Fe - Rókatündér a varázserdőben

Kalandok, veszély, természet és az éneklés hatalma vár minket egy csodaszép játékban.

Fe - Rókatündér a varázserdőben

1. oldal

A 2016-ban megjelent Unravelt egyfajta kísérleti projektnek tekinthette az Electronic Arts, hiszen egy független svéd stúdió játékát támogatták, teljesen eltérve a szokásos rókabőr-folytatásoktól. A siker nagy szerepet játszhatott abban, hogy elindult az EA Originals program, melyben további indie fejlesztőket karol fel a megacég. Az első csapat, akik csatlakoztak, a szintén svéd Zoink! volt, játékuk, a Fe most végre meg is jelent, méghozzá úgy, hogy a munka vezetője, Andreas Beijer szerint az EA egyáltalán nem szólt bele a kreatív részleg ötletelésébe.

Galéria megnyitása

A Fe helyszíne egy csodaszép lényekkel teli, hatalmas, mágikus erdő, melyet a stúdió munkatársainak gyermekkori élményeire alapoztak (egy nagy, sűrű rengeteg mellett nőttek fel Svédországban). A főszereplő egy rókára emlékeztető, Fe nevű apróság (a szó svédül tündért jelent), aki szép sorban összebarátkozik a helyi állatokkal és növényekkel. Ezzel nemcsak a hozzájuk tartozó, különböző nyelveket tanulja meg, de néhány rózsaszín kristály összegyűjtése után egyes tulajdonságaikat is átveheti új képességek formájában. Így tud majd például fára mászni, sőt, a siklórepülés is bekerül a repertoárba.

Technikailag gombnyomással indított énekléssel működik a barátkozás, a hangszínt is tudjuk módosítani, ha szükség lenne rá. Meg kell tanulnunk, hogy minden lénynek más dal tetszik, lesz, hogy elsőre nem sikerül „megszelidítenünk” valamelyiküket.

Viszonylag hamar összefutunk majd a rosszfiúkkal is. Ők kicsit robot-, kicsit rovarszerű kreatúrák, Némáknak nevezik őket. Fejükön egy reflektorhoz hasonló látószerv van, ha belekerülünk a hatósugarába, azonnal észrevesznek, megtámadnak, és csak nagyon nehezen lehet elmenekülni előlük. Ha többen vannak, akkor gyakorlatilag végünk van. A nagyobb fűcsomókban szerencsére elrejtőzhetünk előlük. A Némák a jelek szerint állatokat fognak be, hogy kísérletezzenek rajtuk. A feladatunk az lesz, hogy kiszabadítsuk barátainkat, miközben feltárul előttünk az ő és a saját történetünk is. Mindez szavak nélkül, hiszen egyetlen párbeszéd sincs a játékban, a kommunikáció eszköze az éneklés, illetve piktogramokkal találkozhatunk még itt-ott.

2. oldal

Ezzel egyidejűleg a tanulómódról is le kell mondanunk, senki sem fogja elmagyarázni, mi történt, vagy mit kell csinálnunk. A térkép elég hiányos iránymutatásokat ad, egyedül a néha felbukkanó kis jelek segítenek, melyek a használandó gombot mutatják az első alkalommal, felette pedig a kicsit rejtjeles magyarázatot látjuk arról, mit eredményez a megnyomása, de a konkrét hatásra nekünk kell rájönnünk.

Galéria megnyitása

A Fe ráérősen vezet be a játékmechanikákba, nem sürget minket az idő, az egyes területeken annyi ideig barangolhatunk, ameddig csak akarunk, és hagyják, hogy akkor nézzünk a következő tennivaló után, mikor úgy érezzük, hogy készen állunk rá. Eleinte csak futkározni és aprókat ugrani leszünk képesek, első barátunk, egy szarvasra emlékeztető állatka nyit majd meg újabb utakat és lehetőségeket.

A szarvas helyébe később egy kismadár lép, akinek sokat köszönhetünk akkor, ha hajlamosak vagyunk eltévedni. Énekelve magunkhoz hívhatjuk, miután barátokká váltunk, és egy ragyogó fénycsík segítségével megmutatja, merre kell mennünk. Persze nem fog zsinóron vezetni, így néha nem is olyan egyszerű követni. Alapvetően azzal sincs probléma, ha eltévedünk, sőt, sokszor pont ilyen esetekben jutunk el valamilyen titkos vidékre, vagy a helyes ösvényre, ami nagyon motiváló lehet a kaland folytatásához.

Galéria megnyitása

Ahogy már kiderült az eddigiekből, a Fe-ben nem magától értetődőek a barátságok, ki kell érdemelnünk őket, és meg kell dolgoznunk értük. A kölyökállatkákkal gyorsabban kapcsolatot tudunk teremteni, ezután követnek majd minket, amíg csak lehet. A felnőttek sokkal nehezebb esetek, először meg kell tanulnunk a nyelvüket. Ehhez az adott állatcsoport vezetőjének kegyeit kell keresnünk, segítenünk kell neki valamiben, például kiszabadítanunk a Némák fogságából.

Ha megbíznak már bennünk, különböző módokon lesznek segítségünkre. A hatalmas madarak hátán például új területekre repülhetünk el, a szarvasokon lovagolhatunk, az apróbb lények pedig a növények "megértésében" segíthetnek, ha még nem ismerjük azok nyelvét (a kismadár például hozzájuttat minket egy maghoz, amivel kiszabadíthatjuk barátainkat).

3. oldal

Annak ellenére, hogy a Fe látványvilága meglehetősen absztrakt és elvont, csak nyomokban emlékeztet a valóságra, szinte azonnal beszippant minket, kötődünk a karakterekhez, tartunk a Némáktól. Nagy öröm új barátokra szert tenni, hálásak vagyunk, ha segítenek nekünk valamiben, és elszomorodunk, ha valamelyiküket elkapják a rosszfiúk.

Galéria megnyitása

Ennek a kiváló hangulatnak két fő összetevője van. Az egyik a színhasználat: a környezet árnyalatai az eseményektől függően változnak. A békés, nyugodt kék, lila és zöld alaptónusokat a vörös és a narancs váltja fel, amint feltűnnek a Némák, ha pedig el is kapnak, akkor elfeketedik a képernyő. Az egészet csodaszép képek, világító növények, remek fényhatások, ragyogó szemű állatkák teszik teljessé, nekem nagyon tetszett, imádtam turistáskodni.

A másik komponens a hangrészleg. Valódi zenéről talán nem beszélhetünk, a különböző hanghatások mégis egyfajta melódiává állnak össze olykor, hűen követve az eseményeket. Az erdő felfedezését éteri, varázslatos csilingelések kísérik, az állatvezérek felbukkanásakor fülünk érzékeli nemességüket, királyi vonásaikat. Kisrókánk, Fe is saját zörejekkel rendelkezik, nyüszög, szöszmötöl és persze énekel, dudorászik. A Némák közelében azonban szinte teljesen abbamarad minden nesz, ami azonnal előcsalogatja veszélyérzetünket.

Galéria megnyitása

A gyönyörű látvány, a cuki állatkák, a könnyen elsajátítható, remekül reagáló irányítás, és a barátság témája alapján első látásra akár alá is becsülhetjük a játékot, ez azonban nagy hiba lenne. Egy rejtvényekkel tűzdelt, 3D-s akció-platform-kalandjátékról van ugyanis szó, amiben néha kifejezetten törnünk kell a fejünket, ha tovább akarunk jutni. Ha nem rendelkezünk a szükséges nyelvekkel és kísérőkkel, néhány fejtörő megoldhatatlan marad, még a vége felé is. Szerencsére nem lesz gond, ha odafigyelünk, és jól felderítünk mindent.

4. oldal

A Némák is átmennek némi karakterfejlődésen, tehát ők sem olyan egysíkúak, mint ahogy eleinte feltételezzük. A játék során olykor kristálysisakokra bukkanunk, ezeket felvéve egy Néma szemén át látjuk a világot egy rövid ideig. Kiderül, hogy nem is olyan érzelemmentesek, sőt, ha megfelelő számú sisakot próbálunk fel, jobban megismerhetjük a történetüket.

Galéria megnyitása

A Fe tehát teljesen meggyőzött a történet és a hangulat szempontjából. Két apróbb negatívumot tudok megemlíteni csupán. Az egyik a játékmenet, ami - ha szórakoztató is - alapvetően mindig ugyanarra a felfedezés+barátságok kötése+útkeresés kombóra épül, ezt olykor egy kis akció dobja fel, például mikor a madarak vezetőjének segítünk a Némák ellen. A másik hiba néhány textúra esetében jelentkezett, átlógtak egymáson, beestem mögéjük, egyszer be is ragadtam egy falba, csak újratöltéssel sikerült kiszabadulni. A játékmenet nyilván nem fog változni, így valószínűleg lesznek, akiknek unalmassá válhat egy idő után, de a többit simán orvosolhatja egy-két patch.

A Fe egy remekül sikerült, varázslatos utazás egy csodálatos, élő világban. Barátokkal és ellenségekkel is találkozunk, közben pedig kihívást jelentő, de nem megoldhatatlan rejtvényekkel tornáztatjuk az agyunkat, míg a történet érzelmi válaszokat is kivált belőlünk. Az apróbb hibák ellenére a nagyon ajánlott kategóriát képviseli a játék, akár még gyerekekkel is nyugodtan kipróbálható.

Galéria megnyitása

Galéria megnyitása

Galéria megnyitása grid_on

Neked ajánljuk

Kiemelt
{{ voucherAdditionalProduct.originalPrice|formatPrice }} Ft
Ajándékutalvány
-{{ product.discountDiff|formatPriceWithCode }}
{{ discountPercent(product) }}
Új
Teszteltük
{{ product.commentCount }}
{{ product.displayName }}
csak b2b
nem elérhető
{{ product.originalPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.grossPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.grossPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.displayName }}

Tesztek

{{ i }}
{{ totalTranslation }}
Sorrend

Szólj hozzá!

A komment írásához előbb jelentkezz be!
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mondd el, mit gondolsz a cikkről.

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap