A Tesla minden negyedév végén azonnal publikálni szokott egy gyorsjelentést, amiből az értékesítési adatokat azonnal láthatja a nagyközönség és a befektetők is. Most rögtön látjuk a teljes éves forgalmat is, miután lezárult a 2024-es év. Tavaly a vállalat több gyenge negyedévet zárt különböző okokra visszavezethetően, ez pedig az éves összegzésre is rányomta a bélyegét.
Történelmi momentumról számolhatott be a Tesla, de nem pozitív értelemben. A vállalat most először éves szinten csökkenő eladási és gyártási volument kénytelen elkönyvelni. Egy éve még sikerült átlépni az 1,8 milliós darabszámot, most azonban ez nem jött össze.
A Tesla 2023-ban 1 808 581 villanyautót tudott leszállítani, az elmúlt évben viszont „csak” 1 789 226 jármű értékesítéséről adott hírt. Az eltérés minimális, de mégis nagy a jelentősége, hiszen nemhogy elmaradt a cég a várakozástól, még csak egy elhanyagolható növekedést sem tudott felmutatni. Ez katasztrofális eredmény a cég számára. A gyártásba került kocsik mennyisége egy éve még az 1,85 milliót közelítette, most viszont alig lépte át az 1,77 milliót. Ez már több mint 4%-os elmaradás.
Rendre rossz teljesítményt mutatott 2024-ben a Tesla, és az évzárás sem sikerült jól. Az első negyedévben hatalmasat esett a villanyautók forgalma, 422 ezerről 386 ezerre csökkent a Tesla értékesítési mutatója. A második negyedévben 443 ezer autót tudott eladni az egy évvel korább 466 ezres példányszám ellenében. A harmadik negyedévben felcsillant a remény, 435 ezerről 462 ezerre növelte a forgalmát, és egy kicsit még a negyedik negyedévben is erősített, de ez nem lett elég.
Az évet rekord mennyiségű, 495 ezer jármű eladásával zárta a Tesla; nagyjából 11 ezerrel tudott több autót leszállítani, mint egy évvel korábban. Az elemzők viszont jellemzően 504-512 ezer közé tehető darabszámokat vártak.
Áprilisban még arról beszélt Elon Musk, hogy az év eleji gyengélkedés ellenére 2024-ben is növekedésre számít a vállalat. Nos, most már látjuk, hogy ez nem jött össze. Részletesebb beszámolót a negyedévben történtekről csak később fog kiadni a Tesla, de azt lehet látni a mostani adatokban, hogy a gyártással nem tudta lekövetni a keresletet a cég. A 495 ezer leszállított autó mellett 459 ezer jármű készült, és már korábban is alacsonyabb volt a gyártási mennyiség az eladási adatnál. A jelek szerint kimerülhettek a készletek.
Az év során többször is voltak gyártási nehézségei a Teslának változatos okokból, ez pedig egyértelműen negatív hatással volt az éves darabszámra. Jövőre a vállalatnak ismét növelnie kell a gyártókapacitást. A gazdaságosság jegyében a cég valószínűleg koncentrálni fog arra, hogy a kereslet és a gyártás nagyjából azonos szinten mozogjon. Ez 2024-ben nagyon elcsúszott, ami rengeteg logisztikai problémát okozott a vállalatnak.
A gyorsjelentésében azt is megosztotta a Tesla az érdeklődőkkel, hogy 11 GWh-nyi energiatároló rendszert tudott telepíteni a negyedik negyedév során, ami új csúcs. Korábban még sosem tudott ilyen mennyiségű akkukapacitást biztosítani a megrendelők számára.
2024 első negyedéve során 4,05 GWh-nyi energiatárolót telepített a cég, a második negyedévben ez a szám 9,4 GWh-ra rúgott, majd visszacsökkent 6,9 GWh-ra, most pedig ismét kilőtt. Meglehetősen nagy az ingadozás ezen a fronton, de a növekedés egyértelműen kimutatható.
Az elmúlt évben összesen 31,4 GWh-nyi akkumulátort szállított le a cég különböző rendszerek formájában. A Tesla Energy nagyon szépen növekedik, és egyre jelentősebb mértékben tud hozzájárulni a cég bevételéhez.