Radeon HD5570: A kirakó egy újabb darabja

Miközben kéthetente megjelenik egy hír arról, hogy az olcsósított csúcskártya, a HD5830 még mindig nincs itt, szép csendben megérkezett a HD5570.

Radeon HD5570: A kirakó egy újabb darabja

Bevezető

Miközben kéthetente megjelenik egy hír arról, hogy az olcsósított csúcskártya, a HD5830 még mindig nincs itt, szép csendben megérkezett a HD5570, amitől sokan várták, hogy majd rendet tesz a középkategória alján. Az új szériák bevezető árai azonban a verseny hiányában valahogy mindig pár ezressel feljebb indulnak, mint azt a reménykedő vásárló elképzelte, így bár a kategóriájában egyik új VGA sem volt rossz az alsóbb régiókból, azért örömujjongást nem váltottak ki, mert legtöbben a teljesítményt nézik és a frissített szolgáltatás lista nem hatja meg őket (DX11, 3 monitor meghajtása, kisebb fogyasztás, stb.). Van ahol nem véletlenül, emlékezzünk csak az előző heti HD5450-es tesztre, amiben a DX11 csak amolyan kötelező kör volt, nem valószínű, hogy valaha ki is használnánk a benne rejlő lehetőségeket egy belépőszintű kártyával, viszont ott meg jól jöhet a három monitor kezelése, még ha nem is épp Eyefinityre. Mielőtt tovább boncolgatnánk a témát, nem árt ha tisztában vagyunk egy kicsit a számokkal, amik elárulják mire is számíthatunk:

Jól látható, hogy az új generációban papíron a belépőszint és a középkategória alja között csak tovább mélyül a szakadék. A HD5570 a HD5670-ben megismert Redwood GPU-ra alapoz, csak alacsonyabb órajelen hajtja azt és gyengébb memóriákat kapott. Hasonló volt a helyzet anno a HD4650-nel, csak most nem annyira drasztikus a memória sávszélesség lefogása. A nagy rivális ezúttal majdhogynem árban is a HD4670-es, ami valamennyire népkártyává vált, valószínűleg sok olvasónk gépében is pihen egy. A memória órajele a riválisok esetében (HD4670/HD5570/GT240 GDDR3) megegyezik, úgyhogy csak a GPU-n múlik ki hova jut. Régebbi cikkünkben már átmentünk az előnyökön és hátrányokon, úgyhogy most csak röviden foglalnánk össze a lényeget. Papíron ha nem is sokkal (nincs 10%), de a HD5570 több erővel rendelkezik a shader magban, mint a HD4670. Ezzel szemben az előző generációs kártya 60%-kal több textúrázóval rendelkezik, ami sok esetben lehet hasznos, ráadásul a GPU is magasabb órajelen jár, így ez a különbség még nagyobb és így az egyező ROP szám is a régi kártyának kedvez. Hogy épp mikor mi számít igazán az eléggé játékfüggő, ezért igyekeztünk most is kellően sokféle 3D-s motort megmozgatni. A tesztbe azért vettük be a HD4550-est, mert a belépőszintű kártyák között ez volt a győztes és szerettük volna megmutatni, hogy mekkora az ugrás kétszeres árért.

A kártya – Sapphire HD5570

A múltkori Asus-os Radeon után ismét egy Sapphire kártya az, ami elsőnek futott be, méghozzá egy félmagas változat. Ez trend lesz az 5570-esek között, ami nem csoda a 40W-os TDP-t elnézve, az AMD előszeretettel ajánlgatja a kártyát HTPC-kbe is. Ami viszont különös, hogy egyelőre még mutatóban sincsenek idehaza 512MB-os példányok, az 1GB-osok pedig nem igazán akarnak bemenni 20 ezer alá, ami nem tesz jót a kártya megítélésének. Kimenetek tekintetében a szokásos a felhozatal: egy DVI, egy HDMI (vagy Displayport, változat és gyártófüggő), valamint egy D-sub. Természetesen a Sapphire esetében is kapunk hátlapi lemezt, hogy két szlotra leosztva is elhelyezhessük a két kimenetet az alacsony házaknál.

A hűtőtől egy kicsit tartottunk, hiszen az ilyen apróságok általában elég keményen képesek zajongani, kompenzálandó a kicsi bordát. Szerencsére ezúttal nem ez a helyzet, 2D-ben elég csendes a ventilátor és terhelés alatt sem válik hangossá, de akkor már hallható, ha a gépünk többi hűtője elég halk. Extrákra ne számítsunk ebben a kategóriában, driver CD és kéziköny, ez minden ami jár a hátlapi panelek mellé.

Tesztgép

Alaplap: Gigabyte P35-DS3

Processzor: Intel Core 2 Duo E8400 (3GHz, 6MB L2)

Memória: 2x1GB Geil Ultra DDR2-800MHz

Grafikus kártyák: Sapphire HD4550, Sapphire HD4670, Sapphire HD5570, Asus HD5670, Galaxy GT240 GDDR3, Gigabyte GT240 GDDR5

Tápegység: Corsair TX650

Operációs rendszer: Windows 7 Professional 64bit

Driverek: Catalyst 10.1, Catalyst 10.1 feb. 10 release a HD5570-hez, GeForce 196.21

Órajelek, hőmérséklet, fogyasztás

A szokásos kép fogad minket, mindenhol dübörög az energiamenedzsment, csak a HD4550-nél ragaszkodik a Catalyst és a GPU-Z is ahhoz, hogy márpedig az a memória a helyén marad. A referencia értékekhez képest is csak itt található egy kis eltérés, semmi komoly.

A fogyasztás méréséhez kikapcsoltuk a Speedstepet, hogy ne ugráljon a processzor órajele, így az üresjárati fogyasztások még lehetnének ennél is kisebbek. A legkevesebbet és legtöbbet fogyasztó kártya között mindössze 6W a különbség, így legtöbben még mérési hibán belül vannak. Az új FurMark alatt eléggé tud ugrálni a processzor terheltsége, így nehéz pontos fogyasztást mérni. Hogy ezt kiküszöböljük, behoztuk a táblázatba a teljes fogyasztást is amikor a processzor is a maximumon teljesít, így ténylegesen a videokártyák közötti különbségek határozzák meg az értékeket. Az 5570 20W-tal az elődje alatt van, úgyhogy teljesíti a papíron ígérteket, üresjáratban viszont nagyon közel áll a két VGA egymáshoz.

A GPU-k hőmérsékleténél érdemes figyelembevenni, hogy a HD4550-es kártya teljesen passzív volt, míg a HD5570-es alacsony profilú, egy miniatűr ventilátorral, ami inkább hagyta egy kicsit jobban izzadni a kártyát, de nem tekerte fel magát. Nyáron biztos elérhető vele a 80 fok, akkor valószínűleg feljebb kapcsol, de ilyen egyenletesen komoly terhelést nem kap valós körülmények között a kártya (vagy csak nagyon ritkán, lásd GRID). Őket kivéve a képből a mezőny hűtései hasonló szinten teljesítettek.

Tuning

A Catalyst Overdrive funkciója nem hagy túl nagy mozgásteret: valószínűleg a hőmérsékletek minimumon tartása miatt, de csak 50-50MHz-es emelést engedhetünk meg magunknak, ami elég kicsi. Nem meglepő módon ezt kibírta a kártya, de nem teszteltük végig a játékokat ezen a beállításon a túl kicsi különbségek miatt.

Tesztek

Első esetben az a sorrend áll fel, ami valamennyire várható volt, míg közepes beállítások mellett a GDDR3-as GT240 megtáltosodik és kezdi igen jól érezni magát, mert itt már nem limitálja annyira a sávszélessége. A HD5570 sajnos lassabb a HD4670-nél.

Far Cry 2 alatt nagyon egyben van a mezőny, csak a legerősebb és a leggyengébb képes kitűnni egy kicsit, a többiek 10%-on belül mozognak.

A Pripyat bench eredményeit átlagoltuk és ezek a számok szerepelnek a táblázatban. Minden kártya DX10.1-es módban futott, így a GF-ek egész jól szerepeltek, és a HD5570 is közel párban van a HD4670-nel.

Hawx alatt azonban visszaesik, és bár eléggé egyben van megint a mezőny, mint a Far Cry esetében az 5570 a középkategóriások közül csak sereghajtó lesz. A Sunshafts-et magasabbra állítva már a shader izomzat is komolyabb szerephez jut és kezdenek eltűnni a különbségek, de az fps szám is szépen visszaesik, ezért maradtunk ezeknél a beállításoknál.

Crysis alatt csináltunk egy kis élsimítás tesztet is, hogy megmutassuk a különböző megoldások mennyire esnek vissza a használatától. Mint látszik eléggé hasonló mértékben. Talán a GF-eket egy kicsit jobban sújtja a dolog, de a különbség elenyésző. Egyébként most is nagyon egyben van a mezőny, hosszútávon ez nem túl izgalmas tudjuk, de attól még ők így érzik jól magukat.

A Crysis shader intenzív, a Quake Wars pedig inkább a textúrázókért van oda, úgyhogy viszonyítási alapként itt is megejtettünk egy élsimításos tesztet. Az eredmény hasonló megint csak a két véglet lóg ki a mezőnyből.

Tesztek folyt.

Bár a GRID nagyon szerette az ATI kártyákat úgy néz ki a DiRT2 már nem tesz ilyen megkülönböztetéseket, egyformán jól fut mindenen, sőt, a GT240-ek leelőzik a HD4670-est. A HD5570 megint lemarad kicsit.

Itt szépen látszik, hogy a memória sávszélesség is beleszól valamennyire a dolgokba, a három kártya aminek egyezik a sávszélessége szinte azonos fps értékeket ért el. A GDDR5-ös kártyák otthagyják őket, de főleg a HD5670 van elemében.

A Borderlands az nVidia játszótere, nem hiába világít a logó az arcunkba minden induláskor, ez a második eset, hogy a GT240 GDDR5-ös változata képes a HD5670 előtt végezni.

A Call of Dutyknál általában eléggé pályafüggő, hogy melyik kártya szereti jobban a játékot. A Modern Warfare 2-ben a második pálya elején mértünk, ez a zöldeknek bejött, de igazából óriási különbségek nincsenek. Végre az 5570 is hozza a HD4670 szintjét.

Bár a Call of Juarez általában az ATI-knak kedvez a felsőbb régiókban, idelent az nVidia kártyák is képesek tarolni, a GT240-esek megelőzik az olcsóbb Radeonokat, csak a HD5670 képes otthagyni őket.

A Fallout 3-at is feltekertük maximumra és inkább a felbontásból engedtünk. Így elég nagy különbségek vannak a két GT240 között (ezekre egyébként mindig érdemes figyelni, mert csak a memória sávszélesség a különbség). A teszt így sajnos úgy zárul, hogy egyetlen esettől eltekintve az 5570 nem igazán tudta magát a HD4670 elé verekedni.

Tesszelátor

Azt már tudjuk, hogy nagyon programfüggő, hogy ki mennyire növeli a komplexitást a tesszelátorral, és mire használja fel, de szerettük volna bemutatni, hogy mi várható például az új Stalker esetében. Mint látható nem sokat esik a kártyák teljesítménye, de a látványbeli különbség sem túl szembetűnő. Talán majd az Alien versus Predator, legközelebb már itt lesz a tesztesetek között.

Végeredmény

Az összképet vizsgálva kezdjük a kis HD4550-nel. Látható, hogy még a leggyengébb kártya is 2.5x gyorsabb nála és nem kerül kétszer annyiba, így ha játékon gondolkozunk nem érdemes belépőszintű kártyát venni, azokat egyszerűen nem erre találták ki. A HD5570-es a HD4670-est hivatott leváltani, és bár nem végleges driverekkel mértünk, nem hisszük, hogy komoly változás várható volna. Az áruk nagyon hasonló egymáshoz, az 1GB-os példányokból kiindulva az 512MB-osok is hasonló árszinten fognak elhelyezkedni (17-18 ezer) és talán lesz gyártó, aki 2GHz-es memóriákat pakol majd rájuk. Akinek már van egy HD4670-ese és hasonló árszinten gondolkodik cserén annak egyelőre nem igazán van miért rohannia, ráér, még mindig jó kártyája van, ahogy például a 9600GT tulajoknak is (kb. GT240 szint, csak DX10.1 nélkül). Új gép után nézelődőknek már érdemes megfontolniuk a HD5570-et a szolgáltatáslistája, mérete és fogyasztása miatt, de itt már minden az egyéni preferenciákon múlik. Ami biztos, hogy szerintünk érdemes megvárni az 512MB-os példányok érkezését és megnézni azok milyen árban lesznek.

Ha ebben a kategóriában nézzük a kártyákat, akkor egymáshoz képest egyébként mindenki árban van, mert az árazás is körülbelül az erősorrendnek felel meg, de a régiekhez képest még 1-2 ezressel feljebb foglalnak helyet ahhoz képest, mint ami egészséges lenne. Ezért még jó vétel lehet akár egy olcsóbb 9800GT is, ami bár nem egy mai darab, még kapható egész jó áron, akárcsak a HD4770-es. Ezeknél is jobbak azonban a megint kapható HD4850-esek 27 ezer forint környékén, amik ár/sebesség bajnokok, érdemes megfontolni őket. Nvidia szimpatizánsoknak pedig ott a GTS250, az öreg kártya cégen belüli alternatíva hiányában nem akarja megadni magát az enyészetnek. Hasonló áron van, mint a HD4850, ám ha valaki nem vágyik CUDA-ra és PhysX-re annak inkább a HD4850-et ajánlanánk, legalábbis 30 ezer forint alatt.

Az AMD kínálatának teljessé tételéhez már csak a HD5830-as hiányzik, reméljük hamarosan rátehetjük a kezünket egyre.

A teszttermékekért köszönet a Cédrus Számítástechnikai Kft.-nek és az Expert Computer Kft.-nek!

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward