XP vs. Vista játékos szemmel

A mai napon arra voltunk kíváncsiak, hogy van e még háttere annak a hiedelemnek, miszerint az XP máig gyorsabb mint a Vista.

XP vs. Vista játékos szemmel

Bevezető

Már eltelt némi idő a Windows XP SP3 és Vista SP1 megjelenése óta, ám máig zajlanak viták a felől, hogy melyik rendszer a gyorsabb, stabilabb, stb. A mai napon nem célunk teljesen átfogó tesztet készíteni a két megoldásról, csak teljesítmény szempontjából vesszük szemügyre őket, azon belül is a játékokban felmutatott eltérésekre vagyunk kíváncsiak. Amikor megjelent a Vista a grafikus vezérlők gyártói még nem voltak a helyzet magaslatán és a kezdeti driverek borzasztóan lassúak és hibáktól hemzsegőek voltak. Szerencsére ebből pár hónap alatt sikerült kilábalni, de az emberek többségében megmaradt, hogy nagyobb erőforrás igényének köszönhetően a Vista máig lassabb. Kíváncsiak voltunk hát, hogy ha van kimutatható különbség, akkor az mekkora.

A megmérettetéshez kellett egy-egy VGA-t a két legnagyobb gyártótól, mert az ő meghajtóik, amik igazán számítanak. Hogy körülbelül egy erősek is legyenek egy HD4850-re és egy 9800GTX-re esett a választásunk. Bár a mai szösszenet nem róluk szól azért egy gyors emlékeztető a képességeikről:

Szerettük volna a tesztben szerepeltetni a Vista 64 bites változatát is, ám gépünk merevlemeze a kétévnyi munka után úgy döntött, nyugdíjba megy, így ezzel sajnos később kell foglalkoznunk.  Egyébként a felhasznált alkatrészekben túl sok meglepetés nem lesz. Az összes játékban mellőztük a DX10-es opciókat Vista esetén természetesen, hogy egyenlő esélyekkel induljon a két operációs rendszer.

Tesztgép

Alaplap: Gigabyte P35-DS3

Videokártya: Sapphire HD4850 és XFX 9800GTX

Processzor: Intel Core2Duo E8400@3.6GH

Memória: Corsair 2x2GB DDR2-800 KIT

Operációs rendszer: Windows Vista SP1 és Windows XP SP3

Driverek: Catalyst 8.7, GeForce 177.79

Tesztek I.

DX9 miatt egyértelmű volt, hogy a 3DMark06 marad erre a hétre is. ATI esetén a két eredmény mérési hibán belül van, míg az nVidia Xp alatt pár százalékkal jobban teljesít.

A F.E.A.R. a régebbi játékokat képviseli még mindig. Mint látható az ATI driverek teljesen azonos teljesítményt csiholnak ki a VGA-ból, míg nVidiánál megint egy pici előny látszik az XP részére, ám ezúttal még ez előzőnél is csekélyebb.

Itt láthatóan gyorsabb mindkét gyártó VGA-ja XP alatt, ám a különbség itt sem éri el a 10%-ot.

Tesztek II és értékelés

Érdekes módon a HD4850 a 8.7-es meghajtóval az eddigiek fordítottját mutatja, némileg lassabb XP alatt. Helytől függően a 9800GTX vagy tized fps-re pontosan ugyanazt az eredményt kapta a két rendszer alatt vagy egy picit gyorsabb volt XP alatt.

A népszerű Unreal Engine 3 motoros játékban mérési hibán belül teljesít megint a két kártya, nem lehet azt mondani, hogy az egyik rendszer egyértelműen gyorsabb lenne a másiknál.

A Crysis az első játék ahol jelentősebb gyorsulást is el lehet érni az XP-vel, ha közepes beállítások mellett játszunk. Feljebb tornászva a beállításokat már eltörpül a különbség.

Konklúzió

Mint látható az elmúlt másfél évben a Vista-hoz készült meghajtók óriásit fejlődtek. Bár a legtöbb esetben jobb eredményeket értünk el XP alatt, ezek annyira parányiak voltak, hogy nem igazán érdemes velük foglalkozni. A Crysis volt az egyetlen játék ahol komolyabb sebesség különbséget tudtunk mérni, de ott is csak közepes beállítások esetén (~12%-ot). A két rendszer tehát kezet foghat egymással, csak játékos szemmel nézve amennyi előnyt összeszedett az XP, annyival a Vista is rendelkezik, mert neki meg van DX10-e. Mindenki válassza magának az egyéb szempontok alapján szimpatikusabb megoldást.

A teszteléshez kapott két VGA-t köszönjük az Expert Computer kft.-nek!

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward