Logitech G27: Az új trónkövetelő

A Logitech legújabb csúcskategóriás kormányával, a G27-tel töltöttünk néhány napot…

Logitech G27: Az új trónkövetelő

1. Ismerkedés a G27-tel

A realisztikus autóverseny-kedvelők számára örömhír, hogy a Logitech legújabb fejlesztésű csúcskategóriás kormánya, a G27 immáron a hazai boltok polcain várja a fanatikusok vásárlói hadát.

Bevallom, sok jót olvastam az eddigi éllovasról, a G25-ről, így hát érthető volt lelkesedésem továbbfejlesztett utódja, vagyis a G27 iránt. Már az elődmodell is sokak számára a tökéletesen realisztikus vezetési élményt jelentette, ezért igen nagy elvásásokat támasztottam a svájci periféria-mogul üdvöskéjével szemben. Habár tökéletes termékről még mindig nem beszélhetünk, ennek ellenére a tesztidőszak végére igencsak sikerült összebarátkoznunk egymással. Bár a cikk főként a G27 bemutatásával foglalkozik, a könnyebb összehasonlítás érdekében az újdonság mellé szereztünk egy példányt a régi modellből is.

A kormány-szett ránézésre nem sokat változott. Látványos újítások helyett inkább apróbb finomításokról beszélhetünk, tehát a már egyébként sem rossz alapokat csiszolták tovább. A főbb változtatások nem csak a kormányt érintették, immáron a pedálok is jobban testre szabhatóak. A váltónál bizonyos szempontból visszafejlődést tapasztaltam, másrészt viszont pontosabb mechanikát találtam benne. A változásokról nagyvonalakban ennyit, lássuk hát, mit rejt az G27 doboza!

A szett mellett a szokásos irodalom található meg, úgymint az útmutató és reklám füzet, ezeken felül egy telepítő CD, hálózati adapter (kb. 3,5-4m hosszúságú tápkábellel) és az rFactor játék egy órás próbaverziója foglal helyet. A játékvezérlő készlet három részből áll, maga a kormány, egy váltókonzol és a pedálok.

Kormány

A kormánykerék tervezésénél megmaradtak a már jól bevált 28cm-es átmérőnél, ami se nem kicsi, se nem nagy, éppen ideális - igaz, a jó fogás nem csak a méreten múlik. A puha bőrbevonat, mely stabil fogást biztosít, némileg megváltozott. Szerencsére ez nem a kényelem rovására történt, mert az továbbra is jó. Inkább a tartósságot próbálták növelni azzal, hogy a bőrdarabok összeillesztése már nem a hüvelykujjaknál, hanem azok fölött történt, ezzel elkerülve a későbbiek során a cérnaszálak kidörzsölődését és elszakadását. A hüvelykujjak támasztéka továbbra is jó szolgálatot tesz, ennek hála a kormány határozottan tartható 9 óra 15 perc állásban. A 900 fokos forgathatóság és kétmotoros technológia megmaradt, az újítás a ferde fogaskerekekben rejlik, mely halkabb súrlódást ígér. Talán apróságnak tűnik, de gondoljunk bele, milyen zavaró, amikor a kormány eltekerése az erő-visszacsatolás effektjeinél is hangosabb. A volán ellipszis formájú középső része kikerekedett, és itt található meg a vadonatúj led sor is, mely a fordulatszám kijelzésére hivatott (de csak ha támogatja a játék). Amit az elődnél sokan kifogásoltak, az a küllőkön szűkmarkúan elhelyezett gombok száma és kényelmetlensége volt. Nos, gombokból immáron 3-3 darab található, de kis méretük miatt használhatóságuk továbbra is kérdéses (a következő oldalon lesz még róla szó). A kormány felszerelése két ponton történik a jól bevált satu módszerrel, a beépített tekerentyűket pedig a „gépház” szintjéig tolhatjuk vissza az esztétikusság érdekében. A kormányt egyébként azért elég két helyen rögzíteni, mert az egész szerkezet viszonylag kis helyen elfér az asztalunkon, így a szokásosnál kisebb felület is elegendő a stabil felszereléshez - bár ilyen tekintetben már a G25 sem panaszkodhatott.

Sebességváltó

A 6+1 sebességes váltó egy önálló konzolon foglal helyet egy nyolcirányú nézet vezérlő és nyolc gomb társaságában. A felszerelés a kormányhoz hasonló módon történik, de a két satu mellé egy harmadik rögzítő elemet is kapunk, hogy az intenzívebb váltások se okozzanak problémát, a tekerentyűk pedig itt is elrejthetők. Az hogy a sebességváltó egy külön egységen foglal helyet, több szempontból is előnyös. Azon kívül, hogy így saját pilótafülkét is építhetünk (ehhez mindhárom részegységen csavarmenetek találhatók), a hagyományos asztali elhelyezés is szerencsésebb, mert így a kormánytól tetszőleges távolságra szerelhetjük fel. A fém váltórúd, a bőrből készült váltószoknya és a szintén bőrrel ellátott váltógomb komoly benyomást keltenek együtt. Kár, hogy a tetején lévő laza illesztésű műanyag kupakot nem sikerült elfelejteni, a lötyögős alkatrész ugyanis illúzióromboló, pedig már nem sok hiányzott ahhoz, hogy a szoba közepén is egy valódi autóban érezhessük magunkat. A G27 és G25 váltója majdnem teljesen egyforma, csak egyetlen különbség van köztük. A szekvenciális váltás lehetősége ugyanis elillant, így már csak a H-séma szerint váltogathatunk, bár ezt a kormányváltó miatt talán nem sokan hiányolják majd.

Pedálok

A pedálok elrendezése a valódi autókét követi, a tengelykapcsoló és fék viszonylag közel van egymáshoz, a gáz pedig némileg elszeparálódik tőlük. Bár az elődmodell is rendelkezett kuplunggal, a fém taposók eddig is sportos megjelenést kölcsönöztek a pedáloknak, és a közöttük érezhető nyomáskülönbség is megvolt, azért ide is sikerült némi újítást csempészni a svájci mérnököknek. A fémből készült pedálok nyomólapja ugyanis lecsavarozható és nagyjából 6mm-rel jobbra vagy balra újra felszerelhető - ennek még hasznát fogjuk venni, de erről később. Ha ezt nem tudjuk, ránézésre könnyen összekeverhetjük a G27 és G25 pedáljait, csak az avatott szemnek tűnik fel, hogy éppen melyikkel van dolga (hátulról megnézve őket látszik a különbség).

2. A G27 használat közben

Mielőtt még nekiesnénk a kormánynak, fontos, hogy telepítsük a drivert (érdemes letölteni hozzá a legújabbat: Logitech Gaming Software) és a Logitech Profiler szoftverét. Igaz, a játékvezérlő ez utóbbi nélkül is képes működni, de érdemes kihasználni ennek előnyeit. Az erőhatásokat tetszés szerint finomíthatjuk vele, továbbá a gombokhoz előre meghatározott funkciókat rendelhetünk, ráadásul minden egyes játékhoz más-más profilt készíthetünk. Az erőhatások csökkentésére egyébként is szükségünk van, a G27 ugyanis brutális tartalékokkal rendelkezik, melyet ha nem állítunk be, inkább élvezhetetlen viaskodásban lesz részünk, mint kellemes játékban. Az erőhatások maximális (150%) beállításán a kormány ugyanis már az apróbb koccanásoknál vad rángatózásba kezd, érdemes tehát megtalálnunk azt az ideális értéket, ahol a visszacsatolás is érezhető, de még elbírunk a kormány erejével (ez a gyakorlatban nagyjából az 50%-ot jelenti).

Kormány

Ezek után némi autóversenyzéssel vettem kezelésbe a kormányt. A próba során az NFS: Shift, Colin McRae: DIRT, Race Driver: Grid, és rFactor című játékok teljesítettek szolgálatot. A volán stabil és kényelmes fogása nemcsak rövidtávon élvezhető, még masszív autóversenyzéssel sem sikerült (szó szerint) megizzasztanom a kormányt, a bőrbevonat szellőzik, így a tapadás később is megmarad. A kormánykerék 900 fokos forgathatósága egy olyan lehetőség, mellyel igazán nagy szabadságot kapunk. A gyakorlatban viszont ezt aligha fogjuk kihasználni, ugyanis ezzel állíthatjuk be a volán érzékenységét, és nem jó, amikor a játék csak folyamatos tekergetésből áll. A gyártó már alaphelyzetben is csak 200 fokot engedélyezett, mely elsősorban driftelős, rally és arcade autóversenyekhez ajánlott. Ezt az értéket legfeljebb 300 fokra érdemes kibővítenünk, ha szimulátorral szeretnénk játszani, de nekem a 270 fok egy általánosan jól használható tartománynak bizonyult. Bár a kormány túltekerhető az akadási pontokon (melyek a motorok ellentartásával jönnek létre), de ennek semmi értelme, mivel a megadott tartomány szélein már a teljes bekormányzási szögeket elérjük, viszont ezzel sem tehetünk kárt a kormányban.  A fém alkatrészek használata és a duplamotoros erő-visszacsatolásos technika már az elődnél is jelen volt, melyek előnyét a tartósságon és pontosságon vehettük észre. Ez most annyiban módosult, hogy a G27 már ferde fogazású fogaskerekeket használ a csendes kormányzás érdekében. Nos, jelentem ez az egyik leghasznosabb újítás, amit a volánon találtam, nemcsak jelentősen halkabb, de simábban is tekerhető lett a kormány (a fogaskerekek darabossága alig érezhető), így a játék is élvezetesebb volt vele. Az erőhatások szimulálása egyébként egyik játéknál sem okozott problémát. A kormány mindenhol igyekezett visszaadni az aszfalt jó tapadását, a fű csúszósságát, a macskaköves út göröngyös felületét, az érzést, ahogyan a sáros út nyomvályúi megvezetik a kerekeket, valamint a kisodródást és a brutális ütközéseket. Bár a valóságban ez utóbbi két esettel még találkoztam, az effektek igen meggyőzőre sikerültek, a többi pedig tényleg a valóságot idézi. Említettem korábban, hogy az oldalsó küllőkön már 3-3 programozható gomb található. Mivel a váltó konzolon lévő gombok igencsak kényelmetlen helyre kerültek, ezért ez számunkra akár a megváltás is lehetne, azonban kissé apróra sikerültek. Így amikor hirtelen szükségünk van az áhított funkcióra (pl. a DIRT esetében a kézifékre, Shift-nél a nézet váltóra vagy újraindításra, a Gridben a visszajátszásra), akkor bizony keresgélnünk kell köztük, és szintén nem segít a helyzeten, hogy tapintásra teljesen egyformák. Tehát ezen volna még mit csiszolni, de már az is javulás, hogy több gombot kaptunk a kormányra. A Forma1-es autókból ismerős váltófülekről csak pozitívan nyilatkozhatok, a kormánykerékkel együtt fordulnak, így mindig kéz alatt vannak, felületük pedig annyira nagy, hogy bármilyen módon fogjuk a kormányt, soha sem kell értük nyújtózkodni. A volánon található ledek a fordulatszám kijelzésére hivatottak, így amikor a képernyőn nem látunk erről tájékoztatást, a kormány színes lámpákkal figyelmeztet minket a váltásra - igaz, ezt a funkciót az általam próbált játékok egyike sem támogatja (még).

Sebességváltó

A G27 és G25 sebességváltóját összehasonlítva azt kell mondjam, hogy a régivel könnyebb és halkabb a gangolás, más különbséget viszont nem vettem észre köztük (a könnyebb váltás a kopottságnak is betudható, mivel a tesztpéldány már nem vadonatúj). A helyzet tehát úgy fest, hogy a halkabbnak ígért G27-es váltója bizonyult hangosabbnak. Ennek ellenére a precíz váltások így is nagyon élvezetesek, öröm volt hallgatni, ahogy a határozott mozdulatainkat fémes kattanások kísérték, élmény vele a játék. Velem ellentétben a szomszéd szobában tartózkodóknak ez már egy idő után nem jelentett felhőtlen örömöt, ugyanis elég nagy zajjal jár. A hátrameneti fokozat továbbra is a váltókar lenyomásával, a 6. sebesség mellett kapott helyet. A verseny hevében ezt kissé nehézkes megtalálni, ezért ha nem ragaszkodunk hozzá, még mindig ott a kormányváltó, de ilyenkor a szimuláció varázsa veszik el, így érdemes némi gyakorlást fordítanunk az elsajátítására. A váltókonzolon található gombok közül csak a felső négyes csoport érhető el könnyen, de a nézetvezérlő és az alul található piros kvartett szükség esetén még jól jöhet. Természetesen a szokásos minőséggel számolhatunk itt is, nem zörögnek és viszonylag puha nyomásponttal rendelkeznek. A váltókonzol vezetékét a kormányhoz kell csatlakoztatnunk, másfél méteres hossza még a pilótafülkés elhelyezéshez is elegendő.

Pedálok

A pedálok robosztus talpa, akár parkettán, akár szőnyegen próbáltam, tisztességesen helytállt. Sima felületen a gumírozás tartotta egy helyben, bolyhosabb szőnyegen pedig a kioldható stabilizátor segített a kiálló „szegecseivel”. Korábban már utaltam rá, hogy a pedálok átcsavarozására még szükségünk lehet, szélesebb talpúaknak mindenképpen ajánlott, hiszen könnyen megváltoztathatjuk a köztük lévő távolságot (ez a G27 pedáljainak egyetlen újítása, ezt leszámítva még érzésre is teljesen egyformák). Egyébként ha nem rendelkezünk kidolgozott vádlikkal, akkor bizony meggyűlhet a bajunk velük. Ugyanis amíg a gáz nagyon finoman adagolható, addig a tengelykapcsoló ellentartása már egyeseknek zavaró lehet, a fék keménysége pedig egyenesen riasztó, cipő nélkül tehát komoly edzésre lesz szükségünk mielőtt használni kezdjük. A másik lehetőség, hogy játék előtt cipőt húzunk, a gyártó is ezt javasolja. A taposó felületek apró gumi betétekkel rendelkeznek, melynek hála a tesztelő cipője is csak nagyon nehezen tudott róla lecsúszni. A beépített vezeték hossza még éppen megfelelő, normális esetben ennél nem is kell több.

3. Galéria

A Logitech G27 kormány-szett kicsomagolása:

[italic]

Lássuk, milyen változásokon esett át a G27 kormánya a G25-höz képest:[/italic]

A rögzítési módszer mit sem változott:

A G27 és G25 sebességbáltója közöttt csak egyetlen különbség található, ez pedig szekvenciális mód kapcsolója:

A pedálok ránázésre egyformák, a csavarmenetek csak hátulról vehetők észre:

 

4. Értékelés

A G25 hibáival együtt is egy jó kormánynak számított, de a G27-nek sikerült még egy lapáttal rátenni, így az újdonsággal még közelebb kerülhetünk a valósághoz. A kormányra szerelt hat gombbal együtt végre elérték azt, hogy játék alatt mellőzni tudjuk a billentyűzetet (igaz, a játékőrültek pilótafülkéjükben még így is használnak hozzá). Bár a kis gombok kitapinthatósága nem lett tökéletes, kicsit zsúfoltak, de legalább ott vannak. A ferde fogazású fogaskerekeknek köszönhetően a kormánykerék sokkal halkabban és simábban jár, tagadhatatlanul ez a szett legnagyobb előnye. A bőrbevonatnak hála a kormány a brutális erőhatások ellenére is stabilan megtartható, a fordulatszámra figyelmeztető led sor pedig egy érdekes extra. További fontos újítás, hogy a valószerű (nehezen nyomható) pedálok már sokkal jobban használhatók cipőben (de igazán csak abban). Az átcsavarozható nyomólapok végre távolabbra kerülhetnek egymástól, mellyel a többszörös pedál lenyomás problémáját pipálták ki. A sebességváltó szekvenciális módját a gyártó nem tartotta fontosnak, ezért ez a képesség elmaradt, helyette a kormányváltó teljesít szolgálatot. De hogy lássuk ennek pozitív oldalát is, a kevesebb alkatrész valószínűleg tartósabb mechanikát eredményez majd, viszont ezt leszámítva nem sokban különbözik a régi változattól. A határozottan kapcsolható váltóval a sebességfokozatok jól érezhetőek, a fém váltóbot és a tartós váltószoknya a minőséget sugallják, a bőrbevonattal ellátott váltógomb pedig biztos fogással jutalmazza a felhasználót. Egyedül az a fránya műanyag sapka nem kellett volna a tetejére, amit a következő modellnél már remélhetőleg lecserélnek, de ettől eltekintve egy nagyon jó sebességváltót tudhatunk vele a magunkénak. A használatban kicsit hangosnak bizonyult, de valljuk be, ez adja meg a vezetés hangulatát és ilyenkor csak ez a fontos.

Habár annak idején a G25 is drágaságnak számított, most a G27 a maga 94 ezres vételárával még feljebb tette a mércét. Összefoglalva egy értékes újításokkal megáldott kormányfrissítésről van szó, mely megéri, hogy némi pluszt áldozzunk rá, ám egyelőre vad ötletnek tűnik, hogy a régi modell háromszorosát adjuk ki érte. A későbbiek során az ár minden bizonnyal mérséklődni fog. A helyzet úgy fest, hogy a Logitech jelenleg két prémium kormánnyal rendelkezik, így akik a legújabb fejlesztéseket szeretnék otthonra, azok néhány apróságtól eltekintve elégedetten vihetik haza a továbbfejlesztett kormány szettet, vagyis a G27-et. Akiknek pedig ezek nem hiányoznak, de egy hasonlóan remek kormányra vágynak, azok immáron csökkentett vételáron vihetik haza a G25-öt, így mindenki elégedett lehet.

                                    

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward