Már dolgoznak a drónhasználat egységes szabályozásán

Egyre több a balesetveszélyes reptetés, hiába próbálják rávezetni a tulajdonosokat a helyes viselkedésre, így nem marad más, mint a szabályozások bevezetése.

Már dolgoznak a drónhasználat egységes szabályozásán

A drónok helyzete az Amerikai Egyesült Államok területén

Elég régóta pletykálják magukat jól értesülteknek beállító források, hogy az Amerikai Egyesült Államok területén hamarosan regisztrációhoz köthetik a drónok többségének vásárlását, a napokban azonban hivatalos információ is érkezett a témában, méghozzá nem mástól, mint a Szövetségi Légügyi Hivataltól (FAA). Ebből egyelőre csak annyi derül ki, valóban a drónok regisztrálását tervezik, de hogy pontosan mikor, és pontosan milyen feltételekkel lép életbe a rendszer, az egyelőre nem derült ki.

Amennyiben helyesek az információk, úgy arra lehet számítani, hogy az új szabályozás még az év vége előtt életbe lép, így az ünnepi szezonra vásárolt drónok többsége már regisztrálva lehet. Az utóbbi időszakban egyre többször fordul elő, hogy a drónokat balesetveszélyesen üzemeltetik tulajdonosaik: gyakoriak az ütközések, a kisebb balesetek és a károkozások, de olyan is előfordul, hogy a nagyobb modellekkel helikopterekhez és repülőgépekhez merészkednek vészesen közel a felelőtlen üzemeltetők.

A szabályozás pontos feltételei egyelőre még nem láttak napvilágot, mert a hatóság szakemberei még mindig dolgoznak a részleteken. Az már biztosnak tűnik, hogy azokat az apró repülő alkalmatosságokat, amelyek viszonylag kis hatótávolsággal rendelkeznek, valamint méretüknél és teljesítményüknél fogva a repülőforgalom veszélyeztetésére sem képesek, nem lesz kötelező regisztrálni – ezek ugyanis nem veszélyesek. A nagyobb, nehezebb és magasabbra repülő példányok regisztrációja viszont kötelező lesz.

A regisztráció jóvoltából a hatóságok könnyebben megtalálhatják egy adott drón tulajdonosát, ha a gépe balesetet okoz – ilyesmire jelenleg nincs igazán mód, hisz szinte lehetetlen a drón és a tulajdonos összekapcsolása, így többnyire a felelősségre vonás is elkerülhető. Az FAA szakemberei egyébként már eddig is sokat tettek azért, hogy a felhasználókat szabályos, "etikus" reptetésre tanítsák, ám a jelek szerint ennek túl sok hatása nincs: ahogy nő a forgalomba került drónok száma, úgy nő a balesetveszélyes eseteké is.

A nagyobb drónok sajnos egyre többször keresztezik repülőgépek vagy helikopterek útját, ami komoly balesetforrás lehet, valamint egyre több olyan helyszínen tűnnek fel, ahol egyébként semmi keresnivalójuk nem lenne.

Már Európa is dolgozik a kellő szabályozáson

Mivel a drónok, vagy ahogy a szabályzók nevezik, az RPAS-ok (Remotely Piloted Aircraft Systems) rohamosan terjednek, így egyre égetőbb szükség van a használatukat korlátozó egységes szabályzás létrehozására. Ugyan nemzeti szinten a legtöbb országban érvényben vannak alapvető biztonsági szabályozások, nagyobb, koherensnek nevezhető szabályrendszert még nem dolgoztak ki.

Az Európai Bizottság természetesen már megkezdte a szabályozásoknak megágyazó háttérmunkákat: július 31-én konzultációs folyamat indult, ami szeptember 25-ig tartott. A párbeszéd lényege, hogy megfelelő, minden fontos szempontra kiterjedő szabályozás születhessen.

A szabálytervezet a képre kattinva érhető el.

A szabályalkotással kapcsolatos feladatokat az EASA szakembereire bízta az Európai Bizottság, a szabálytervezet pedig az A-NPA nevet viseli. A szabályozás még készül, de javaslatok már vannak, amelyek alapján három fő kategóriába sorolhatják majd a drónokat.

Nyílt kategória

•CAT A0: „Játékok“ és „mini drónok“ < 1 kg

•CAT A1: „Nagyon kis méretű drónok“ < 4 kg

•CAT A2: „Kisméretű drónok“ < 25 kg

Az első a kategóriában – amit három alkategóriára bontottak – a 25 kilogrammot meg nem haladó felszálló tömeggel rendelkező, 150 méternél alacsonyabban repülő drónok szerepelnek. Ezeket csak a pilóta látóterén belül lehet üzemeltetni, tömeg fölé nem szabad reptetni (>12 fő), a drónmentes zónákban tilos használni, a korlátozott drónüzemeltetési zónákban pedig az oda vonatkozó korlátozásoknak megfelelően lehet használni – ha véglegesítik a szabályozást és kijelölik ezeket a területeket.

Különleges kategória

Ide a közepes kockázatot jelentő drónok tartoznak, vagyis minden olyan műveletet végző drón, ami kívül esik a Nyílt kategória korlátozásain. Ebben a kategóriában az üzemeltetőnek együtt kell működnie a nemzeti légügyi hatósággal, így itt speciális dokumentáció készítésére és bemutatására, valamint kockázatértékelés elvégzésére is szükség van – a hatóság az adatok birtokában, azok elemzésével adhatja ki az üzemeltetési engedélyt.

Minősített kategória

Erre a kategóriára jóval szigorúbb, a személyt szállító légiközlekedéshez hasonló szabályozások vonatkoznak. A drónok esetében szükség van légialkalmassági tanúsítványra, a pilótának engedélyre, az üzemeltetőnek pedig rendelkeznie kell ROC-vel, azaz távoli üzemeltetői tanúsítvánnyal is.

A fenti szabálytervezet egyelőre még csak javaslatokból állt össze, így a végleges, hatályba lépő változat még több ponton változhat, valamint kisebb-nagyobb kiegészítésekre is lehet számítani.

Várhatóan az amerikai szabályozás is hasonló alappillérekre épül majd.

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward