Lenyűgöző teljesítményt hoz a Tegra X1

Az Nvidia idei csúcslapkája olyan IGP-t kap, ami akár az 1 TFLOPS-ot is elérheti. Illetve jön az Nvidia Drive rendszer is.

Lenyűgöző teljesítményt hoz a Tegra X1

Az Nvidia tavaly a Tegra K1-gyel egy olyan chipet alkotott, ami már nem csak a processzormagok teljesítményében tartozik az élmezőnybe, hanem a GPU tekintetében is. Most pedig érkezik a K1 utódjául szolgáló Tegra X1, mely megint fentebb tornássza a lécet a többiek előtt.

Az Nvidia Tegra X1 a processzormagok tekintetében is érdekes fordulatot hoz. A Tegra K1-nél a vállalat saját 64 bites megoldásokat készített Project Denver név alatt, mostanra pedig ezeket félretették, és beálltak a sorba a Qualcomm és a Samsung mögé. A Tegra X1 az ARM saját fejlesztésű IP-it küldi bevetésre a big.LITTLE architektúrával ötvözve. A chipben négy Cortex-A57-es mag fog felelni a lehető legnagyobb teljesítmény eléréséért (2 MB L2), és ugyanennyi Cortex-A53 (512 kB L2) próbál majd az energiahatékonyságról gondoskodni. Az órajelekről egyelőre nem beszélt az Nvidia, ez ugyanis végeredményben több összetevőtől is függhet, szó esett viszont még itt egy nagyon érdekes dologról. Az Nvidia ugyan látszólag mindent az ARM-tól vett kölcsön, azonban a klaszterek közötti összeköttetés egyedi fejlesztés, ami gyorsabb mint az ARM megoldása. A Tegra X1 esetében kiemelkedő hatékonyságról beszélnek a zöldek. Mindent egybevetve a friss Tegra akár 40 százalékos sebességelőnyben lehet a Samsung Exynos 7 Octához képest, ráadásul azonos fogyasztás mellett.

A Kepler alapokra épített GeForce ULP helyét a várakozásoknak megfelelően egy Maxwell IGP vette át. Ezzel a grafikus egységgel már valóban az olcsóbb asztali számítógépek teljesítménye kerülhet a táblagépekbe, esetleg mobilokba. A Tegra X1 256 CUDA magot állít csatasorba 16-16 textúrázó és ROP egység mellett, az órajele pedig elérheti az 1 GHz-et is. Mindez összeadódva kétszeres gyorsulást jelent a Kepler IGP-hez mérten. Ez a kijelentés pedig még komolyabbnak érződik akkor, ha azt is hozzátesszük, hogy eddig sem igazán talált legyőzőre a Tegra K1 grafikus processzora. A támogatott API-k között minden megtalálható, amire csak szüksége lehet a programozóknak. A CUDA mellett van DirectX 12, OpenGL 4.5 és persze OpenGL ES 3.1, illetve már elmaradhatatlan az AEP (Android Extension Pack) fejlesztő csomag támogatása is. A Tegra termékcsalád legújabb tagja a puszta grafikus teljesítményt figyelembe véve nagyon erős lett. Mobilok és táblák esetében még nem ritka, hogy FP32 helyett FP16-os precizitás mellett dolgoztatják a grafikus vezérlőket, és ilyenkor az X1 kétszer gyorsabbá válik. FP32 mellett 512 GFLOP/S-ra képes, míg FP16 esetében már 1 FLOP/S a sebessége, ami igencsak figyelemreméltó. Ez persze egyelőre csak papíron hangzik ennyire jól, egy ideig még senki ne számítson arra, hogy olyan grafikájú játékokkal játszhat majd egy tableten, mint a nappalikban állomásozó konzolokon, azonban a Tegra X1 hatalmas lépést jelent ebbe az irányba.

Az újdonság természetesen elég nagy sávszélesség igényről tehet majd tanúbizonyságot, így az új memóriavezérlő már 1600MHz-es memóriamodulokkal is dolgozhat, LPDDR4-esekkel. Az így kapott sávszélesség 25,6 GB/s-os. A Tegra X1 ugyan a 4K-tól még nem lép fentebb, viszont bármilyen esetben képes ilyen felbontással üzemelni. Legyen szó a külső vagy a beépített megjelenítőről, illetve videók lejátszásáról vagy felvételéről, és még a 60 Hz sem okoz neki problémát. Az új Tegra már helyből támogatja a HDMI 2.0-t, így külső megjelenítők meghajtásánál sem okozhat problémát a 2160p/60fps elérése. Végül érdemes azt is kiemelni a neve mellett, hogy a JPEG képfeldolgozási sebessége jelentős, ötszörös növekedést követően eléri a 600 megapixelt másodpercenként, és elboldogul a VP9, VP8, H.264 és a 10 bites H.265/HEVC anyagokkal is. A Tegra X1 gyártása már 20 nm-es csíkszélességen történik, ez a váltás elengedhetetlen volt a Cortex-A57 magok és az 1 TFLOPS-os kapacitású IGP mellett.

Az Nvidia a bemutatója során egyértelművé tette azt, hogy már nem kizárólag szórakoztatóelektronikai termékekbe szánja a Tegrákat. A rendezvényen leleplezték a személygépjárművekbe szánt Nvidia Drive rendszert, amely szintén a Tegra X1-re épül. A Drive PX platform jellemzően olyan feladatok végrehajtására lesz alkalmas, amelyek automatizálnak különböző manővereket (robotpilóta), a Drive CX pedig a fedélzeti számítógépet igyekszik egy teljesen új szintre emelni. A szoftveres környezetet a Drive Studio adja. Az Nvidia Drive PX összesen 12 kamerával operál a működése során, a töménytelen mennyiségű információt pedig kettő darab Tegra X1 fogja kielemezni a másodperc tört része alatt. Az új rendszernek otthont adó autó a tucatnyi szemen keresztül 360 fokos körben mindent lát (Surround Vision), és a lehetőségeihez mérten próbál gondoskodni a biztonságról is. Ezzel szemben a Drive CX a felhasználó felé kommunikálja a vezetés közben szükséges információkat (pl. navigáció, szenzorok értékei), illetve ezzel egyidejűleg gondoskodik majd az utasok szórakoztatásáról is. Ezt az újdonságot az Nvidia az Audival közösen demonstrálta is a CES-en egy virtuális parkolóházban.

A Tegra X1 jelen állás szerint még az idei év első felében megmutatja majd magát hordozható készülékek alakjában, és a személygépjárművekben való alkalmazásra sem kell már olyan sokat várni, ez 2015 második felére esedékes. Az utóbbi már csak azért is nagy szó, mert az ilyen rendszerek általában nehezen követik a lépést a szórakoztató elektronikai piaccal, mivel sokkal komolyabb megbízhatósági elvárásoknak, ezzel együtt pedig rengeteg tesztnek kell őket alávetni az útnak indítás előtt. (A Tesla példának okáért az igencsak koros Tegra 3-at használja jelenleg is.)

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward