A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) egy meglehetősen régóta húzódó ügyben hozott a legnagyobb hazai mobilszolgáltató számára kedvezőtlen döntést. A Magyar Telekomnak azért kell most jelentős mértékű bírságot fizetnie, mert megtévesztette a fogyasztókat.
Egészen pontosan 670 millió forintos büntetés megfizetésére kötelezte a GVH a Telekom hazai érdekeltségét, mert az egy sok évvel ezelőtti reklámkampányban nem megfelelő információkkal reklámozta termékeit. A szolgáltató azt állította, hogy az előfizetők úgy kaphatnak készüléket, hogy azért kedvezményes, adott esetben 0 forintos árat fizetnek, ez azonban nem fedte a valóságot.
A Gazdasági Versenyhivatal szakemberei egy 2016 augusztusától 2017 áprilisáig tartó reklámkampány miatt meszelték el a Magyar Telekomot. Az illetékesek a vizsgálatok során megállapították, hogy a reklámokkal ellentétben, a felhasználóknak a kiválasztott készülékért nem csak annyit kellett fizetniük, amennyit előzetesen a szolgáltató állított.
A Magyar Telekom munkatársai ugyanis az előfizetési díjakba beépítették az eszköz árát, vagy annak egy részét, de erről már nem nyújtottak megfelelő tájékoztatást a vásárlók számára. A problémás ügyben a mobiltelefonokat a szolgáltató olyan előfizetésekkel értékesítettek, amik két éves hűségidővel jártak együtt. És mivel a fogyasztók itt még azt sem tudhatták, hogy egyébként mennyi lenne az adott tarifacsomagnak az ára, így azzal sem lehettek tisztában, hogy valójában mennyit is fizetnek az eszközért, ami elvileg akár ingyen is lehetett volna – de nem volt.
A GVH példaként említi, hogy a NEXT S és a NEXT M csomagok esetében 36 és 96 ezer forintos összeggel kellett többet fizetni egy meg nem nevezett készülékért cserébe. De erről a felhasználók nem tudtak, mert az árak úgy voltak feltüntetve, mintha azok csak az előfizetésre vonatkoznának. Viszont a készülék nélkül jóval olcsóbban, havonta 1500-4000 forinttal kedvezőbb áron lehetett elérni ugyanezeket a díjcsomagokat változatlan lehetőségekkel.
Nem ez volt az első eset, hogy a szolgáltatók hasonló vagy valamilyen más ügy miatt kaptak büntetést a Gazdasági Versenyhivataltól – és valószínűleg nem is az utolsó. A Telenort korábban ilyen gyakorlat miatt 1,8 milliárd forintra büntette a GVH, a Vodafone a 4G LTE kapcsán állított valótlanságokat, amiért 1,2 milliárd forintot kellett fizetnie, a Telekom pedig szintén a hálózatának megtévesztő reklámja miatt kapott már korábban százmilliós nagyságrendű bírságot.
A GVH kiemelte, hogy azért szab ki nagyon magas összegű büntetéseket a szolgáltatókra, mert azok visszaeső módon követnek el szabálysértéseket különböző módokon. Plusz hozzátette a Versenyhivatal, hogy megpróbál tenni azért, hogy megelőzze a büntetéseket, mert előírja a cégeknek, hogy kidolgozzanak egy megfelelési programot, melynek keretében arra kell törekedniük, hogy a reklámkampányok üzeneteit előre egyeztessék a vonatkozó fogyasztóvédelmi előírásokkal.