Shop menü

AKÁR 225 MILLIÓ FORINTNYI KOMPENZÁCIÓT FIZET VISSZA MAGYAR VÁSÁRLÓKNAK A WISH

A GVH lényegében futni hagyta a vállalatot, de azért nem ússza meg teljesen a visszaélések miatt indított vizsgálatot.
Szécsi Dániel
Szécsi Dániel
Akár 225 millió forintnyi kompenzációt fizet vissza magyar vásárlóknak a Wish

A Gazdasági Versenyhivatal 2021-ben kezdte vizsgálni a Wish hazai tevékenységét, miután több kritika érte a platformot. Az ügyről akkor részletesen beszámoltunk, és több mint 1,5 év elteltével most megszületett a döntés az ügyben. A továbbiakban a GVH jobban figyel majd a Wish-re, akinek fizetnie is kell, de nem pénzbüntetést, hanem kompenzációt a magyar vásárlóknak.

Vélhetően senkinek nem kell bemutatni a Wish-t, nagyon sokan kritizálták a platformot az elmúlt években, és éppen emiatt mostanra kénytelen volt visszább venni a zavaróan agresszív terjeszkedésen. Továbbá már valamelyest rendet tett a kínálatában is, miután elképesztően sok volt a visszaélés a beszámolók szerint. Folyamatosan brutális akciókkal hirdettek az eladók, a vásárlók pedig sokszor nem is azt kapták, amire a képek alapján számítottak.

A 2021 nyarán indított GVH vizsgálat elsődlegesen arra fókuszált, hogy az e-kereskedelmi platformot használók teljesen gátlástalanul, és látszólag mindenféle felügyelet nélkül tüntettek fel olyan akciós árakat, amik a valóságot egyáltalán nem fedték semmilyen szempontból. Ezzel pedig meg a felhasználókat jelentős mértékben megvezették a vásárlások alkalmával. Olyan hirdetések jelentek meg a felhasználók előtt, amik erőteljesen sarkaltak az azonnali vásárlásra, pedig igazság szerint a legkevésbé sem volt kihagyhatatlan a legtöbb ajánlat.

Galéria megnyitása

Azt is vizsgálta a GVH, hogy a hirdetett termékek mennyire felelnek meg a hozzájuk tartozó leírásoknak. Mivel abból is sok probléma származott a piactér esetében, hogy az eladók nem hitelt érdemlő információkkal szolgáltak a termékeknél. Ezáltal is értékesebbnek tüntettek fel különböző termékeket.

A vizsgálatok szerint nagyjából 100-150 ezer magyar vásárlót érint az ügy, ennyien lehettek, akik az „azonnali ajánlatoknak” elcsábultak a Wish-en, és ezáltal valamilyen módon átverés áldozatai lettek. Jó esetben csak az árakkal vezették meg az érintetteket, rosszabb esetben pedig maga a leírás sem fedte a valóságot a platformon. A cég a GVH-vel úgy egyezett meg, hogy a vásárlókat kompenzálni fogja. 1500 forintos kárpótlásban részesülnek a jogosult személyek, a GVH közleményében egészen pontosan kreditjóváírás szerepel.

Továbbá a GVH arra utasította a Wish-t, hogy gondoskodjon olyan kampányok indításáról, amik erősítik a fogyasztói tudatosságot a platformot használók körében. Hogy ez hogyan néz majd ki, arról nem esett szó. Lényeges része a határozatnak, hogy a Wish-nek gondoskodnia kell arról, hogy legyen folyamatos független auditálás az eladók kereskedelmi gyakorlatát szem elé helyezve, és a fokozott vizsgálatok révén ki legyenek szűrve a továbbiakban a visszaélések. A döntés értelmében pedig vége az „azonnali ajánlatoknak” is. Nem lesznek már visszaszámlálóval együtt feltüntetett, kihagyhatatlan nevezett ajánlatok a jövőben.

A GVH egyebek mellett azért sem büntette keményebben a Wish-t, és szüntette meg ennyivel az eljárást, mert a vállalat együttműködőnek bizonyult az ügy során, és mindent elfogadott. Vállalata, hogy a Versenyhivatal minden előírását, elvárását teljesíteni fogja. Ezt persze a GVH figyelemmel kíséri majd, és amennyiben valamilyen problémát észlel, ezeket utóvizsgálattal fogja ellenőrizni.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére