Consortium Master Edition - nem igazán mesteri

Izgalmas világ, valamint érdekes háttérsztori és karakterek egy jobb történetet és profibb kivitelezést érdemlő játékban.

Consortium Master Edition - nem igazán mesteri

1. oldal

A Consortium sci-fi RPG az iDGi-1 trilógia első része, de ez a trilógia nem teljes értékű és hosszúságú részekből áll, az alkotók ugyanis egy teljes játékot szedtek szét három részre, amelynek ez a bevezetője. Ennek következtében a végén lesz némi hiányérzetünk, ugyanis sok minden nyitva marad.

A Kicktarter segítségével megtámogatott, Interdimensional Games által fejlesztett játék először idén januárban jelent meg, de olyan bugos volt, hogy emiatt a csapat külön elnézést kért, és még hónapokig javították a hibákat. Bugok minden játékban előfordulnak, és az értékelésekben általában nem is szoktuk külön megemlíteni őket, vagy emiatt lehúzni az adott darabot, hacsak nem nagyon durva hibákról van szó. A nemrég megjelent Consortium Master Edition már az eredeti játék javított változata, ennek ellenére sajnos azt kell mondanom, hogy még mindig alfa állapotban van, és olyan bugokat tartalmaz, amelyek nemcsak a játék élvezeti értékét csökkentik, hanem bizonyos esetekben lehetetlenné teszik a végigjátszását.

A Consortium tehát egy teljes játék egyharmada, meglehetősen bugos, ráadásul a grafikája, annak ellenére, hogy a Source motorral készült, eléggé múlt századinak tűnik. Mi az, ami miatt a széria mégis érdemes lehet a figyelmünkre?

A Consortium különlegessége, hogy játék a játékban: a mi világunkban egy újfajta technológia lehetővé teszi, hogy rést nyissunk téren és időn keresztül, és egy jövőbeli, 2042-es alternatív Föld lakóinak bőrébe bújjunk. Az alapötlet kicsit Assassin's Creed-szerű, csak nem az Animus, hanem egy műhold segítségével utazunk, nem a múltba, hanem a jövőbe, és nem a történelem titkainak felderítése a célunk, hanem a szórakozás. Magunkat alakítjuk a Consortium című játékban, amelyben egy párhuzamos dimenzió egyik lakóját, a békefenntartó erők tisztjét, Bishop 6-ot irányítjuk (a szereplők rangok helyett számozott sakkbábuk neveit viselik, ami érdekes elképzelés ugyan, de inkább megnehezíti, mint segíti beazonosításukat). Szabadon eldönthetjük, hogy teljesen beleéljük-e magunkat a szerepbe, vagy eláruljuk a társainknak, hogy valójában egy másik univerzumból jöttünk, és figyeljük a reakcióikat.

Ebben az alternatív jövőben az emberiség egy utolsó nagy háborút követően békésebb utakra tért, a fejlett országok megsemmisítették fegyverzetük nagy részét és minden jó úton halad egy Star Trekes utópisztikus jövő felé. A Consortium nevű békefenntartó szervezet azért jött létre, hogy biztosítsa, hogy ez az út zökkenőmentes legyen. A szervezet Föld körül repülő, bárhol gyorsan bevethető óriásgépeinek egyikén, a Zenlilen utazunk, amely repülőgépnek látszik ugyan, de űrutazásra is képes. A Zenlil egy Tesco gazdaságos Normandy, az alkotók nem is tagadják, hogy a Mass Effectből vették hozzá az inspirációt, el is hangzik a játékban ezzel kapcsolatban egy-két poén is.

2. oldal

A történet, amely végig ezen a klausztrofóbikusan kis méretű, szűk folyosókkal megáldott hajón játszódik rövid, nagyjából 3-4 óra alatt végigjátszható, de a teljes sztori minden részletét csak úgy ismerhetjük meg, ha többször is végigvisszük a játékot. Minden végigjátszás külön alternatív univerzumot hoz létre, a Consortium elmentett játékállásainkat is ez alapján csoportosítja. Lesz tehát olyan univerzum, amelyben mindenkit megmentettük, akit lehetett, megoldottuk a rejtélyt, és társainkkal jó haverok lettünk, ill. lehet olyan is, amelyben mindenkivel fasírtban voltuk a végén és a rejtély megoldatlan maradt. Nincsenek jó és rossz választások, a játék simán hagyja, hogy mindent elszúrjunk, ha úgy tartja kedvünk. Bármit is választunk, mindegyik utunk más-más információkat és meglepetéseket tartogat számunkra. Ebből akár olyasmit is ki lehetett volna hozni, mint az Idétlen időkig (Groundhog Day) című zseniális filmben, de úgy tűnik, hogy a megszerzett információk inkább csak a háttérsztorit ill. a szereplők jellemét gazdagítják, az előző végigjátszások során megszerzett tudásunk konkrét felhasználására nincs lehetőség az újabb játék során.

Döntéseinket többnyire Mass Effect stílusú párbeszédeken keresztül hozzuk meg, válaszaink nemcsak a történéseket, hanem a szereplőkkel való viszonyunkat is alakítják. Karakterlapunkon bármikor meg is nézhetjük, hogy kivel mennyire vagyunk jóban. Kellemes meglepetés, hogy a párbeszédekben lehetőség van arra is, hogy ne válaszoljunk, sőt, akár faképnél is hagyhatjuk a hozzánk beszélő szereplőket, akik reagálnak is erre. Negatívum viszont, hogy nem beszélhetünk mindig mindenkivel, ill. hogy a játék időnként olyan információkkal áll elő, amelyekről a karakterünknek egyszerűen nem lehet tudomása. Ez utóbbinak az az oka, hogy az alkotók korábban készítettek egy webes játékot, egy ARG-t (Alternate Reality Game) is, amely ugyanebben az univerzumban játszódik, és helyenként erre hivatkoznak. Azok számára, akik nem ismerik ezt az ARG-t mindez zavaró, vagy érthetetlen lehet. Csak egy példa: társaink azon tanakodnak, hogy ki állhat egy bizonyos bűncselekmény hátterében, mire a párbeszédben számunkra választható opcióként feltűnik három tök ismeretlen név, melyekre eddig sehol sem volt utalás a játékon belül.

A párbeszédek teszik ki a játék nagy részét, melyben a fő célunk az lesz, hogy megtaláljuk, hogy a legénység tagjai közül ki az, aki a Bishop 6 halálát akarja. Van ugyan egy-két bénácska FPS rész is, de mindenre van békés megoldás is, úgyhogy ezek szerencsére kihagyhatóak. Bár a lövöldözés nem kap jelentős szerepet a játékban, ehhez képest többfajta fegyverrel, páncéllal és feleslegesen túlbonyolított inventory rendszerrel rendelkezik - lehetséges, hogy ezeknek a későbbi részekben nagyobb szerepe lesz.

Adott időn belül kell válaszolnunk, de meg is állíthatjuk az időt

3. oldal

A játék egyik legnagyobb erőssége a jól kidolgozott jellemmel ellátott szereplőgárda, a velük való kommunikáció élményét teljessé teszi, hogy a párbeszédek végig szinkronosak, ami egy ilyen kis költségvetésből készült játék esetében kellemes meglepetés. Külön kiemelném még a zenét, melyet egy igen nagy kaliberű zeneszerző, Jeremy Soule szerzett, akinek nevéhez olyan játékok muzsikája fűződik, mint a Skyrim, Morrowind, Oblivion, Baldur's Gate, Icewind Dale, Guild Wars 2, WoW MoP vagy a Total Annihilation (az egyik fejlesztő jóban van a zeneszerzővel, így sikerült megnyernie őt a játékhoz.) Bevallom, nekem nem mindig jött be a zene, tetszett viszont, ahogy felhasználták arra, hogy összekössék vele a mi világunkat az alternatív jövőbelivel, ill. hogy nemcsak háttérzeneként volt jelen, hanem pár ponton része volt a történetnek is.

A játék másik erőssége a részletes, igen gazdag háttértörténettel rendelkező világ, a háttérinfók legnagyobb részét viszont sajnos nem a párbeszédekből, vagy a történésekből tudhatjuk meg, hanem tömény olvasnivaló formájában zúdítják ránk. A hajón található számítógépen olyan mennyiségű információ található, melynek végigolvasása több időt vesz igénybe, mint a teljes játék többszöri végigjátszása. Ezeket a történeteket, dokumentumokat persze nem kötelező elolvasni, de vannak köztük olyanok, amelyek nélkül a sztori bizonyos elemei, vagy a szereplők motivációi nem teljesen érthetőek. Szerintem mindezt jobban is be lehetett volna integrálni a játékba, vagy pedig jobban válogatni kellett volna, mi szerepeljen ezek között az anyagok között, és mi az, ami nyugodtan kihagyható. A világ története és részletei valóban lebilincselőek, de volt egy pont, amikor úgy éreztem, hogy valójában az alkotók több év alatt kiagyalt ötleteinek teljes, ömlesztett gyűjteményét olvasom: különleges mesterséges intelligencia, mások gondolatainak irányítása, rejtélyes kultuszok, párhuzamos dimenziók, alternatív történelem, életrajzok, újságcikkek, jelentések stb. stb. - nem egy, hanem több tucat játékhoz elegendő anyag.

Az érdekes háttérsztorinak és a karaktereknek köszönhetően összességében élvezhető lenne a játék, amikor épp nem fagy le, nem zárja magát végtelen ciklusba, vagy program ill. scriptelési hibából kifolyólag nem hoz olyan helyzetbe, amelyből nincs kiút. A többszöri végigjátszás a technikai problémák mellett a történet gyengéit is kihangsúlyozza: választási lehetőségeink korlátozottak, sokszor csak illúziók, akárcsak a nyomozás rejtélyes ellenfelünk után. Nagy csalódás volt számomra, amikor rengeteg szereplő kikérdezése és félrevezető nyomok átgondolása után a játék gyakorlatilag tálcán kínálta fel a megoldást.

Nézzük, kivel vagyunk jóban

4. oldal

Nehéz helyzetben vagyok az értékelésnél, és nemcsak a bugok miatt. Csupán a bevezetője alapján nehéz megítélni egy nagyobb történetet, főleg, ha ez a bevezető igen rövid. A Consortium bepillantást enged egy olyan világba, amely rengeteg izgalmas lehetőséget rejt magában, de csak a folytatásokból fog kiderülni, hogy az alkotók mennyire, és hogyan használják ki ezeket a lehetőségeket. Az első rész vonzereje főként a világban és a karakterekben rejlik, látszik, hogy az alkotók sokat foglalkoztak velük, az összhatást viszont nagyon lerontja a gyenge kivitelezés. A játékot jelenlegi állapotában nem tudom jó szívvel ajánlani senkinek, hiába a rengeteg jó ötlet, a gazdag háttér, az érdekes karakterek, a jó szinkron és színvonalas zene, ha a megvalósítás minden más téren amatőr.

Reménykedek benne, hogy mire a trilógia elkészül, az Interdimensional Games csapata felnő a feladathoz, és már gyerekbetegségektől mentes játékokat élvezhetünk tőlünk. A Consortium második része az alkotók tervei szerint 2015 közepére fog elkészülni. Az első csak akkor, ha a fejlesztők átugranak egy olyan alternatív dimenzióba, ahol nem bugos, és áthozzák onnan a kódot.

Tesztplatform: PC (GoG-os verzió)

Értékelés: 5/10

Galéria megnyitása grid_on

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward