A PC rajongók végeznek a DRM-mel

A 2D Boy társalapítója Ron Carmel szerint a felhasználók arra kényszerítik a kiadókat, hogy újragondolják, mi több, mellőzzék a DRM használatát. A nép akarata pedig szent nemde?

A PC rajongók végeznek a DRM-mel

A 2D Boy társalapítója Ron Carmel szerint a felhasználók arra kényszerítik a kiadókat, hogy újragondolják, mi több, mellőzzék a DRM használatát. A nép akarata pedig szent nemde?

A rajongók sorozatos negatív visszajelzései a BioWare-t is meggyőztékarról, hogy először változtassa meg (Mass Effect), később pedig, hogy mellőzze azt teljesen a játékaiból (DAO). Más címeket, mint a BioShock, a Spore vagy a Riddick játék, pedig kereszttűzbe állított, hogy miért is ragaszkodnak ilyen mereven a szigorú kalóz-ellenes ideáikhoz.

"Komolyan azt gondolom, hogy mindez a közönség felfogásának változásában gyökerezik" - írja a World of Goo készítője. "A játékosok sokkal inkább hangot adnak véleményüknek, talán azért, mert megszokták, hogy zenét is ingyen tölthetnek le, mindenféle megszorítás vagy következmény nélkül."

Brad Wardell, a Demigod digitális kiadójának, a Stardock-nak feje egyetért: "A Spore volt az utolsó csepp a pohárban. Aki megvesz egy játékot, nem akarja, hogy úgy bánjanak vele, mint egy tuskóval. A panaszok áradata nem a kalózoktól jött, hanem a legális vásárlóktól, akik nem vették jó néven, hogy korlátozzák őket, miután kifizették a terméket. A kalózok meg csak nevettek rajtuk, mivel az ő verziójukból az ügyes kezű crackerek eltávolították a kellemetlen szoftvert."

"Igaz, a Demigod felhasználóinak többsége kalóz verzióval játszik." - vallja be a Stardock blogon. "Félreértés pedig ne essék, engem is elkeserít ez a tény."

"Ha most is kalóz játékokkal játszol és egy vagy a Hamachi vagy a GameRanger felhasználói közül, és nem tegnap vagy tegnap előtt kezdted ezt, akkor itt az ideje a pénztárcádba nyúlnod, vagy elfogadnod a tényt, hogy egy tolvaj vagy mielőtt elkezdenél érvelni az ellenkezőjéről..." - írja Wardell.

Ron Carmel egyébként már korábban, nevezetesen a GDC-n is hangot adott annak, mennyire nem tetszik neki a Digitális jogmenedzselő program, és mekkora pénzkidobásnak tartja.

"A kiadók nem ostobák. Tudják, hogy a DRM nem állítja meg a szoftverlopásokat. Csak azt próbálják elérni, hogy az emberek ne a GameStop-nál 35 dollárért vegyenek meg egy 50 dolláros játékot, amiből ugye a kiadó nem lát semmit. A korlátozott installációk erre nyújtanak csak megoldást."

Nem elég viszont, hogy sok időt fordítanak a megfelelő védelemre, a fejlesztőnek még részesedést is kell adnia a cégnek, aki ellátja ezzel őket. "Nem elég, hogy nem működik a dolog, a crack-kelt változattal rendelkezőknek még kevesebb is a játékkal a gondja. Se kód, se online regisztráció..."

A World of Goo felhasználói írtak is egy levelet, melyben kifejezik az elismerésüket a 2D Boy-nak azért, hogy képesek voltak jóhiszeműek lenni velük szemben, és ember számba vették őket. Erre reagálva a készítők elmondták, hogy talán pár vásárlót elveszítettek ezzel, de a többség, aki lopta a játékot, az egyébként is így tett volna, jogmenedzser ide vagy oda.

Persze nem mindenki gondolja így. Az Entertainment Software Association-től Ric Hirsch például azt nyilatkozta, hogy a DRM egy elfogadható válasz a kalózkodásra, és hogy csak azért mert néhány kalóz megtalálta a módját, hogy kikerülje, még nem azt jelenti, hogy egyáltalán nem működik a program. "Nincs olyan biztonsági technológia, ami 100%-ig biztos lenne."

Népszerű megoldás a lopások ellen például a játék kiadás utáni gazdagítása letölthető tartalmakkal, amik csak a legális felhasználók számára letölthetőek. Ez az a taktika, amire a BioWare is szavazott, hisz már írtunk róla, hogy még éveken át kívánják támogatni a Dragon Age: Origins-t is.

A Stardock megoldása egy külön rendszer, amit Goo-nak nevezett el. A játékok kulcsát összekötik egy e-mail címmel, amelyről ha regisztrált felhasználók vagyunk bármikor kérhetünk új install kódot. Annyiszor, ahányszor csak akarjuk.

A Valve megoldása a Steam online rendszerében rejlik (amely ha elindítunk egy játékot, átnézi a merevlemezünket is kalózjátékokért. Ha talál, akkor a jutalmunk egy szép kövér ban, amellyel elveszítjük minden addig megvásárolt játékunkat), így hát óvatosan a Valve rippekkel. A Steam egyre fejlődik, talán benne van a jövő? Ki tudja.

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward