A GTA V szintet lépett

Kipróbáltuk a tavalyi GTA next gen változatát, ami nem csak magasabb felbontást hozott magával.

A GTA V szintet lépett

I. oldal

Tavaly szeptemberben jelent meg a legtöbb hollywoodi filmet megszégyenítő büdzsével rendelkező Grand Theft Auto V, hogy aztán pillanatokon belül a csúcsra törjön. Az első 24 órában több mint 10 millió példány talált gazdára, nem sokkal később a bevétel átlépte a milliárd dolláros határt, novemberben pedig már 30 millió eladott példány körül voltunk. Harminc millió, nem írtam el. Nyakunkon volt az új konzolgeneráció indulása, de a Rockstar játéka még az előző generációnak is adott egy utolsó nagy löketet, a GTA-s csomagokat úgy vitték, mintha ingyen osztogatták volna őket a kereskedők.

Szerencsére a Rockstar képes volt átugrani a saját maga által igen magasra tett lécen, és a GTA nem okozott csalódást a rengeteg előrendelőnek (nem úgy, mint a közelmúlt néhány játéka ugye…). A fejlesztők csúcsra járatták az előző generációs vasakat, így képesek voltak egy óriási nyílt világot létrehozni, amiben még seggel előrefelé repülő sárkányokkal sem találkozhattunk. Megkaptuk viszont az első olyan GTA-t, aminek három főszereplője is volt, és a dolog működött. Nem mondanánk, hogy kifejezetten jobb vagy rosszabb volt a koncepció, mint az elődöké, de összességében jó volt, és ez a lényeg. Nem kell megijedni, nem fogom most kielemezni a játékot, azt már tavaly megtette InGen, ha valaki lemaradt volna róla, érdemes elolvasni a meglehetősen alapos cikkeit a játékról (klikk) és annak online részéről, jó írások (de ha InGen kérdezi, én letagadom, hogy ilyet mondtam).

A mai cikk főszereplői, ahogy a címből is kitalálható, a next-gen változatok. Sajnos a PC-s verzió végül átcsúszott jövő januárra, de már addig sem kell sokat aludni, és a PlayStation 4-es / Xbox One-os változatok azért már árulkodnak arról, mire számíthatunk. Most ezek újdonságaival foglalkozunk egy kicsit. A különbségek főleg technikai jellegűek, nem nehéz észrevenni, hogy a grafika jelentőset ugrott előre az új generációs vasakon, még a Rockstar is összerakott egy videót, amiben a különböző változatokat hasonlítják egymáshoz, érdemes megnézni.

Tavaly még örültünk, hogy 720p-ben futott a GTA, főleg PS3-on, hiszen a Rockstar programozói sokáig nem találták meg a közös hangot a Sony gépével, a Red Dead Redemption és a GTA IV is alacsonyabb felbontáson renderelt. Most viszont már 2014-et írunk, az új vasakon nem divat (néhány kivételtől eltekintve) a 720p alkalmazása, aki teheti, inkább a Full HD-t célozza meg. Nem kivétel a GTA sem, és érdekes módon mindkét gépen sikerült is elérni ezt a felbontást, nagyrészt 30 fps mellett. Itt-ott lejjebb esik a sebesség, a PS4 a nagy forgalmat nem szereti kocsikázás közben, míg az Xbox a komolyabb akciójeleneteket, de ezt leszámítva elég stabilan tartja mindkét gép a szintet. Akit bővebben is érdekel a téma, az nézzen bele a Digital Foundry cikkébe, ők elég részletesen kivesézték az fps témát.

Persze nem csak a felbontás nőtt, a látótávolság is jobban illik egy ekkora területhez, az időjárási effektek is szebbek, és a növényzetet is felturbózták a fejlesztők, főleg PS4-en. Azért nem jött el a tejjel-mézzel folyó Kánaán, észrevehetőek az eredeti változat maradványai is, a geometriai modellek részletessége például sokszor lehetne jobb is, de szerencsére semmi igazán zavaróval nem találkoztunk. Leszámítva azt az apróságot, hogy a textúra-szűrés minősége itt sincs kimaxolva, ez általános hiba a jelen generációban, pedig ilyen vasak mellett nem túl erőforrás-igényes a dolog.

II. oldal

Nem minden szól azonban a grafikáról, a Rockstar egy komoly újdonsággal is készült azoknak, akik beneveznek az újgenerációs változatra, ez pedig nem más, mint az FPS mód. Az interjúk alapján már tavaly is kacérkodtak ennek a gondolatával, de a szűkös memória-kapacitás miatt végül lemondtak róla, de szerencsére csak ideiglenesen. Pedig az FPS mód rengeteg plusz munkával járt, nem csak annyiról szól az egész, hogy megváltoztatjuk a kamera nézőpontját. Csak a fegyverekhez 3000 új animáció készült, és az autók belsejét is rendesen kidolgozták, teljesen más élmény lett ezáltal a kocsikázás. Ez igaz az akciójelenetekre is, az FPS nézet személyesebb jelleget ad pár küldetésnek. Ha akarjuk, variálhatjuk is a használatát, például úgy, hogy alapvetően FPS nézetben vagyunk, de ha fedezékbe vonulunk, akkor visszamegy a kamera mögénk.

A rádióállomások is kaptak egy kis szeretetet, több mint 100 új számot hallgathatunk útjaink során, és az új kontrollerek funkcióit is kihasználja a játék. Xbox One-on ez mondjuk kimerül annyiban, hogy a ravaszok is remegnek kocsikázás közben, míg a DualShock 4 esetében a tapipaddal válthatunk kameranézetet, fegyvert, rádióadót, stb. vagy dobhatunk gránátot, míg a hangszóró a telefonhívásoknál kel életre.

Akiknek már megvolt az előző generációs változat is, és áthozzák a mentésüket, kapnak extra fegyvereket, kocsikat és új tevékenységek nyílnak meg előttük. Én ebből a körből sajnos kimaradtam, így nem volt szerencsém hozzájuk, de itt el is érkeztünk ahhoz a ponthoz, hogy érdemes lehet-e megvenni a GTA V-öt valakinek, akinek megvolt már egyszer a játék (akiknek nem, és egy kicsit is szeretik a stílust, azoknak nem kérdés, futás érte). A játék alapvetően ugyanaz, ami a játékélményt valamennyire megváltoztatja az az FPS nézet, a többi csak külsőség. Akinek nagyon bejött a játék, és szívesen végigjátszaná még egyszer, vagy folytatná a multit, annak érdemes lehet beruházni rá, maximum ki kell várni egy leárazást, főleg ha még friss az élmény. Kedvcsinálónak tele van a net már videókkal a next-gen változatból, amik megmutatják, hogy belső nézetben mennyire más a világ. Ezek talán segíthetnek eldönteni a kérdést.

A végére talán már csak egy kérdés maradt: mi van a PC-sekkel? Nem kell aggódni, ők sincsenek elfelejtve, csak meg kell várják a születésnapomat (na jó, csak majdnem, január 27-én jön a játék). A Rockstar ráadásul azt ígérte, hogy jövő héten elmondják, mik a hivatalos gépigények a PC-s változathoz. Érdekes karácsonyi ajándék. A GTA IV portja anno katasztrofálisan nyitott, egy erőmű kellett neki, és még bugos is volt, de most sokkal jobb minőségű kódra számítunk, már induláskor is. Hogy miért? Mert egyrészt az új konzolok alapjai nagyon hasonlítanak a PC-khez, másrészt az utóbbi egy év már bebizonyította, hogy aki egy kicsit is figyel a keresztplatform fejlesztésre, annak nem szokott rossz PC-s portja lenni. Az előző generáció híres volt a katasztrofális PC-s változatokról, és tippjeink szerint a legtöbb fejlesztő most sem akar túl sok pénzt ölni a fejlesztésbe, de az szerencsére sokkal könnyebb lett. Amik vállalhatatlan bughalmazok voltak az utóbbi időben PC-n, azok sajnos azok voltak konzolon is (legalábbis a legtöbb). Úgyhogy fel a fejjel, mi szép jövőt vizionálunk, valószínűleg a PC-sek sem fognak csalódni, ráadásul kapnak néhány exkluzív extrát is. Visszajátszás szerkesztő például biztos lesz, úgyhogy összevagdoshatunk egy nekünk tetsző filmet a kalandjainkból, aztán persze ott vannak az olyan apróságok is, mint a megfelelően erős gép mellett a 60fps vagy akár a 4K-s felbontás. Hogy mi a megfelelően erős gép, az nemsokára kiderül.

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward