Shop menü

GVH: KOMOLY VESZÉLYEK LESELKEDNEK A MOBILOS JÁTÉKOKBAN A GYEREKEKRE

Nagyon sok olyan játék van, ami a gyermekeket költekezésre, minél hosszabb használati időre próbálja rávenni, a sötét mintázatokból komoly gond lehet.
Szécsi Dániel (DemonDani)
Szécsi Dániel (DemonDani)
GVH: Komoly veszélyek leselkednek a mobilos játékokban a gyerekekre

A Gazdasági Versenyhivatal folyamatosan vizsgálja a nagy mobilos platformokat különböző szempontok alapján, és a napokban az illetékesek megosztották egy új gyorselemzés eredményét, ami meglehetősen lesújtó lett. Nagyon sokan foglalkoztak már azzal, hogy a gyermekre milyen veszélyek leselkedne az okostelefonok használata közben, és a GVH most rámutatott arra, hogy a helyzet nem mutat javulást.

Hosszú évek óta probléma az, hogy a játékok különböző módszerekkel próbálják a felhasználókat manipulálni, és bizony a gyerekek ennek különösen nagy kitettséggel vannak. A legtöbb esetben a tinédzserek élvezik a különböző mobilos játékokat, és bizony ők a leginkább befolyásolhatóak is ezen szoftverek által. A GVH pedig úgy látja a mostani kisebb mintavételből, hogy bizony komoly fenyegetést jelentenek ezek az applikációk, hiába vannak egyre szigorúbb szabályozások érvényben ezekre vonatkozóan.

A gyorselemzés 30 játékot érintett, konkrét címeket nem hozott nyilvánosságra a GVH, de azt elmondták, hogy a népszerű címek közül válogattak, és az Android, valamint az iOS platform egyaránt érintett volt. Annyit árultak el az illetékesek a közleményükben, hogy jobbára olyan címeket választottak ki, amik széles közönségnek szólnak. 19 olyan játék került kiemelésre, aminél nem volt korhatáros korlátozás (PEGI 3), 10 játék volt PEGI 7 besorolású, ami azt jelenti, hogy 7 évnél fiatalabb kisgyermekeknek nem ajánlott, mert előfordulhat benne ijesztő jelenet vagy hang. Ezeken felül egy volt PEGI 12 cím, tehát ez már azért 12 évnél idősebbeknek szólt.

Galéria megnyitása

Jó hír, hogy abból a szempontból a GVH nem állított meg problémát, hogy a korhatáros besorolás ne lett volna megfelelő, ilyen jellegű aggályoknak nem adott hangot a közlemény. Azonban szó nincs arról, hogy ne lehetne fogást találni a játékokon. Azt elég általánosan el lehet mondani, hogy a legtöbb cím megpróbálta a gyerekeket valamilyen módon kiadásra sarkallni, annak ellenére, hogy direkt ingyenes szoftvereket teszteltek.

A legnagyobb baj jóformán minden esetben a reklámokkal van a GVH szerint, az ingyenes játékok tele vannak olyan hirdetésekkel, amik fizetésre sarkallják az embereket.

Már kapásból ott problémába futottak a szakemberek, hogy az esetek felénél a játékok ki sem írták, hogy éppen reklám van a képernyőn. A legtöbb reklám újabb játékok letöltésére ösztönözte a közönséget, és ezek már nem minden esetben voltak ingyenesek. Annak érdekében pedig, hogy a függőség minél előbb kialakuljon, eleve játszható, interaktív hirdetések bukkantak fel sok esetben, amik gyors, intenzív élményhez próbálták juttatni az „érdeklődőket”.

Azt is kifogásolta a GVH, hogy sok esetben a játékok zavaróak voltak, direkt arra mentek, hogy valamilyen interakcióra ösztönözzék az embereket. Volt olyan eset is, hogy a szolgáltatás a feldobott reklámban kirajzolt ugyan egy X gombot a képernyőn felbukkanó ablaknál, de az nem működött, illetve nem úgy működött, ahogy kellett volna neki, ugyanis ennek a megnyomásával a játék letöltésénél kötött ki az ember. Volt olyan játék, ahol fizetés révén lehetett előrébb jutni, de talán még ez is jobb annál, mint amikor a továbbhaladás érdekében kötelezően hirdetéseket kellett nézni, ugyanis ilyennel is találkoztak az elemzők. Néhány esetben a reklámok megtekintése jutalmakkal kecsegtette a fiatalokat.

Galéria megnyitása

Fontos probléma az is, hogy a játékokon belüli tranzakciók ma már annyira általánosak, hogy a 30 véletlenszerűen kiválasztott játékból 24 olyan cím akadt horogra, melyekben volt ilyen lehetőség különböző előnyökhöz kapcsolódóan. Ma már a piactereken ezt is fel kell tüntetni, szóval az esetek többségében ezt mondjuk előre lehet látni, már a telepítés előtt, de nem mindig van ez meg.

Problémaként emelte még ki azt is a GVH, hogy a 30-ból 11 játék lényegében bezárta a gamereket. Nem lehetett egyértelműen látni azt, hogy is lehet kilépni a játékból, 12 játék pedig olyan módszert is használt a fiatalok rabul ejtésére, hogy folyamatosan pozitív üzeneteket dobott fel, hogy további játékra sarkallják őket, és esetenként fizetési lehetőségre sarkalltak is ezeket.

Azt is aggályosnak találta a Gazdasági Versenyhivatal, hogy a játékokhoz többségében nem volt magyar nyelvű menü, leírás vagy éppen általános szerződési feltétel. Az pedig abszolút ritkaság számba megy, hogy ez még esetleg gyermek számára is érthető legyen a megfogalmazását tekintve.

Büntetést nem osztott ki a GVH tudomásunk szerint, de a hatóság felszólította a fejlesztőket arra, hogy jobban figyeljenek a szabályokra. Mindig világosan jelenítsék meg, hogy éppen reklámot lát az ember, és azt is tüntessék fel, hogy lehet a játékba visszatérni, megszakítani a játékot. A vásárlási lehetőségeknél mindig pontosan tüntessenek fel minden vonatkozó információt. Végül a különböző dokumentációkat a magyar nyelvre fordítás mellett közérthető módon fogalmazzák meg.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére