Shop menü

KÖLTSÉGHATÉKONY, DE IZMOS GPU-K ÉRKEZTEK A POWERVR-TŐL

A PowerVR meglévő alapokra építkezett, de úgy módosította az újdonságokat, hogy minden téren versenyképesebbek legyenek.
Szécsi Dániel (DemonDani)
Szécsi Dániel (DemonDani)
Költséghatékony, de izmos GPU-k érkeztek a PowerVR-től

Az Imagination Technologies grafikus megoldásokkal foglalkozó divíziója, a PowerVR igazán érdekes újdonságokkal rukkolt elő. Az új fejlesztés a költséghatékonyabb készülékek számára jelenthet komoly esélyt a teljesítményjavulásra a jövőben.

Galéria megnyitása

A PowerVR most leleplezett termékvonala már a Series8XE Plus néven érkezik, és ahogy azt a neve is előre vetíti, Series8XE hagyatékára építkezik, jellemzően annak a szériának a továbbcsiszolásából jött létre. A fejlesztők az új grafikus feldolgozó egységek kidolgozásakor úgy alakították az architektúrát, hogy az amellett, hogy megfelelően skálázható és elég izmos maradjon, még aránylag olcsó is legyen, szóval kis helyet foglaljon el. Ezek az újdonságok a Series8XE széria fölé fognak besorolni, de azért a Series7XT szintjét nem ütik majd meg, ami leginkább az iPhone-okban fordul elő. A szakemberek az alábbiakban bemutatásra kerülő egységeknél nem 4K felbontásokra gyúrtak rá, a cél a Full HD mellett felmerülő igények maximális kielégítése (akár 60 FPS mellett is), ugyanis az Imagination Technologies elmondása szerint még hosszú évekig ez a felbontás lesz a meghatározó az okostelefonoktól kezdve a televíziókon át egyebek mellett a személygépjárművek fedélzeti rendszeréig.

Galéria megnyitása

Az Series8XE Plus esetében gyökeres módosításokkal nem kell számolnia a partnereknek, ami azért fontos, mert így relatíve egyszerűen tudja mindenki adoptálni ezeket a Series8XE helyére. Az új grafikus megoldások maradtak a Rogue architektúránál, és az új egységek is USC modulokból fognak felépülni, szóval az egyes termékeknek a teljesítményét főleg az határozza majd meg, hogy mennyi Unified Shading Cluster található bennük. A PowerVR elmondta, hogy az ALU egységek felépítése ugyanolyan, a futószalagokat sem érte módosítást, a ROP-ok is maradtak a régiben, az adatkezelés sem változott és a non-core (hardveres vizualizáció és egyebek) elemek sem módosultak. De akkor min változtattak a tervezés során az Series8XE szériához képest? Nos, mindent nem árult el a PowerVR, de azt kiemelte, hogy memóriavezérlőt ért módosítások már lehetővé fogják tenni, hogy a sokkal energiahatékonyabb LPDDR4 memóriachipekkel is társítani lehessen az Series8XE Plus széria tagjait. Ezzel a memóriával duplájára nő az órajelenként beolvasott adatok mennyisége. Érdekesség, hogy ezen a területen már a Series7XT Plushoz igazították az Series8XE Plust. A szolgáltatások tekintetében kiderült, hogy fotózáskor jobban teljesít majd egyebek mellett a HDR és a panorámaképek esetében is a friss család.

Galéria megnyitása

Az újdonságok egyelőre hárman vannak: a PowerVR a GE8320, a GE8325 és GE8340 grafikus vezérlőket jelentette be a Series8XE Plus érkezésével. Az eddigi GE8300-hoz mérten a G8320 már kétszer nagyobb számítási teljesítményt fog biztosítani (128 GFLOPS @ FP32), ami egész egyszerűen annak tudható be, hogy egy helyett már kettő USC-re épül. A legütősebbnek pedig egyértelműen a GE8340 ígérkezik a trióból, ahol már négy aktív shaderklaszter van a fedélzeten, ez ugyanis a G8320 számítási kapacitására is rádupláz, és 32 bites pontosság mellett 256 GFLOPS-os teljesítményt nyújthat, ami FP16 mellett pedig már fél teraFLOPSot jelent. Hogy mi a helyzet a GE8325-tel? Ez a megoldás lényegében ugyanazt a felépítést nyújtja, mint a GE8320, de már extra lehetőségekkel megtoldva, amelyekkel szélesebb felhasználási opciót biztosít a partnerek számára (televíziókkal és beltéri egységekkel kapcsolatos megoldásokra kell itt gondolni: PVR IC és 10-bit YUV).

Galéria megnyitása

A Series8XE Plus a felmenőihez hasonlóan a lehető legjobb teljesítmény/mm2 arányt célozza meg, tehát olyan dizájnokkal lehet számolni, amik aránylag kicsi méret mellett tudnak majd nagy teljesítményt biztosítani. Ilyen tekintetben a Series8XE-hez mérten 30 százalékos előrelépés történt. Ezzel együtt pedig értelemszerűen a költséghatékonyság is fontos szerephez fog jutni. A megcélzott gyártástechnológiákról nem beszélt a PowerVR, de itt már a 14/16 nm-es lapkák kerülhetnek előtérbe, hosszabb távon pedig 10 nm-ben is gondolkodhatnak a fejlesztők a középkategóriában.

A PowerVR elsősorban okostelefonokban szeretné viszontlátni az új megoldásait, de a vállalat több vasat próbálhat tűzbe tartani, és nem kizárólag a mobilokra hagyatkozna. Az új grafikus egységek költséghatékonyabb virtuális valóság (esetleg kiterjesztett valóság) eszközöket is szülhetnek egyebek mellett. Ebben sokat fog segíteni az, hogy itt már van OpenVX támogatás is. Fontos szegmensnek ígérkezik ezen felül a digitális televíziók, a set-top-box és egyéb multimédiás lejátszók területe is, ahol még napjainkban is sokszor az „agyonhasznált” Mali-400 grafikus egységek bukkannak fel különböző MP kivitelekben. És ahogy arra már fentebb utaltunk, az autókban is megjelenhetnek ezek a termékek, ahol az infotaiment képességeiket is megcsillogtathatják a feldolgozók. Ez a szegmens jelenleg brutálisan növekedik, és egy jól helyezkedő IGP-vel könnyen lehet komoly bevételre szert tenni.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére