Banished - építs, élj túl, gyarapíts!

Miként történhet meg, hogy egy egyszemélyes fejlesztőcsapat a nagyokat megszégyenítő városmenedzselős játékot tud letenni az asztalra? Cikkünkből minden kiderül.

Banished - építs, élj túl, gyarapíts!

1. oldal

Régen járt a kezeink között vérbeli városmenedzselős játék. Ha emlékezetünk nem csal, akkor a lassan egy éve megjelent SimCity volt az utolsó ilyen stílusú alkotás, amit volt „szerencsénk” tesztelni, bár a kezdeti problémák miatt nem sok hajunk maradt, mire végeztünk vele. A rossz emlékek miatt épp itt volt az ideje, hogy feltűnjön a színen egy új „építgetős” játék. Manapság, az indie fejlesztők virágkorában pedig honnan máshonnan is jöhetne egy ilyen alkotás, mint egy függetlentől. A Shining Rock Software indie a javából, hiszen mindössze egyetlen fiatalember alkotja a stúdiót, aki már régóta dolgozott a Banished nevű városépítő játékán. Jómagam már hónapok óta szemmel tartottam a programot, így elsőnek csaptam le rá, amikor lehetőség adódott a tesztelésére.

Téli nyüzsgés

A játék nem tartalmaz semmilyen történetet, mindössze annyit tudunk a háttérsztoriról, hogy adott 4-5 száműzött család, akiknek szinte a semmiből kell új életet kezdeni, és felépíteni egy települést, ami biztosítja az utódok fennmaradását, és azok meggazdagodását. Elég soványka narratíva, de hát egy ilyen stílusú játékban nem is ez a lényeg. Ez a minimalista hozzáállás egyébként az egész Banishedre jellemző, ami már a főmenübe történő belépést követően nyilvánvalóvá válhat mindenki számára. Nagyon egyszerű, mindenfajta csicsás effektet nélkülöző gombokat, egy egyszerű háttérképet és Windows-os egérkurzort fogunk látni, ha elindítjuk a programot. Legnagyobb bánatunkra az is hamar kiderült, hogy játékmódok terén sem szaladt el a ló a fejlesztővel. Nincs olyan hadjárat mód, amiben lenne valamilyen végső cél, de még önálló missziók sem akadnak, ahol különféle feladatokat kellene megoldani. Minden játszmában csak egy cél van, fel kell építeni a semmiből egy települést, melyet aztán minél nagyobbra hizlalhatunk. Vannak persze achievementek, amik tartalmaznak mérföldköveket, de azért az mégsem ugyanaz, mint egy rendes küldetés.

Falucskánk kezd formát ölteni

Ám ha ezen a hiányosságon túl tudjuk tenni magunkat, akkor egy ötletes, és rendkívül átgondolt középkori városszimuláció fogad bennünket. Ne tessék megijedni, a középkori jelzőt nem a játék minőségére értettük, mindössze arra a korszakra, amelyben. Ebből a szempontból sem egy SimCity tehát a fejlesztő alkotása. Ha a „New Game” gombra kattintunk, akkor a felugró menüben be kell állítanunk, hogy milyen paraméterekkel szeretnénk új játékot indítani. Elsőként megadhatjuk településünk nevét, ezt követően pedig generálnunk kell egy térképet. Utóbbi biztosítja, hogy minden egyes játék új helyszínen játszódjon, hiszen véletlengenerált az egész. A dolog negatívuma, hogy mivel elég kevés paramétert lehet beállítani, bizony előfordulhat, hogy egy olyan pályát kapunk, ami szinte játszhatatlan, de legalábbis nagyon nehéz. Ha például a térkép tele van hegyekkel, és alig van rajta zöld terület, akkor bizony nem fogunk virágzó várost építeni. Ilyenkor érdemes inkább újrakezdeni az egészet egy új helyszínen.

2. oldal

No de térjünk vissza az új játék indítására, mert fontos döntések állnak még előttünk. Ki kell választanunk az éghajlatot (enyhe, közepes, zord), a térkép nagyságát, jellegét (hegyes vagy völgyes), illetve a játék nehézségét. Utóbbi azt szabályozza, hogy hány családdal kezdünk, és mennyi a kezdő nyersanyagunk, vetőmagunk. Az éghajlat fontos szerepet tölt be (később még beszélünk róla), miközben a nehézségi szint hosszú távon nem befolyásolja, hogy mekkora kihívást nyújt a Banished, ugyanis ha már ismerjük a játék mechanikáját, akkor nem a vetőmagon fog múlni a siker, hanem azon, hogy a pályákon mennyire tudjuk kihasználni a természeti adottságokat. Ha mindent beállítottunk, rábökhetünk az OK gombra, és végre belevethetjük magunkat városunk (vagyis kezdetben falunk) felépítésbe.

Halászati és kereskedelmi *központunk*

Rögtön látni fogjuk kezdő családjainkat és raktárépületünket, valamint némi fát és követ, amivel máris kezdhetünk valamit. A játék a Settlersek által képviselt sémát követi, tehát fontos a különféle nyersanyagok kitermelése, az élelem biztosítása, illetve ezek felhasználása más termékek gyártásához. A Banished már-már szimuláció-szerű részletességgel kezeli az emberek igényeit, így több dologra is figyelnünk kell, hogy jó életet biztosítsunk számukra. A legfontosabb természetesen az élelmiszer, amelyet halászat, gyűjtögetés, vadászat, vagy mezőgazdaság révén tudunk beszerezni. Ezt követi a fontossági sorrendben a ház az emberek feje felett, és persze az sem árt, ha a téli hidegben nem fagynak meg, így a rönkökbe vágott fából tűzifát kell aprítanunk. Itt van fontos szerepe annak, hogy milyen éghajlatot választunk, mert értelemszerűen egy zordabb vidéken sokkal hidegebb van, mint másokon, és több tüzelő fogy. A játék ugyanis kezeli az évszakokat, és az időjárást, méghozzá nem is akárhogyan.

Szegény embernek nincs jó kedve

Esőzések és havazás során csökken a hőmérséklet, ami főleg ősszel és télen jelent problémát, ha ekkor nincs elég fa, bizony fagyhalál lehet néhány telepesünk sorsa. Az évszakok befolyásolják a mezőgazdaságot is, tehát tavasszal vetnek, ősszel aratnak munkásaink. Nagyon tetszett, hogy az erdőkön is látni, ahogy halad előre az idő. Ősszel megsárgulnak és lehullnak a levelek, télen minden kopár és havas lesz, tavasszal aztán elkezd minden kizöldülni, nyáron pedig már ismét teljes pompájában virít az egész vidék. Minden munkánkat ehhez kell igazítanunk, és ha valamit nagyon elszúrunk, bizony embereink látják kárát. Az ő életükkel pedig nem érdemes játszani, ugyanis nincs belőlük több ezer, kezdetben alig egy tucatnyian vannak, és több játékbeli évnek kell eltelnie, hogy sokasodjanak.

Isten háza nemsokára fogadja a híveket

A népesség növekedésénél szem előtt kell tartani, hogy a Banished külön kezeli a felnőtteket (akik már munkaképesek) és a gyerekeket. Ha nem figyelünk oda, és túl kevés az ifjonc, akkor gondban leszünk, amikor elkezdenek meghalni az idősek és nincs megfelelő utánpótlás. De az sem jó, ha nyúl módjára szaporodik a népesség, mert a gyerekek nagyon sokat esznek, ami gondot jelenthet, ha nincs elég felnőtt az étel megtermeléséhez. Számos dologra oda kell tehát figyelni, és az eddig elmondottak csak a jéghegy csúcsát jelentik. Kénytelenek vagyunk olyanról is dönteni, hogy beiskolázzuk-e az ifjoncokat, vagy sem, a gazdaság vezetésénél pedig figyelembe kell vennünk az erdők korát, hiszen az is befolyásolja, hogy mennyi fát, gyógynövényt tudunk kitermelni belőlük. Nem jó ötlet tarvágással legyalulni az összes erdőt, hiszen 4-5 évbe is beletelik, amire erdészünk kis palántáiból érett fa válik.

3. oldal

Amint az eddig leírtakból vélhetően már kiderült, a Banished legnagyobb erénye, hogy rengeteg apróság van, amit szem előtt kell tartani egy sikeres város működtetéséhez. Tény, hogy emiatt kezdetben nem egyszerű sikert elérni benne, jómagamnak is többször újra kellett kezdenem egy-egy játszmát, mert valamit elszúrtam benne, és pillanatok alatt elhalálozott a népesség fele az éhségtől. De amikor már sikerül rájönni az apró trükkökre, illetve az egyes épületek működésére, akkor lassan el lehet kezdeni sikereket elérni. A hangsúly a lassún van, mert ez az alkotás nem egy olyan játék, amivel 1-2 óra alatt le lehet zavarni egy menetet. Néhányaknak talán kicsit vontatottnak is tűnhet, pedig mindössze arról van szó, hogy ez egy afféle „nyugis” játék, amiben nem a hirtelen adrenalinfröccs a lényeg, hanem a megfontolt városmenedzselés. Nincs háború sem a játékban, nem lehet katonákat képezni és más városokkal csatázni. A legnagyobb ellenségünk az időnként lecsapó tornádó és tűzvész lesz, melyek viszont alaposan meg tudják keseríteni a dolgunkat. Ezek nagyon ritkán ütik fel fejüket (mi az első 12 óra játék alatt egy forgószelet láttunk), jó lenne kicsit gyakoribbá tenni a katasztrófákat, hogy nőjön a kihívás.

Mit is vegyünk, mit is vegyünk?

Grafikailag és a zene esetében is a minimalista stílust képviseli a Banished, de egyik sem esik az alá a szint alá, amit egy indie alkotástól elvárhatnánk. A látvány letisztult, nincsenek különféle effektek, az emberek kicsi modelljei sem túl részletesek. Az építmények viszont elég szépen festenek, ráadásul rengeteg különféle típus van belőlük. Az évszakokhoz igazodó táj, és a lassan hömpölygő folyók pedig kifejezetten jól néznek ki. A hangzás terén csak a szép háttérzenét érdemes kiemelni, ami relaxációs muzsikának is elmenne, nekünk nagyon tetszett. Az emberek sajnos nem beszélgetnek, mindössze a favágók és a kovácsműhely zaja csaphatja meg a fülünket játék közben, ezen talán lehetne még javítani pár hangeffekt hozzáadásával.

Néhány termelőnél akadt egy kis probléma

Bár nem adtunk rá kimondottan magas pontszámot, fenntartás nélkül mondhatjuk, hogy a Banished egy egészen jó játék lett, ami az elmúlt évtized városmenedzselős felhozatalának egyik legjobbja (nem mintha olyan sok lenne belőlük). Pár nap alatt nagyjából 20 órát fektettünk bele, köszönhetően addiktív mivoltának. Van valami lebilincselő abban, ahogy kis falunk szép lassan növekedik, újabb és újabb építmények felhúzására adva lehetőséget. Nagyon szépen kidolgozta a fejlesztő a szimulációt, és számos jó ötletet sikerült beleszőnie a játékmenetbe, ám ahhoz, hogy igazi klasszikussá váljon a Banished, bővíteni kellene a játék nyújtotta lehetőségeket. Érdemes lenne különféle célokat, feladatokat kitűzni a játékos elé, illetve speciális eseményekkel fel lehetne dobni a városépítést, mert ezek nélkül a legtöbb játszma nagyon egyforma lesz. Bizakodásra adhat okot, hogy a közeljövőben meg fog jelenni egy szerkesztőcsomag a programhoz, ami új élettel töltheti meg a Shining Rock Software alkotását. Mi már alig várjuk.

Értékelés: 7/10

Galéria megnyitása grid_on

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward