Látogatóban a Samsungnál

A Samsung hazai leányvállalatának köszönhetően bepillantást nyerhettünk a cég hazai gyárának mindennapjaiba. Élménybeszámolónk következik.

Látogatóban a Samsungnál

Csütörtökön abban a megtiszteltetésben volt részem, hogy több újságíró kollégával együtt ellátogathattunk a Samsung jászfényszarui gyárába, ahol az új típusú LCD és LED TV-k gyártása folyik. A következő pár sorban az út és a látogatás során szerzett élményeimről számolnék be.

Az alig hatezer lakost számláló Jászfényszaru 1990 óta ad otthont a Samsung legnagyobb európai gyárának, amely idén ünnepli huszadik születésnapját. Az itthon több mint ezer alkalmazottat foglalkoztató cég termékkínálatát ma már főleg elektronikai berendezések adják, az 1938-ban alapított vállalat kezdetben hal- és zöldségkereskedéssel, később cukortermesztéssel foglalkozott, majd a negyvenes évek végén belekóstolt a textiliparba is. Az első TV-k legördülése előtt még biztosítással is próbálkozott a szöuli óriás, ám a hetvenes évekre egyértelművé vált a cég jövővel kapcsolatos politikája. Ma már főleg televízióiról, LCD kijelzőiről és mobiltelefonjairól ismerjük a Samsung márkát, de kevesen tudják, hogy a Renault-val közösen az autóiparban is érdekeltek.

A hazai gyárban viszont kizárólag televíziók összeszerelése és gyártása folyik, 2004-ben gördült le a tízmilliomodik TV a szalagról. A cég 2005 óta szinte kizárólag LCD TV-ket gyárt már csak, idén pedig megkezdődött a LED háttérvilágítású televíziók összeszerelése is. A legújabb C családba tartozó harmadig generációs modellek nagy része itt készül, mérettől függetlenül.

A hatalmas gyár bejárata felé haladva egyértelművé vált, hogy a Samsung odafigyel az alkalmazottakra, ennek első jele az óriási buszvégállomás volt, ahol a távolsági járatok várakoztak a dolgozókra. Az épületen belül egyébként kifüggesztett menetrendeket is találtunk, így nem kell fejben tartani senkinek az indulásokat. Az épületbe való bejutás után az információs pultot és recepciót egyaránt magába foglaló hallban természetesen kiállításra kerültek a legújabb modellek, az egészen kicsitől a hatalmas és drága készülékig egyaránt. Elhagyva a helyiséget, szinte rögtön a gyárban találjuk magunkat, egyedül a mosdók és a Budapest nevű tárgyalóterem vonhatja el a figyelmünket. Első utunk egyébként az utóbbiba vezetett, ahol a cég marketing igazgatója tartott előadást részben a gyár és a cég történetéről, részben pedig betekintést nyújtott a Samsung újgenerációs LED TV-ibe és a még gyerekcipőben járó, de egyre népszerűbb háromdimenziós világba. A cég új készülékei kivétel nélkül tartalmaznak majd egy USB portot, amire háttértárakat, pendrive-ot, fényképezőgépet vagy kamerát is dughatunk, a remek grafikus felülettel rendelkező szoftver pedig típustól függően lekezeli azokat. Bár finoman érintettük csak a témát, nem elképzelhetetlen, hogy a HD filmfüggők számára elengedhetetlen .mkv támogatás is meg van oldva.

A tárgyalóban kiállított (ránézésre 46”-os) TV egyik fontos képessége a 3D felskálázás volt, amely annyit tesz, hogy az elektronika a sima két dimenziós képből próbál kicsikarni egy harmadik dimenziót is, így a készülék mellé adott (külön 29 ezer forintért megvásárolható) szemüveggel különleges élményben lehet részünk anélkül, hogy az általunk nézni kívánt forrás rendelkezik-e 3D támogatással vagy sem. Ennek demonstrálására egy videokamerát vetettek be, amely a közönséget filmezte, miközben az igazgató a kezét lóbálva próbált belelógni a képbe, érzékeltetve ezzel a tárgyak eltérő mélységét. A drágább készülékekhez egyébként kettő, az olcsóbbakhoz egy szemüveg jár majd.

Az eligazítás után kezdetét vette a túra, melynek rögtön az elején védőfelszerelést kellett húznunk – legalábbis a talpunkra, hiszen nem rendelkeztünk olyan speciális cipőkkel, mint az itt dolgozók. Egészen elképesztő egyébként, milyen rend és tisztaság jellemzi az egész gyárat, néha elgondolkodtam, hogy vajon én miért nem tudok még csak a közelébe sem érni otthon ennek. A Samsung elkötelezett híve ráadásul a zöld technológiának és a környezetvédelemnek, így például a mosdókban a villanykapcsolóknál mindenhol felirat figyelmeztet arra, hogy használat után ne hagyjuk égve a lámpákat. A gyárban rengeteg hulladék halmozódik fel, ezeket szelektíven gyűjtik.

Az első részleg gyakorlatilag teljesen automatizált volt, itt elsősorban a nyákok gyártása folyik, alkalmazottakat elvétve látni csak, ők is jellemzően ellenőrzést végeznek csupán. Minden gép mellett találunk egy monitort, amely tájékoztat minket a folyamat előzményeiről és jelenlegi állásáról. Az épület másik részében már sokkal több embert találunk, itt lényegében az összeszerelés első fázisa folyik, amelybe a csatlakozók felszerelése és ellenőrzése is beletartozik. Átsétálva a második gyárépületbe már tényleg szó szerint vett tömeggel találkozunk, itt zajlik az összeszerelés második fázisa és a csomagolás is. A dolgozók különböző csoportokba vannak osztva, mely csoportok nevét a környező települések adják. Ebből következik, hogy az azonos városban/faluban élők egy csoportba tartoznak, ezáltal is próbálják erősíteni a közösségi szellemet. Meglepő volt látni, hogy az alkalmazottak korcsoportja milyen széles skálán mozog. A 19-20 éves fiataloktól egészen a középkorú hölgyekig/urakig mindenki kiveszi a részét a munkából, de az megfigyelhető volt, hogy sokkal több a női dolgozó, mint a férfi, ráadásul utóbbiak átlagéletkora is jóval alacsonyabb. A Samsung egyébként minden hónapja díjazza a legjobban teljesítő munkaerőket, több szempont alapján is, így érdemes odafigyelni még a legjelentéktelenebbnek tűnő részfolyamatokra is. A betanítás egyébként bő egy hónapig tart, utána teszt alapján döntik el, ki és hova kerüljön.

Az automatizált és a kézi összeszerelő részlegben egyaránt közlekednek robotok, melyek jellemzően a szállítást hivatottak megkönnyíteni. Tájékozódásukat a padlóra ragasztott ezüstszínű csíkok jelentik, melyeket sötétebbekkel vettek körül, nyílván így könnyítve meg az eligazodáshoz szükséges algoritmust. A robotoknak egyébként külön be- és kijáratuk is van, így nem tartják fel az embereket és fordítva. Természetesen, ha idegen tárgyak érzékelnek maguk előtt, megállnak, és egészen addig nem indulnak tovább, amíg nem tiszta az út. A cég tervei között szerepel, hogy a nem is oly’ távoli jövőben a feladatok minél nagyobb hányadát robotokkal végeztessék el, tehát gyakorlatilag teljesen automatizálttá akarják tenni a gyártást, ami az itt dolgozók számára nem túl jó hír.

A második épületből kifelé haladva szintén egy recepció-szerűségen vitt keresztül az utunk, ahol újabb modelleket láthattunk kiállítva a falon, melyek óriási méretű képkeretként funkcionáltak és több kollégát is ámulatba ejtettek. Ugyanebben az épületben találjuk a kiállítótermet is, ahol a legújabb készülékeket csodálhatjuk meg rendes mozgóanyagokkal, plusz innen nem messze találjuk a konkurens gyártók (Sony, Panasonic, LG, stb.) megoldásait is, melyek félig lecsupaszítva, a kíváncsiskodóknak háttal állva foglalják el helyüket az asztalon.

Furcsa volt látni ennyire testközelből egy nagy cég gyárát, bár több szempontból is elgondolkodtatónak bizonyult. Egyrészt döbbenetes volt végignézni, ahogy egy fél épületen keresztül alig láttunk embert a gépek mellett, másrészt a háztartásokba kerülő LCD TV-k komolyságát picit beárnyékolta a gyártás egyszerűsége. A hazai termelésnek viszont megvan az előnye, hiszen a piacon a válság óta csak komoly árversennyel lehet érvényesülni és a Samsungnak minden esélye megvan arra, hogy a konkurens gyártók előtt járjon egy lépéssel. Nem lesz nehéz dolguk, hiszen az új szériás televíziók elég jók, már ami a tudást és a képminőséget illeti. Könnyen lehet, hogy a jászfényszarui gyár fogja elindítani a LED-es TV-kre való váltás folyamatát, hiszen 200 ezer forint alatt már hozzájuthatunk majd egy HD Ready, USB-s, MPEG-4 tunerrel rendelkező 32”-os példányhoz, miközben a kifutónak számító B6000-es full HD széria árcédulája is inkább egyessel, mint kettessel kezdődik majd a közeljövőben.

[italic][bold]

A fél napos látogatás megszervezéséért és lebonyolításáért köszönet a Samsung Magyarországnak és a Weber Shandwick-nek.[/bold][/italic]

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward