Az akkumulátorok technológiai fejlődése napjainkban meghatározó fontosságú, ugyanis egyre több az olyan eszköz, jármű, amiben telepre lenne szükség, és bizony a nagyobb kapacitás minden területen elkelne. Kezdve az okosóráktól és fülhallgatóktól egészen az árufuvarozó gépjárművekig. A CATL pedig most bejelentette, hogy az elektromos autókba szánt megoldásának bevezetése már egy karnyújtásnyira van.
A kínai Contemporary Amperex Technology Co. Limited a világ legnagyobb akkumulátorgyártója, és amennyiben a most bejelentett megoldása valóban hozza majd azt, amit ígér, és tényleg annyira gyorsan elérthető lesz, mint ahogyan azt most beharangozta, még szebb jövőnek nézhet elébe. Ugyanis azt állítja a vállalat, hogy sikerült még a Tesla által következő körben bevetésre kerülő akkumulátornál is jobb megoldást összehoznia.
A CATL friss fejlesztése 255 Wh/kg energiasűrűséggel rendelkezik a hivatalos beszámoló szerint.
Qilin névre hallgat az új akkumulátor, és ez a fejlesztők által összehozott friss felépítés minden eddiginél jobb térfogati hatékonysággal rendelkezik. 72%-os értéket hozott össze a CATL, miközben elmondásuk szerint a Tesla által megalkotott 4680 esetében ez csak 63%-os szinten van. Mélyebben nem merült bele a vállalat abba, hogy pontosan milyen technológiai megoldásokat felhasználva tudott jelentős előrelépést elérni, de igazából a felhasználók szempontjából nem is ez a fontos.
A lényeg ebben az esetben az, hogy a vállalat szerint a Qilin akkumulátorokra építve eljöhet az 1000 kilométeres hatótávolság elérésére képes villanyautóknak a kora. Már nemcsak kísérleti megoldásokkal és jelentős odafigyeléssel lesz lehetőség elérni a benzines és dízel (vagy éppen hibrid) járműveknek a hatótávolságát, hanem egy kereskedelmi forgalomban megvásárolható tisztán elektromos autó, normál használatban is képes lehet erre.
Ezzel pedig még nincs vége, ugyanis a CATL elmondása alapján nemcsak a hatótávban lehet majd nagyon jó a Qilin nevű telep, hanem a töltésben is, ami szintén egy nagyon fontos szempont. Ideális körülmények között az újdonság mindössze 10 perc leforgása alatt lesz feltölthető 80 százalékos szintre 10%-os töltöttségről indulva. Itt lényegében már nincs is túl nagy időveszteség az utazás során a normál tankolási és számlarendezési időhöz képest.
Nagyon fontos azt is elmondani, hogy a tervezők különösen nagy figyelmet fordítottak a megfelelő hőmenedzsment kialakítására és működtetésére. Ennek köszönhetőn mindössze 5 perc alatt fel tudja majd a jármű fűteni az akkumulátort a megfelelő tartományba, hogy a telep a lehető legjobb hatékonyság mellett tudjon üzemelni az indulástól. Töltéskor és terheléskor pedig a keletkező hő elvezetésében lesz ugyanilyen jó a rendszer.
Egy többfunkció szendvics struktúrájú hőkezelő rendszert kapott a Qilin akkumulátor. Egyebek mellett azért is érdekes a telep, mert itt a folyadékhűtés be lett hajtogatva a cellák közé, ezáltal lényegében négyszer nagyobb felületen kering a hűtőfolyadék, mint a legtöbb akkumulátorban. Azt is elmondta a CATL, hogy a cellák között egy olyan kitöltő rendszer van, ami elasztikus és képes idomulni a belső fizikai változásokhoz. Ennek köszönhetően jobb lesz a megbízhatósága a teljes életciklusa alatt.
A cellák közötti hűtésnek és más megoldásoknak köszönhetően itt az átlagosnál jobb az elszigeteltsége is az akkumulátor egyes elemeinek, emiatt is lesz jobb a megbízhatósága, és melegedéskor például egy-egy problémás terület nem fogja befolyásolni a szomszédos cellák működését.
A CATL 2023-ban elezdheti leszállítani az első Qilin akkumulátorokat, de azt még nem tudni, hogy kinek fogja ezt elsőként biztosítani. A partnerei között ott van egyebek mellett a Nio, a BMW, a Volkwagen, de még a Teslának is szállít komponenseket. Csak januártól áprilisig 41,5 GWh-nyi akkut szállított le globálisan a cég. Ez kétszer több, mint a piacon második helyet betöltő LG Energy Solution eladása volt ugyanebben az időintervallumban.