Temérdek újítással érkezett a Catalyst Omega driver

Az AMD Catalyst sorozatának legfrissebb kiadása hagyományt teremt, ennek megfelelően saját nevet is kapott, ami ismerős lehet a régi motorosoknak.

Temérdek újítással érkezett a Catalyst Omega driver

Az AMD útjára bocsátotta az első Catalyst Omega driverét. A verziószámozástól eltérő egyedi névválasztást indokolja, hogy a friss eszközillesztő szoftver több, mint 20 új szolgáltatással, illetve 400 hibajavítással érkezik, de emellett némi teljesítménynövekedést is kínál, azaz összességében rengeteg dologgal kedveskedik az AMD Radeon tulajdonosoknak, illetve az AMD APU egységgel rendelkezőknek. Az új driver az OpenCL 2.0-s, illetve az OpenGL ES 3.0-s kiadását egyaránt támogatja.

Az Omega név (ami ismerős lehet a régi motorosoknak a módosított Radeon driverekből) a jövőben is komoly szerepet kap, ugyanis az AMD ezentúl évente szeretne egy ilyen drivert készíteni, ami fontos újításokkal érkezik. Emellett természetesen időközi frissítések is készülnek, amelyek szükség szerint jelennek majd meg – például akkor, ha új játékok érkeznek, vagy új hardvert mutatnak be.

Ezek után nézzük, mit kínál az első Catalyst Omega driver, ami technikailag egy Catalyst 14.12-es kiadásnak tekinthető.

VSR Super Resolution

Ez az újítás az AMD válasza az Nvidia Dynamic Super Resolution eljárására, amely a GeForce GTX 970-es és 980-as modellekkel mutatkozott be, de ez egy kicsit máshogy működik (a DSR igazából csak driverből támogatott SuperSampling). A VSR engedi, hogy magasabb felbontást állítsunk be, mint amit a monitorunk támogat, ebben rendereli le a játékot, majd leskálázza az aktuális felbontásra. Ennek viszont így van egy olyan előnye-hátránya (kinek mi), hogy például az olyan játékokban, amik ezzel nagyobb területet mutatnának (sok stratégiai játék ilyen) a nagyobb területet fogjuk látni, csak épp azonos felbontáson, ami nem feltétlenül szerencsés.

A VSR jelenleg a Radeon R9 285-ös, illetve Radeon R9 290-as sorozatú videokártyáknál működik, méghozzá a lenti táblázatban felsorolt felbontások esetén. A VSR engedélyezését a Catalyst Control Centeren belül, a My Digital Flat Panels szekcióban végezhetjük el, egyetlen jelölőnégyzet bepipálásával.

Az AMD a tervek szerint januárban vagy februárban készít majd egy új drivert, amely további kártyákhoz is biztosítja majd a VSR támogatást. Ez a driver 4K-s leskálázást is kínál, a támogatott termékek sora pedig a Radeon R7 260-as videokártyáktól felfelé terjed majd.

Új hardverek támogatása

Ez a driver elsőként vonultat fel FreeSync támogatást, ami ugye az AMD alternatív technológiája az Nvidia G-Sync eljárása ellen. Mind a FreeSync, mind pedig a G-Sync dinamikus képfrissítési rátával éri el, hogy az adott játék gördülékenyebben, folyékonyabban jelenjen meg a monitoron, ami újszerű játékélményt eredményez. A FreeSync támogatással ellátott monitorok gyártása már zajlik, a termékek jóváhagyása pedig a Catalyst Omega driverrel történik. A FreeSync monitorok várhatóan még az első negyedévben megjelennek. A Samsung már biztosan kínálni fog FreeSync monitorokat, de nem ő lesz az egyetlen.

A Catalyst Omega driver ezzel együtt az 5K-s monitorokkal is kompatibilis, mint amilyen a Dell UltraSharp UP2715K, amely 5120 x 2880 pixeles natív felbontás és 60 Hz-es képfrissítési ráta mellett üzemel. Szintén fontos, ám csak a felhasználók nagyon kis részét érintő újítás, hogy mostantól 24 kijelzőből álló Eyefinity megjelenítő rendszerek összeállítására is van mód. Ezeknél a speciális megjelenítő-rendszereknél zökkenőmentes, jó minőségű képi megjelenítést ígér az AMD.

Ezzel együtt az Alienware Graphics Amplifier támogatása is bekerült a repertoárba, amelynek lényege, hogy egy külső megoldás segítségével combos asztali videokártya kapcsolható az Alienware 13-as noteszgéphez, ami így igazi mini erőművé változtatható.

Teljesítmény-optimalizációk

Az AMD szerint a teljesítménynövelés nem kapott hatalmas fókuszt a Catalyst Omega driver esetében, ugyanis a szakemberek az optimalizációkat rendszerint a lehető leghamarabb, az időszakosan érkező driverekkel kívánják biztosítani – nem egy évente megjelenő driverrel. Stratégia ide vagy oda, azért a hatásfokot javítja a driver: azoknál az AMD alapú rendszereknél, amelyek többmagos processzorral rendelkeznek, esetenként akár 15%-os hatásfok-növekedésre is lehet számítani.

A multi-GPU rendszerek esetében több, mint 20 játék kapott Frame Pacing támogatást vagy frissítést, ami a mikro-akadozásokkal próbál hatékonyan leszámolni. Az érintett címek között a Batman: Arkham Origins, a Metro sorozat, a Tomb Raider és a Sniper Elite 3 egyaránt megtalálható. Az algoritmusok finomításának, illetve az új játékok támogatásának köszönhetően a multi-GPU rendszereken finomabban, apró akadozások nélkül jelennek meg a támogatott játékok. A vállalat két cím esetében meg is mutatta, mit eredményez a Catalyst Omega driver használata.

Arról is lehullott a lepel, hogy a kiadáskori driverekhez képest APU és GPU fronton milyen teljesítménynövekedést kínál a Catalyst Omega. Az nem derült ki, hogy a Catalyst 14.9-hez képest mekkora teljesítménynövekedésre lehet számítani.

Hibajavítások

Az AMD Catalyst Omega driver rengeteg hibajavítást tartalmaz, ugyanakkor az AMD azt is ígéri, a jövőben komolyabb lesz a minőségellenőrzés, illetve a minőségbiztosítás teljesítménye, ami több intézkedés pozitív hatásának tekinthető.

Az automatizált tesztek mértéke – amelyek kékhalált, összeomlásokat, illetve ehhez hasonló hibákat keresnek – 65%-kal nőtt, de ezzel együtt az emberek által végzett tesztekből is több lesz, méghozzá 12%-kal. A teszteket a jövőben 10%-kal több tesztrendszeren, 10%-kal több kijelző-opció alkalmazása mellett végzik.

Ezzel együtt az AMD szakemberei a közösségi kapcsolatokat kezelő menedzserekkel karöltve azt is összeszedték, melyik az a 10 legfontosabb hiba, amely miatt a felhasználók panaszkodnak – és ezeket azonnal javították is. Ezt a gyakorlatot minden évenként megjelenő Catalyst Omega drivernél alkalmazni fogják, azaz nem ez volt az utolsó Top 10-es hibalista, amelynek szereplőit javították.

Felvételi és streaming támogatás a Mantle API-t használó játékokban

Az AMD Mantle API-ját egyre több játék használja. Mostantól, a Catalyst Omega driver megjelenésétől kezdve ezekben a játékokban lehetőség nyílik a játékmenet rögzítésére, sőt, az AMD Gaming Evolved kliens segítségével akár a Twitch.tv-re is streamelhetjük azt. Az AMD állítása szerint teljesítmény-csökkenésre ekkor sem kell számítani, ahogy Direct3D módban sem, overlay támogatás azonban rendelkezésre áll.

A vállalat ezzel együtt olyan teljesítménymérő eszközök fejlesztésén is dolgozik, amelyek a sebesség és a képkocka-idő mérésére egyaránt alkalmasak a Mantle címek esetében, ám ezek még nem állnak rendelkezésre. A FRAPS ezeknél a címeknél nem használható, mivel csak Direct3D támogatással rendelkezik, így a Mantle címeknél egyelőre csak a beépített teljesítménymérő alkalmazást használhatjuk, ha van ilyen, vagy opcionálisan az Nvidia FCAT eszköztára is szóba jöhet, amit például a The Tech Report munkatársai is bevetnek a GPU tesztekhez.

Új videó-feldolgozó eljárások

A Catalyst Omega videó-feldolgozás terén is rengeteg újítást kínál, így a legfontosabbakat gyorsan csokorba is szedjük.

Az első az AMD Fluid Motion Video, amely a GPU számítási teljesítményét felhasználva extra képkockákat készít, majd ezeket a meglévő képkockák közé szúrja – gyakorlatilag interpolációról beszélünk. Ezáltal a videó lejátszása folyékonyabb, zökkenőmentesebb lesz. Az AMD szerint a Fluid Motion Video segíthet az alacsonyfogyasztású APU egységeknél a Blu-ray lejátszás folyékonyabbá tételében, és szebben működik mint a legtöbb felsőkategóriás TV hasonló megoldása.

A következő újítás a kontúr eltávolítás, azaz Contour Removal nevet viseli, lényege pedig az, hogy a tömörített videóknál helyi elmosást használ a makróblokkok puhítására. A felhasználók testre szabhatják a szűrőt, így maximalizálhatják az élességet vagy a blokkeltávolítás mértékét, ezáltal javul a képminőség.

Fontos újítás az alacsony minőségű videók esetében a részletgazdagság-javító effekt, amely ezeknél a videóknál a képminőség-javítás hatására olyan felhasználói élményt nyújt, mint ha 1080p-s videót néznénk.

Az említett három újítás az AMD 7000-es sorozatú APU egységei mellett az R sorozatú Radeon videokártyákon egyaránt működik.

Elérhetőség

Összességében jó látni, hogy ennyire komoly figyelmet fordít az AMD egy driver kiadására, illetve azt is, hogy minőségbiztosítás frontján szintén javulás megy végbe. Itt egyetlen potenciális negatívumról lehet szó: a komolyabb, fontosabb újítások ezentúl késhetnek, hogy igazodjanak az évente megjelenő Catalyst Omega driver tempójához. Az AMD szerint ez annyira nem baj, ugyanis a felhasználók számára izgalmasabb, ha egyszerre sok új szolgáltatást kapnak, és könnyebb is felhívni rájuk a figyelmet.

Az új driver érkezése egyébként nem véletlen, ugyanis a Catalyst Omega kezdeményezés a nemrégiben bejelentett elnök-vezérigazgató váltás eredményeként született meg. A jelek szerint a csere kapcsán rengeteg változás lépett életbe. Sok meglévő munkavállaló új feladatokat kapott, plusz rengeteg új embert is bevettek a munkába. Az AMD ennek hatására mostantól különálló termékként tekint a Catalysst driverekre, és a mai bejelentés remekül meg is mutatja, mekkora nézőpont-váltás történt.

Az új driver természetesen rendelkezik WHQL minősítéssel is, operációs rendszer szintjén pedig a Windows 7 és Windows 8.1-es kiadásokat támogatja. Termékek frontján a Radeon HD 5000-es, illetve Mobility HD 5000-es videokártyáktól felfelé minden AMD Radeon sorozatú grafikus kártya támogatott, plusz az AMD asztali és mobil APU egységeihez is passzol a friss kiadás. Ahogy az lenni szokott, az új driver a Panasonic, a Sony és a Toshiba noteszgépeihez nem telepíthető, mint ahogy a Switchable Graphics eljárást alkalmazó megoldásokhoz sem. Ezeknél az adott gyártótól kell beszerezni a legfrissebb drivereket.

Az AMD Catalyst Omega már elérhető, letöltéséhez ide kell ellátogatni.

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward