A Ratchet and Clank: Rift Apart még csak ez elmúlt hét folyamán jelent meg, máris több hibára is fény derült az említett címmel kapcsolatban. Az AMD videokártyákat érintő összeomlásokra már érkezett egy javítás a minap, méghozzá egy külön AMD Adrenalin formájában, ami egyfajta gyorsjavításként fogható fel, erről itt írtunk bővebben.
Azóta kiderült, az Nvidia videokártyáinál is problémák merültek fel a szóban forgó cím futtatása során, erre a ComputerBase munkatársai hívták fel a figyelmet. A GeForce RTX sorozatú videokártyákat érintő bug a jelek szerint a DirectStorage API implementációját érinti, ugyanis a játék könyvtárában található DirectStorage DLL fájlok törlését követően jelentősen gyorsul a játék, ami arra utal, valami nincs rendben a háttérben. Az AMD videokártyáinál nem jelentkezik hasonló hiba, de az Intel videokártyáknál elméletben jelentkezhet, ám megfelelő teszt hiányában ezzel kapcsolatban egyelőre nincs bővebb információ.
A GeForce RTX 4080-as videokártyával zajló tesztek esetében a ComputerBase munkatársai arra figyeltek fel, hogy ha törlik a játék könyvtárából a dstorage.dll és a dstoragecore.dll fájlokat, az 4K-s felbontás alkalmazása mellett nagyjából 10%-os gyorsulást eredményez, már ami az átlag FPS-t illeti. A fájlok jelenléte mellett 118,6 FPS volt az átlagos teljesítmény, míg törlésüket követően már 129,7 FPS-t mértek. Az 1% Percentile Frame Rate, ami a leglassabb 1%-nyi FPS értéket jeleníti meg, még látványosabb mértékben javult, ott ugyanis a fájlok törlését követően 26%-os gyorsulás jelentkezett. A minimális FPS szint ugyancsak javult, méghozzá 85 FPS-ről egészen 107,4 FPS-re, vagyis a gyorsulás teljesen egyértelmű.
Kíváncsiságból egy Radeon RX 7900 XTX videokártyával is megismételték a méréseket mindkét állapotban, ám ebben az esetben már nem jelentkezett semmiféle lassulás, mindössze 1%-os változás következett be a fájlok törlését követően, ami igazából mérési hibahatáron belül van.
A GeForce sorozatú videokártyáknál a jelek szerint az is számít, milyen gyors az adott SSD, amennyiben a DirectStorage implementáció aktív, vagyis az is hatást gyakorol a teljesítmény alakulására. A tesztek szerint az NVMe protokollt használó PCIe SSD kártyák mellett gyorsabban fut a játék, mint a SATA alapú SSD meghajtók mellett, már amennyiben a fentebb említett két DLL fájl használatban marad.
A DirectStorage API-hoz tartozó fájlok törlése érdekes módon semmi problémát sem okoz, a különböző állományok betöltése sem lassul tőle, sőt, éppen ellenkezőleg: a betöltési idők javulnak. A különbség olyan esetekben is látványos, mint amilyen a Rift Jump, ez ugyanis a fájlok hiányában simábban megy végbe és a betöltés is gyorsabb a GeForce RTX sorozatú videokártyák mellett.
Az egyelőre nem derült ki, pontosan mi okozza a hibát, de az biztosnak tűnik, hogy a DirectStorage implementáció körül valamin nagyon nincs rendben. Érdekesség, hogy az új játék RTX IO támogatással érkezik, ami az Nvidia saját hardvereihez optimalizált DirectStorage variánsa. Nincs kizárva, hogy pont ezek az RTX-specifikus optimalizációk és extrák okozzák a problémát, amelyek túl sok GPU teljesítményt foglalnak le a különböző tartalmak kitömörítéséhez. A 10% körüli lassulás semmiképpen sem jó jel, mint ahogy az sem, hogy a DirectStorage DLL fájlok törlése igazából még gyorsítja is a játék futását.
A játék fejlesztője, a Nixxes egyelőre még nem reagált a hibára, illetve javítást sem jelentettek be, de ez az elkövetkező időszakban egészen biztosan változni fog, ahogy egyre szélesebb körben válik ismertté a bug.