Javult a helyzet a tabletpiacon, de nem mindenki örülhet

Javarészt a kisebb gyártóknak köszönhetően gyarapodtak az elmúlt negyedévben az eladások.

Javult a helyzet a tabletpiacon, de nem mindenki örülhet

A táblagépek hatalmas lendülettel kezdtek el terjedni néhány évvel ezelőtt. Akkor még sokan úgy gondolták, hogy legalább olyan megállíthatatlan lesz a növekedés ezeknél is, mint az okostelefonok körében, de nem így lett. 2013 elején az értékesítési számok elérték azt a szintet, amit továbbra sem igazán tud überelni a piac.

Az elmúlt három hónapos időszakban ugyan javult a helyzet a tavaly tapasztaltakhoz képest, de az előrelépés egyáltalán nem jelentős. 2013 második negyedévében összesen 44,4 millió tábla talált új gazdára, míg az idei év azonos időszakában 49,3 millió gépezetről beszélhetünk. Ráadásul azt is meg kell jegyezni, hogy 2014 első negyedévében a mostaninál magasabbak voltak az értékesítési adatok, hiszen egy hajszállal akkor sikerült átlépni az 50 milliós (50,4) határt, ehhez képest tehát 1,1 milliós csökkenés történt az aktuális negyedévre. Mindenesetre a tavalyihoz képest 11 százalékos a növekedés, amiből elsőre azt gondolhatnánk, hogy nem is igazán változott ez a szegmens, ám ez nem így van. Az erőviszonyok jelentősen átrajzolódtak az elmúlt hónapok során. Az Apple ugyan még mindig vezeti a sort, de az ötödik helyre besoroló Acerrel karöltve csökkentek az eladásaik, és a Samsung, valamint az ASUS is csak egy helyben „toporgott” éves szinten. A nagy nyertes a Lenovo és a töménytelen számú kisebb gyártó volt.

Leginkább a Samsung és az Apple tett tanúbizonyságot hullámzó teljesítményről, nekik ugyanis óriási visszaesést jelentett az elmúlt három hónap. Az év elején még 16,4 millió iPad talált új gazdára, a Samsung pedig 11,2 milliós értéket produkált, ezúttal azonban az Apple és a Samsung neve mellett „csak” 13,3 és 8,5 millió masina szerepel. A cupertinóiaknak negyedéves szinten ez 18,9, éves viszonylatban pedig 9,3 százalékos visszaesést jelentett 2014 második negyedéve. A Samsungnál ez az eredmény éves szinten még 1,6 %-os javulás, de az és első három hónapos időszakához képest óriási, 25 százalékos csökkenésről beszélhetünk. Az Apple nem is mutatott be semmilyen újdonságot, így náluk valamennyire érthető, hogy lankadt az érdeklődés, viszont ugyanez nem mondható el a Samsungról. A dél-koreaiak minden nagyobb elektronikai kiállításon friss tabletek sorával vonultak fel, idén már több mint 10 új modellről rántották le a leplet, de a jelek szerint ezek nem a várt eredményeket produkálják. Pedig valóban elég ütőképesek az újdonságok, és szinte a teljes árpalettát beterítik.

Az ASUS hozta a tőle megszokott produkciót, és csak egy kicsit ingázott az eladási mutatójuk. Ezúttal 2,3 millió tabletet szállítottak le, ami egy hajszálnyit visszalépés az előző negyedévben produkált 2,5 millióhoz képest, azonban előrelépés a tavalyi 2 milliós záráshoz mérten. Ők továbbra is az átalakítható készülékeikkel, illetve a Nexus 7 szériával tartják fenn a vásárlók érdeklődését. A tavalyi számokhoz mérten az Acer is sokat bukott, viszont valójában nekik jobban sikerült ez a negyedév, mint a korábbi, hiszen az Amazont lekörözve újra bekerültek az első ötbe. Ahhoz, hogy valaki elmondhassa ezt magáról, most 1 millió gépet kell értékesítenie, hasonlóan az előző negyedévben látottakhoz, csak akkor még ugye a tartalomszolgáltató neve mellett szerepelt ez a szám.

Az egyetlen olyan vállalat az első ötben, ami az előző negyedévhez képest komolyabb előrelépést tudott a rosszabb piaci viszonyok mellett is elérni, az a Lenovo volt. A távol-keleti vállalat szekere azért vesztett a lendületéből, de ez is elég volt ahhoz, hogy immáron az ASUS-t maga mögé utasítva megszerezze a harmadik helyet. A Lenovo 2013 elején még a toplistán sem volt fent, most pedig már a harmadik helyen tanyázik. Eddig persze viszonylag könnyen becserkészhető gyártókkal kellett ringbe szállnia, de megoldották az adódó nehézségeket, így nem lenne meglepő, ha valamikor a jövőben még ennél is fentebb tudnának lépni. A Lenovo olyan partnernek is szállítja a szerkezeteit, mint például a Vodafone, és világszerte sok helyen megvásárolhatóak a jó ár-érték aránnyal rendelkező konfigurációik. Nekik 2,4 millió készüléket sikerült eladniuk a most vizsgált időszakban, míg legutóbb 2,1, egy évvel korábban pedig 1,5 millió szerepelt a nevük mellett.

A táblagépeknél sokkal szegmentáltabb a mezőny, mint az okostelefonoknál, és ez a mostani negyedévre hatványozottan igaz. Elképesztő módon az 1 %-os piaci részesedéssel sem rendelkező gyártók számlájára összesen 44,4 százalék, tehát a komplett piacnak majdnem a fele írható. 21,9 millió gép talált gazdára a kisebb gyártóknak köszönhetően, míg egy éve ez a szám mindössze 16,4 millió volt, de még az év első negyedében is csak 17,2 millióról lehetett beszélni. Ez a tendencia egyértelműen a nagyon erős kínai ajánlatoknak köszönhető, ezen belül is a sok OEM és ODM gyártónak, valamint forgalmazónak. Szinte minden országnak van már saját, meghatározó forgalmazója.

Kíváncsian várjuk, hogy a következő hónapokban miként fog átalakulni a táblagépek piaca, de nem lenne meglepő, ha még ennél is tovább nőne a kisebb gyártók részesedése, a nagyok pedig még visszább szorulnának. Talán ezzel együtt nőhet az árverseny a felsőbb szegmensekben, olyan gyártók körében is, mint az Apple vagy a Samsung.

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward