A Bungie - Activision együttműködés minden részlete

Kiszivárgott a két cég között kötött szerződés minden részlete, így számos érdekességre derült fényt a Bungie új játékaival kapcsolatban is.

A Bungie - Activision együttműködés minden részlete

Az utóbbi évek talán egyik legnagyobb híre volt az Infinity Ward-fiaskó után, hogy a Microsoft hagyta elmenni a Bungie-t, aki egyenesen az Activision karjaiba szaladt. Milyen feltételekkel állapodott meg a két cég? Min fog dolgozni a Bungie a következő 8 évben? Nos, a szerződésből nagyvonalakban minden kiderül.

A Bungie legfontosabb projektje a Destiny néven futó, online játékot központba helyező FPS sorozat lesz. Összesen négy Destiny játéknak kell ekészülnie a 2020-ig tartó szerződés időtartama alatt. Az első rész 2013-ban jelenik meg, utána minden páratlan évben jön egy rész, minden páros évben pedig egy-egy standalone kiegészítő, melyek a Comet kódnéven futnak.

A platformok egyelőre kérdésesek: az első rész és az első kiegészítő valószínűleg megjelenik majd Xbox 360-ra és a következő generációs Xboxra egyaránt, a továbbiak azonban csak Xbox 720-ra. A Bungie közben megvizsgálja egy lehetséges PS3-verzió elkészítését az első részből, a későbbi részek pedig érkeznek Xbox 720-ra, PS4-re és PC-re egyaránt.

A Bungie 7,5 millió dollár bónuszt kap, ha időben és az előre meghatározott költségvetés átlépése nélkül leszállítják az első Destiny-játékot, további 2,5 milliót pedig, ha a játék 90 feletti pontozást kap a Metacriticen. 25 millió dollár bónuszt kap a Bungie, ha az Activision a Destiny segítségével átlépi a 750 millió dolláros nettó bevételt az adott üzleti évben, további 25 milliót még ezen felül pedig akkor, ha átlépi a nettó 1 milliárd dolláros üzleti bevételt.

A Destiny első részének költségvetése nagyjából 140 millió dollár és a Bungie legkorábban 2021-ben készíthet más FPS-játékot a Destinyn, vagy annak kiegészítőin kívül, és 2022-ben dönthetnek úgy, hogy saját maguk, vagy más kiadó adja ki a játékaikat. Ám mindkét esetben először fel kell kínálniuk a dolgot az Activisionnek, akit a szerződés szerint megillet az első tárgyalás joga.

A Bungie úgy látszik, szeretné feltámasztani a Marathon-játékokat, amire a szerződés lehetőséget ad: kezdetben az alkalmazottak 5%-a dolgozhat szabadon más projekteken, így saját pénzből finanszírozhatják és prototípusokat készíthetnek egy Marathon-anyaghoz. Amennyiben a Destinyből származó nettó bevétel átlépi a 375 millió dollárt, az Activision engedélyt ad rá, hogy kiadják a Marathont, és amennyiben átlépik a 750 millió dolláros nettó bevételt a Destinyből, a stúdió és azok kulcsembereinek 25%-a szabadon foglalkozhat az Activisionnel nem kapcsolatos projektekkel.

Az Activision tanult az Infinity Ward egykori alapítóival elkövetett hibáiból, így a Bungie-val kötött szerződés során jobban figyeltek a főbb pozíciókban lévő vezetők bebetonozásával. A Bungie kulcsfontosságú embereinek egy része olyan szerződést írt alá, mely garantálja, hogy a szerződés időtartama alatt nem mennek másik céghez. S habár a Destiny szellemi tulajdona teljesen a Bungie tulajdonában van alapvetően, amennyiben a Bungie alkalmazottainak több, mint 33%-a elhagyja a céget 2020-ig, és a projekt "kritikus" állapotba kerül, az Activision megszerezheti a Destiny jogait. Kritikus állapot akkor is beállhat, ha a játék túl sokat késik, vagy nem üti meg a minőségi elvárásokat - ezekről az Activision CFO Thomas Tippl dönthet majd. Amennyiben 2020-ig egy cég felvásárolja a Bungie-t, a felvásárlási ár 19,9%-a illeti az Activisiont, ezt azonban a Bungie lejjebb viheti 14,9%, vagy 9,9%-ra, amennyiben előtte már elérték az egyik, vagy mindkettő 25 millió dolláros bónuszfeltételt.

Mivel a szerződés nyilvánvalóan a Halo: Reach megjelenése előtt íródott, így ezzel kapcsolatban is találunk benne dolgokat: az Activisionnek lehetősége lett volna felbontani a szerződést, ha a Halo: Reach nem kap legalább 80%-os értékelést a Metacriticen, ha nem adnak el belőle 6 millió példányt az első fél évben, illetve lehetőségük lesz kihátrálni az üzletből, ha a Destiny első részéből nem vesznek meg 5 millió példányt az első fél évben. Ha az Activision megszünteti a szerződést, a Destiny szellemi tulajdonjogai a Bungie-nál maradnak.

A végére pedig még néhány érdekesség maradt: a szerződés tiltja, hogy a Valve, az Epic, vagy a Gearbox bármikor bármilyen formában készítsen adaptációkat, vagy portokat a Destiny- és a Comet-játékokkal kapcsolatban. Minden Bungie alkalmazott évente 2 Activision-játékot kap majd ajándékba, valamint a cég kap 1000 kópiát a Destiny-játékokból azok megjelenése után. A Bungie belement, hogy a 16 éves korhatárt jelentő PEGI-16-on belül igyekszik maradni, de ha ez nem sikerül, nincs hatása a szerződésre. A szerződés ezen kívül kimondja, hogy a Bungie-nak minden kritikus hibát annak felfedezését követő 30 napon belül javítania kell.

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward