Kosár

A kosár jelenleg üres

Bejelentkezés &
Regisztráció

Jelenleg nincs belépve.

Válassza ki az oldal nyelvét

TERMÉKEINK

iPon FÓRUM

iPon Cikkek

Akiket meg kell ölni – A Hatred körüli vita vizsgálata

  • Dátum | 2014.10.21 08:01
  • Szerző | farkas.balazs
  • Csoport | JÁTÉK

Nemrég megjelent egy hirdetés az újságokban a Médiaunió „Neked 8?” kampányáról, amely egy komor tekintetű kissrácot ábrázol, mellette pedig a következő felirat:

„Meg kell őket ölni, és azért is kapok jutalmat” – Nikkó, 8 éves
Neked 8? Beszélgess a gyerekeddel, hogy a játék nem valóság!


Elképesztő volt. Tökéletesen összefoglalta, hogyan látja és akarja láttatni a videojátékokat a fősodorbeli média. Gyanítom, minden magára adó játékos elbillentette a fejét és lekezelő mosollyal elintézte, hogy ne már.


Aztán pár nappal ezelőtt megjelent a Hatred (Gyűlölet) bemutatkozó videója. Egy olyan játéké, amelyben ártatlanokat kell meggyilkolni, gyűlöletből. A játék főhőse egy labilis, feltételezhetően pszichopata fickó, aki felfegyverzi magát, kilép az utcára, és nekiáll kivégezni mindenkit. Könyörgő nőt lő fejbe. Tehetetlenül vergődő embereket késel meg. Ártalmatlan járókelők között szórja szét a golyókat.

Tulajdonképpen elérte, amit akart: azonnal megkezdődött a polémia, egy bámulatosan sok nézőpontot felvonultató párbeszéd. Egyes újságírók elhűlten bámultak a látottakra. Önjelölt játékesztéták akadtak ki, hogy ez most mindent felborít, amiért a szakma eddig dolgozott: a videojátékok mint művészeti forma elfogadásáért, a minőségi videojátékok utópiájáért. Voltak, akik azzal érveltek, hogy nem különbözik ez más játékoktól, ahol szintén civileket lehet megölni, és jöttek azonnal az ellenérvek, hogy eddig volt más kontextus is, de ilyet még nem láttunk. Volt, aki vigyorogva bólogatott, hogy igen, sokkolják csak a népet. Volt, aki azt mondta, a sokk-kultúra már a 90-es évek óta nem tud hatással lenni ránk.


Akárhogy is, az erőszakos videojátékok hatását vizsgáló cikkek eddig javarészt képesek voltak egyetlen nézőpontból levezetni az érveiket („minden erőszakos játék veszélyes” vs. „egyik erőszakos játék sem veszélyes”), de elnézve ezt a trailert, úgy érzem, egy kicsit mélyebben kell keresni a válaszokat. Mit is jelent tehát egy ilyen játék a játékostársadalomra nézve? Nézzük végig a szempontokat.

Hozzászólások

Nem vagy bejelentkezve, a hozzászóláshoz regisztrálj vagy lépj be!

Eddigi hozzászólások:

  • 46.
    2014. 10. 25. 04:22
    Nem értem azokat az embereket akik ellenzik azokat a játékokat amik egy kicsit másabbak a többinél, meg lebetegezik, lehülyézik azokat akik ilyenekkel akarnak esetleg játszani.....Mert hát had idézzek, " minek egy olyan játék amibe ártatlan civileket kell ölni mindenféle ok(küldetés) nélkül".... az ok hogy sorozatgyilkos vagy és bosszút akarsz állni az embereken, olyan nincs hogy vki (sorozat/tömeg) gyilkos hajlammal születik, csak azzá válik a különböző környezeti hatások miatt, ide belelehet érteni mindent, és nem csak a szülői nevelést, ugyanilyen fontos az iskolai bántalmazások, a környezet és terror, a baráti társaság(ami nem mindig jó), a mindennapos folyamatos kudarcélmény, hogy soha nem sikerül semmi, nem érsz el semmit, depresszióssá válsz, mérhetetlen társadalomundorod lesz,ezek a hatások egy egyészségesen megszületett emberből is kihozza a legrosszabbat és baromság azt hinni hogy majd egy ilyen játéktól megy ki a gyerek mészárolni az utcára, nem nem megy ki egy ilyen játéktól. Gondolom a terroristaszervezetek pl iszlám állam emberei sem azért lövöldöznek meg ölnek ártatlanokat mert megnézték a Hatred trailerét, vagy hogy mert túl sokat Carmagedonoztak.....Amit meg az elején irtam a kis mondókámnak hogy sok embernek az a baja hogy nincs ebben a játékban küldetés meg ok csak értelmetlen mészárlás, hogy mindig ugyanaz és 2 perc után meglehet unni (ennyi erövel ne amőbázz, meg szudokuzz mert kb mindegyik ugyanaz csak más hova kell tenni az x-et meg a kis karikát, meg máshova kell beirni a számot a 3*3-as négyzetbe, ez igen ez aztán sokkal izgalmasabb), jo akkor dobjunk bele XP fejlödési szintet a külömbözö fegyverekhez és képességekhez, meg legyenek barom küldetések pl hogy késsel nyirj ki 10 ártatlant bokorból, vagy robbants fel 10 kocsit na itt a küldetésetek. És ettől már jobb? Ha csak ennyi kell a népnek akkor biztosan már sokkal jobb lesz nem... kész nem is értem az emberek egy részét D
  • 45.
    2014. 10. 24. 17:33
    neked is

  • 44.
    2014. 10. 24. 17:27
    nagyon igazad van
  • 43.
    2014. 10. 22. 14:50
    Ja igen, FPS-ekre gondoltam.
  • 42.
    2014. 10. 22. 12:51
    Nekem az a tapasztalatom, hogy aki videójátékokkal játszik, pont hogy jó ember, mert nem züll, lop, csal, nem az utcát járja balhé reményében. És mindegy milyen játékkal, akár ilyennel is, szerintem ez csak jóvá formálja az embereket. Aki nem játszik, és semmi más elfoglaltsága nincs NA AZ fog idiótává válni, mert beleőrül a szürke életébe, abba, hogy minden napja ugyan olyan és azokból lesznek áskálódó barmok vagy tömeggyilkosok. Gondoljatok bele, nem tudja kiélni az agresszivitását semmiben (pedig ez nagyon fontos dolog az emberi természetben) és gyűlik benne aztán robban, csattan valakin.
  • 41.
    2014. 10. 22. 12:13
    Legtöbb? Én eddig csak olyannal játszottam, ahol lehetett a németekkel is lenni, igaz én főleg stratégiával játszok.
  • 40.
    2014. 10. 22. 12:10
    8-10 éves koromban órákat ültem Mortal Kombat majd a Postal 2 előtt és nagyon is élveztem az ilyen játékokat. Ennek ellenére, soha nem bántottam még embert, pláne nem megölni valakit. Ez az egész dolog inkább az USA-ban élők rákfenéje, mert ott kb. minden háztartásban van lőfegyver, ami persze olyan "biztonságosan" el van zárva, hogy egy gyerek bármikor kiveszi belőle és játékból agyonlő valakit. Elég ha csak játéknak tekinti a pisztolyt és kész a baj. Ennyi erővel a sok kínai gagyi játékfegyvert is betilthatnák, azok miatt már hamarabb tudtam mi az a pisztoly, minthogy videojátékban láttam volna. Szóval sok mindenre rá lehet húzni a vizes lepedőt az fiatalkori erőszakkal kapcsolatban, de az én szemszögemből nézve ez az egész a szülői nevelés hiányában alakul ki, erre kéne inkább időt és pénzt áldozni és már előrébb járnánk.
  • 39.
    2014. 10. 22. 11:55
    A legtöbb II. Vh-s játékban csak a szövetségesekkel lehet játszani, a németekkel nem, mert az tiltott, de még a horogkereszt megjelenítése is cenzúrázott. Erre jön egy ilyen játék amiben csak gyilkolászni kell... szánalmas.
  • 38.
    2014. 10. 22. 11:10
    "Nem kell(ene) hergelni őket..."
    Höhö. Hallottál a Harvester c. játékról?
    A játék, ami arról szól hogy egy videojátékot játszol, aminek célja hogy sorozatgyilkossá kondicionáljon. Nincs hepiend.
  • 37.
    2014. 10. 22. 01:41
    Sztem ez a játék olaj a tűzre! Csupán a cikk elején is említett reklámra bólogatóknak kedvez, így most már tudnak erre a "műre" mutogatni "ugye én megmondtam, CSAK erőszak van benne" felkiáltással. És nem ez piszkálja a csőröm, hanem az h majd valamelyik "okos fentebb lévőnk" amerikai mintára kampányt csinál az egészből, és olyan cenzúrát rak a gamer tartalomra (is), h onnantól kezdve max rózsaszín pónifingra lövöldözhetünk, dugós puskával ingame.
    Hát kell ez nekünk?

    Szóval nem velünk van a baj, hanem az olyanokkal, akik már így is torz üvegen keresztül szemlélnek minket gamereket! Nem kell(ene) hergelni őket, olyan dologgal meg pláne nem, amibe bele is tudnak kapaszkodni "ellenünk"!
  • 36.
    2014. 10. 22. 00:01
    Amúgy meg minden tiszteletem a fejlesztőké, végre láthatunk valami újat, akinek ez nem tetszik az menjen és játsszon a kálofduti 87. részével.
  • 35.
    2014. 10. 21. 23:58
    Ez egy JÁTÉK!!! Aki a valóságban azt teszi amit a játékban az meg egy HÜLYE!!! Már elnézést, de fogjuk már fel hogy épeszű ember nem teszi azt a valóságban amit a játékban. Különben meg 8 évesen ne játsszon 18+ os játékokkal. Hová fajul még ez a világ? Mondok egy példát: Ha x mérget etet y-al akkor x lesz a hibás nem pedig a méreg gyártója mert hogy úristen nézdmá' a méreg halálos lehet az emberre.
  • 34.
    2014. 10. 21. 20:05
    Biztos nem lesz kasszasiker, de sajnos még így is tudnék mondani nem egy olyan címet, ami kevesebb időt húzott ki az emberek merevlemezein, mint ez fog. Itt tart a játékipar, csak a játékos szórakozása nem prioritás.

    A cikk legalább jól kivesézi a sarkalatos kérdéseit a dolognak.
  • 33.
    m76
    2014. 10. 21. 19:37
    Nekem az a véleményem, hogy minél élethűbben mutatja be az öldöklést egy játék annál jobb. Az ilyen kamu dolgok, hogy jajj vegyük ki a vért amikor meghal a fickó csak rontanak a helyezeten, mert kiragadják a kontextusból a dolgot.

    Nem a kiloccsanó agyvelő az erőszak, hanem az, hogy fejbelősz valakit. Mégis mindig az előbbin háborodnak fel az "aggódó szülők".

    Egyébként az említett játékok mint carmageddon, egy sokkal nagyobb funfactor részeként tartalmazzák az öldöklést, nem maga az öldöklés a célja a játéknak.

    Ez Hatred-ről em mondható el. Én nem tudom elképzelni, hogy ki játszana egy ilyen játékkal. Csak az aki való életben is élvezné a céltalan öldöklést.

    Postalban is a felhőtlen szórakozás volt a cél, az nem ilyen sötét tónusú.

    Én játékból sem tudom kikapcsolni az elveimet. Ha valami olyat csinálok egy játékban ami nagyon rossz vagy gonosz, akkor utána rohadt szarul érzem magam függetlenül attól, hogy tökéletesen tisztába vagyok vele, hogy csak játék
  • 32.
    2014. 10. 21. 16:39
    "Jajj cél nélkül ölünk benne embereket!" nem értem, hogy miért jobb, ha okkal kell gyilkolni egy játékban (elvégre az az ok egy fejlesztő agyszüleménye) vagy a zombik miért teljesen elfogadott dolgok ebből a szempontból.

    9 évesen többször végigjátszottam a Postal 2-őt rajtam kívül pedig nem egy haverom és azóta se vágtuk le senki fejét ásóval és fociztunk vele... Sőt azóta végig vittem ölés nélkül. De nem tudom elképzelni mi mehet annak az embernek a fejében, aki levonja az ilyen hatalmas logikai következtetéseket.
  • 31.
    2014. 10. 21. 16:37
  • 30.
    2014. 10. 21. 16:21
    Ezzel is egyetértek. Példaként 13 éves koromban Carmageddonoztam emelt óraszámban. De után egyszer nem jutott eszembe gyalogost gázolni pontokért vagy versenyből az utcán. És nem csak azért, mert féltem a kocsit.
  • 29.
    2014. 10. 21. 16:09
    1. Az FPSeket a háttérhatalom azért akarta betiltatni egy időben mert az egyik strómanjuk rájött hogy ha a játékos véletlenül a saját társát lövi le bennük az együttérzést válthat ki belőle az embertársai iránt. Márpedig az ő hatalmuk az "oszd meg és uralkodj" elvére épül.
    Itt van leírva ebben a benfenntes által írt könyvben: http://m.cdn.blog.hu/ne/neoltsal/file/Julius_Andan-Vilag_a_szinfalak_mogott.pdf

    2. Az USAban az iskolai mészárlásokat illetve fegyveres ámokfutásokat 100%-ban olyanok követik el akik előzőleg ÉVEKIG szedtek antidepresszánst és egyéb származékaikat (pl. Ritalin).
    Big Pharma (a centralizált gyógyszeripar) természetesen abban érdekelt hogy minél több termékét minél hosszabb időn át "fogyasszák." ezért a depressziósokat gyógyszerekkel tömik pedig AZ TELJESEN HATÁSTALAN! Lelki okokat nem lehet fizikai hatóanyagokkal gyógyítani max elnyomni a tüneteket. Ez olyan mintha a tönkrement VGA kártyádat szoftveresen próbálnád meghavítani.
    Bővebben: http://www.antidepresszans.tenyek-tevhitek.hu/az-orvosok-a-gyogyszert-eroltetik-depresszioban-a-terapia-helyett.htm

    Természetesen nem mondhatják azt hogy a gyógyszerlobbi és a félreoktatott orvosok a felelősek, ezért bűnbakot keresnek. Régebben a könyveket (Zabhegyező) majd a filmeket, végül a játékokat.

    Ahhoz hogy vki ámokfutóvá váljon nem elég a lelki ok. Komoly külső rásegítés kell pl. mesterségesen gyógyszerekkel. Hosszú ideig.
  • 28.
    2014. 10. 21. 16:08
    Én fejlődéslélektanból anno az tanultam, hogy olyan 5-6 éves korára minden egészséges gyerek eljut oda, hogy meg tudja különböztetni a fikciót és a valóságot. Az órát tartó gyermekpszichológus azt mondta, hogy amikor kiugrik a 8 éves gyerek az ablakon, mert pokémonnak hiszi magát, akkor nem a Pokémont kell betiltani, mert a többi X millió gyerek bizony nem fog kiugrani, a beteg gyerek meg ha nem lenne Pokémon, akkor más hasonlót csinálna.

    Egyébként számomra inkább az tűnik gáznak, hogy az egész nyugati civilizáció olyan mesékkel eteti a gyerekeket (legyen az gyerekmese, film, játék, történelmünk saját szemszögű értelmezése, stb.) évezredek óta, ahol a jó erkölcsi fölénnyel a zsebében pusztíthatja el a gonoszt, dicsőséggel jutalmazva mindezt.
  • 27.
    2014. 10. 21. 15:59
    De pont, hogy a szabályozásnak semmi jelentősége nincsen, mert te is, én is játszottunk ilyen játékokkal gyerekkorunkban is, annak ellenére, hogy akkor sem szabadott volna. Azzal egyetértek, hogy butaság azt gondolni, hogy majd ezektől a játékoktól agresszívek lesznek az emberek, csak az nem érv, hogy szabályozzuk, és akkor jó lesz, mert olyan mindegy, hogy szabályozzák-e.
  • 26.
    2014. 10. 21. 15:23
    Szerintem a "korhatár-karika" a szülőknek kellene szólnia nem a gyereknek. Én játszottam 12 éves koromban is hentelős játékokkal és nem vettem őket komolyan, de van olyan ismerősöm akinek nem adnék ilyet (mint a hatred vagy hasonló játékot) a kezébe mert nem érett hozzá, függetlenül attól, hogy huszon-akárhány éves.
    A korhatár ne a leélt évekről szóljon, hanem az érettségről.
  • 25.
    2014. 10. 21. 13:52
    Na, bocs, most hogy kicsit több kommentet is végigolvastam láttam, hogy már hasonló módon boncolgattad a témát. Örülök, hogy nem csak én látom így
  • 24.
    2014. 10. 21. 13:40
    Nem vagy egyedül. Így lehet elfogadtatni egy modern, civilizált társadalommal azt is, hogy háborút indítunk egy másik ország nyersanyagaiért.
  • 23.
    2014. 10. 21. 13:28
    Amit ebben az egészben nem értek az a kettős mérce. Más formákban teljesen elfogadott bármilyen brutális képi vagy szöveges ábrázolás. Sőt, az Amerikai pszicho pl. kötelező olvasmány egyes felsőoktatási szakokon. A betegebbnél betegebb filmes alkotásokról ne is beszéljünk.

    Valamiért a videójátékokat állítják folyton pellengérre. Tudomásul kellene venni, hogy nem minden "játék" gyerekeknek készül, nem véletlenül van ott az a karika. Továbbá az, hogy valaki belekóstol egy ilyen "alkotásba", nem jelenti azt, hogy az illető elmebeteg, vagy ennek hatására lesz pszichopata.

    Megértem hogy sokakból viszolygást és undort vált ki ez a dolog és ez rendben is van így, de akkor tüntessenek minden trancsír-horror, sorozatgyilkosos thriller, meg pl. az összes Chuck Palahniuk regény megjelenésénél.
  • 22.
    2014. 10. 21. 13:08
    Egy biztos: Ausztráliában nem fog megjelenni ez a játék.
  • 21.
    2014. 10. 21. 13:03
    Ezzel a véleményemmel nyilván egyedül leszek, de szerintem ez pont, hogy kevésbé rossz hatással _lehet_ (nem feltétlenül persze) az emberekre, mint az általatok felhozott játékok. Éppen az érveitek miatt. Ezzel játszol, utána jó eséllyel kényelmetlenül fogod érezni magad, elgondolkozol, mire volt is ez jó, vagyis inkább, hogy mennyire nem is volt ez jó.
    Ja ja, okod van, ők lőnek először, bűnözők, rossz emberek, orkok, bántani akarnak, háború van, főnök azt mondta, ezért fizetnek. Van benne irónia. Sőt, humoros. Pozitív hősként jól érzed magad.
    Teljesen el van bagatellizálva a gyilkolás. Sikerélményed van, jónak, hősnek érzed magad, mert egy neked tetsző okot adtak a tömegmészárlásra. Megnyugtatják a lelked, hogy jót tettél most bizony, hulljon a férgese. Ne aggódj, rossz emberek voltak. Vajon hol lesz a neked megfelelő okok határa? Vajon egy gyerek mennyit fog fel belőle? Sőt, humorral fűszerezzük, vicces kicsit GTA-ban civileket ölni. Pont tompítás hatására érzed, hogy rossz ölni? Az egyik legnépszerűbb játék, hogy bűnöző(k) bőrébe bújsz. Amikor nem civileket ölsz, az jó? A rendőrt jogosan ölöd, vagy hogy is van ez? A 10 éves gyerek is érzi a különbséget a valóság és játék között?
    Nem akarom védeni a játékot. Valószínűleg, csak egy marketing az egész, és egy agyatlan lövöldözős játék lesz, ami legjobb esetben elborzasztja az embert. De talán ez is elég lesz, hogy belelássunk, mennyire is szétesett embernek kell lenni, hogy idáig fajuljon a helyzet. De kár előre ítéletet mondani egy játékról.
    Akinek nem inge ne vegye magára. Természetes dolog az önvédelem, stbstb. Csak hát nem vagyunk egyformák, kinek mi az első elfogadható ok? Kinek mennyivel lesz súlytalanabb az öldöklés pontosan a nem túl élethűen ábrázolt játékok miatt?
  • 20.
    2014. 10. 21. 12:48
    Pont ma vagyok 35.
    S igen, játszottam killer játékkal és azóta sem öltem igazából embert még... Akkor is és most is jól el voltam és vagyok velük. Sosem gondoltam azt, hogy ez igaz lenne és bármilyen köze lehet hozzá. Ezek játékok és a játékokban azt teszel amit csak akarsz - ha lehet... Nagyon nagy feneket kerítettek ennek az egésznek holott csak szabályozni kellene, márpedig tudtommal van. De nem gond, minden évben történik valami amiért le kell osztani a keményebb játékokat és felelőst keresni, mutogatni és persze nem érteni, hogy valóban miről is van szó. Nem kell játszani ilyen jellegű, témával megáldott játékkal ha nem tetszik és nem szabadna ha nem vagy hozzá elég érett.
  • 19.
    2014. 10. 21. 12:47
    Azzal, hogy valaki elindítja a játékot, ugyanúgy döntést hoz, mint mielőtt mészárolni kezd a GTA-ban. Ha valakitől ez idegen, vagy rosszul érzi magát, az nem indítja el, és kész.

    A zenében is van olyan irányzat, amitől a legtöbb széplelkű ember gyomra felfordulna. Gore-metal, stb., olyan borítókkal, amihez képest az itt látott jelenetek rózsaszín virágocskák, és olyan szövegekkel, amik sokkal durvábbak a főszereplő monológjánál. Mégse lehet azt hallani, hogy azok az emberek, akik ilyen zenét hallgatnak, azok tömeggyilkosok lesznek. Mert ez nettó hülyeség, ahogy azt az idő is igazolta. Idáig kellene eljutni a játékok terén is, hogy igenis legyen az ilyen játékoknak is létjogosultsága annak ellenére, hogy sokaknak ez már sok. Ehhez elsősorban idő kell. Előbb-utóbb ez is elfogadott lesz, nem lesz hírértéke az ilyen játékoknak se. Akit ez érdekel, az kipróbálja, játszik vele, levezeti a gőzt, és kész - inkább játékban, mint élőben.

    A fejlesztők távolabbról nézett mondanivalója, a túlzásba vitt politikai korrektség, és a túlérzékenység, ami napjainkra jellemző a játékokon kívül is - ez olyan téma, amiről érdemes vitát indítani, érdemes elgondolkozni rajta.
  • 18.
    2014. 10. 21. 12:23
    Ha filmekben át lehet lépni a tabu témákat, akkor játékban miért ne lehetne? És miért zavar olyanokat, akiknek tabu, nem kötelező játszani vele vagy megnézni a filmet.
  • 17.
    2014. 10. 21. 11:33
    Akik csinálják a játékot, azok régi PCF-s emberek. Nem rasszisták. Média mindent kitalál a "gonosz csúnya puffogtatós" játékok ellen.
  • 16.
    2014. 10. 21. 11:26
    Nekem ez már nem tetszik. Pedig semmi bajom a hentelős játékokkal megfelelő környezetben. Legújabb példaként említeném a Shadow of Mordor-t.
    Ez viszont tabu témákat feszeget amiket nem lenne baj ha nem lépnénk át.
    Mi lesz a következő ? Majd meg lehet erőszakolni a gyerekeket és halálra kínozni őket szüleik előtt miközben főszereplőnk hangosan nevet aztán talán még meg is lehet sütni és megenni Hannibal módra? Valahogy a 18-as karika sem mentség erre.
  • 15.
    2014. 10. 21. 11:11
    Tartani kéne a 18+ karikás besorolást és minden rendben lenne.
  • 14.
    2014. 10. 21. 10:57
    "Érdekes kérdés, hogy vajon a Hatrednek lesz-e bármilyen tényleges hatása, tud-e bármilyen üzenetet, új élményt nyújtani azon kívül, hogy kb. 2 percig érdekes, hogy sikoltozó civileket végzünk ki."

    Igazából ennyi a lényeg. Biztos, hogy ki fogom próbálni, de nem azért mert náci vagyok, hanem, mert minden játéknak nekiülök, ami szembe jön velem. Max tényleg uninstall két perc múlva.
    Biztos, hogy lesz, akinek tetszeni fog, mert sikerélményt fog neki nyújtani, hogy gyakorlatilag nulla skillel el tudja érni az előirányzott célt, mint sok egyéb hasonló grindolásban.
    Aki meg azért ül le, mert egyszerűen csak élvezi, és tud azonosulni vele, az meg már eleve el van b*szv*
    Nem a játéktól lesz az, ami. Volt már olyan, hogy egy kedves családapa beleállította a kenőkést az ebédet felszolgáló anyuciba a gyerek szeme láttára, mert gondolatban sültkrumplit akart a rántotthúshoz, de rizs lett mellé.
  • 13.
    2014. 10. 21. 10:49
    A magam két garasa a témához
    A legtöbb mészárlós játékban tetten érhető az irónia/posztmodern irónia. Tehát ölünk, de azért tompítva van a dolog éle mindenféle lehetetlen hülyeségekkel, hogy tudjuk, hogy ölni rossz/érezzük, hogy ez nem a valóság. Igen, a GTA-sorozatban is végig jelen volt ez, mint ahogy a Postalt is lehetetlen volt komolyan venni, annyira over the top volt az egész, és még sorolhatnám.

    Ezen kívül még a narratíva is fontos lehet: a Hitman sorozatban például ugye bérgyilkost alakítunk, de talán egy ártatlan célpont van (annak is van vaj a füle mögött), az összes többi rohadék. Vagy ott vannak az fps-ek, azokban sem pszichopata gyilkosok vagyunk, hanem jellemzően a másik oldal az egyértelműen negatív.

    A Hatredben én jelenleg ezeknek a hiányát látom elsősorban. Lehet, hogy majd a történet korrigálni fogja ezt a hiányosságot, de nehezen tudom elképzelni. Tippem szerint egy "Összeomlás"-féle sztorit fogunk kapni, csak Michael Douglas karaktere abban a filmben sem kezdett el nagyiparban civileket ölni emlékeim szerint. Aztán persze, lehet, hogy tévedek.
  • 12.
    2014. 10. 21. 10:28
    Ha egy gyerek rendesen van nevelve akkor az felfogja fogni,hogy ez játék és nem valóság.Ha eltiltom tőle mert szerintem erőszakos és nem szabad vele játszania akkor elkezdi ugy is érdekelni és biztos lesz neki egy barát akinél játszhat és vágül ugynaott köt ki.
    A szülő azért van(volna),hogy megtanitsa neki az életet.A baj az,hogy a legtöbb már csak "elkésziteni"tudja a gyereket nevelni pedig nem.
    Utmutatás kellene a gyereknek,terelni és ha eltéved helyes utat mutatni és akkor nem volna semmi baj.

    Az ilyen aggódó mindehol problémákat kereső még ahol nincs probléma ott is találó firkászokon meg csak nevetni tudok.Azokat se éredkli a téma csak a hirverés mert ezért kapják a fizut.(vagy így kerülenk a középpontba)
  • 11.
    2014. 10. 21. 10:20
    Nem tudom mennyi idős vagy, ha nem túl öreg, akkor nehezen hiszem el, hogy 18 éves korod alatt ne játszottál volna olyan játékkal, ahol ölni kellett...
  • 10.
    2014. 10. 21. 10:10
    Az a helyzet, hogy ugyan a legdurvább, legbetegebb tartalmak nem gyerekeknek készülnek, azonban mégiscsak leginkább a tizenéves korosztály élvezi az ilyesmit, később már kevésbé. Szóval az nem érv, hogy nem gyerekeknek készültek.

    Az viszont az, hogy egészséges lelkületű gyereket nem fog lelkileg tönkretenni az ilyesmi, és itt jön képbe a szülők felelőssége, a nevelés, nem pedig az, hogy megtiltják vagy nem, az már csak részletkérdés
  • 9.
    2014. 10. 21. 10:08
    A legtöbb "akció" játékban embereket kell ölni vagy idegeneket, de a lényeg, hogy ölni kell. A játék elején ha ott van egy tizennyolcas karika akkor korlátozva van és nem szabadna 8 éveseket elé engedni. Ezt kellene sokkal komolyabban venni - a szabályozást/figyelmeztetést/tiltást. A kiskölök meg menjen ki szépen és koszolja össze magát a homokban és egyen sarat aztán meg jóéjt. Nekünk meg köszönjük, jöhet a Hatred...
  • 8.
    2014. 10. 21. 10:07
    Elindítasz egy játékot, amibe meg kell ölni valakit. Te ezzel tisztában vagy, és mindegy mi a játékban a célod, elindítod készen arra, hogy megölj valakit, hogy ezt elérd. Miért választasz egy olyan játékot, ahol meg kell ölnöd valakit? Ha valaki azt mondja neked, hogy oké hogy azokat ott megölöd, akkor oké lesz. És ha a játék végén kiderül, hogy átvert és végig "ártatlanokat" öltél? Akkor meg majd őt akarod megölni, akit eddig gyakorlatilag istenként működött feletted és validálta az összes gyilkosságodat. És te megölöd őt is. Ügy lezárva.

    A virtuális világban bárkit megölünk, ha valaki megengedi nekünk. Még jól is érezzük magunkat tőle, csak hitessék el velünk, hogy mi most jót cselekedtünk. És még többet is akarunk, mert másnap is elindítjuk a játékot. Próbáld most ezt átrakni a való életbe, és rájössz milyen beteg elmét hozna ez itt létre.
  • 7.
    2014. 10. 21. 10:04
    Egyik felsorolt játéknak sem az a központi filozófiája, hogy „ártatlanokat kell megölni” (a felsorolt játékokban szinte opcionális minden fegyvertelen meggyilkolása

    A Postal 1 pontosan arról szól, hogy bizony irtsd ki a lakosságot adott pályán, ha ez sikerül, akkor megnyerted a pályát. Nem csak a fegyvereseket kellett legyilkolni.

    A Postal 2-ben már nem volt feladat fegyvertelen embereket gyilkolni, de nagyon nehezen elkerülhető, ugyanakkor vannak más jellegű polgárpukkasztó küldetések, mint pl. lehugyozni apád sírját, vagy a kiegészítő lemezen az, amikor 20 tehenet kell agyoncsapni (amit igen nehéz lenne megvalósítani az emiatt ránk támadó gazdák legyilkolása nélkül, akik fegyveresek ugyan, de ártatlanok).
  • 6.
    2014. 10. 21. 09:30
    Attól, hogy nem doktorált emberek sorozatos esettanulmányára épülő vizsgálatok nevével reklámozzák, még lehet a háttérben vizsgálat.
    Továbbá miért kellene papír ahhoz, hogy valaki megvizsgálhasson valamit és levonja a számára hasznos következtetést (hacsak nincs ez a fogalom bebetonozva a fejedbe egy egzakt jelentéssel)? A darab már a trailerrel is elérte ezt, elég sokan megvizsgálták magukban, hogyan állnak a videójátékokhoz. Ha tényleg nem lesz benne ennél több és csak egy darab szar lesz az asztalon, legalább sokan elgondolkodtak rajta, hogy ők rászarnának e egy asztalra.
  • 5.
    2014. 10. 21. 09:24
    @Trolltaxi: Valószínűleg nem lesz annyira összetett, hogy tényleg feltárja a témát komolyabban.

    @tookmindegy: Nem értem az álláspontodat. Az Unchartedben minden alkalommal világossá teszik, hogy az ellenfelek bűnözők, és mindig előbb lőnek a játékosra, mint ő rájuk. Az átvezető videók az egymásra szegezett fegyverekkel is mutatják, hogy a szereplők igyekeznek olyan megoldást keresni, hogy ne kelljen több embernek megsérülnie. A Hitmanben is a célpontok felfegyverzett bűnözők, a többieket pedig nem kötelező megölni.
  • 4.
    2014. 10. 21. 09:13
    Továbbra is azt mondom, hogy mindegy, hogy csecsemőt vagy egy felnőtt férfit kell megölni, mivel minden ember egyenlő ilyen szempontból. Senki se fontosabb a másiknál.

    Ráadásul eddig is volt testközeli ölős játék, lásd Hitman sorozat. Még az unchartedben is meg kellett ölni kincsekért (!) 6 millió embert (hasamra ütöttem, nem számoltam meg), akik egyszerűen abban voltak bűnösök, hogy szintén keresték a kincset.

    De isten ments, hogy indok nélkül gyilkoljunk, azt tilos!
  • 3.
    2014. 10. 21. 08:54
    Kicsit túl van ez lihegve.
    Igaz kicsit könnyedebb, de az iPonon is volt a Naughty Bear. Ott ártatlan macikákat kell trancsírozni. Na, jobb?
    Ráadásul az egész "megengeded-e gyerekednek" értelmetlen, hiszen ezek a művek nem gyerekeknek készültek. (Ebből a szempontból a macis talán veszélyesebb, mert nem látszik elsőre mi is...)
    Sajnos az élet nem csak játék és mese. A szülő dolga hogy felkészítse rá a gyerekét, megóvja, amíg fel tudja dolgozni az ilyen hatásokat.

    Hogy videojáték fölkészítene a valódi stresszre egyszerűen nem igaz. Ezt bárki megmondhatja neked, akit már támadtak meg az utcán, vagy volt hasonló szituációban.

    Egyébként volt film szinte ugyanerről a témáról. A rendező neve ne tévesszen meg senkit, ez komoly film.
  • 2.
    2014. 10. 21. 08:52
    Ez a "vizsgálják" kifejezés mindig is zavart...

    Mitől vizsgálat az, hogy az író leírja, hogy szerinte mi zajlik valakinek az elméjében? Mitől _vizsgálja_ ez a játék, hogy hogyan működik egy pszichopata agya?

    Érzésem szerint egyébként most a videójáték hasonló pályát fut be, mint 100 éve a mozi. Közben születnek ilyen provokatív vadhajtások, de hogy a klasszikus viccre támaszkodjak:

    Attól még, hogy az asztalra szarnak, az még nem művészet.
  • 1.
    2014. 10. 21. 08:29
    Néha direkt maguk alatt vágják a fát a játékfejlesztők. Én pl. a CoD MW2-ben is kicsit elgondolkodtam azon a küldetésen, ahol az orosz tuskó mellett kilépsz a liftből a reptéren, és halomra lövöd a civileket (ja igen, a cikk is említi, valahogy átsiklottam felette). Persze ettől még marad egy játék játék. Nem ítélem el, mert tudom, hogy ezt nem szabad. Legalábbis nem bűnhődöm érte, ha abban teszem..

    Egyébként kétlem, hogy a Hatred ilyen mély, pszichológiai jelentőséggel bírna majd, hogyan gondolkodnak a sorozatgyilkosok, a mentális sértültek, stb. Ez egy agyatlan gyilkolászás lesz, az a meglátásom. Nem fogunk mi elmélyülten azon agyalni, meglepődni, milyen komplex is egy ilyen agy, ok-okozati összefüggéseket levonni a sztori és a főszereplő tettei után.