Egyre szélesebb körben használják már a mesterséges intelligenciát, és a videókat generáló szolgáltatások is hihetetlen sebességgel fejlődnek. A technológiai cégek igyekeznek ezt minél jobban kihasználni, de már nemcsak ezeket a vállalatokat mozgatja meg az MI. Most éppen a Coca-Cola kapcsán jött egy nagyon izgalmas hír.
A Coca-Cola a hirdetések terén mindig is egy innovatív vállalat volt, hála egyebek mellett annak, hogy pénzt és energiát nem spórolva alkotta meg némelyik reklámkampányát. A cég karácsonyi reklámvideót minden évben emberek milliói várták; ezek szinte már kultikusnak nevezhetők, csak éppen saját Wikipédia szócikkel nem rendelkeznek.
Közel 30 évvel ezelőtt, 1995-ben került adásba a vállalat első „Holidays Are Coming!” karácsonyi reklámja melyben a cég kamionja karácsonyi fényekbe burkolva hajt végig egy erdőn, a város felé véve az irányt. A nagy siker ellenére nem minden évben voltak ilyen reklámok, 2001-ben a cég megszüntette a nagy költségvetésű karácsonyi reklámfilmek forgatását, mert a cég más hirdetési stratégiát kezdett követni, amibe ez nem illeszkedett bele. Viszont annyira sokan követelték ezt évről évre, hogy a Coca-Cola engedett a nyomásnak, és 2007-ben visszahozta a karácsonyi reklámokat.
Annak idején az első hirdetéshez a Coca-Cola kamionját brutális mennyiségű, mintegy 30 ezer izzóval borították be, hogy a kívánt látványvilágot elérjék a szakemberek. Hogy mennyi izzó került idén a legendás áruszállítóra? Egy sem. A reklámvideókat ugyanis a cég a mesterséges intelligenciára bízta.
A videógeneráló MI eszközök piaca nagyon szerteágazó, rengeteg különböző megoldással lehet találkozni. A Coca-Cola a Create Real Magic AI technológiát alkalmazza, amin már korábban elkezdett dolgozni a partnerével az üdítőgyártó. A generatív MI számára a tanuláshoz biztosították a Coca-Cola felvételeinek teljes archivumát, szóval az új reklámvideók a korábbiakból „tanulva” születtek meg. A látvány egészen jó, de csak a helyén kezelve beszélhetünk erről. A valóságtól azért nagyon messze áll még az a képi világ, amit a készítők létrehoztak.
- „Ez a Coca-Cola tipikus karácsonyi reklámjának gyenge utánzatának tűnik”
- „Úgy érzem, mintha a művészet és a bolygónk halálát látnám a szemem előtt kibontakozni, és úgy tűnik, senkit sem érdekel”
- „10 vágás 15 másodperc alatt, soha nem mutatja kétszer ugyanazt, mégis rosszul néz ki. Igazán erőteljes technológia.”
Ilyen, és ezekhez hasonló bejegyzések jelentek meg a videókkal kapcsolatosan a közösségi médiában. Finoman szólva sem győzte meg az embereket a generatív MI eddigi egyik legnagyobb bevetése. Az egészen biztos, hogy a cég nagyon figyelt arra, hogy a feliratok rendben legyenek, ami az MI-nek aért még sokszor okoz nehézséget. De összességében azért eléggé erős ellenérzést váltott ki az a videó, ami előzetesen megjelent. Három reklám is kiszivárgott (1, 2, 3), de azok nem a Coca-Cola hivatalos YouTube csatornáján tűntek fel.
Nemcsak minőségi, de tartalmi kifogása is van az embereknek. Nagyon úgy fest, hogy a Coca-Cola nem igazán akarta az embereknek megmutatni, hogy az MI miként képzeli el a Mikulást. Ugyanis csak a Mikulás apró részleteit lehet látni a képsorokon, ezt pedig rengetegen kifogásolták. Kíváncsian várjuk, hogy a Coca-Colát a kezdeti kritikák stratégiaváltásra sarkallják-e, vagy már ezekkel a reklámokkal vágnak neki az ünnepi szezonnak.