A keresőmotorok piacát több kutató is figyeli, és eltérő számok vannak arról, hogy milyen piaci részesedéssel rendelkeznek a különböző platformok. Egy dologban azonban egyáltalán nincs kérdés, hogy a Google az első, méghozzá toronymagasan. Nehéz lenne olyan kutatást találni, ami 80% alá méri a Google Kereső részesedését, olyat viszont nem, ami 90% fölé teszi a dominanciáját.
Az utóbbi időben a Microsoft által fejlesztett Bing már mutatott némi fellendülést, de szó nincs arról, hogy akár csak a nyomába érhetne a mostani trendek alapján. Még akkor sincs valódi esélye a Bingnek, ha sokéves távlatban gondolkodunk. Viszont egy érdekes hír kapott szárnyra a napokban, mely alapján mégis lehet olyan változás belátható időn belül, ami felrázza ezt a területet.
A Meta a The Informationhöz eljuttatott belső információk szerint éppen azon dolgozik, hogy egy keresőmotort építsen fel. Ehhez pedig már hosszú hónapok óta kapirgálja az internetről az információt nagy mennyiségben.
Mark Zuckerberg vállalat az utóbbi időben nagy tempóval kezdte kamatoztatni a Meta AI mesterséges intelligenciában és nyelvi modellben rejlő lehetőségeket. Az egyedi keresőmotor bevezetése egy újabb szolgáltatása lehet majd a cégnek a generatív MI-t kiemelve. Most még nagyon keveset lehet tudni erről a projektről, de ez a megoldás már elsődlegesen tényleg arra építhet, amiben az MI igazán jó.
Chatbotokhoz hasonlóan szolgálhatja ki a felhasználók információéhségét. A kereséseket természetes nyelvi formában lehet majd hozzá intézni, az eredmények pedig összegezve jönnek, így a felhasználók célirányosan és lényegre törően tájékozódhatnak.
A Google és a Microsoft is dolgozik hasonló funkciókon, a Meta pedig már eleve ilyen megközelítésből léphet be a keresők piacára, ami akár hatalmas előnyt is jelenthet a számára. Azt már korábban kiszúrták, hogy a Meta nagyon intenzív adatgyűjtést folytat, de nem lehetett pontosan tudni a szándékát. Állítólag már legalább nyolc hónapja dolgozik azon, hogy az adatbázisát építse.
A Meta azon is aktívan dolgozik, hogy az OpenAI-hoz hasonlóan minél több nagy híroldallal legyen közvetlen szerződése az információk eléréséhez. Legutóbb például a Reuters kötött egy több évre szóló együttműködést a közösségi média urával. Ennek köszönhetően a Meta AI egyre több naprakész információ felett uralkodhat majd. A keresője így például a napi híreket is képes lehet összefoglalni a felhasználók számára, és adott esetben részletesebb tájékoztatással is szolgálhat bizonyos témákban.
A The Verge felkereste a hírek kapcsán a Metát, de a vállalat nem válaszolt az ügyben nekik feltett kérdésekre.
Nemcsak a Google Keresőt, hanem más Google szolgáltatásokat is célba vehet a Meta a jövőben. Több jele is van annak, hogy a vállalat akár a Térképnek is közvetlenebb ellenfelet állíthat. A Metának a Facebook és az Instagram révén már így is nagy adatbázisa van a térképen jegyzett helyekről, és más technológiai cégekkel együtt dolgozik egy nyílt térképészeti projekten is egyebek mellett.
A Google Térkép is egy olyan szolgáltatás, ami óriási piaci részedéssel rendelkezik, nincs olyan ellenfele, ami valós alternatívát jelentene. Pusztán navigációra persze ott van a Waze, de mint azt tudjuk jól, az is a Google kezében van már igencsak hosszú ideje. Érdekes lenne látni, hogy egy friss próbálkozó mit tud felmutatni a keresőóriással szemben.