Manapság egyre több „okos eszköz” tűnik fel a mindennapokban, és a közeljövőben ez a tendencia aligha változik – jellemzően inkább felgyorsul majd, mintsem lelassulna. A háztartásokat az okostévék már meghódították, az okos termosztátok éppen terjedőben vannak, de már feltűntek a kanyarban az okos hűtőszekrények és az okos mosógépek is. A fejlődés persze nem csak a háztartási gépeket, hanem a közlekedési eszközöket is ostromolja. Autós fronton egyre inkább terjednek a vezetést segítő, illetve a biztonságot növelő kiegészítők, sőt, az önvezető autók fejlesztése is gőzerővel zajlik. Egyes autók már önmaguktól, bennük ülő vezető nélkül is be tudnak állni akár a garázsba is, illetve már a forgalomban lévő járművek között is vannak olyanok, amelyek hosszabb-rövidebb ideig elvezetik magukat.
Az önvezető autók térhódítása előtt egy érdekes fejlesztés egészen biztosan jön még a „hagyományos autókba”, ez pedig nem más, mint az „okos”, „internetre kapcsolt” gázpedál. A széles kört megcélzó újdonságról a Bosch rántotta le a leplet, és a vállalat szerencsére azt is felvázolta, milyen lehetőségeket kínálhat az új fejlesztés.
A rezgőmotorral felszerelt, haptikus visszajelzést biztosító „okos” gázpedál a dízel és benzines autók mellett a hibrideket, illetve az elektromos autókat is megcélozhatja, sőt, a személyautókon kívül akár a fuvarozásban és a tömegközlekedésben használatos járművek fedélzetén is feltűnhet. Az újítás lényege, hogy bizonyos eseményekhez bizonyos rezgési mintát kapcsolhat a rendszer, így diszkréten figyelmeztetheti, vagy éppen informálhatja a vezetőt.
A Bosch jövőképe szerint az „okos” gázpedál hozzájárulhat az üzemanyag-fogyasztás csökkentéséhez, ennek mértéke pedig akár a 7%-ot is elérheti, ami elsőre nem tűnik soknak, de ezzel a széndioxid-kibocsátás mértékének csökkenése is együtt jár, ami kiemelten fontos a levegőminőség javítása érdekében. A speciális gázpedál az autó fedélzeti vezérlőihez kapcsolódva, illetve azokkal együttműködve rezeghet, ha ideje sebességet váltani, így a motor mindig optimális hatásfok és optimális fogyasztás mellett működhet, ami végső soron fogyasztáscsökkenést eredményez. Persze a jelzést nem lesz kötelező figyelembe vennie a sofőrnek – a végső döntés joga még nála marad.
A gázpedál első körben háromféle rezgésmintát vethet be a siker érdekében. A rezgés leginkább figyelmeztető célt szolgálhat: ekkor közelgő veszélyre, sebességhatár túllépésére, navigációs utasításra, vagy egyéb dologra figyelmeztethet – a lehetőségeknek szinte csak a gyártó fantáziája szabhat határt. A rezgés audiovizuális riasztással karöltve az ütközés-megelőző rendszer működését is segítheti. A második rezgésminta az enyhe koppanás, ami jelezheti a sebességváltás szükségességét, ugyanakkor hibrid autókban a benzinmotor bekapcsolására is figyelmeztethet – igaz, ennek beindulását általában egyéb jelekből is észre lehet venni. A harmadik minta az ellennyomás, amellyel például a túlzott gázadásra figyelmeztethet a rendszer – ez szolgálhat fogyasztáscsökkentési célt, ugyanakkor baleset megelőzési céllal is bevethető.
A speciális gázpedál az autó fedélzeti információs- és szórakoztatórendszerén keresztül az internethez, illetve a felhőhöz is kapcsolódhat. Megoldható, hogy a gázpedál kapcsolatban legyen az internetre csatlakozó, őt körülvevő infrastruktúrával – például a jelzőlámpákkal vagy a környező autókkal. Ez akár a hatékonyabb forgalomirányítást is szolgálhatja.
A Bosch egyelőre nem árulta el, mikortól kerülhet a következő generációs autókba az újítás, de mivel egy globális szinten is meghatározó autóipari beszállítóról van szó, így biztosak lehetünk benne, hogy hamarabb megérkezik az újítás a különböző vállalatok friss autóiba, mint gondolnánk. A Bosch rengeteg gyártónak szállít alkatrészeket, így egészen biztosan több márka autóiban is találkozhatunk majd a rezgő gázpedállal.