Radeon HD4830: a hiányzó láncszem

Megérkezett immáron hozzánk is az ATI hiánypótló kártyája, melyet oly sokan vártak. Lássuk mire képes!

Radeon HD4830: a hiányzó láncszem

Bevezető

A HD4830-as Radeon érkezésével az ATI befejezte a teljes generációváltást videokártyáinál. Belépőszinttől a csúcskategóriáig mindenhol találkozhatunk a négyes HD-k valamelyikével. Az új kártya a HD4670-es és a HD4850-es közötti nagy árrést hivatott betölteni, ám amíg a piacon van az előző generáció leggyorsabb ATI-s egymagosa (a HD3870), addig inkább az és az 50-es nagytesó közé esik. Remélhetőleg idővel átveszi a 3870-es helyét, addig azonban együtt gondoskodnak a 25-35 ezres árkategóriáról. Mivel az új Radeonok szinte azonos áron kaphatóak, mint az nVidia 9800GT-je, egy pillanatig sem volt kérdéses, hogy kivel kell összemérnie az erejét. Mielőtt belemennénk az esélylatolgatásba vessünk egy pillantást a szokásos összefoglaló táblázatunkra:

A mai versenyzőkből egyértelműen a legerősebb példány a HD4850-es, így nem is térnénk ki rá. Sokkal érdekesebb az új HD viszonyulása a másik két versenyzőhöz. A 3870-es feleannyi shaderrel és textúrázóval rendelkezik, ám ezek jóval magasabb órajelen ketyegnek. Csak ezekre építve a 4830-as magja maximálisan 50%-al lehetne gyorsabb, mint elődéé, ám nem szabad elfelejteni azt az igen komoly tényt, hogy memória sávszélességben durván alulmarad. Persze az eléggé alkalmazásfüggő, hogy ez mennyire fogja le a kártyát, majd meglátjuk. A 9800GT-vel ilyen gond nincs, mindkét kártya azonos órajelen járatott memóriákkal rendelkezik, így ahol ez lesz a döntő tényező ott hasonló teljesítményre számítunk, míg megkockáztatjuk a régi 3870 vs. 8800GT eredményekből, hogy a Radeonnak illene gyorsabbnak lennie, ha a memória nem szól közbe.

Maga a kártya egyébként nem rejteget meglepetéseket azon kívül, hogy új hűtőt kapott. Bár a különböző gyártók megoldásai eltérnek egymástól, egyik se használta a HD4850-esen lévő „csodát”, a nálunk járt MSI is dupla magas hűtéssel érkezik. A GPU hűvösebb volt, ám cserébe a ventilátor  nem gondoskodik a memória modulokról és a tápellátásért felelős alkatrészekről, melyek be kell érjék egy bordával. Extra még, hogy az MSI kártyája gyárilag tuningolt, ám csak a mag kapott némi extrát (+10MHz-et), amely még a két százalékot se éri el, így nem foglalkoztunk vele.

A 8.10-es Catalysthez jött ki egy hotfix amely többek között a Far Cry 2 teljesítményén hivatott javítani, ám valamiért nem akart felmászni minden kártyához, így kihagytuk a tesztből, csak 8.10-es meghajtót használtunk minden VGA-hoz.

Tesztgép

Alaplap: Gigabyte P35-DS3

Processzor: Intel Core2Duo E6850@3.6GHz

Memória: Geil Ultra 2x1GB DDR2-800 KIT

Tápegység: Corsair TX650W

Operációs rendszer: Windows Vista SP1

Driverek: Catalyst 8.10 és GeForce 178.24

Tesztek I.

Tulajdonképpen teljesül a papírforma, semmi különleges nincs a szintetikus teszt eredményeiben.

F.E.A.R. alatt fej-fej mellett megy a két kártya, amíg meg nem kínáljuk őket némi élsimítással, ez esetben ugyanis a Radeon már képes otthagyni a 9800GT-t, ugyanolyan sávszélesség mellett ha megvan hozzá az ereje a HD kevesebbet esik az élsimítástól.

A régen nVidia felségterületnek számító Quake Wars a driverek fejlődésével egyre inkább az ATI-nak kedvez, méghozzá nem is kicsit.

Ugyanez igaz a World in Conflictra is, régebben ugyanis a Radeonok haldokoltak ha ebben a játékban megláttak egy pipát a DX10 renderer előtt. Mára ez olyan mértékben megváltozott, hogy még az olcsóbb HD3870-es is otthagyja a 9800GT-t, valószínűleg sávszélességének hála.

A Lost Planet mindig is tudott érdekes eredményeket produkálni, és anno a 8800GTX-el megmutatta, hogy mennyire szereti ha fürge memóriát kap vacsorára. Más magyarázatot nem találunk a „régi” HD feltámadására, amellyel beint a drágább kártyáknak, amíg be nem kapcsoljuk az érdekesen működő DX10-es változatot. Ekkor a 9800GT utolsóból elsővé lép elő.

Az UE3 motorral rendelkező játékok (melyekből egyre több van) még mindig szeretik a Radeonokat. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint a fenti diagram.

Tesztek II.

A Call of Duty 4 lehetséges, hogy utoljára szerepel tesztünkben. Nincs vele semmi gondunk csak nyakunkon a következő epizód megjelenése. Egyébként ebben a játékban, hogy kinek áll a zászló nagyon függ attól, hogy hol végezzük a méréseinket. Az esős hajó élsimítással a GeForce-oknak kedvez.

Tudván, hogy a Bioshock UE3 motorral rendelkezik nem meglepő amit láthatunk, mintha másolnánk az Unreal Tournament eredményeit (ezért nem szerepel pl. a Gears of War sem a tesztben, körülbelül ezt kapjuk).

A régi shader szörnyetegben fej-fej mellett a két rivális. Az apró különbség belefér a hibahatárba.

A Crysisban szinte mindegy a felbontás vagy a minőségi beállítás, a sorrend változatlan. Bár fontos megjegyeznünk, hogy az itteni különbség is elenyésző.

A legérdekesebb eredményeket az új Far Cry 2 szülte. Élsimítás nélkül az új Radeonok gyorsulnak DX10 mód esetén, ilyet se sűrűn látni. Screenshotokat nézegetve nem vettünk észre különbségeket a konkurenciához képest, úgyhogy ezt nem azzal teszik, hogy kispórolnak pár effektet. Ezen felül nem túl meglepő módon a Radeonok megint jobban bírják az élsimítást (pedig réges-régen mennyire máshogy volt ez).

Összegzés

Lássuk hát a végeredményt! Összefoglaltuk, hogy a HD4830-hoz képest milyen teljesítményt voltak képesek felmutatni a többiek és azt kell mondjuk elég érdekes lett az összkép.

Először is azt hittük a HD4850 ennél jobban el fog húzni, hiszen ennyi többlete akkor is van ha csak az órajeleit nézzük és eltekintünk a shader többletétől. Lehet, hogy némileg lefogja a memóriája? A HD3870 derekasan helytállt, tőle pedig nem vártunk ilyen erős eredményeket, ám körülbelül amennyivel olcsóbb, annyival lassabb.

A 9800GT szinte ugyanott végzett, mint a Radeon. Ha visszatekintünk az ábrákra, akkor láthatjuk, hogy ezt néhány játékban elért kiemelkedő teljesítményével érte el, míg az ATI kártyája inkább stabilabb teljesítményt hozott az egész tesztben. Mivel a hasonló összegzés miatt nehéz a két VGA közül választani így sokat nyomhat a latban, hogy mivel játszanánk (UE3 motoros játékok pl. ATI-nak kedveznek, míg a Call of Duty szereti az nVidiát). Ezen felül csak az extrák jöhetnek szóba. Például ha valakinek fontos a HDMI belső audio összekötés nélkül (és szeretne mondjuk 7.1-es hangot is rajta), akkor annak a Radeon felé kell kacsintgatnia, bár valószínűleg ez túl sok embert nem érint. Ha mindenképpen választanunk kell, akkor a HD4830-at jelölnénk meg, ám az nVidia szimpatizánsoknak sem kell aggódniuk, mint azt a mellékelt ábra mutatja.

A teszttermékeket a Cédrus Kft.-től és az Expert Computer Kft.-től kaptuk kölcsön, ezúton is köszönet érte!

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward