Radeon R9 285 – GCN evolúció

Első blikkre túl sok érdekes nincs az AMD új chipjében, olyan, mintha csak egy optimalizált Tahiti GPU-t látnánk. Ezúttal azonban a lényeg a felszín mögött rejlik.

Radeon R9 285 – GCN evolúció

Graphics Core Next 1.2

Az utóbbi években úgy tűnhet, hogy egy kicsit lelassult a fejlődés a grafikus vezérlők piacán, és bizonyos szempontból ez így is van. A TSMC és a többi bérgyártó szenved a kisebb csíkszélességgel dolgozó gyártósorok beindításával, és ennek köszönhetően az AMD és az nVidia kénytelen volt leragadni 28nm-nél. Egy olyan piacon, ahol a végrehajtó egységek számának növelése az egyik legfontosabb és legkönnyebb módja a teljesítmény növelésének, ez elég katasztrófa tud lenni. Gondoljunk bele, bő két és fél éve már annak, hogy megjelent az első 28nm-es csúcskártya (2012 január, HD7970), ami kisebb változtatásokkal, de azóta is velünk van, most épp R9 280X-nek hívják. Ugyanez a kártya jelentette a GCN (Graphics Core Next) architektúra bemutatkozását is, ami tudását tekintve máig vezető szerepet tölt be, de azért már mutatkoznak az öregedés jelei rajta, nem csoda, hogy tavaly átesett némi frissítésen. A nem hivatalosan csak GCN 1.1-nek nevezett változat, ami a Hawaii (R9 290-es széria) és a Bonaire (R7 260-as széria) GPU-k alapjait adja, sok extrát hozott magával: TrueAudio, XDMA motor (CrossFire híd nélküli többkártyás módhoz), fejlettebb Boost szolgáltatás és Adaptive V-sync (vagy Freesync) támogatás. Egyik sem a teljesítmény növelését hozza magával, de mindegyik fontos újítás, amik mellett nem lehet elmenni szó nélkül.

Az egyetlen igen súlyos probléma az, hogy nem az egész Radeon család kapta meg a fejlesztéseket, márpedig fejlesztői szemszögből nézve nem túl előnyös, ha azt látjuk, hogy egy technológiát csak az egyik gyártó támogat, és annak sem az összes kártyája. Remek példa erre a TrueAudio, amire nem ugrott rá a játékpiac, hiszen az R9 270-280-as kártyák nem támogatják, ahogy a Freesync-et sem játékok alatt, így hiába jönnek jövőre a hozzá való monitorok, nem mindenki fogja tudni kihasználni őket. Nincs mese, lépni kellett az AMD-nek, aki kicsit lassan, de azért bemutatta az R9 285-öst, és az alapját adó Tonga GPU-t.

Ha csak az alap specifikációs táblázatból indulunk ki, akkor az R9 285 nem más, mint egy R9 280-as, csak alacsonyabb GPU órajellel, és jóval kisebb memória sávszélességgel, köszönhetően a 384 helyett 256 bites memória adatsínnek. Ez eddig nem igazán előrelépés, sőt, olyan, mintha az AMD rálépett volna a fékre. Hab a tortán, hogy az R9 285 még drágább is, mint a 280, úgyhogy valószínűleg mindenkinek megfordult már a fejében, hogy az AMD-nek vagy elmentek hazulról, vagy több van a felszín alatt, mint amit a fenti táblázat mutat.

Szerencsére az utóbbi helyzet áll fenn, ugyanis a Tonga GPU-val bemutatkozott a GCN architektúra következő iterációja, amit a sajtóban csak GCN 1.2-ként szoktak emlegetni. Ez természetesen szállítja az összes extrát, amit a GCN 1.1, és még rájuk is tesz egy lapáttal.

Kezdjük az elején, mert már a geometriai motor is fejlődött. Akárcsak a Hawaii GPU esetében, itt is négy egységgel találkozhatunk, tehát a Tonga négy háromszöget képes feldolgozni órajelenként. Ez persze önmagában nem lenne újdonság, de az AMD szerint hatékonyabban teszi mindezt, mint a Hawaii, és a tesszelátor is sokat fejlődött. Utóbbinak hála alacsonyabb órajel ide vagy oda, a Tonga komplexebb tesszeláció esetén csúnyán otthagyja a jelenlegi csúcskártyát.

Továbbhaladva a chip belsejében, apró változtatásokat eszközöltek a shader magon. Új utasítások végrehajtására képes, amik között sok 16 bites van, de ez a PC-s játékosokat valószínűleg nem igazán fogja meghatni. Mobil felhasználásnál lehet érdekes a csökkentett precízió, amivel fogyasztáscsökkenés érhető el. Egy táblában (vagy extrém esetben telefonban) ez számíthat, asztali gépek esetében viszont nem nagyon fog senki törődni vele. Valószínűleg ez az AMD következő generációs APU egységei miatt volt fontos.

Ugorva még egy nagyot megérkezünk a ROP egységekhez és a memóriavezérlőhöz. Utóbbinál említettük, hogy jelen esetben 256 bites, ami erősen vissza kéne fogja az új Radeont, mert ennyi erő mellé elkélne a megfelelő sávszélesség. Az AMD azonban bevetett egy kis trükköt, egy új színtömörítési eljárást, ami miatt sokkal hatékonyabbá válik a memória sávszélesség kihasználása. Az AMD állítása szerint akár 40%-ról is beszélhetünk, ami papíron bőven ellensúlyozza a 384 bites adatsín hiányát. Meglátjuk majd mit mutatnak a játéktesztek, mindenesetre a 3DMark Vantage Colorfill tesztjében, amit már régóta a sávszélesség limitál, az R9 285 agyonver minden hasonló súlycsoportban lévő kártyát, szóval nem lehet rossz az AMD megoldása. Sajnos egyébként a nevén felül bővebb információkkal nem szolgáltak a cég illetékesei, így csak tippelni tudunk, hogy hasonlóan a videók kódolásához, az új eljárás is csak a változásokat viszi át a kommunikációnál, az azonos pixeleket nem (és természetesen ez veszteségmentes tömörítés).

Végül, de nem utolsó sorban a multimédiás részleg is fejlődött, aminek már épp ideje volt. Az új UVD motor támogatja az MJPEG videókat (a H.265-ösöket sajnos nem), de ami sokkal fontosabb, a 4K-s filmeket is, méghozzá 5.2-es szinten, ami annyit tesz, hogy a 60fps-es videók sem jelentenek gondot neki. A hardveres enkóder (VCE) is megújult, természetesen ez is a 4K szellemében, bőven kapott annyi plusz erőt, hogy ne okozzon gondot neki egy ilyen felbontású videó valós idejű kódolása.

Röviden ennyi lenne a Tonga GPU és ezzel együtt a GCN 1.2-es architektúra összefoglalása, de valószínűleg feltűnt néhány olvasónknak, hogy a Tonga 700 millióval több tranzisztort tartalmaz, mint elődje, miközben ugyanannyi shadert szállít. Az eddig felsorolt változások nem feltétlenül tesznek ki ennyi tranzisztort (sőt), így az is előfordulhat, hogy a kisebb sávszélesség kompenzációjaként megnövelték itt-ott a gyorsítótárak méretét (mint az nVidia a Maxwell esetében), de erről sajnos nem nyilatkozott az AMD.

R9 285, tesztgép, fogyasztás, szintetikus tesztek

Sapphire R9 285 2GB Dual-X

Az új Radeonból nem igazán létezik referencia kínálat, ezért mint anno bemutattuk, a kínálat is elég sokszínű lett. Már induláskor mindenki a saját hűtési megoldását pakolta az új GPU fölé, aztán ízlés szerint tuningolgatta azt. A Sapphire esetében a kétventilátoros Dual-X hűtés került az R9 285-re, legalábbis a nálunk járt példány esetében, mert a cégnek van kompakt megoldása is, mini-ITX-es házakba.

A Sapphire R9 285-nek két hatpines tápcsatlakozója van. A 190W-os TDP miatt van szükség erre, a kimeneteinél pedig a mostanában szokásossá váló két DVI, egy HDMI, egy DisplayPort felállást láthatjuk. Túl sok érdekességet nem tartogat a kártya, maximum azt tudjuk még elmondani róla, hogy a Dual-X elég jól teszi a dolgát. Relatíve alacsony hangerő mellett a tesztpadon elég hűvösen tartotta a kártyát (60-70 fok), de az is igaz, hogy azért most a teszthelység sem volt 35 fokos.

Tesztkonfiguráció

Alaplap: Gigabyte GA-Z77X-UD3H

Processzor: Intel Core i5-3570k

Memória: 2x4GB Corsair Vengeance DDR3-1866

Grafikus kártyák: Gainward GTX760 2GB, nVidia GTX770 2GB, MSI R9 280 GAMING 3GB, Sapphire R9 280X Dual-X OC 3GB, Sapphire R9 285 Dual-X, ASUS Radeon R9 270X DirectCU II 2GB

Tápegység: Cooler Master M2 Silent Pro 1000W

Operációs rendszer: Windows 8.1 64bit minden frissítéssel

Driverek: Catalyst 14.7 béta3 (+ az R9 285 saját bétája), GeForce 340.52

Papíron az R9 285-nek kevesebb energiával is be kell érnie, mint az elődeinek, de ezt csak félig-meddig sikerül teljesítenie. Bár a méréseink alapján valóban volt egy 10 wattos különbség, a két R9 280-as tuningkártya volt, amiknek visszavettük az órajelét referencia szintre, de így is előfordulhat, hogy pl. leheletnyivel magasabb feszültséget használtak, mint az alap kártyák. Ha nem, akkor is azt mondhatjuk, hogy ha van is előrelépés fogyasztás fronton, akkor az minimális.

Szintetikus tesztek

A szintetikus teszteken végignézve elég vegyes az új Radeon szereplése. A 3DMark Fire Strike tesztjében az új színtömörítő eljárásból sokat képes profitálni a kártya, így észre sem lehet venni, hogy kisebb a sávszélessége, könnyen hozza az R9 280 szintjét, sőt! A tesszelációban gazdag Heaven benchmarkban is inkább a 280X körül van a sebessége, egyedül a Valley az, ahol leesik az elődje szintjére. Ez remek kezdés, de lássuk, hogy mire képes a kártya valós játékokban!

Játéktesztek

Az első hat tesztben elég vegyes eredményeket láthatunk. A legtöbb esetben kb. az R9 280 szintjét hozza a kártya, de azért meglátszik a minimális órajel csökkentés, és a kisebb sávszél. Két kivétel azonban akad: az egyik a Bioshock Infinite, amiben remekül teljesít a kártya, még a 280X-et is maga mögé utasítja, a másik a Crysis 3, amiben ha nem is sikerül ez a bravúr, azért inkább ahhoz van közelebb, mint a sima 280-ashoz.

Játéktesztek, második felvonás

Ugyanazt láthatjuk kb., mint az előző oldalon, az R9 285 nagyrészt a 280-nal van párban. Néha kicsit lemarad, néha beelőzi, de átlagban ugyanott vannak.

Verdikt

Mielőtt elkezdenénk következtetéseket levonni, jöjjön a szokásos összesítés:

Az átlagolásból kiderül az, amit a teszteken végigfutva valószínűleg már sokan sejtettek: sebességben semekkora előrelépést nem jelent az R9 285, körülbelül ugyanazt tudja, mint az R9 280-as. Persze van egy kis eltérés köztük, mert játékfüggő melyik hogy viselkedik, de általában marginális a differencia. Mi indokolja akkor, hogy vegyünk egy R9 280-asnál drágább kártyát, ami semmivel sem gyorsabb nála, sőt, 3 helyett csak 2GB ramot hord a NYÁK-ján? Röviden, a jövőállóság. Csak címszavakban, hogy mit kapunk a többletért: TrueAudio támogatást, átkötő-híd nélküli CrossFire-t, FreeSync-et (Adaptive Sync) és jóval gyorsabb, immár 4K-s videók kezelésére is képes multimédiás részleget.

Persze vannak még architekturális szinten változások, de azok egy része csak kompenzálja a kisebb memória-sávszélességet. Ezzel viszont el is érkeztünk egy égető kérdéshez, a memóriához. Azt láthattuk a tesztekből, hogy a sávszélesség csökkenés nem okozott problémát, az R9 285 simán hozza így is az elődje sebességét, a 2GB memória viszont előfordulhat, hogy a jövőben szűk keresztmetszet lesz. Egyelőre nem az, de az új konzolok sok memóriája miatt lehet, hogy majd elszalad a ló néha a fejlesztőkkel, és akkor magas felbontáson, maximális beállítások mellett kevés lesz a 2GB. Ez viszont egyelőre csak találgatás, és az olyan extrák miatt, mint a FreeSync, érdemes lehet az új kártyát választani. A mostani árak még ne zavarjanak meg senkit, becsléseink szerint 1-2 héten belül beáll az R9 285 ára a 280 és a 280X közé. Ettől függetlenül úgy érezzük, hogy szép lett volna az AMD-től, ha az induló ára megegyezne a kártyának az R9 280-as jelenlegi árával, mert akkor egyértelműen ajánlanánk az újdonságot, így viszont minden egyéni preferencia kérdése, és akkor még az akciókkal teletűzdelt konkurenciáról nem is beszéltünk. Nem könnyű manapság ebben az árkategóriában választani, érdemes jól átgondolni, mire van igazán szükségünk.

A tesztben szereplő kártyákat az nVidiától és a CompMarkettől kaptuk kölcsön, ezúton is köszönet értük!

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward