IDC: Egyre jobban gyengélkedik a tabletpiac

A harmadik negyedév során is kevesebb táblagépet értékesítettek, mint egy évvel korábban.

IDC: Egyre jobban gyengélkedik a tabletpiac

Az okostelefonokat követően az IDC a táblagépek piacát is górcső alá vette. Eddig is látható volt, hogy a tablet eladások csökkennek, most viszont még aggasztóbb a helyzet. Az eladások mérséklődése sokkal nagyobb tempóra kapcsolt.

Az IDC legfrissebb kimutatása nagyon elszomorító lehet azon gyártók számára, akik a táblákban látták a jövőt, és egyre nagyobb összegeket fektettek ebbe a területbe. A tabletek forgalma idén minden negyedévben csökkent (az előző évhez viszonyítva), így talán nem akkora meglepetés, hogy július és szeptember között is ez volt a tendencia, azonban az sokkal aggasztóbbá teszi a helyzetet, hogy a folyamat felgyorsulni látszik. Az év elején 5,9 százalékos volt az eladások mérséklődése az egy évvel korábbi adatokhoz mérten, a második negyedévben pedig 7 %-os mínuszról szólt a fáma, most pedig a csökkenés mértéke 12,6 (!) századosra ugrott. Tavaly ilyenkor még bőven több mint 50 millió táblát adtak el világszerte, ezúttal viszont már csak 48,7 milliós adatról számolhatunk be.

Apple iPad mini 4

Az élmezőnyt továbbra is az Apple és a Samsung párosa alkotja – ebben a sorrendben –, de egyik vállalat sem lehet elégedett az elmúlt hónapok tendenciájával. Hasonló mértékű (19,7 és 17,1 %) forgalomcsökkenést volt kénytelen elkönyvelni mindkét vállalat, szóval az erőviszonyok is maradtak a régiben. Az Apple-nél persze nem igazán történt nagy változás, ami élénkíthette volna a forgalmat, hiszen az iPad mini új generációja kiábrándítóra sikeredett ezúttal is – a tavalyi generációváltással sem voltak elégedettek az érdeklődők –, az iPad Pro pedig csupán bemutatkozott, nem került a boltok polcaira. Az Apple a sikeres évzárásban reménykedhet, mivel ebben a hónapban indul útnak a teljesen újnak számító iPad Pro, és az ünnepi szezon általánosságban is jól szokott menni a cupertinóiaknak. A Samsung a Galaxy Tab S2-vel szerette volna élénkíteni a forgalmát, de a billentyűzetes kiegészítőkkel is ellátott táblagép nem hozott megváltást. Csupán 8 millió tabletet adott el a dél-koreai alakulat, holott tavaly már a 10 milliós forgalomhoz közelítettek ez idő tájt.

Samsung Galaxy Tab S2

A ranglétra harmadik fokára senkitől nem zavartatva a Lenovo állhatott fel, ami egyértelmű előrelépés a tavaly szűk előnnyel megszerzett negyedik helyhez képest. A lista legerősebb kínai szerepvállalója 3,1 milliós darabszámot tudhat maga mögött, ami szinte teljesen megegyezik azzal a produkcióval, amit egy éve villantott. Érdekesség, hogy 2014-ben ezzel az adattal még csak 5,5 százalékos részesedést szerzett magának, most viszont már 6,3 %-ra volt ez elegendő. A Lenovo sok kedvező árkategóriájú és valóban jó tabletet kínál, a hazájában pedig kifejezetten nagy népszerűségnek örvend – lényegében ezeknek a tényezőknek köszönheti a sikerét.

Lenovo Yoga Tablet 10

Az első ötöst az ASUS és a Huawei zárja. Körülük érdekes módon a negyedik helyet megszerző ASUS-nak van csak keseregnivalója, a Huawei remek teljesítménnyel szerezte meg az ötödik helyet, és csak kicsivel maradt le az előbb említett konkurense mögött. Tavaly ilyenkor még 3,4 millió eladott készülék szerepelt az ASUS neve mellett, most azonban már csak 1,9 milliós darabszámot tudott felmutatni a vállalat. A több mint 40 százalékos visszaesés leginkább annak tudható be, hogy a Transformer széria már közel sem olyan sikeres, mint régen volt – az ASUS helyzete eléggé kilátástalan. A Huawei az egyetlen a toplistán, aki érdemi előrelépést tudott felmutatni, ráadásul nem is akármilyet. Egészen pontosan 147,9 %-kal szárnyalta túl a gyártó a tavalyi eredményét, és 1,8 milliós forgalommal zárta a szeptemberrel véget ért negyedéves időszakot. A Huawei jellemzően a mobilhálózati modemmel felvértezett gépeknek köszönheti a sikerét, és az sem elhanyagolható tény, hogy a termékeik általában egészen jól sikerültek. A MediaPad X2 volt az egyik húzó táblagép, ami csúcsgéphez illő specifikációt ötvözött hosszú üzemidővel és fémes burkolattal.

Huawei MediaPad X2

Az top 5-ből kimaradtak ezúttal is az egyéb kategóriába lettek sorolva. Ez a rész is szerényebb adattal szerepel, mint tavaly, viszont nem csökkent olyan mértékben az itt szereplő vállalatok forgalma, mint a teljes piacé, így a részesedés összességében magasabb lett valamelyest. Az egyéb szegmensben amúgy mások mellett eléggé nívós nevek is találhatóak, így például az Amazon, az LG, a HTC vagy a Sony, aki igazán remek Xperiákkal rendelkezik immáron eltérő méretekben is – bár ezek egyike sem igazán új mostanra, így talán csökkenhetett a vonzerejük.

AZ IDC szakembere elmondta, egyáltalán nem gondolják, hogy a tableteknek ne lenne létjogosultságuk, viszont ehhez az eszközhöz teljesen másképpen viszonyulnak a vásárlók, mint például a mobiljaikhoz. A tabletek legnagyobb gondja az, hogy túlságosan jók arra, amire tervezték őket. Egy táblagép kihordási ideje a felmérések szerint négy év, tehát a felhasználó általában nagyon hosszú ideig egyáltalán nem is érzi szükségét a cserének. Ráadásul a mobilok nagyra növésével sokan gondolják azt, hogy már kevésbé van szükség még tabletre is okostelefon mellett, okostelefonja pedig már szinte mindenkinek van. A gyártók mostanában azzal próbálnak érdeklődőket szerezni, hogy újfajta, figyelemfelkeltőbb eszközöket alkotnak. Egyre több a különböző dokkolható termék, a strapabíróbbra tervezett megoldás, továbbá a gyerekek mellett már a játékosok (pl. Acer Predator 8) is speciális gépeket kaphatnak.

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward