Szinte minden autógyártó az elektromos járművek fejlesztésére fókuszál jelenleg, és ennek köszönhetően egyre magasabbra tudják tenni a lécet. A Mercedes-Benz a napokban sikeresen megdöntötte a 24 óra alatt megtehető távolság rekordját, és mostanra azt is megismerhettük, hogy pontosan milyen megoldások révén tudta ezt elérni.
Korábban a Nardo Ringen a Porsche a Taycan bevezetésével tudott 3425 km-t megtenni egyetlen nap, 24 óra leforgása alatt. A Mercedes ezt a csúcsot döntött meg a bevezetés előtt álló CLA szedánnal, az új rekord 3717 km lett.
A 2026-os modellévű Mercedes-Benz CLA nagy jelentőséggel bír majd, ugyanis ezzel kerül bevezetésre a konszern legújabb platformja, ami az MMA névre hallgat. A CLA-t ezen az alapon a GLA és a GLB modellek követik majd, melyek már termetesebbek, így a hatékonyságukat tekintve biztosan elmaradnak majd a GLA mögött. Ez a fejlesztés egyebek mellett már olyan megoldásokat is alkalmaz, amik a Vision EQXX koncepcióból eredeztethetők.
A Mercedes-Benz CLA elhozza a vállalat első olyan villanymotorját, amit teljes egészében házon belül fejlesztettek a mérnökök, 800 V-os akkumulátor technológiát használ, és már az MB.OS tesztveres architektúra is elérhető lesz benne. Ez mind hozzájárul majd ahhoz, hogy hosszú távok megtételére legyen alkalmas a platform.
A fejlesztés során az volt a Mercedes csapatának célja, hogy sikerüljön 12 kWh/100 km-es fogyasztást elérni. Jelenleg nem igazán tobzódik a piac olyan autókban, amik erre képesek lehetnek, inkább 13-15 kWh/100 km fogyasztású járművek vannak forgalomban. A cég saját villanymotorja (Electric Drive Unit – EDU 2.0) 200 kW-os (268 lóerő) teljesítményt képes nyújtani, állandó mágneses szinkronmotorról van szó, amit a CLA-ban a hátsó és az első kerek közé is be lehet építeni. Az MMA platformos autó a különböző kiviteleiben 201 és 536 lóerő közötti verziókban lesz kapható, 58 kWh-tól egészen 90 kWh-s kapacitásig feltornászott akkumulátorokkal.
Fontos, hogy a CLA akár már 320 kW-os teljesítményű gyorstöltést is lehetővé tesz, ami jelentős részben a 800 V-is felépítésnek köszönhető. Ez nem új már a területen, más gyártók is szállítanak ilyen megoldást szerencsére. Az MMA platform esetében 10 perc töltés alatt akár 300 km megtételére elegendő tartalékot lehet majd a telepbe pumpálni. A Mercedes rekordjának kulcsa éppen az intelligens töltési stratégiából ered elsősorban, nem az alacsony légellenállású formából, vagy a nagyon hatékony hajtásból.
Úgy tudott az előszériás CLA 3717 km-t megtenni mindössze 24 óra leforgása alatt – a Porschéhoz hasonlóan a Nardo Ringen –, hogy a töltést folyamatosan a leghatékonyabb módon oldották meg. 10%-ig merítették a körözés során az autót, a töltést viszont nem várták meg 80%-ig, mert ekkor már elkezd a nagy teljesítmény csökkenni. Csak 55-60%-ra töltötték a rekord futamon az autót, így mindig 10 percet állt. Összesen 40 alkalommal kellett megállni tölteni a 24 óra alatt, ami azt jelenti, hogy közel 100 km-t sikerült megtenni egy-egy 10%-ról 60%-ra töltéssel.
Ez a rekord azért is nagy kihívás a villanyautóknak, mert nem lehet közben „szüttyögni”. Mint azt jól tudjuk, ahogy a sebesség növekedik, úgy fogyasztanak jelentősen többet a tisztán elektromos hajtású autók, ebben az esetben pedig több mint 154 km/h-s átlagsebességet sikerült elérni az előszériás, MMA platformos járművel.