Valószínűleg mindannyiunk gyerekkorában ott voltak a gyűjtögetős matrica albumok, kosaras kártyák, tazók vagy hasonló, szülőket magazin vagy chips vásárlásra ösztönző „loot boxok”.
„Szerencsére” a videojáték ipar is felismerte ezeket pénzért megvehető gyűjtögetős mechanikákat és így megszülethetett az Electronic Arts egyik legjövedelmezőbb megoldása, a Fifa Ultimate Team játékmód.
Ha nem tudod miről van szó, a hivatalos PlayStation oldal magyarul elmagyarázza az alapokat, de a lényeg az, hogy összeállíthatjuk a saját álomcsapatunkat, ám ezek a focisták véletlenszerűen nyithatóak csak ki különböző virtuális kártyacsomagokban. Mondani se kell, hogy nagyon-nagyon sok valódi pénzbe kerül az, hogy tényleg meglegyen a saját „álomcsapatod”, így ez egy remek lehetőség az EA számára kizsigerelni a játékosokat az év bármely napján.
Erre a játékmódra viszont nem lehet elég korán felhívni a lurkók figyelmét, így az EA marketingesei úgy gondolták, jó ötlet lesz egy brit gyerekeknek szánt játékmagazinba becsempészni reklámként a Fifa 21 Ultimate Team játékmódját.
Külön felhívják a csemeték figyelmét, hogy kezdjenek el játszani a Fifa Ultimate Team módjával, majd használjanak FIFA pontokat a csomagok kinyitásához, hogy összejöjjön az álomcsapatuk. Redditen megy is a vita a jelenség miatt, hiszen sokan nem tartják etikusnak, hogy már kisgyerekeket arra akarnak ösztönözni, hogy pénzt költsenek szerencsejáték mechanikákon alapuló játékmódokban.
Jelenleg több uniós országban is vizsgálat alatt van az EA a „loot box” mechanikák miatt, illetve Kalifornia államban is bíróság előtt kell magyarázkodnia az Electronic Arts ügyvédeinek a szerencsejáték törvények megsértése miatt. Az Egyesült Királyságban szintén mérlegeli a törvényhozás, hogy szerencsejátéknak minősítse-e a digitális szerencsedobozokat.
Az egyre növekvő kritikák miatt talált ki annak idején az Electronic Arts egy új nevet a loot boxoknak. Ez lett a „meglepetés mechanika”, így azt az érzetet tudják kelteni a törvényhozás előtt, mintha a játékos mindig valami jó dolgot kapna, amikor kinyitja a csomagját.
Az Electronic Arts valószínűleg nem akar hamar lemondani a loot box mechanikákról, hiszen annyira jól működnek, hogy a legutóbbi üzleti évben másfél milliárd dollár tiszta bevételt hozott nekik a FIFA, NHL és a Madden Ultimate Team játékmódja. Ráadásul ez növekedési pályán is van, hiszen ez 70%-kal több bevétel, mint amit az előtte való évben termeltek ki.