F1 2010 - Egyetlen cél. A győzelem.

A világ elsőszámú pilótái csapnak össze a legmodernebb versenytechnikával. Tizenkét csapat, huszonnégy autó, és egyetlen cél. A győzelem.

F1 2010 - Egyetlen cél. A győzelem.

I. oldal

Kétszázkilencvennel érek ki az alagútból, néhány méter van csak százötvenre lassulni. Az agyam nekivágódik a bukósisaknak, az öv megfeszül, a homályból gyilkos szívdobogással eszmélek fel. Szúrós, égett gumiszag csapja meg az orromat, a kerekek már nem bírják sokáig, a kanyar után beváltok négyesbe, rárántom a kormányt Lewisra, és padlógázzal célba veszem a Tabacot. A hetvennyolcadik, utolsó kör ez, Monaco legszebb környékén, még ma délután én is egy ilyen dollármilliós jachton fogok napozni. Átlag kétszázas tempóval veszem be az uszoda melletti fordulókat, hárman vannak rajtam, Sebastian éppen Robertet próbálja előzni, hatalmas gyomorgörccsel vágódok be a Rascassba, az őrült lengyel első szélterelőjét meg is csiszolja a hátsó kerekem, csoda, hogy nem álltunk keresztbe mindketten. Egyesbe kapcsolok, akkora motorsikoltás hallatszik a tarkóm mögül, mintha valami afrikai méhrajt zavartam volna fel, még egy jobbos, egy balos, és egy jobbos, előttem vadul tépik már a kockás zászlót, miközben mögülem még kivágódik valaki szélárnyékból. De hiába. A csapatrádión beleüvöltenek a fülembe, mindenki tombol, és a nevemet üvölti. Egy álom teljesült.

Ez a valaha volt leghíresebb és legdrágább autóverseny, melyben a világ elsőszámú pilótái csapnak össze, s melyből a Codemastersnek köszönhetően mi most újra kivehetjük a részünket. Az F1 2010 egy rövid kedvcsináló videót követően rögtön egy interjúval indít, bő fél tucat újságíró és kamera áll minket körbe, ilyen ötletes felvezetéssel régen találkoztunk. A kosztümös firkászhölgyé a szó, kíváncsi a pontos nevünkre, rövid párbeszéd veszi kezdetét, elmondjuk neki, hogy Magyarországról jöttünk, ezt követően pedig leleplezzük azt is, mely oly rég óta foglalkoztatja már a sajtót, vagyis, hogy melyik csapat szerződtetett minket. A párbeszéd adatmegadós, és feleletválasztós formában zajlik, még kattan néhány vaku, aztán nem sokkal később már a mobil főhadiszálláson találjuk magunkat. A menü itt hasonló a DiRT-ben látottakhoz, annyi különbséggel, hogy lakókocsinkban ezúttal patyolat és luxuskörülmény uralkodik. Kiválaszthatjuk a sisakunkat, a piros fehér zöld éppen nemzetiségünkhöz lett szabva, ránézünk még a versenynaptárra, az egyelőre kitöltetlen pontállásra, majd a gyors beállítások után ügynökünkre hallgatva azonnal bele is vetjük magunkat a dolgok sűrűjébe.

A játék a Forma 1 teljes 2010-es idényét elhozza a képernyőinkre, huszonnégy pilótával, tizenkét csapattal, és tizenkilenc pályával, mint azt egy hivatalos feldolgozástól elvárja az ember. Segítségével saját versenyzőt is indíthatunk a száguldó cirkuszban, a leggyengébb csapatok névtelen, harmadosztályú beugróemberéből fel kell küzdenünk magunkat a csúcsfizetésű szupersztárok közé, de ha nem kívánjuk a Careerben magunkra venni az újonc szerepét, akkor a Grand Prix menüpontot választva egy-egy verseny erejéig bármelyik nagy pilóta bőrébe belebújhatunk. No de jöjjön a lényeg, hogy milyen lett a játék!

II. oldal

Először is kezdjük azzal, hogy az F1 2010 nem szimulátor. Gyenge fokozaton olyan, mintha valami árkád stílusú go-kart játékot tolnánk, és a legnehezebben sem izzaszt meg különösebben, bár itt már megbosszulja magát, ha mindig padlógázzal, meg satufékkel közlekedünk. Hogy ez baj? A Codemasters ígéretei után nem ezt vártuk, szomorkodni azonban nem szabad, hiszen így is egy nagyon szórakoztató, és élvezetes játékot kaptunk. Szabadon lehet benne száguldozni, nem ugrik ki alólunk állandóan az autó, és nem kell századmásodpercekért sem küzdeni, az ellenfelek nehézségének feltolásával, illetve az elektronika kikapcsolásával mégis javíthatunk ezen, még ha nem is egy 100%-os valósághűséggel rendelkező pilótakiképző lesz az eredmény.

Vadul taposhatjuk tehát a gépállatokat, bevághatunk Schumacher elé, kifordíthatjuk magunk elől Hammiltont, és végigtolhatjuk az egész idényt három nap alatt, de ne rohanjunk ennyire előre, kezdjük a versenyhétvégékkel. A bajnokság során minden nagydíjat az elejétől a végéig le kell nyomnunk, szabadedzéssel és időmérővel együtt, ahogyan a nagykönyvben meg vagyon írva, nincsen kivétel, különben az utolsó helyről kezdjük a futamot. A versenyek a pit stopból indulnak, a mellettünk lévő beállóban ott van a csapattárs, mindkettőnk körül mókuskál néhány szerelő, a monitorunkról leolvashatjuk a pályainfókat, és elvégezhetjük a finomhangolásokat, míg a mérnöktől előre beállított értékeket kérhetünk. Ezek a sebességet, a leszorító erőt és az irányíthatóságot befolyásolják, egymás kárára, vagy éppen előnyére. Ha mindent kedvünkre beállítottunk, akkor nem is marad más dolgunk, mint pályára manőverezni az autót. 20, 30, 40, 50, 75 és 100%-os hosszúságot választhatunk, tehát átlag 10 kört minden pályán kell mennünk, hosszabbaknál lehet több kiállásos taktikát alkalmazni, míg a rövidebb futamokon elég, ha csak kitartóan rójuk a kanyarokat, és már durran is pezsgő.

Összesen ötféle kameraállás közül lehet választani. Van egy első személyű nézet, egy pilóta feje mögé szerelt tévés közvetítői szög, egy orrnézet, illetve két követőkamerás beállítás is. Az opciók menüpont a játék stílusához mérten nem áraszt el minket felesleges dolgokkal, itt egyedül a féksegéd, az ABS, a traction control és a segédvonalazás érdemel külön szót, melyek ki-be kapcsolgathatóak attól függően, hogy mennyire érezzük magunkat ügyesnek és magabiztosnak a volán mögött. Ahogy a Codemasterstől megszokhattuk, akkor sem kell megijedni, ha kicsúsznánk valahol, a játékban ugyanis van visszapörgetés, ha elvétenénk egy kanyart, akkor a back gombbal csak oda kell tekernünk a játékot, ahol még uraltuk az autót, s máris kapunk még egy esélyt. De ne feledkezzünk meg az egyéb játéklehetőségekről sem. A főmenübe kilépve még körbejárhatjuk a virtuális paddock környékét is. Rögtön előtte, a fotósoknál találjuk a Time Trialt, melyben a pályát gyakorolhatjuk be egy szellemautó segítségével, s ha gépünk online van, akkor nem csak ezeket az adatokat tölthetjük fel, de még a multiplayer mókába is belekóstolhatunk, néhány környi többszemélyes száguldozás erejéig.

III. oldal

Az időjárást minden korábbinál komolyabban vették a fejlesztők. Vannak dinamikus változó, tiszta, felhős, borult, enyhén esős, és viharos körülmények, s azon kívül, hogy ezek hatnak a gumiválasztásra, még rendkívül életszerűek is. A pálya egyes részei hamarabb elvesztik a tapadásukat, a fű nedvesen hatalmasat fog rajtunk csúsztatni, a sóderágyban valósággal megáll a víz, de lesznek olyan helyek is, melyek szárazak maradnak, például ha egy nagy fa, vagy egy építmény védi őket az esőtől. S itt még nem értek véget a vizes kalandok, az eső elállásával a forgalmasabb ívek lassú száradásba kezdenek, és folyamatosan nyerik vissza a tapadásukat, száraz időben pedig az aszfaltra égett gumi miatt a verseny végére sokkal könnyebb lesz manővereznünk, mint a szűz pályán. Nem semmi tehát, hogy mi mindenre tudtak gondolni a fejlesztők, de nem eszik olyan forrón a kását, az F1 2010 nem véletlenül nem kapott kilenc feletti pontot.

A játék remek árkád kikapcsolódást nyújt, véleményem szerint sokkal jobb, mint a legutóbbi Playstation 3-as Formula 1 Championship Edition, azonban valami hiányzik. Nincs meg az a kis plusz őrület, ami a Colin McRae: DiRT és a Race Driver: GRiD játékokat izgalmassá tette, itt hiába kóstolunk bele Jean Todt embereinek Playboy életébe, és adunk bulvárinterjút minden futam után, nem érezzük azt a tombolást, azt az őrületet, ami kiugrasztaná a szívünket a helyéből. A játék egy klasszikus, nyugis Forma 1 feldolgozás lett, a helyzet viszont az, hogy ennél még Palik és Czollner is izgalmasabban tudja prezentálni a körözgetéseket, ami azért nagy szó. A játékélményből így le kell vonnunk egy keveset, ha elkezdünk szenvedni, és fészkelődni a verseny közepén, akkor ott baj van, szigorúak viszont nem leszünk, hiszen mégis egy Forma 1 játékról van szó, itt a pilóta állóképessége legalább annyira számít, mint a technika ereje.

A szavatosság teljesen rendben van, aki rajong a Forma 1-ért, az a nagydíjakat is végig fogja tolni teljes lelkesedéssel és odaadással, s a látvány sem lett rossz. A játékot az EGO Engine továbbfejlesztett változata hajtja, ám az F1 stílusához igazodva most viszont nincsen annyira széteffektezve, mint ahogyan a Codemasters előző autós címeinél láthattuk. Egy visszafogott, steril, szép, nem hivalkodó külsőt kapott a játék, s bár tény, hogy a törésmodell nem tökéletes, és az egészen is reszelhettek volna még egy kicsikét, de panaszkodásra azért okunk nem lehet, hiszen ezek teljesen más körülmények, mint mikor a Touareggel csapatjuk a sarat. Hasonlóan megfelelőek a hangok is, verseny közben nincsen zene, csak motorvisítás, meg csapatrádió, de a menüben és a pit stopban zúzós kis slágereket lehet hallgatni, melyek mind remekül illenek a játékhoz.

IV. oldal

A Codemasters öt év után szerezte meg a Forma 1-es játékok elkészítésének jogát, a jogosítvány eddig pihent a Sony ingzsebében. Az Electronic Arts-féle F1 Challenge 99-02 után így nem is élvezhette a száguldó cirkuszt az, akinek nem volt Playstation konzolja, most viszont a PC-sek és az Xbox 360-asok is a volán mögé pattanhatnak, mekkora kár, hogy a sportág legnagyobb időszaka maradt ki nekünk. A Schumacher utáni érában új szelek kezdtek fújni a FIA háza-táján, a szabályváltoztatásokat sokan vitatták, és néhányan már temették is az egész Forma 1-et, az viszont biztos, hogy a vérfrissítések hozományaként nem csak feltörekvő, fiatal pilóták léptek az élre, de olyan csapatok is, melyek sikere korábban, nem hogy esélyesnek nem tűnt, de egyenesen lehetetlen volt.

Összességében jó játék lett az F1 2010, sőt, sokkal jobban sikerült, mint azt páran hangoztatják. Nem szimulátor, ez tény, az pedig, hogy néha monotonnak látszik, csak azért van, mert a tévés közvetítés alatt meg tudunk ebédelni, hallgatjuk a kommentárt, telefonálunk és e-mailezünk, így nyilván tartalmasabban, és gyorsabban is telik az idő, nem egy kormányt kell néznünk állandóan. Azt hiszem, első próbálkozásra ez most nagyon jó volt, ha évente megjelenő sorozat lesz belőle, amit nagyon remélünk, akkor még lesz hova fejlődnie, a rajongói visszajelzések után remélem jövőre, vagy legfeljebb azután egy olyan játékot kapunk, ami minden szempontból tökéletes, és kifogásolhatatlan lesz.

Platformok: PC, Playstation 3, Xbox 360

Tesztelt platform: Xbox 360

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward