a fényeket, így az esti versenyek különösen látványosak tudnak lenni. Sajnálatos módon akárcsak a való életben, a legtöbb futam itt is a nappali, száraz kategóriába esik és nagyon kevés az esős, illetve éjszakai verseny, pedig marketingesek nagyon beharangozták a program eme újdonságait. Visszatérve az irányításra, aki megteheti, az mindenképpen szerezzen be a játékhoz egy kormányt, hogy teljesen átadhassa magát a vezetés élményének. Ugyanakkor ez egyáltalán nem kötelező, hiszen kontrollerrel is probléma nélkül játszható a GT5, legfeljebb kicsit jobban oda kell figyelnünk, mert nem egyszerű kézben tartani egy ötszáz lóerős versenyautót. Ráadásul a Forza 3-mal szemben itt nincs „visszatekerés” funkció, így ha hibázunk, akkor lőttek a jó időeredménynek, tessék tehát az útra figyelni.

 

6. oldal

A versenyek helyszínei képezik a másik sarkalatos pontját a Gran Turismo 5-nek. Kicsit hasonló a helyzet, mint a prémium és standard autóknál. Összesen körülbelül 70 pálya van a játékban, és ezek között találunk gyönyörű szépeket is, melyek már-már valóságosnak hatnak, de vannak olyanok is, melyeknél már nem fog leesni az állunk. Főleg a fák és a nézőközönség esetében lóg ki a lóláb, melyek továbbra is 2D „lapokból” vannak összeállítva. Ugyan verseny közben ez nem nagyon tűnik fel, és még véletlenül sem lehet rondának nevezni a pályákat, de visszajátszáskor látni, hogy a játék nem képes egyenletes grafikai színvonalat biztosítani. A helyszínek változatosságára amúgy nem lehet panasz, mert számos valódi verseny- és utcai pálya került be a programba, melyek az utolsó kerékvetőig az eredetiről lettek mintázva, sőt még az aszfalton lévő egyenetlenségek is a helyükön vannak. Természetesen ezek mellett számos olyan helyszín is van, melyeket a fejlesztők találtak ki, de ez nem jelent semmi hátrányt rájuk nézve, sok jó pálya van köztük.

Amibe viszont a legkisebb mértékben sem lehet belekötni, az a program audió része. Az autók hangjai nagyon jól el lettek találva, a hangeffektekben sem találtunk kivetnivalót, de a legjobban a zenei felhozatal nyerte el a tetszésünket. Nem kevesebb, mint 189 szám található a GT5-ben, melyek között nem csak az ilyen típusú játékokra jellemző lendületes rock és popzene található meg, hanem jazzt és komolyzenét (!) is hallgathatunk. Aki tehát Mozartra szeretné teljesíteni a monacói versenyt, annak itt a remek alkalom. Ha ne adj Isten mégsem tetszenének ezek a számok, akkor lehetőségünk van saját zenéket hallgatni, ha azok fel vannak másolva a PS3 merevlemezére.

A kisebb grafikai egyenetlenségek ellenére technikailag nagyon jól teljesít a program. Bár a Digital Foundry munkatársai által végzett tesztek alapján elmondhatjuk, hogy a framerate eléggé ingadozik (főleg esős pályákon), de verseny közben egy pillanatra sem akad meg a program. A játék egyébként futtatható 3D-s TV-ken is, így aki megteheti mindenképpen próbálja ki, nagyszerű élményben lesz része. Egyetlen hátulütője a dolognak, hogy 3D-s módban már alaposan megcsappan a framerate, mely így 20-30 között ingadozik, és bár a játék természetesen játszható ebben a formában is, bizony az már észrevehető csökkenés.

 

7. oldal

A legjobb autós játék, vagy az év csalódása?

Alig két hét telt el a Gran Turismo 5 megjelenése óta, de azt már most elmondhatjuk, hogy a játékosokat alaposan megosztotta a végleges program. Talán nem is csoda, hiszen hat év fejlesztési idő és megannyi hihetetlen ígéretet követően nagyon nehéz lett volna megfelelni minden elvárásnak. Valljuk be, nem is sikerült összehozni a tökéletes autós játékot, de a Polyphony Digital egy olyan programot tett le az asztalra, amit vélhetően hosszú évekig fognak nyúzni a PS3 tulajdonosok, és amely minden autórajongónak kötelező darab. Hosszan lehetne sorolni a sok apró hibát, melyek még javításra várnak (pl.: kusza multiplayer menü, időnként gyengélkedő AI), de ne feledkezzünk meg arról, hogy számos hasznos és érdekes ötlet is bekerült a programba (a fényképezőgép funkcióval például gyönyörű képeket készíthetünk, a PS Eye-unkat pedig fejmozgás érzékelőként használhatjuk). Ha az autók és a pályák grafikáját illetően végig egyenletes színvonalat tudott volna prezentálni a Gran Turismo 5, akkor valószínűleg még magasabb pontszámmal honoráltuk volna a programot, de így sem kell szégyenkeznie, elvégre az elmúlt évek egyik legjobb és legtartalmasabb autós játékával van dolgunk, ami néhány patch múlva csak még jobb lesz.

Platformok: Playstation 3

Tesztelt platform: Playstation 3

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward