A GKM szerint pénzforgalmi szolgáltatás a mobilfizetés

A GKM szerint pénzforgalmi szolgáltatás a mobilfizetés

Jelenleg jogértelmezési vita van a mobilszolgáltatók, a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) és a szabályozó gazdasági tárca között arról, hogy a pénzügyi szolgáltatásokról szóló törvény hatálya alá tartozik-e a mobiltelefon-társaságok által nyújtott mobilvásárlás (például autópálya-"matrica", parkolójegy, lottóértékesítés) vagy sem - nyilatkozta lapunknak Binder István, a felügyelet szóvivője. A Nemzetgazdasági Minisztériumban lapunknak elmondták, a kérdésről három jogszabály rendelkezik: a belső piaci pénzforgalmi szolgáltatásokról szóló irányelv, a hitelintézetekről és pénzügyi vállalkozásokról szóló 1996-os törvény és a pénzforgalmi szolgáltatás nyújtásáról szóló 2009. évi törvény. A GKM jogértelmezése alapján nem minősül pénzforgalmi szolgáltatásnak, amikor az adott áruk vagy szolgáltatások kizárólag digitális eszközök révén vehetők igénybe (például a tartalomszolgáltatás vagy a csengőhang), ahol egyben hozzáadott érték is van. Pénzforgalmi szolgáltatásnak minősül ugyanakkor, amikor az adott szolgáltató az ügyfelek és az áru szállítója vagy a szolgáltatás nyújtója között kizárólag közvetítőként jár el. Az elhatárolás szempontjából a GKM álláspontja szerint nem lényeges, hogy a hazai mobilcégek a parkolójegyet, autópálya-matricát megvásárolják és továbbértékesítik, az ügylet tartalmi megítélésekor az vizsgálandó, hogy az adott áru/szolgáltatás csak a mobiltelefonon keresztül vehető igénybe és/vagy olyan hozzáadott érték keletkezik-e, amelyet más - akár az adott mobilhálózat vagy más eszköz igénybevételével - nem tud biztosítani.

A GKM álláspontja szerint a fentiek megítélése jogalkalmazóként a PSZÁF-nek, valamint a Magyar Nemzeti Banknak (MNB) a felelőssége. Amennyiben az adott "mobilvásárlás" értelmezésük alapján tartalmilag is pénzforgalmi szolgáltatásnak minősül, 2011. május 1-jétől a mobilszolgáltatók a tevékenységet csak akkor tudják folytatni, ha engedélyt kaptak a hitelintézetekről és pénzügyi vállalkozásokról szóló jogszabály szerinti pénzforgalmi intézményként történő működésre.

Szakértők szerint a mobilcégek azon vélekedése, hogy ők megvásárolják és azt követően maguk értékesítik az adott árut/szolgáltatást, két ponton erősen vitatható. A mobilcégek ugyanis az ilyen jellegű eljárásokért esetenként több száz forintos tranzakciós és egyéb elnevezéssel költséget számítanak fel, amelyet akkor, ha saját árut adnának el, nem lenne indokolt felszámítani - hiszen a "saját" árut a mobilcég saját értékesítési felületén, a mobilhálózaton adja el. A fentiek nyomán nem lehet indokolt védekezés, hogy a felszámított pluszösszeg az sms-üzenet(ek) költsége, e tekintetben sokkal inkább pénzközvetítési díjról lehetne beszélni. Ezt támasztja alá az is, hogy amíg egy 400 forintos parkolási díj esetén 75, a 4500 forintos havi autópálya-matrica megvásárlásához 160 forintos tranzakciós díj társul.

Amennyiben tényként fogadjuk el, hogy a mobilcégek saját maguk értékesítik a mobilvásárlás során az ügyfelek által megvett termékeket/szolgáltatásokat, abban az esetben az érintett termékkel/szolgáltatással kapcsolatos jótállási kötelezettség, illetve a fogyasztói panaszok ügyintézése is a mobilcégek feladata lenne. Arról ugyanakkor, hogy ezt a feladatot ők végeznék, semmiféle tájékoztatást nem nyújtanak - például az autópálya-matrica megvásárlásakor az sms-visszaigazolásban az Állami Autópálya Kezelő rövidítése (ÁAK) található aláírásként. A szakértők szerint ez is azt bizonyítja, hogy itt csak pénzügyi közvetítés történik, vagyis pénzügyi szolgáltatásról beszélünk.

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward