A légiközlekedés jövője a nukleáris repülőgép?

Brit szakértők szerint igen; komolyan szorgalmazzák ugyanis, hogy a repülőipar alakítsa át a gépeket fosszílis üzemanyag-alapúról atomenergia-alapúra. Ezt hallván persze bizonyára sokan zsigerből megrémülnek, de ezen túllépve érdemes elgondolkodni a dolog technikai oldalán.

A légiközlekedés jövője a nukleáris repülőgép?

Brit szakértők szerint igen; komolyan szorgalmazzák ugyanis, hogy a repülőipar alakítsa át a gépeket fosszílis üzemanyag-alapúról atomenergia-alapúra. Ezt hallván persze bizonyára sokan zsigerből megrémülnek, de ezen túllépve érdemes elgondolkodni a dolog technikai oldalán.

Az az előnye például mindenképp meglenne a dolognak, hogy a repülőgépek így egyszerre válhatnának rendkívül környezetkímélővé, és repülhetnének ezzel együtt sokkal tovább is. Egy ilyen gép felszállhatna Londonból, landolhatna Ausztráliában, majd továbbállhatna Dél-Afrikába anélkül, hogy egyszer is kellene tankolnia, és mindeközben egyáltalán nem szennyezi a levegőt.

Ami pedig a kockázati tényezőket illeti, azokat sokszor inkább tüzeli a népszerű kultúra, mint a tényleges tények. Nukleáris tengeralattjárók például a hidegháború óta napjainkig folyamatosan lubickolnak a vizekben, de mégse robbant fel soha egyikük sem (vagy legalábbis nem tudunk róla); most akkor ezt vessük össze mindazzal az egyéb más üzemanyagmennyiséggel, amit a hagyományos üzemű hajók szivárogtattak a vízbe.

A nukleáris üzemű repülőgépek már az '50-es évek óta teljesen kifizetődően megépíthetőek, csak akkoriban a hadsereg illetékeseit jobban érdekelték ehelyett az interkontinentális ballisztikus rakéták, így a téma akkor lekerült a napirendről - most azonban úgy tűnik, újra visszatért.

A tényleges megvalósítása előtt egy-két kérdést természetesen mindenképp meg kell oldani, így például azt, hogyan vethető ki a reaktor egy zuhanó gépből, vagy hogy a már felhasznált nukleáris üzemanyaggal mihez is kezdjünk, ám mindenképpen érdemes alaposabban körüljárni az ötletet. Még akár valami jó is kisülhet belőle.

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward