Információmorzsák a Radeon HD 6900-asokról

Információmorzsák a Radeon HD 6900-asokról

A Radeon HD 6900-as sorozat tagjainak megjelenésével kapcsolatban már rendelkezésre állnak a szükséges információk, ám azzal kapcsolatban, hogy az újdonságok pontosan milyen specifikációkkal rendelkeznek majd, mindezidáig nem szivárogtak ki részletek. Most úgy tűnik, végre kezd megtörni a jég, ugyanis a Radeon HD 6970-es és Radeon HD 6990-es modellek esetében most már tudható, hogy pontosan mennyi shaderrel és mennyi memóriával fognak érkezni, utóbbiból és a megadott memória-sávszélességből pedig a memória adatsín szélessége is kiszámítható, no de ne rohanjunk ennyire előre.

A kiszivárgott prezentációs képkockán - ami fent látható -  a Radeon HD 6990-es modell specifikációi láthatóak. A két darab, 40 nm-es csíkszélességgel készülő Cayman GPU-val rendelkező újdonság az Antilles kódnevet kapja majd.

Maga a Cayman GPU 1920 stream processzorral érkezik, amelyek 30 SIMD tömbben foglalnak helyet. Az újdonság számítási teljesítménye egyszeres pontosság esetén 3 TFLOP/s értéket képvisel majd. A GPU belsejében 96 TMU (textúrázó), 128 darab Z/Stencil ROP és 32 darab Color ROP foglal helyet. A memória sávszélességből ítélve a termék 256-bites adatsínt használ majd, amelynek végén GDDR5-ös chipek lógnak. A fedélzeti memória mérete a Radeon HD 6970 esetében 2 GB lesz.

Az Antilles egység már két darabot tartalmaz majd a fent említett GPU-ból, azaz így összesen 3840 stream processzorral gazdálkodhat. A terméken 4 GB-nyi fedélzeti memória lesz jelen, azaz egy-egy GPU-hoz 2 GB-nyi GDDR5-ös VRAM kapcsolódik majd a szokásos 256-bites adatsínen keresztül. A maximális számítási teljesítmény 6 TFLOP/s-ra növekszik, a maximálisan elérhető memória sávszélesség pedig 307,2 GB/s körül fog elhelyezkedni. A két GPU-val ellátott videokártya szörnyeteg 300W-os TDP-vel érkezik, de üresjáratban 30W-os fogyasztás mellett fog üzemelni. A fenti dia alapján a GPU-k órajele 775MHz lesz, míg a memória 4800MHz-en fog ketyegni.

A Cayman GPU-kkal az eddigi hírek alapján ráadásul változik az architektúra is. Egy-egy SIMD tömbben még mindig 16 szuperskalár processzor lesz, de ezúttal 5 helyett már csak 4 ALU-val, ami 64 shadert jelent tömbönként (így jön ki a 30 SIMD tömb). A 64 bites lebegőpontos számok feldolgozásának is nő a sebessége, mert a változás miatt nem az ötödére esik vissza a végrehajtott műveletek száma, csak a negyedére. Ami viszont a legérdekesebb, hogy a fenti adatok szerint a GPU-k egy órajel alatt immár két háromszöget dolgoznak fel, szemben az eddigi eggyel, ami hátrány volt a Fermi alapú GF-ek nagy részével szemben (GTX460 és az felett). Az ilyen apróságoknak hála lehetetlen megjósolni, hogy mennyire lesznek erősek az új kártyák, de az biztos, hogy új drivereket igényelnek, így az is lehet, hogy a megjelenés utáni hónapokban tovább erősödnek majd, ahogy tették ezt a GeForce-ok is.

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward