A virtuális valóságban is egyre jobban elmerül a Google, és úgy fest, hogy a Daydream VR komoly sikerek elé nézhet. A platformnál több változásról is beszámolt a Google I/O-n a keresőóriás, kiderült, hogy ez elrugaszkodik a mobiloktól és egyre nagyobb szerepet kap majd benne az AR lehetőség.
Az első és legfontosabb újdonság a Google I/O-n a virtuális valóság kapcsán az önálló VR headsetek megjelenése volt. A vállalat eredetileg okostelefonokkal álmodta meg a Daydreamet, de mostanra már elrugaszkodott ettől a keresőóriás, és jöhetnek a különálló, erre a célra szolgáló termékek. A Google egészen határozott elképzelésekkel fog bele ebbe a fejlesztésbe, a vállalat sehol sem szeretne kábeleket látni, úgyhogy ezek a VR headsetek mindentől teljesen függetlenül lesznek képesek üzemelni, nem kell okostelefonhoz, sem pedig asztali számítógéphez csatlakoztatni őket, saját hardverük lesz. A virtuális valóság kiszolgálását önmagukban képesek lesznek megoldani, szóval minden egy „dobozba” lesz integrálva. Egy referencia dizájn alapján az eszköz képes lesz a fejmozgás követésére és kerül bele egy kamerarendszer is, ami a Tango technológiáját fogja kihasználni a környezet követésére – ezek a mozgás és egyéb követő megoldások a Daydream WorldSense címszó alatt futnak majd.
A Google I/O alkalmával arról még nem esett szó, hogy ezek az eszközök milyen képességekkel bírnak majd, de néhány partner már most a keresőóriás mellé szegődött. Az egyik vállalat, ami biztosan előáll önálló Daydream headsettel, a Lenovo lesz, a másik pedig a HTC, ahol a Vive részlegnél születhet meg a készülék. A Qualcomm pedig egy referencia hardveres összeállításon dolgozik, amelynek az alapját a 10 nm-es csíkszélességen előállított Snapdragon 835 platform adja majd. Ezek a szerkezetek nem tudni, mikor mutatkozhatnak be, de előre láthatólag még az idei évben reflektorfénybe kerülhetnek.
Természetesen az okostelefonokra épülő VR sem szorul a háttérbe, ennek továbbra is nagyon fontos szerepe lesz a Google Daydream platformjánál. A vállalat elmondta, hogy sok virtuális és kiterjesztett valóságos fejlesztésen dolgozik a partnereivel, és azon van, hogy ez az ökoszisztéma minél jobban elterjedjen. Alig több mint fél év leforgása alatt 150 VR applikáció került a Play Áruház kínálatába, és mostanra féltucatnyi mobil támogatja a Daydreamet kezdve a Google Pixel párostól a Mate 9 Prón és a ZTE Axon 7 modellen át a Moto Z és Z Force kettősig. A vállalat örömmel számolt be arról az I/O konferencián, hogy nyáron a Galaxy S8 és a Galaxy S8+ is csatlakozik a Daydream legénységéhez egy szoftverfrissítést követően. Ráadásul a Google még azt is elárulta, hogy az LG következő csúcsmodellje is támogatni fogja a Daydreamet. Ez azért érdekes, mert a platform megköveteli az AMOLED technológiás megjelenítő, az LG azonban soha ilyennel nem rukkolt még elő – ez alapján már biztosak lehetünk a V30 egyik legjelentősebb újításában.
A virtuális mellett a kiterjesztett valóságról is beszélt a Google, tehát a Tango technológiát érintő fejlesztésekről is szó volt a rendezvényen. A szakemberek töredelmes munkájának köszönhetően a Tango már minden eddiginél pontosabban meg tudja majd határozni a térben elhelyezkedő dolgoknak a méretét és a távolságát is. A VPS (Visual Positioning Service) szolgáltatásnak hála nagy pontossággal lehet majd belső területeket feltérképezni, és az így kapott eredményben akár még navigálni is lehet, szóval ahol a GPS nem működik vagy nem elég pontos, ott jól jöhet a VPS – például egy üzletben vagy egy irodában. A Google már több múzeumban is munkára fogta a VPS-t, és egy bolthálózatot (Lowe) is felmért ezzel. A kamera használatával a Tango már nemcsak felméri a tárgyak helyét, hanem fel is ismeri a dolgokat (vélhetően a Google Lens kerül itt képbe), így még jobb élményt tud biztosítani. A múzeumban nemcsak elvezeti az embereket a kívánt képhez, hanem információkkal is szolgál arról, így lényegében szinte teljesen ki tudja váltani a vezető szerepét. Ezeken felül a Google azt is elmondta, hogy a Tango már a mozgásérzékelésre is képes, ami például a Daydream VR-nál ki lesz használva.
A Tango tavaly már elért egy kereskedelmi forgalomban is megvásárolható terméket, a Lenovo Phab2 Prót, és jelenleg úton van a következő ilyen eszköz. Az ASUS a CES keretében, januárban rántotta le a leplet a ZenFone AR okostelefonról, ami a Qualcomm Snapdragon 821 platformra épül. A Google elmondása szerint ez a masina ugyan elég rendesen csúszik a bemutatásához képest, de nyáron már végre landolhat a boltok polcain.
A Google tényleg nagyon agresszív fokozatba kapcsolt azért, hogy a Tangót a csúcsra juttassa. A vállalat azt tervezi, hogy az iskolákba is eljuttatja az Expeditions AR program keretében a kiterjesztett valóságot, ahogy azt az Expeditions VR esetében is tette korábban a Google Cardboard révén. (Ennek köszönhetően mostanra 2 millió gyermek ismerkedhetett meg az iskolapadban a virtuális valósággal.) A tanulók most Tango támogatással megtoldott eszközöket kapnak majd a kezük közé (talán éppen az ASUS ZenFone AR-t) azért, hogy első kézből tapasztalhassák meg, hogy mekkora élményt nyújt a kiterjesztett valóság. A Google azt tervezi, hogy a tananyaggal kapcsolatos tartalmakat fejleszt az AR mellé, hogy ne csak szórakozásként tekintsenek erre a fiatalok, hanem megláthassák a benne rejlő óriási potenciált. Az Expeditions AR program ősszel indul majd az Egyesült Államokban.