I. oldal
Az univerzum egy távoli pontján létezik egy világ, tele mesehősökkel. A Disney legnagyobb sztárjai laknak itt, generációk nőttek fel a rajzfilmjeiken, unokáink kedvencei lesznek, most viszont a mi segítségünket kérik. A világuralmi terveket dédelgető, velejéig romlott HEX átvette az uralmat bolygójuk felett, a lakókat agymosott rabszolgává változtatta, örök kín és szenvedés várt volna rájuk, ha VIC, a show kis kék házigazdája, utazásaink 8 bites kísérője nem szól nekünk időben. A feladat egyszerű, ám annál veszélyesebb. Álruhát húzva el kell vegyülnünk a mesehősök között, hogy belülről rombolva szét a gonosz birodalmát, visszaállítsuk a mesevilág békéjét. A győzelemhez hosszú és kemény út vezet, feladni azonban nem szabad, ha elbukunk, akkor vége az egész Disney világnak. Karib-tenger kalózai, Aliz Csodaországban, Oroszlánkirály, Szörny Rt, Aladdin, Wall-E. A megmentésük csak ránk vár.
A Disney Universe a Traveller’s Tales-féle LEGO játékok vonalát követi. Apró hősünket felső nézetből terelgetve harcolnunk kell a gonosz serege ellen. A legyőzött ellenfelek és a rombolható tárgyak aranyozott érméket rejtenek, melyeket összegyűjtve újabb pályákat, s ruhákat vásárolhatunk. A bizonyításra hat különböző, egyenként három epizódra bontott helyszín áll rendelkezésünkre, a kalózvilág, a nyúlüreg és az afrikai szavanna után Iszony City, Agrabah és a Buy ’n Large által beszennyezett, 22. századi Föld vár ránk. A világok tetszés szerinti sorrendben teljesíthetőek, aki látta a meséket, minden sarkon felfedezhet valami apróságot. A játékmenet pedig nem is lehetne teljes apró feladatok nélkül: néha ágyúval kell lövöldöznünk, néha pedig tüzet kell oltanunk, de ennél akadnak nyakatekertebb kihívások is. Például szereznünk kell egy kókuszdiót, elültetni azt, s meglocsolni, hogy pálmafa nőjön belőle, az Oroszlánkirály epizódjánál például csak így juthatunk fel a magasabban lévő helyszínekre.
Nagyfejű hősünk különböző Disney jelmezeket ölthet magára. Mickey, Donald, Goofy, Némó, Jack Sparrow, Aladdin, Jázmin, Jákó, Fehér nyúl, Mike Wazowski, Randall Boggs, Stitch, Szimba, Mufasa, Pumba, Pán Péter, Robin Hood, Maugli, Aranyhaj, és még vagy két tucat figura vár ránk, hogy kölcsönvegyük személyazonosságát, a ruhák pedig fejleszthetőek is. A pályán eldugott update érmék azonnal egy magasabb szintre emelik képességeinket, komolyabb fegyvert kapunk, s hősünk is erősebb lesz. Aktuális fejlettségét kis csillagokkal jelöli a játék, hamar megszerezhető mind, egy mesevilágon belül több emberkét is felgyúrhatunk. S véletlen tán, vagy szándékos, itt is visszaköszön egy kis LEGO hangulat, figuráink szögleges feje, és nagyvonalakban megrajzolt arca néha kísértetiesen hasonlít az építőjáték karaktereire, a sárgáknál már lehetne is perelni, nem értjük, hol fogyhatott el a Disney kreativitása.
II. oldal
A játékmenet fontos részét képezik a különböző powerupok. A boxkesztyű, a lézerfegyver, a tornádó, a fagyasztósugár, a méhtámadás, és a többi kis kiegészítő igencsak jól jön, ha körbe vagyunk véve ellenségekkel. Néhány másodpercig használhatjuk csak őket, de ez a kevés idő is elég arra, hogy kitakarítsuk az egész terepet. Jópofa dolog pedig, hogy ellenségeink nem elég, hogy állandóan meg akarnak minket ölni, különböző trükkökkel még az orrunk alá is borsot törnek, folyamatosan. Míg mi néhányukkal komoly csatákat vívunk, addig a többiek a háttérben dolgoznak, összeszedik a pályán lévő érméket, csapdákat és önműködő ágyúkat építenek, igazi kis gonosztevők mind, jó lesz odafigyelni rájuk, ha túl akarjuk élni ezt a kalandot. S akkor még a közepes bossokról, és a nagy főellenségekről nem is beszéltünk, egy-egy fejezet, vagy helyszín végét őrzik ezek, erejük többszöröse az átlagos szörnyeknek, s mellettük még egy maréknyi kisebb ellenfél is támad minket folyamatosan, legyőzésük izzasztó, de persze nem lehetetlen.
Időről-időre fogunk találkozni különböző challenge feladatokkal. A félkarú rabló vidáman csilingel, s villog, csak oda kell hozzá lépni, és már indul is a játék, le kell győznünk 20 ellenséget megadott időn belül, túl kell élnünk a bombatámadást, vagy meg kell mentenünk 10 árvát, a feladatok változatosak és ötletesek, kár hogy néha nem kapunk elég információt, s az idő egy részét azzal töltjük, hogy kitaláljuk, mit is kell csinálni éppen. Kihívásaink viszont hatványozottan csökkennek, ha a kalandoknak többedmagunkkal vágunk neki. A Disney Universe legfeljebb négyen vihető végig, csak le kell poroljuk a tartalék kontrollereket, és már játszhat is az egész család. Ha a gyerekek picik, s még nem elég ügyesek, hogy megbirkózzanak minden feladattal, akkor mi segíthetünk nekik, egymás nyakába ülve még az ügyességi részeken is könnyebb átjutni, de tudunk szívatni is. Ha az öcsi kivonja magát a harcok alól, vagy felveszi előlünk az érméket, csak kapjuk fel, s dobjuk be egy szakadékba. Édes a bosszú, főleg testvérek között.
A játékban vannak állatok is, melyek hátára pattanva máris gyorsabbak, s erősebbek leszünk. A ló, a csacsi, a birka, és a többi háztáji mind egyéni képességekkel rendelkezik, az egyik felökleli az áldozatát, a másik pedig felrúgja, de a röfi mindenkinél elegánsabb megoldást választott fegyveréül, befeszíti zsíros hasát, s akkorát pukizik, hogy ájultan esik össze körülöttünk mindenki, nem rossz taktika. S ha már elmerültünk a részletekben, illik nem megfeledkezni a kincses ládákról sem, ezek az értékes pluszokat rejtő, öreg, rozsdás kofferek nagyobb terek közepén foglalnak helyet, úgyhogy biztosan nem fogunk elmenni egyik mellett sem, a kulcsokat viszont rendesen elrejtették, fel kell kutassunk a környéken mindent, hogy ráleljünk a láda nyitjára, de megéri a fáradtságot.
III. oldal
A játékélmény jó, a Disney Universe kalandjai könnyed és szórakoztató kikapcsolódást nyújtanak gyerekeknek és szülőknek egyaránt, a feladványok izgalmasak, és a könnyű játszhatóság gondoskodik a folyamatos sikerélményről is. Nagy negatívum viszont, hogy szinte már mindent láttunk korábban, a játék nulla kreativitást vonultat fel, a játékmenet a LEGO címek unalomig ismételt sablonjára épül, a kihívások a LittleBigPlanet fejtörőire emlékeztetnek, a szereplők pedig úgy viselkednek, mint a Raving Rabbids vérnyulai. Míg az egyik ökörködik, a másik szégyenében a fejét csóválja, és fordítva, karaktereink mindig kitalálnak valami hülyeséget, s még a röhögésük is olyan, mintha a Rayman játékok híressé vált mellékszereplőit hallanánk.
A zene nem rossz, a játék alatt az adott helyszín alapjául szolgáló mese áthangszerelt, kifordított betétdalai csendülnek fel. A Karib-tenger kalózai, az Oroszlánkirály, és az Aladdin számai például rendkívül hangulatosan lettek, de elmennek az effektek is, amit egy gyerekjátéktól elvárhat az ember, azt a Disney Universe teljesíti. A látvány is hasonló eredménnyel zárhat, a grafika nem egy csoda, de a kategóriáján belül az amúgy nem kifejezetten erős mezőny felső részében foglalhat helyet, nincsenek komoly effektek, vagy szemkápráztató tájak, de legalább a színek és a formák nem csúnyák, ez is valami. Már csak azt nem értjük, hogy VIC és HEX hogyan született meg. A jó és rossz oldalt képviselő karakterek egyetlen kockából, két szemből és egy szájból állnak, VIC kék, HEX pedig vörös színű, korábban egyik Disney mesében se tűntek fel, s most is annyira jelentéktelenek, hogy a kezdő és záró animációban, illetve a töltőképernyőn látjuk csak őket.
Izgalmas sci-fi hangulat lengi körbe a levegőt. Hogy a játék hű legyen a nevéhez, s tényleg úgy érezzük, egy távoli Disney bolygóra vetett minket a sors, a menü, a feladatleírás, és a képernyőnkön megjelenő összes többi játékelem ennek megfelelő stílusban készült, az igazán meglepő pedig, hogy ezt nem rontották el. A játék világához tényleg illik az ilyesfajta a körítés, már a logó is olyan, mintha egy űrhajó oldalára lenne festve, ha gyerek lennék, imádnám ezt. Nagy kár, hogy nem dolgozták ki jobban, érdekes lenne például megtudni, hogy kik is vagyunk valójában, hogyan jutottunk el ebbe a mesés univerzumba, illetve kíváncsiak lennénk arra is, ahogyan űrsiklónk földet ér a bolygón, mi pedig elkezdjük a kalandokat. Mindez sajnos mind kimaradt a játékból, nyomunk hármat a menüben, és már kezdődnek is a küldetések, megerőltethették volna magukat a fejlesztők igazán.
IV. oldal
Sok hibája és hiányossága van a Disney Universe-nek, az összelopkodott ötletek, a szinte minden újdonságot mellőző játékmenet, és az alacsony szavatosság nem teszik a játékot emlékezetes darabbá, de vannak jó tulajdonságai is. A négykontrolleres játékmód remek hétvégi programnak fog bizonyulni a család számára, jók a régi és új Disney mesék ihlette helyszínek és szereplők, illetve ötletesek a jelmezek is, a játék megérdemel egy erős közepes értékelést. Valószínűleg sokan lesznek, akik remekül szórakoznak majd vele, de aki vásárláson töri a fejét, az jobban jár, ha előbb letölti a demót, s csak utána nyúl a pénztárcához.
Platformok: PC, Mac, Playstation 3, Xbox 360, Wii
Tesztelt platform: Xbox 360