Kosár

A kosár jelenleg üres

Bejelentkezés &
Regisztráció

Jelenleg nincs belépve.

Válassza ki az oldal nyelvét

TERMÉKEINK

iPon FÓRUM

iPon Cikkek

Samorost 3 - Visszatérés az Amanita első játékához

  • Dátum | 2016.04.18 08:01
  • Szerző | farkas.balazs
  • Csoport | JÁTÉK

Csakis tisztelni lehet egy olyan játékfejlesztő csapatot, amely több mint egy évtizeden át hű marad az általa választott és megteremtett művészeti irányzathoz. Az Amanita többszörös sikerek ellenére nem váltott nagyköltségvetésű formátumokra, sem 3D-re, sem nagyzenekari zenekíséretre, a 2003-as Samorost óta minden játékukat ugyanaz a rajzos-fotós montázsgrafika és elgügyögött hangok-zenék jellemzik. A 2009-es Machinarium robotrománca több platformon változatlanul a mai napig újabb emberek szívét hódítja meg, a 2012-es Botanicula pedig talán az egyik legszebb óda a növényvilághoz (és talán a titokzatos Chuchel is ebbe a sorba fog tartozni).

Ugyanaz az egyedi, utánozhatatlan stílus minden játéknál, egyszer sem tértek el ettől, minden alkalommal egységesek tudtak maradni. Még úgy is, hogy az egyik játékuk az űrben játszódik, egy másik a roncstelepen, a harmadik az erdőben. Felismerhető, karakteres minden, amit az Amanita létrehoz. Egy kicsit talán az is látszik rajtuk, hogy szeretik, amit csinálnak, és ebben az egészben nem a profit a legfontosabb tényező. Erre talán bizonyíték, hogy most sem egy népszerűbb címük kapott folytatást, hanem a Samorost. Mi köti a csapatot még mindig ehhez a parányi kis játékhoz?


A „samorost” cseh szó, egyrészt olyan tárgyakra utal, amelyeket kidobtak már, de újra felhasználtak dekoratív célokra, ugyanakkor szóösszetétel is, ami önbeteljesítő, öntörvényű karaktert ír le, egy kalandort, aki maga kovácsolja a sorsát. Mindkét jelentés tökéletesen illik erre a teremtett világra, amelyben egy manócska fedez fel apró bolygókat, aszteroidákat, ahol a kukaművészet és furcsa álomtájképek találkoznak.

Érdekes, hogy ez a böngészőben ingyenesen játszható, több mint tíz éves Samorost már minden későbbi Amanita-stílusjegyet felvonultat. Gyakorlatilag mindent tud, készen áll, hogy meghódítsa a világot. Egy apró távcsőbe kukkant, és meglátja a játékost, akinek többet nem tűnik el a mosoly az arcáról. A játék főhőse, az apró, fehérbe öltözött manó egy amolyan 'A kis herceg'-ből ismerős minibolygón éldegél, amikor megpillantja a közeledő másik minibolygót. Bepattan tehát POLOKONZERVA feliratú kukázott rakétájába, hogy elintézze az ügyet. A játék második része sem drága, Steamen mindössze öt dollár, és ennek is végigjátszhatjuk böngészőben az első fejezetét. Ebben a részben a manó sokkal hosszabb küldetésre indul, hogy hű kutyusát visszakapja.


Összetéveszthetetlenül cseh játék. Nem lehet tagadni, hogy ugyanoda tartozik, ahová mondjuk Jan Švankmajer filmjei. A talált tárgyak, a kozmosz és a természet szürreális atmoszférája azonnali telitalálat, mindezt csak fokozza a váratlan, abszurd humor, és valamiféle poszt-valóságbeli letűnt régvoltság, valami ipar, ami legyőzte a természetet, és amit később a természet győzött le.

Szóval hogyan illik ebbe a sorba a harmadik rész?

Hozzászólások

Nem vagy bejelentkezve, a hozzászóláshoz regisztrálj vagy lépj be!

Eddigi hozzászólások:

  • 9.
    2016. 04. 20. 18:58
    http://gorogoa.com/

    Még mindig nincs kész, csak demó van, ami már évekkel ezelőtt is volt... Szóval emiatt nem írtunk róla.
  • 8.
    2016. 04. 20. 09:06
    Tomáš Dvořák egyébként Floex néven is zenél, albumokat ad ki, koncertezik, nálunk is járt tavaly vmelyik klubban (sajna nekem kimaradt).
    Zorya című albuma és az azt követő Gone EP nagyon fájintos muzikális csemege.
  • 7.
    2016. 04. 19. 20:33
    Gorogoa... jesszus! Mintha valaki fogmosás közbeni gargalizálást követve köpte volna ki (vagy Murlock volt a névadó).
  • 6.
    2016. 04. 19. 20:07
    Igen, én is tudom, meglepődtem, mikor akkoriban rákerestem. Dehát fingom nincs róla. Bírom, mikor a klasszabb játékokról több cikk is születik, a megjelenésnél meg le se szarja az iPon (mint pl. az Act of Aggression).

    potocki

    Köszönöm, de ez nem az a játék, egyik sem sajnos... De érdekesnek tűnnek, nézek gameplay-t youtube-on.

    SZERK
    És meg van a játééék! Végre valahára, nem is tudom hányadik oldalra kidobta a google. Gorogoa a címe, de még mindig nincs megjelenési dátum...
  • 5.
    2016. 04. 19. 18:25
    Gonorrhea az egy kicsit más műfaj
  • 4.
    2016. 04. 19. 07:34
    Köszönet a cikkért!

    @Shinjiii:
    A leírásod alapján a GNOG ugrott be hirtelen, bár az nem tűnik kézzel festettnek és (még) nincs Steamen. (A DEVICE 6 is eszembe jutott valamiért, de az mobilos játék.) Esetleg érdemes az alábbiakra is ránézned, hátha a "Még több ilyen" sávban kidobja a Steam azt, amit keresel:
    Lumino City
    Year Walk

    Ha nagyon mellélőttem, akkor elnézést.
  • 3.
    2016. 04. 19. 06:20
    Volt egy játék aminek tavaly előtt év végén került ki a demója és azt ígérték tavaly év közepe felé kijön a teljes is. Nem tudom mi volt a cime, valami gonorea vagy gorhea, vagy csak így emlékszem, nem tudom. Az volt az erénye, hogy kézzel festették az egész puzzle játékot. Ilyen kép a képben megoldással jutottál előre, mint valami könyvecskében, kis ablakokban játszhattál. Elég homályos már. Iponon tavaly év elején még visszataláltam a cikkhez, de idén már nem.
  • 2.
    fox
    2016. 04. 19. 05:13
    Ez jó cucc, mondjuk megerőltetőnek nem mondanám a feladványokat, igazából nem is emléxek ilyenekre beenne

    Tomáš Dvořák a zeneszerző, aki a Machinarium-nál elég erősen letette a névjegyét és most is nagyan fasza kis melódiákkal kényeztet...

    Hajdanán én is klarinétoztam, amíg egyszer véletlen meghallottam a tanáromat gyakorolni egy koncertre - na akkor azt mondtam, hogy ilyen szint nem is létezik és SOHA nem érném el (ha létezne). A brillírozásával betette klarénétos pályafutásomnak az ajtót - és most itt hallgatom ezt a kedves Samorost 3 zenét és úgy örülök, hogy van akinek vagy szarabb tarára volt, vagy sokkal több önbecsülése, akaratereje, tehetsége, bár milye...

    A cikkben azt írják 5 évig készült - hát ezt fenttartásokkal fogadom, egy picit nagyon soknak tűnik. Öt év az nagyon sok barátaim, én ennek utánnajárok.

    A dialógok hibátlanok! Annyi észrevételem volt, hogy talán 1-2 mondat (pl.:"Halihó!" elég magyaros csengésű

    Nem kellett csalódnom az Amanitában, ezek nem tudnak hibázni...

    De tök felesleges amiket itt írok, mindez szépen benne van a cikkben is
  • 1.
    2016. 04. 18. 18:20
    1-2 nagy kedvencem volt. Máig beugranak a hangulatából képek.
    Tényleg megéri támogatni őket, 20 dolcsi bőven jó ár ezért - kb egy nagyon alaposan kidolgozott gombás trip