Több GeForce GTX Titan fogyott, mint GTX 690

Az Nvidia is meglepődött azon, mennyire elképesztően népszerű a felhasználók körében a GeForce GTX Titan.

Több GeForce GTX Titan fogyott, mint GTX 690

Az Nvidia GeForce GTX Titan videokártyája már egy ideje jelen van a piacon és a jelek szerint népszerűbb, mint azt korábban bárki is gondolta volna. Az Nvidia egyetlen GPU-val ellátott csúcskategóriás videokártyájából a piacon töltött első három hónapja alatt sokkal több fogyott, mint a GeForce GTX 690-ből megjelenése óta, azaz több, mint egy év alatt összesen.

A helyzet jól láthatóan az Nvidia szakembereit is meglepte, hiszen arra valószínűleg legmerészebb álmaikban sem gondoltak volna, hogy a GeForce GTX Titánból ilyen rövid idő alatt ennyire sokat sikerül majd értékesíteni. Az eladási mutatók fényében úgy tűnik, hogy a játékosok jobban preferálják az egyetlen GPU-val rendelkező, hatalmas teljesítményt kínáló videokártyákat, mint az egyetlen nyomtatott áramköri lapra integrált, multi-GPU alapú megoldásokat.

Maga a GeForce GTX Titan egy 28 nm-es csíkszélességgel készülő, 7,1 milliárd tranzisztort tartalmazó GK110-es GPU-ra alapoz, amelynek egyik SMX tömbje letiltásra került. A GPU így 2688 CUDA maggal, 224 textúrázóval és 48 renderelő egységgel gazdálkodhat, a 6 GB-nyi GDDR5-ös fedélzeti memóriához pedig 384-bites adatsínen keresztül kapcsolódik. A GPU 837 MHz-es alap-, illetve 876 MHz-es Boost órajelen ketyeg, a memóriachipek effektív órajele pedig 6 GHz-es értéket képvisel.

Ezzel szemben a GeForce GTX 690 két darab, egyenként 28 nm-es csíkszélességgel készített GK104-es GPU-ra támaszkodik, amelyek PCIe hídchip segítségével kommunikálnak egymással és a rendszerrel. A GPU-k egyenként 1536 CUDA magot kínálnak, magórajelük pedig 915 MHz-es értéket képvisel. A GPU-k 2x256-bites adatsínt alkalmaznak, amelyen keresztül egyenként 2 GB-nyi GDDR5-ös fedélzeti memóriához kapcsolódnak. A memóriachipek 6008 MHz-es effektív órajelen üzemelnek.

A GeForce GTX 690 ellen szólhat, hogy az SLI multi-GPU technológia előnyei nem aknázhatóak ki minden játékban, ezzel szemben az egyetlen GPU-ra támaszkodó GeForce GTX Titan folyamatosan, alkalmazástól függetlenül képes maximális teljesítményt nyújtani, ami játékos szemmel nézve abszolút nem mindegy.

A GeForce GTX Titan dupla pontosságú számítási teljesítmény tekintetében is ütőképesebb, mint elődei - például a GeForce GTX 680. A GeForce GTX 680 esetében egy SMX tömbön belül 192 egyszeres pontosságú feldolgozóra mindössze 8 darab dupla pontosságú feldolgozó jutott, így az órajelenként végrehajtható dupla pontosságú műveletek száma az egyszeres pontosságú műveleteknek mindössze 1/24-ed része. Ehhez képest a GeForce GTX Titan esetében egyetlen SMX tömbön belül a 192 egyszeres pontosságú feldolgozó mellé 64 darab dupla pontosságú feldolgozó is került, így a dupla pontosságú számítási teljesítmény érezhetően nőtt. Persze akkor, ha a driverben a dupla pontosságú számítás engedélyezve van, a GPU csökkentett órajeleken üzemel.

A GeForce GTX Titan az Nvidia állítása szerint 30-40%-kal jobb teljesítményt kínál, mint az AMD Radeon HD 7970 vagy a GeForce GTX 680, háromutas SLI rendszerben pedig képes hasonló, vagy jobb teljesítményt nyújtani, mint egy két darab GeForce GTX 690-es videokártyára támaszkodó, négyutas SLI rendszer. Persze a hatalmas teljesítménynek meg is kérik az árát.

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward