20 éves a Doom

1993-ban ezen a napon jelent meg a Doom. Boldog születésnapot!

20 éves a Doom

1993. december 10-én jelent meg a ma már korszakalkotó nagy klasszikusnak számító FPS, a Doom. Az id Software játékával nagy hatást gyakorolt a játékok világára, mindez annak volt köszönhető, hogy a Doomban komplex, egymással is harcoló ellenfelekkel, agresszív, jól reagáló MI-vel futhatunk össze hihetetlenül jól megtervezett nagyméretű pályákon. Nem mellesleg minden idők legemlékezetesebb fegyvereivel (kinek ne lett volna kedvence a BFG 9000?) segíthettük át nemeziseinket az örök pixelmezőkre. A játék motorját, amely szintén Doom névre hallgat, John D. Carmack fejlesztette, a pályák legnagyobb részét pedig John Romero és Sandy Petersen tervezték. A szörnyek közül sokat először agyagból formáztak meg, a fegyverek modelljeinek egy része pedig a játékboltból származott. A heavy metal kísérőzene Bobby Prince munkája volt.

A Doom első harmada, azaz összesen 9 szint shareware-ként volt elérhető, ami szintén hozzájárult népszerűségéhez: becslések szerint a játékkal a megjelenése utáni első két évben több mint 10 millióan játszottak, ami ma sem kis szám, akkoriban pedig igazán nagynak számított. A játék nemcsak az FPS-seket tette népszerűvé, hanem egy teljes játékos szubkultúrát teremtett, emellett hozzájárult a 3D grafika és a hálózati multiplayer lehetőségek fejlődéséhez is. A Doom támogatta a modok és addonok létrehozását, ezeket WAD fájlcsomagokba lehetett pakolni, ami a "Where's all the data?", azaz "Hol vannak az adatok?" rövidítése. Akkoriban, az internet hőskorában, még a World Wide Web elterjedése előtt ezek a modok még BBS-eken terjedtek.

A Doom közvetett módon rengeteg fejlesztőnek adott munkát, egyrészt a megjelenését követő években számos Doom-klón született, másrészt a rajongók közül kikerülő modderek közül sokan váltak később profi dizájnerré. Ilyen volt például Tim Willits, aki lelkes modderből az id Software kreatív rendezőjévé és társtulajdonosává vált, és később olyan játékokon dolgozott, mint a Rage, a Doom 3 és a Quake széria.

A játékot, annak ellenére, hogy már 20 éves még ma is meglepően sokan játsszák, és a modderek közössége is igen aktív. Alant megtekinthető, hogyan változott a Doom-széria 1993-tól napjainkig, de mi is írunk egy visszatekintőt a sorozatról.

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward